Pa mag ik de auto mee (omgaan met verantwoordelijkheid?!)

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Michel P

Bericht door Michel P » 30 jan 2008, 23:05

@Dennis,

Veel langer, even met de Prodrive bril op :D ter lering en vermaak. Wellicht is een dagje preventief autorijden met een vreemde instructeur wel een heel goed plan. Vreemde ogen dwingen, maar dan als pa of ma iets roept! Juist tijdens het rijden allerlei praktijk situaties doornemen, en tips geven kunnen het inzicht heel snel vergroten, en is nog beter dan trail en error.

Note to myself, als Mike zijn rijbewijs heeft huur ik Dennis een keertje in voor een middag, uiteraard ga ik dan niet mee, dat doet afbreuk aan het effect.

Michel

G Kolkman
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000

Bericht door G Kolkman » 30 jan 2008, 23:35

Wat bij mij een paar jaar geleden enorm goed hielp mij scherp te houden was een vergelijkbare VW t3-bus op de sloop met niet eens heel erg heftige voorschade. Als bestuurder ben je in zo'n ding dus gigantisch de sjaak als er iets gebeurt aangezien je ongeveer 10 cm aan auto voor je hebt eer je buiten bent.... wordt je wel mak van qua benaderen van situaties.

Wat overigens niet meehielp is dat het ding achterwielaandrijving had en met de juiste hoeveelheid geweld best dwars over de rotonde kon, dat dan weer wel :oops: :lol: .

Ben destijds ook met pa's gewone auto (306, fijn onderstel!) best eens vlot onderweg geweest maar hield daarin altijd een marge omdat de boel niet kapot moest natuurlijk, dat zou ik echt níet kunnen uitleggen. Lulliger was het dus toen ik tijdens een normale rit notabene achterstevoren een weiland ingleed (snap overstuur op losgereden grint) en de auto zich op het allerállerlaatste moment nog even liet rollen (kan me nog herinneren dat ik op de zijkant leunende riep 'wooooow, niet rollen, Níet rollen :o , waarna de auto nog net even op het dak ging liggen :cry: ). Was tijdens die rit aanzienlijk minder scherp dan normaal :!:

Rijd overigens alleen te hard als ik alleen in de auto zit (heb ooit eens 1x een zandbocht rustig haaks genomen met die bus toen er iemand bij inzat en dat hoor ik nu nog stééds, geen zin meer in).

DownforceJitse

Bericht door DownforceJitse » 31 jan 2008, 11:05

Hendrik Kinderman schreef:
Jan Ozephius schreef:
Flatline schreef:OP mijn 16de leeftijd reed ik al elke dag een trekker...

Op 17-jarige leeftijd mocht ik vaak van mijn oude heer al rijden in zijn Range Rover. Uiteraard wel als hij ernaast zat... Mijn pa is nooit een moeilijke vent geweest. 8)
Zoho.....
En hoe hard reed die trekker? :lol:
Je onderschat trekkerrijden naar mijn mening. Ik heb nog maar 1 jaar mijn trekkerrijbewijs, maar ben al diverse superidiote acties van automobilisten tegengekomen. Let wel: met een trekker ben je met heel wat ander materiaal onderweg. Je hebt zomaar een combinatie van 10 of meer ton. Die moet je overal omheen loodsen, op tijd af kunnen remmen voor domme automobilisten in hun S-klasse die even snel denken over te steken terwijl JIJ voorrang hebt.

Jij moet maar eens een hele dag, van 9 uur smorgens tot 12 uur savonds op een trekker zitten een kuilbult in te rijden, op 3 meter hoogte, helemaal donker, waarbij je de zijkanten van een bult niet ziet! Ook niet met werklampen en dergelijke aan. Dan leer je wel hoe je een trekker kunt beheersen!

en trouwens, een trekker gaat op dit moment ongeveer 43 km/h :wink:
Ik ben het met 3 dingen niet eens:

- Een trekker zou nooit voorrang mogen hebben, je kunt van mensen die daar geen "feeling" mee hebben niet verwachten dat ze de risico's kunnen inschatten (Hetzelfde geldt voor vrachtwagens)

- Je slaat de spijker op z'n kop!!! 43 Km/h is veel te hard voor trekker!!

- Misschie moet je aan de meeste ook even uitleggen wat je met die bult bedoeld, dat is niet helemaal duidelijk.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 31 jan 2008, 11:30

@Pol: Leuk plan, doen we! Huren kost overigens niets. Ik hoef er mijn geld niet meer mee te verdienen. Wedden dat jij na afloop ook een dagje mee wilt? :wink:

Xave30

Bericht door Xave30 » 31 jan 2008, 12:37

Good thread, great thread.

Samengevat, ik ben blij dat ik best relaxte ouders had.

Ik mocht vanaf mijn 7e leeftijd auto rijden (privé terrein :wink: ) en sinds mijn 15e reed ik regelmatig op aardige afstanden.

Het enige auto die absoluut niet mocht rijden toen was de Camaro IROC-Z.

In 't toekomst zou ik mijn kinderen bewust niet in gevaar brengen, als ouder DENK ik dat ,na een paar keer met je kinderen te hebben meegereden, je kan inshatten welk kind comfortabler op de weg voelt en welke niet.

Voor het nervueze kind zorg dat ie een autoje krijgt met alle elektronische gadjets.
Voor het kind die gerust waat meer durft mag ie een rauwe auto (denk E30) hebben.

M-bitious

Bericht door M-bitious » 31 jan 2008, 12:39

In de praktijk blijkt dat elk kind een keertje wilder rijdt dan normaal, en alleen een bijna ongeluk of een flinke glijpartij helpt bij het bewustwordingsproces. Grote klappers zijn denk ik helaas niet te voorkomen.

Michel P

Bericht door Michel P » 31 jan 2008, 13:01

Dennis Cavallino schreef:@Pol: Leuk plan, doen we! Huren kost overigens niets. Ik hoef er mijn geld niet meer mee te verdienen. Wedden dat jij na afloop ook een dagje mee wilt? :wink:
OK gaaf!

Michel

peer

Bericht door peer » 31 jan 2008, 13:51

Ik spreek ook nog als "kind" maar hier in de familie is het zoiezo appart. Vanaf mijn 18 heb ik mijn rijbewijs en nam ik altijd 1 van mijn ouders auto's mee. (Ma nieuwe bmw 3 cabrio, Pa nieuwe bmw 5) Het was nooit een probleem. Ook mijn zus pakte altijd een auto als er 1 stond. Al snel kocht ik er een oldtimer bij en mijn zus een andere kleine auto. Ik geloof een citroen AX ofzo. Vanaf dat moment was het vaak gewoon de sleutels pakken en gaan. Iedereen reed in elkaars auto, ik vaak in de 5 mijn pa in mijn oltimer. Mijn zus in de 3 en mijn moeder in de AX van mijn zus.

Achteraf best grappig.

Jan Speed

Bericht door Jan Speed » 31 jan 2008, 14:27

ik kon het op mijn 16de al niet meer uithouden en ben gaan rijden met pa's auto. 't is dat ik gesnapt werd door de wouten, anders had hij het nu nog niet geweten.

18j oud, met pa's auto onderweg in de sneeuw, veel te veel risico's nemen, driften, enz. Boem, of liever gezegd BOOM = ho. Auto total loss...

Of ik mijn zoon zomaar de auto mee zou geven? NEE. Ik weet nl. hoe ik zelf was op die leeftijd. :twisted: Ik zou 'm na behalen rijbewijs eerst met kop en kont naar Prodrive 'skuppen'. Eerst verhoogde rijvaardigheids training, nog liever een rallytraining volgen.
Daarna heb ik er geen enkel probleem mee als hij mijn auto mee zou nemen.

Zelfde principes hanteren voor motorfiets (nog veel gevaarlijker dan een auto.)

Hendrik Kinderman

Bericht door Hendrik Kinderman » 31 jan 2008, 14:41

jitse villeruis schreef:
Hendrik Kinderman schreef:
Jan Ozephius schreef: Zoho.....
En hoe hard reed die trekker? :lol:
Je onderschat trekkerrijden naar mijn mening. Ik heb nog maar 1 jaar mijn trekkerrijbewijs, maar ben al diverse superidiote acties van automobilisten tegengekomen. Let wel: met een trekker ben je met heel wat ander materiaal onderweg. Je hebt zomaar een combinatie van 10 of meer ton. Die moet je overal omheen loodsen, op tijd af kunnen remmen voor domme automobilisten in hun S-klasse die even snel denken over te steken terwijl JIJ voorrang hebt.

Jij moet maar eens een hele dag, van 9 uur smorgens tot 12 uur savonds op een trekker zitten een kuilbult in te rijden, op 3 meter hoogte, helemaal donker, waarbij je de zijkanten van een bult niet ziet! Ook niet met werklampen en dergelijke aan. Dan leer je wel hoe je een trekker kunt beheersen!

en trouwens, een trekker gaat op dit moment ongeveer 43 km/h :wink:
Ik ben het met 3 dingen niet eens:

- Een trekker zou nooit voorrang mogen hebben, je kunt van mensen die daar geen "feeling" mee hebben niet verwachten dat ze de risico's kunnen inschatten (Hetzelfde geldt voor vrachtwagens)

- Je slaat de spijker op z'n kop!!! 43 Km/h is veel te hard voor trekker!!

- Misschie moet je aan de meeste ook even uitleggen wat je met die bult bedoeld, dat is niet helemaal duidelijk.
- als ik op een voorrangsweg, dan heb ik alsnog voorrang. We leven hier allemaal samen in dit kleine landje, dus om nóg ingewikkelder regelgeving te vragen is te veel. Komt er iets aan terwijl jij voorrang hoort te geven: doe dat dan. Die regels zijn er niet voor niets! (sommige regels zijn overbodig, maar dat zijn uitzonderingen)

- Een trekker gaat idd hard. Ik ben nu 1 keer aangehouden door de politie omdat ik officieel 25 moet rijden. Maar je schrikt wat voor een supergevaarlijke verkeerssituaties er dan ontstaan. Mensen die je overal inhalen, waar dat ABSOLUUT NIET KAN!!! Mensen nemen dan blinde bochten, en komen een tegenligger tegen. Dan krijg je DIT soort situaties.

- En een kuilbult is een bult die bij ons 3 meter hoog is, zonder hulp van silowanden waarin gedroogd gras (kuil) op gestort wordt, en dan wordt ingereden (zo stijf mogelijk), zodat er genoeg druk op komt, en zodat de kuil begint te broeien. Dit zorgt ervoor dat de kuil lang bewaard kan blijven, zodat we in de winter dit kunnen voeren aan de koeien.

voorbeelden:
[img:425:319]http://www.trekkerweb.nl/grassen%20006.jpg[/img]

[img:720:540]http://www.aanvangzuivel.nl/blog/my-images/IMG_3534.JPG[/img]

En wij gebruiken GEEN dubbele banden, zodat de druk per vierkante centimeter hoger is :wink:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 31 jan 2008, 14:47

Je kunt daar ook energie mee opwekken en verkopen aan Nuon/Essent ten bate van het Co2 reductieplan van die bedrijven. Krijg je nog 'subsidie' voor ook.

Hendrik Kinderman

Bericht door Hendrik Kinderman » 31 jan 2008, 14:53

haha, subsidie, die stelt tegenwoordig ook nix meer voor. EU, heh.

wij voeren het gewoon aan onze koeien, zodat wij genoeg melk leveren om nog bestaan te blijven. Dat levert meer rendement dan dat plan van nuon of essent.

ik ga volgende week trouwens een betoog houden voor NLS over het europees landbouwbeleid, en dat dat volledig tegen boeren in werkt. :wink:

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 31 jan 2008, 15:17

Ik zou mijn zoon mijn z06 niet meegeven hoe zeer ik hem zou vertrouwen.
Die wagen verrast mij nog zo vaak zelfs nu ik hem al een jaar heb.
Dat het goed gaat heb ik denk ik te danken aan de miljoenen kilometers die ik al gereden heb.
Vergeet niet dat wanneer het fout gaat met een auto met 500 pk zoals de m5 de snelheid vaak ook al behoorlijk hoog ligt.
Laat hem eerst maar eens ervaring met "normale"auto`s opdoen.

Grtz,Hanz06 :wink:

Plaats reactie