APK eisen uitlaat

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
aapje

APK eisen uitlaat

Bericht door aapje » 03 jun 2008, 14:58

Ik ga binnenkort een custom 2.5" uitlaat onder mijn auto monteren. Nu kan ik een katvervanger gaan zoeken e.d. maar kan ik ook mijn oude uitlaat bij de middendemper afslijpen en die voor de apk monteren?

Met andere woorden is het voor de apk verplicht dat de uitlaat tot de achterkant doorloopt? Of mag hij ook halverwege stoppen?

Er komt een andere benzinetank onder waardoor het achterste gedeelte in de huidige situatie niet meer past.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 03 jun 2008, 15:45

Hij mag halverwege stoppen in de zin van een side pipe en anders niet. Van voor tot einde en geheel gesloten :wink:

aapje

Bericht door aapje » 03 jun 2008, 15:47

Niels schreef:Hij mag halverwege stoppen in de zin van een side pipe en anders niet. Van voor tot einde en geheel gesloten :wink:
Hmm wat is de definitie van tot achter, want ik zie vaker diesels waarbij de uitlaat niet de achterbumper haalt. Niet om te mieren neuken ofzo maar ik wil graag de exacte definitie weten :P

Ik vind dit:
1. Personenauto's met een verbrandingsmotor moeten zijn voorzien van een uitlaatsysteem dat over de gehele lengte gasdicht is, met uitzondering van de afwateringsgaatjes. Visuele en auditieve controle, terwijl de personenauto zich met draaiende motor boven een inspectieput of op een hefinrichting bevindt.
2. Het uitlaatsysteem moet deugdelijk zijn bevestigd. Visuele controle, terwijl de personenauto zich boven

(c) RDW (opgemaakt door I. Pantic)
In een document van de RDW website. Er wordt met geen woord gerept over de lengte.

[img:390:1390]http://home.wanadoo.nl/s_smit/uitlaat/p ... -small.jpg[/img]

Wederom niks over de lengte. Het lijkt dan gewoon toegestaan dus.

Pescatore

Bericht door Pescatore » 03 jun 2008, 17:56

Het ding moet gasdicht zijn en niet teveel geluid produceren. En er moet zeer waarschijnlijk nog een gasmeting gedaan worden (kat. dus niet vergeten).

Waar je de pijp laat uitkomen is min of meer geheel aan jou.

Marc R

Bericht door Marc R » 03 jun 2008, 18:06

Dacht het niet, uitlaat mag niet aan de rechterzijkant uitkomen(officieel dan).

Pescatore

Bericht door Pescatore » 03 jun 2008, 18:29

Hoe doet een Viper of een SLR dat dan? :lol:

Marc R

Bericht door Marc R » 03 jun 2008, 18:33

Niet goed. :wink:

Ik hoorde dat van een technische gast bij de RDW,het schijnt dat ze dat oogluikend toelaten.

wjn

Bericht door wjn » 04 jun 2008, 09:26

Pescatore schreef:Hoe doet een Viper of een SLR dat dan? :lol:
+1

Dacht ik ook aan idd, maar waar staan de regels?

aapje

Bericht door aapje » 04 jun 2008, 09:27

Pescatore schreef:Het ding moet gasdicht zijn en niet teveel geluid produceren. En er moet zeer waarschijnlijk nog een gasmeting gedaan worden (kat. dus niet vergeten).

Waar je de pijp laat uitkomen is min of meer geheel aan jou.
De geluidproductie is egen apk punt. Wel een leuk punt voor meneer agent maar dat is weer een ander verhaal :)

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 05 jun 2008, 22:10

Marc RS4 schreef:Dacht het niet, uitlaat mag niet aan de rechterzijkant uitkomen(officieel dan).
Dat klopt idd. Voor auto's met type goedkeuring is dat blijkbaar andere koek :wink: Definities heb ik niet voor je aapje, wel de ervaring van een maat van me die wel es wat hobbiede. Halverwege de auto laten eindigen is natuurlijk iets anders dan 5cm voor de achterbumper. Halverwege laten ophouden wordt een side pipe naar links afbuigend. Mark my words :)

aapje

Bericht door aapje » 05 jun 2008, 23:43

Niels schreef:
Marc RS4 schreef:Dacht het niet, uitlaat mag niet aan de rechterzijkant uitkomen(officieel dan).
Dat klopt idd. Voor auto's met type goedkeuring is dat blijkbaar andere koek :wink: Definities heb ik niet voor je aapje, wel de ervaring van een maat van me die wel es wat hobbiede. Halverwege de auto laten eindigen is natuurlijk iets anders dan 5cm voor de achterbumper. Halverwege laten ophouden wordt een side pipe naar links afbuigend. Mark my words :)
Hmmmm.. nou wil ik het zeker weten ook ;) Ik heb geen zin om af te buigen dan wordt het waarschijnlijk toch een katvervanger en dan met de apk de kat ertussen schroeven. Of misschien een race-kat.

Ik zal het eens aan de garage vragen die mijn auto's apk keurt wat zei er van vinden.

Jurriaan

Bericht door Jurriaan » 06 jun 2008, 00:14

Kijk uit voor uitlaatgassen in je interieur. Dit vindt men vast ook niet fijn, en jij ook niet als je erin rijdt trouwens ;)

Plaats reactie