Performance bargain van nu
- Francisco
- Berichten: 535
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:12
- Locatie: Spijkenisse
Performance bargain van nu
In de jaren 90 hadden we de Impreza GTT turbo. 52k euro voor een auto met rond de 230pk standaart. Voor 52K kocht je toen nog een 316i en je reed gasten in 328i het schijt voor de ogen.
Maar wat is vandaag nu een lekker rij ijzer zonder overdreven euro's eraan te spenderen?
Maar wat is vandaag nu een lekker rij ijzer zonder overdreven euro's eraan te spenderen?
-
- Berichten: 1303
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:02
- Francisco
- Berichten: 535
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:12
- Locatie: Spijkenisse
Ik zit hier in de sport auto een verglijk te lezen tussen GTI, Octavia RS, Leon 2.0 TFSI en A3 2.0 TFSI. Allemaal 200pk behalve de Leon, 185pk. De octavia is de snelste gevolgd door de leon en GTI/A3. Kleine verschillen maar toch opvallend dat de Leon met minder pk's de A3 en GTI voor blijft. En bij Skoda hebben ze beter hun huiwerk gedaan dan bij VW/Audi.
Toch zet ik mijn geld op de Lancer en als het buget kleiner is op de Leon/Octavia/ander VAG.
Toch zet ik mijn geld op de Lancer en als het buget kleiner is op de Leon/Octavia/ander VAG.
- Peter Tunissen
- Berichten: 8386
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
- Locatie: Weert
De EVO gestemd.
En meteen ook ongelofelijk dat een auto van een ton in guldens waar nog voor 10k euro aan upgrades tegenaan moet om het echt wat te laten zijn tegenwoordig een performance bargain is....
De 130i ook wel met sper en een echt onderstel.
De 350Z misschien ook wel, ken ik niet echt, maar op papier lijkt het allemaal wel ok.
En meteen ook ongelofelijk dat een auto van een ton in guldens waar nog voor 10k euro aan upgrades tegenaan moet om het echt wat te laten zijn tegenwoordig een performance bargain is....
De 130i ook wel met sper en een echt onderstel.
De 350Z misschien ook wel, ken ik niet echt, maar op papier lijkt het allemaal wel ok.
- Francisco
- Berichten: 535
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:12
- Locatie: Spijkenisse
- Peter Tunissen
- Berichten: 8386
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
- Locatie: Weert
Ja, maar daar had ik het gisteren toevallig nog met Andre over; alles kan schuin, ook een Sierra van 25 euro.
Het is erg mooi dat er tegenwoordig nog auto's gemaakt worden die dat trucje kunnen, respect voor de bouwers en zulke auto's hebben wat mij betreft zeker een streepje (of tien) voor op andere auto's, maar het is niet het enige dat een performance bargain maakt.
Anders zou bijvoorbeeld een M3 als dwars ohne ende auto zowat de ultieme performance bargain moeten zijn en dat is het toch ook weer niet.
Het is erg mooi dat er tegenwoordig nog auto's gemaakt worden die dat trucje kunnen, respect voor de bouwers en zulke auto's hebben wat mij betreft zeker een streepje (of tien) voor op andere auto's, maar het is niet het enige dat een performance bargain maakt.
Anders zou bijvoorbeeld een M3 als dwars ohne ende auto zowat de ultieme performance bargain moeten zijn en dat is het toch ook weer niet.
- Panda de Beer
- Berichten: 490
- Lid geworden op: 31 mar 2006, 14:15
- Francisco
- Berichten: 535
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:12
- Locatie: Spijkenisse
Schuin gaan is leuk als je het hebt in een RWD of AWD met bias naar achterwielen. Maar ik heb veel liever gewoon een auto die een controleerbare balans heeft. Die je naar believen wat kunt laten oversturen (of dat nu met lift off is of power overteer) of gewoon netjes strak door de bocht kunt loodsen.
Een sierra van 25 euri gaat dwars ja maar voor de rest totale aanfluiting qua rijbeleving imho. Vorig weekend waren er nog wat van die kamikaze piloten op de Ring met Sierras van een euro. Waren er alleen om die bakken daar af te schrijven. Lomp en dwars ging het. Met de nodige olie lekkage.
Een 130i zonder M bulshit is 42K. Plop! Bilstein en LSD voor zo'n 4000 euri en presto een 46K "bargain".
Een sierra van 25 euri gaat dwars ja maar voor de rest totale aanfluiting qua rijbeleving imho. Vorig weekend waren er nog wat van die kamikaze piloten op de Ring met Sierras van een euro. Waren er alleen om die bakken daar af te schrijven. Lomp en dwars ging het. Met de nodige olie lekkage.
Een 130i zonder M bulshit is 42K. Plop! Bilstein en LSD voor zo'n 4000 euri en presto een 46K "bargain".
- Panda de Beer
- Berichten: 490
- Lid geworden op: 31 mar 2006, 14:15
- Peter Tunissen
- Berichten: 8386
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
- Locatie: Weert



Ik vind lift off oversteer trouwens 3x niks, dan veel liever hard en beheerst, maar dat is gewoon een persoonlijke afwijking.

(ben ook niet kapot van driften om het driften trouwens, met de Wanli's achter onder de kettingolie op 5 bar; gewoon de ideale lijn op volle snelheid en gewone banden en dan net wat dwars, da's mooi).
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Lift off oversteer vind je niks? Lift dan niet off!
Op de limiet/sliphoek rijden op volle snelheid vind ik ook gaver dan puur driften. Maar de Hugenholtz tegengesteld full lock en volgas in 3 driften vind ik weer gaver dan rijden op de limiet door diezelfde bocht in juiste richting zonder te driften....

Op de limiet/sliphoek rijden op volle snelheid vind ik ook gaver dan puur driften. Maar de Hugenholtz tegengesteld full lock en volgas in 3 driften vind ik weer gaver dan rijden op de limiet door diezelfde bocht in juiste richting zonder te driften....
- Panda de Beer
- Berichten: 490
- Lid geworden op: 31 mar 2006, 14:15
-
- Berichten: 22249
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35
Geen van bovenstaande vind ik een koopje.. de tering 50k is nog aardig klap geld.
De vorige Civic Type-R was een koopje vond ik..30k en je had een supergoed sturende 200pk hothatch.
Nu zo'n Ford Fiesta ST met 150pk voor 21k. Zoals Dutch besteld heeft. Nooit mee gereden maar dat lijkt me best een leuk sturende auto.
Zijn misschien niet de meest puur sturende auto's zoals de GTT was, maar wel relatief goedkoop voor een snelle auto.
De vorige Civic Type-R was een koopje vond ik..30k en je had een supergoed sturende 200pk hothatch.
Nu zo'n Ford Fiesta ST met 150pk voor 21k. Zoals Dutch besteld heeft. Nooit mee gereden maar dat lijkt me best een leuk sturende auto.
Zijn misschien niet de meest puur sturende auto's zoals de GTT was, maar wel relatief goedkoop voor een snelle auto.
- Francisco
- Berichten: 535
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:12
- Locatie: Spijkenisse
Klopt Pinda,
Maar daaronder zit niet veel meer tegenwoordig. Een Saxo VTS deed nog 0-100 in 8,7 sec. Wat doet een Fiesta ST nu? 8,4 sec./1065kg en 21K aftikken. Die civic die ik toen had 20K/160pk/1065kg.
Waar zijn die kleine snelle rakkers gebleven? Ik zit nog te wachten op een Swift met 180pk atmo screamer. Clio is ook al lomp en zwaar geworden.
Maar daaronder zit niet veel meer tegenwoordig. Een Saxo VTS deed nog 0-100 in 8,7 sec. Wat doet een Fiesta ST nu? 8,4 sec./1065kg en 21K aftikken. Die civic die ik toen had 20K/160pk/1065kg.
Waar zijn die kleine snelle rakkers gebleven? Ik zit nog te wachten op een Swift met 180pk atmo screamer. Clio is ook al lomp en zwaar geworden.
- Hielke
- Berichten: 11635
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Onder de 50k is de Lancer EVO de auto die de meeste bang for the buck geeft. Voor 5k meer heb je in de 350Z een tien keer leukere stuurauto.
Onder de 30k (ja, het kan) heerst een door JD getunede VDVelden Leon TFSI. Basisprijs is 27.500 en voor onder de 2000 zit er andere electronica en een andere uitlaat onder die je 280, door een prachtig TCS gecomplementeerde, paarden in handen geven.
Onder de 30k (ja, het kan) heerst een door JD getunede VDVelden Leon TFSI. Basisprijs is 27.500 en voor onder de 2000 zit er andere electronica en een andere uitlaat onder die je 280, door een prachtig TCS gecomplementeerde, paarden in handen geven.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten