Zelg heb ik dit vaak gezien en ook een keer gedaan bij mijn ex-T4 2.5 tdi.
Een kleine beetje motorolie werd nog wel eens toegevoegd bij het tanken van diesel. Dit werd gedaan bij ouderwetse grote diesels voor extra smering.
Joy schreef:Stukje gevonden op internet:
Als beste brandstof additief voor dieselmotoren, zeker ook de nieuwste CDI motoren met roetfilter, hebben we nog steeds de gewone 2-takt olie in een mengverhouding van 1:200. Het moet wel minerale of halfsynthetische olie zijn omdat daarvan het asgehalte het laagst is en dit geen enkel nadelig effect heeft voor de roetfilter. De diesel loopt direkt veel fijner en de dieselinspuitpompen krijgen een fatsoenlijke smering waardoor problemen nagenoeg niet meer voorkomen! Daarnaast wordt door toevoeging van de 2-takt olie de DIN-norm van de diesel niet aangetast en is de 2-takt olie, doordat deze in de diesel uiteenvalt, niet traceerbaar. Helaas hebben olieboeren geen belang bij het publiek maken van het voorgaande omdat ze ieder liever tientallen onzinnige en dure produkten verkopen, dan de relatief goedkope 2-takt olie. Ik vrees dat de vervanging van die dure inspuitpompen, welke door de diesel onvoldoende worden gesmeerd, aan de orde van de dag blijft.
ivo schreef:Doe dit al tijden, zowel bij mijn ex-Benz als bij mijn huidige diesel.
Meestal zo'n 200ml bij een tankbeurt van 60 liter.
De moderne dieselbrandstoffen bevatten steeds minder zwavel agv milieu-eisen, maar zwavel heeft ook een belangrijke smerende eigenschap. 2T olie neemt die smering over, maar heeft geen nadelig effecten aangezien het gewoon meeverbrand zonder dat er afzettingen etc. achterblijven.
Wel een zogenaamde low-smoke 2T olie toepassen, anders rookt ie als een bezetene kan ik je vertellen uit ervaringtevens kijk uit naar een low-saps olie. Dan heb je ook geen last van asresten.
Merkbaar dat bij mijn wagen de injectoren minder hard tikken als voorheen. Daarnaast loopt ie iets stiller voor zover je dat bij een diesel echt goed kunt horen.
Verder ook geen problemen bij de wagens die echt veel km's draaien.
Div. Benzen (taxi's) hier met al aardig wat km's lopen al heel lang met bijmenging van 2T olie.
Ar schreef:Mijn vader is terug uit Turkije met zijn Sharan TDI pompverstuiver. Hij heeft vandaag 70l getankt en ik heb daarna een 0,5 halve liter "2T Valvoline Racing" toegevoegd.
Zijn er nog mensen die dit doen bij hun DF auto?