APK eisen uitlaat
-
APK eisen uitlaat
Ik ga binnenkort een custom 2.5" uitlaat onder mijn auto monteren. Nu kan ik een katvervanger gaan zoeken e.d. maar kan ik ook mijn oude uitlaat bij de middendemper afslijpen en die voor de apk monteren?
Met andere woorden is het voor de apk verplicht dat de uitlaat tot de achterkant doorloopt? Of mag hij ook halverwege stoppen?
Er komt een andere benzinetank onder waardoor het achterste gedeelte in de huidige situatie niet meer past.
Met andere woorden is het voor de apk verplicht dat de uitlaat tot de achterkant doorloopt? Of mag hij ook halverwege stoppen?
Er komt een andere benzinetank onder waardoor het achterste gedeelte in de huidige situatie niet meer past.
-
Hmm wat is de definitie van tot achter, want ik zie vaker diesels waarbij de uitlaat niet de achterbumper haalt. Niet om te mieren neuken ofzo maar ik wil graag de exacte definitie wetenNiels schreef:Hij mag halverwege stoppen in de zin van een side pipe en anders niet. Van voor tot einde en geheel gesloten

Ik vind dit:
In een document van de RDW website. Er wordt met geen woord gerept over de lengte.1. Personenauto's met een verbrandingsmotor moeten zijn voorzien van een uitlaatsysteem dat over de gehele lengte gasdicht is, met uitzondering van de afwateringsgaatjes. Visuele en auditieve controle, terwijl de personenauto zich met draaiende motor boven een inspectieput of op een hefinrichting bevindt.
2. Het uitlaatsysteem moet deugdelijk zijn bevestigd. Visuele controle, terwijl de personenauto zich boven
(c) RDW (opgemaakt door I. Pantic)
[img:390:1390]http://home.wanadoo.nl/s_smit/uitlaat/p ... -small.jpg[/img]
Wederom niks over de lengte. Het lijkt dan gewoon toegestaan dus.
-
De geluidproductie is egen apk punt. Wel een leuk punt voor meneer agent maar dat is weer een ander verhaalPescatore schreef:Het ding moet gasdicht zijn en niet teveel geluid produceren. En er moet zeer waarschijnlijk nog een gasmeting gedaan worden (kat. dus niet vergeten).
Waar je de pijp laat uitkomen is min of meer geheel aan jou.

- Niels
- Auto: Prius+
Dat klopt idd. Voor auto's met type goedkeuring is dat blijkbaar andere koekMarc RS4 schreef:Dacht het niet, uitlaat mag niet aan de rechterzijkant uitkomen(officieel dan).

-
Hmmmm.. nou wil ik het zeker weten ookNiels schreef:Dat klopt idd. Voor auto's met type goedkeuring is dat blijkbaar andere koekMarc RS4 schreef:Dacht het niet, uitlaat mag niet aan de rechterzijkant uitkomen(officieel dan).Definities heb ik niet voor je aapje, wel de ervaring van een maat van me die wel es wat hobbiede. Halverwege de auto laten eindigen is natuurlijk iets anders dan 5cm voor de achterbumper. Halverwege laten ophouden wordt een side pipe naar links afbuigend. Mark my words

Ik zal het eens aan de garage vragen die mijn auto's apk keurt wat zei er van vinden.