Robin schreef: 10 okt 2025, 06:58
Aangezien Ferrari al jaren een heel erg goede financiele balans/netto winst per nieuw verkochte auto heeft, mag bovenstaande kostenpost/financieel bodemloze put als (on)geintje er wel bij.
Waarom zo gek als je in China of bij Tesla voor een deel iets veel snellers/beters hebt? Kijk naar een Taycan en de afschrijving. Kijk naar een Lotus Elletre. Wie wil dat nou écht(tov die Chinezen en Tesla)?
Omdat dit al jaren geleden in gang gezet is? VAG had met de Taycan / Audi Etron GT wat meer verwacht idd. Hetzelfde voor Lotus. Gedwongen vanuit de EU want emissie bla bla bla.
En dan komen die Chinezen in ene om de hoek. Minder bureaucratische regels, funding vanuit de overheid en 90% van de ruwe materialen lokaal te verkrijgen.
Verder hebben alle (Europese/Luxe) merken die geïnvesteerd hebben in China enkel Eurotekens in de ogen. Nooit eigendom van de Europese fabrikanten altijd jointed venture. Alle kennis en techniek is letterlijk komen overwaaien en vliegen vanuit EU. Dus China weinig R&D nodig om productie lijnen op te zetten en te stroomlijnen. En nu vallen alle verkopen van Europese merken in elkaar want als een Chinees een eigen product kan kopen wat net zo goed in elkaar zit waarom dan nog een BMW/Audi/Mercedes.
Andere keerzijde is designtaal drukker dan druk speciaal voor de Chinese markt... en nu die ook voor lokale merken kiezen valt de deksel dubbel zo hard op de neus van de grote 3.