Is het ooit genoeg?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Peter Tunissen

Is het ooit genoeg?

Bericht door Peter Tunissen » 24 apr 2006, 13:24

Wat dan?
Je auto('s) natuurlijk. :wink:

Ik heb af en toe het idee dat het een irrationele rat race aan het worden is.
Je kijkt voor iedere auto toch weer verder, ik bedoel een 200pk auto inruilen op een 100pk auto, dat zal niemand graag doen (even er van uitgaande dat je niet van een 200pk A8 naar een 100pk Super 7 gaat, maar goed, je begrijpt wat ik bedoel).

Iedereen wil steeds weer meer, nog niet zo heel lang geleden was 150pk het aantal pk's voor een hot hatch/GTI. Langzaam maar zeker werd dat opgevoerd en nu zitten ze net zo makkelijk tussen de 200 en 265pk; 150pk is nu een mooie waarde voor een ongechipte diesel.

Natuurlijk wordt dit ten dele gedaan om de steeds zwaarder wordende auto's te compenseren, maar dan nog, ook 0-100 tijden en topsnelheden worden steeds maar weer aangescherpt.
Iedere volgende auto moet liefst net weer iets sneller wegsprinten, een iets hogere top hebben en daarom ook meer vermogen hebben. Stilstand is achteruitgang en dat is wel het laatste dat we willen.

Het is een proces dat waarschijnlijk door blijft gaan tot de olie op is en dan gaan we verder met nucleair aangedreven auto's, maar wat zoek jij? Steeds maar weer de grotere kick, de snellere auto?
Of is het op een gegeven moment gewoon goed en hoeft het dan niet meer sneller - hoger - sterker?

Tomaz

Bericht door Tomaz » 24 apr 2006, 13:36

Ik ben tevreden als ik geleerd heb om met een (betaalbare) auto in allerhande omstandigheden op de limiet(en een beetje erover) te kunnen rijden op verschillende circuits. Dat betekent waarschijnlijk dat ik de rest van m´n leven aan het leren ben, maar zolang het nog leuk en mogelijk is om deur aan deur met elkaar te rijden op circuits is dat prima.

De auto is daarbij een verlengstuk imo. Een betere auto is niet altijd leuker, en daar gaat het wel om als je mij vraagt. Auto´s met hoge vermogens klinken natuurlijk ook wel gaaf om te hebben, maar het is niets als je er niet mee om kan gaan. 300+ pk is niet boeiend als de versnellingsbak (weer eens) stuk is. Wat is bedoel te zeggen is dat vermogen niet alleen bepalend is, het kunnen van de rijder geeft in 9 van de 10 "ontmoetingen" de doorslag denk ik.

Dutch

Re: Is het ooit genoeg?

Bericht door Dutch » 24 apr 2006, 13:42

Peter Tunissen schreef:Wat dan?
Iedereen wil steeds weer meer, nog niet zo heel lang geleden was 150pk het aantal pk's voor een hot hatch/GTI.
En nog steeds. :D

Je wilt toch niet zeggen dat die prijzige en zwaarwichtige familiebakken met toevallig een vijfde deur als ouderwetse hothatch voor de angry young man zijn aan te merken?

Knot

Bericht door Knot » 24 apr 2006, 13:49

En dan nog het milieu wat de boel remt, zonder kat en andere fratsen liep het allemaal nog wat harder bijvoorbeeld.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 24 apr 2006, 13:59

Genoeg, genoeg, tja wat is genoeg. Andre en ik hadden 't er vanochtend nog over(terwijl ie nu met Svg z'n 130i van jetje geeft op 't nieuwe Assen en ook nog ff meerijdt in de Gt3RS van GS terwijl ik straks 57 Seikos moet verkopen aan 'n bedrijf, 't leven is oneerlijk :lol: )

Bij 1400kg moet je buiten het goeie weggedrag(dus geen boot en geen FWD dan) gewoon 350pk ofg meer hebben wil je wat power hebben. Mijn auto heeft bij tijd en wijle 80/90pk tekort, ik mis m'n M3 motor.
Bij 1300/1200kg komt dat getal lager te liggen. Een auto moet niet alleen een knappe wegligging hebben hij moet ook GRUNT hebben uit de bocht anders is de lol er na 2 rondjes voor mij wel af.Vandaar ook m'n avatar van figuren die 't WEL snappen :twisted:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 24 apr 2006, 14:17

Pk's bepalen in mijn geval niet mijn rijplezier. Dus ik doe er niet aan mee, al ben ik wel in het stadium dat ik meer PK's nodig heb om mijn nog veel te kunnen leren voordat ik ooit in een 917 stap. :wink:

Stéphane

Bericht door Stéphane » 24 apr 2006, 14:30

@Robin: In de AV stond nog een advertentie van NIMAG, voor een verkoper van TVR en Morgan (pag. 59). Misschien leuk als alternatief op het verkopen van Seiko's?

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 24 apr 2006, 14:36

Hehe, de hele dag een beetje drooggeilers wegschoppen bij je auto's. Leuk tijdverdrijf! :D

RVV

Bericht door RVV » 24 apr 2006, 14:54

Om eerlijk te zijn is het vermogen wat ik nu heb genoeg. Meer is voor mij geen aankoop argument. Ik wil best een M3 of EVO 9 maar niet om het vermogen.

Robin

Bericht door Robin » 24 apr 2006, 15:47

Dooddoener weet ik, maar 't is maar wat je gewend bent natuurlijk(met vele zaken zo)en vermogen went snel, maar hoort erbij en dat wordt vaak wel eens vergeten. Een EVO 9 met 200pk is het helemaal net niet. Een M3 CSL met 280pk ook net niet, een GT3 met 300/325pk ook niet.
Die dingen kunnen zoveel meer hebben. Mijn chassis kan zat 400pk + aan. En dan kom ik aanrommelen met 258 :D

Knot

Bericht door Knot » 24 apr 2006, 16:01

Tsja, ik moet het doen met slechts 295pk maar ze doen t prima. Wat ik veel gaver vind is de directe gasreactie bijvoorbeeld.

RVV

Bericht door RVV » 24 apr 2006, 16:17

Robin snap ik en ik ben ook niet meer gewend maar ik heb wel stappen terug gedaan en weer omhoog en kom tot de conclusie dat meer vermogen voor mij geen must is.

Robin

Bericht door Robin » 24 apr 2006, 17:08

Rody de M motoren zijn gewoon andere koek qua gasrespons en alles.

Ruud Bosch

Bericht door Ruud Bosch » 24 apr 2006, 20:49

Ik merk dat ik op dit moment met de 145 pk voor huis tuin en keuken gebruik meer dan uit de voeten kan.

Als ik meer pk's heb ga ik harder rijden, en dat levert alleen maar meer risico's voor het roze briefje op, zeker hier in het westen.
De beperking in pk's is dus een soort van zelfbescherming :wink: :wink:

Tijdens de historische rallies zou meer pk's ook wel op zijn plaats zijn, maar daar ben je gebonden aan allerlei FIVA-normen qua modificaties aan je auto. Onzichtbare dingen zoals een kortere eindoverbrenging in de achteras vallen niet op, dus dat is wel een aanstaande aanpassing aan de auto om met dezelfde pk's een betere acceleratie te krijgen.
Laatst gewijzigd door Ruud Bosch op 24 apr 2006, 21:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Elmar

Bericht door Elmar » 24 apr 2006, 20:53

Tom Haex schreef:I

De auto is daarbij een verlengstuk imo. Een betere auto is niet altijd leuker, en daar gaat het wel om als je mij vraagt. Auto´s met hoge vermogens klinken natuurlijk ook wel gaaf om te hebben, maar het is niets als je er niet mee om kan gaan. 300+ pk is niet boeiend als de versnellingsbak (weer eens) stuk is. Wat is bedoel te zeggen is dat vermogen niet alleen bepalend is, het kunnen van de rijder geeft in 9 van de 10 "ontmoetingen" de doorslag denk ik.
Mooi gezegd. Als ik eerder had geweten dat trackdays zo leuk zijn, had ik 15 jaar gelden al met circuit rijden begonnen. Ik had dan waarschijnlijk nooit een Viper gekocht. Nu ik er een heb, kijk ik zeker niet neer op jongelui die in hun "gebakkies" rondjes draaien op het circuit. Ondanks hun mindere vermogens weet ik dat ze veel plezier hebben.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 24 apr 2006, 20:55

En aan jouw smile te zien, weten zij dat jij ook veel plezier hebt Elmar :D

Elmar

Bericht door Elmar » 24 apr 2006, 21:00

Dat is een soort van angst smile, hou ik hem wel op de baan. :lol:

Panda de Beer

Bericht door Panda de Beer » 24 apr 2006, 21:16

Wat in ieder geval niet fijn is, is teruggaan in vermogen. Ik heb wel eens mensen horen roepen, vermogen, daar wen je aan. Maar een teruggang ing vermogen, daar kan ik iig maar moeilijk aan wennen.

Nero_Serpente

Bericht door Nero_Serpente » 24 apr 2006, 21:56

Panda de Beer schreef:Wat in ieder geval niet fijn is, is teruggaan in vermogen. Ik heb wel eens mensen horen roepen, vermogen, daar wen je aan. Maar een teruggang ing vermogen, daar kan ik iig maar moeilijk aan wennen.
Eens... heb ik ook... ineens van 230+ pk's terug naar 122pk.... damn moet echt meer vermogen weg zien te peuteren, dit schiet niet op... kan niet eens meer rookgordijnen op droog leggen... :lol:

Robin

Bericht door Robin » 24 apr 2006, 22:16

Ik had ook ff een half jaartje een teruggang in vermogen van 180pk :lol:

Dat is kut.Nu weet ik dat je in 'het westen' er bijna geen drol aan hebt:vermogen, maar HIER nog wel en voor trackdays ook.

Daarom roep ik dus:Liever een nieuwe Corvette dan twee Exiges :P

En goed onderstel SNAKT naar meer/veel vermogen.Een F1 auto gaat snaarstrak door de bocht, vanwaar die pk wedloop? laat ze allen met 300pk begrenst rijden op 500 of 600kg.Dat schiet ook al op zou je zeggen.Maar neen de pk wedloop is niet te stuiten zelfs nu de motorinhoud drastisch verlaagd is.Alleen veel vermogen werkt niet en alleen een goed onderstel werkt ook niet met een koffiemolen. Kijk maar naar een 2CV :twisted:

Plaats reactie