Pa mag ik de auto mee (omgaan met verantwoordelijkheid?!)

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
RVV

Pa mag ik de auto mee (omgaan met verantwoordelijkheid?!)

Bericht door RVV » 29 jan 2008, 14:01

M5 zwaar ongeluk draadje heeft me een beetje aan het denken gezet. 5 jonge jongens die zich ter pletter rijden op een airstrip in de auto van pa. Over het ongeluk zelf gaarne verder in dat betreffende draadje http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... highlight=. Maar hoe ga je als ouder(s) om met het meegeven van je auto aan je kind(eren)? Voor mij duurt het nog minimaal 14 jaar voor ze om de sleutels vragen, maar het kan ook voorkomen dat je kinderen (al op jongere leeftijd) als passagier meerijden (mischien wel tegen je wil in) met iemand anders die vol met testosteron zit en er slecht mee om kan gaan. Zoals de 4 knapen die bij de BMW rijder in zaten.

Hoe gaan de vaders op dit forum hier mee om ?

Toen ik zelf 18 jaar was kreeg ik aleen de BMW 3 serie van mijn moeder mee, de 5 serie van mijn pa was ondenkbaar, stiekem er mee rijden kwam ook echt niet in mij op, veel te link (richting mijn pa). Maar met de auto van mijn moeder heb ik best rare dingen uitgehaald waar ik achteraf niet echt trots op ben, vooral omdat onervarenheid (vond ik toen niet) een grote rol speelde.

Hoe maak je afspraken met je kinderen hier over ? Uiteraard allemaal in het belang van de veiligheid van je eigen en andermans kinderen.

Zit er verschil tussen jongens en meiden ? Ergens kan ik me bij meiden meer verantwoordelijkheid voorstellen.
Laatst gewijzigd door RVV op 29 jan 2008, 14:16, 1 keer totaal gewijzigd.

RVV

Bericht door RVV » 29 jan 2008, 14:03

Even voor alle duidelijkheid, dit draadje gaat niet over 18 jarigen die dikke snelle auto's rijden/kopen en/of ze daar capabel genoeg voor zijn. Anders lopen er verschillende discussies door elkaar heen.

Geelhoed

Bericht door Geelhoed » 29 jan 2008, 14:08

Ik heb nog minimaal 17 jaar en 11 maanden.
Zal niet meevallen....

Peter Tunissen

Bericht door Peter Tunissen » 29 jan 2008, 14:08

Als ik kinderen heb, zou ik ze vanaf het moment dat ze kunnen lopen in een kart zetten en later (vanaf 16 jaar of zo) iets van circuitdagen of races laten rijden.

De bravoure haal je toch niet uit een gemiddelde 18-jarige, maar zolang ze weten wat hun auto kan en die onder alle omstandigheden optimaal onder controle hebben hoeft dat ook niet echt een groot probleem te zijn.
Zag toevallig vorige week weer eens wat filmpjes van mezelf terug toen ik 18 of 19 was, tsjongejongejonge.... :roll:
Denk dat als ik ze online zou zetten half 3VO aan de beademing kan. ;)

Tom

Bericht door Tom » 29 jan 2008, 14:27

Autorijden leer je toch door het te doen.
Ik zou gewoon zorgen dat je twee auto's hebt, in je eigen (waarschijnlijk snelle) auto niet laten rijden, in de boodschappenkar wel :)

Hans

Re: Pa mag ik de auto mee (omgaan met verantwoordelijkheid?!

Bericht door Hans » 29 jan 2008, 14:33

Rico v Velzen schreef:maar het kan ook voorkomen dat je kinderen (al op jongere leeftijd) als passagier meerijden (mischien wel tegen je wil in) met iemand anders die vol met testosteron zit en er slecht mee om kan gaan. Zoals de 4 knapen die bij de BMW rijder in zaten.
Dat is/zou mijn grootste zorg zijn.

Kazimir

Re: Pa mag ik de auto mee (omgaan met verantwoordelijkheid?!

Bericht door Kazimir » 29 jan 2008, 14:39

Hans schreef:
Rico v Velzen schreef:maar het kan ook voorkomen dat je kinderen (al op jongere leeftijd) als passagier meerijden (mischien wel tegen je wil in) met iemand anders die vol met testosteron zit en er slecht mee om kan gaan. Zoals de 4 knapen die bij de BMW rijder in zaten.
Dat is/zou mijn grootste zorg zijn.
En daar is moeilijk iets aan te doen.

Bewust maken van de gevaren?!

Michel P

Bericht door Michel P » 29 jan 2008, 14:43

Nog een paar maanden en dan is mijn oudste zoon 18 :-) is niet echt heel auto minded, en ik sponsor niet zijn gehele rijbewijs, dus of hij gelijk begint met rijlessen zal de vraag zijn.

Ik heb hier ook al over na zitten denken, wat te doen als hij zijn rijbewijs heeft. E30 M3 mee, zal zekers niet snel gebeuren. SpecB wellicht als ik zie hoe hij rijd, enig natuurlijk talent of als een hork zoals bijvoorbeeld mijn broertje. Indien het laatste het geval is ook die niet. Mooiste zou zijn een e30 316 of 318 voor een paar euro's en daar mee leren rijden. Gewicht PK verhouding voldoende om te leren hoe een auto reageert op bepaalde situaties. Dan vooral veel samen op afgelegen lokaties een aantal dingen uitproberen. Verder wil ik hem dan na het behalen van zijn rijbewijs (wel punten rijbewijs dus dat scheelt) een slip/rijvaardigheidstraining geven. Rijlessen zelf is in mijn ogen niets anders dan enigsinds leren hoe e.e.a. werkt.

Michel

allen

Bericht door allen » 29 jan 2008, 14:47

Michel, je hebt een e30m3 met megatuning in de garage staan en je zoon is niet echt autominded. Waar is het fout gegaan in z'n leven? Daaaah....?? :lol:

Hunter

Bericht door Hunter » 29 jan 2008, 15:01

Zelf dan nog geen kinderen, dus spreek ik even uit eigen ervaring als kind.
Kreeg altijd alleen de auto van me moeder mee (Peug 106).
Ik had hier geen enkele problemen mee... Een auto is een auto...
(Vader reed VW Passat)

Verder haalde ik altijd mensen op, aangezien ik een van de weinige jongens was (ben) welke liever auto rijdt dan een biertje drinkt met avond stappen. En nu nog (24 jaar) rij ik liever met me eigen auto op zaterdag / zondagnacht, dan dat ik een biertje pak.

Wel was het altijd lastig om me niet "uit te sloven" voor de inzittende...
Al reed ik nooit tot zelden te hard. Was meer snelle bochten rijden.

Sinds een klasgenoot van mij, zijn zwager (ook twintiger) is kwijt geraakt door een (zaterdagavond) auto ongeluk (BMW M3, provinciale weg van De Bilt naar Zeist) rij ik met inzittende (behalve op de ring) :wink: nooit naar het uiterste van de auto. Alleen wil ik nog wel eens de grens opzoeken.

Luco

Bericht door Luco » 29 jan 2008, 15:07

Peter Tunissen schreef:Als ik kinderen heb, zou ik ze vanaf het moment dat ze kunnen lopen in een kart zetten en later (vanaf 16 jaar of zo) iets van circuitdagen of races laten rijden.

De bravoure haal je toch niet uit een gemiddelde 18-jarige, maar zolang ze weten wat hun auto kan en die onder alle omstandigheden optimaal onder controle hebben hoeft dat ook niet echt een groot probleem te zijn.
Zag toevallig vorige week weer eens wat filmpjes van mezelf terug toen ik 18 of 19 was, tsjongejongejonge.... :roll:
Denk dat als ik ze online zou zetten half 3VO aan de beademing kan. ;)
Zet eens online dan :D

Ik ben op mijn 18e begonnen met het motorrijbewijs
Pas jaren later (net geen B-E standaard meer) mijn autorijbewijs gehaald
Bravour, ja dat lijkt steeds gekker te worden, ik was me er iig terdege van bewust hoe kwetsbaar je bent op een motorfiets
Dus eigenlijk nooit geen hele gekke dingen gedaan
Maar voor de rest ben ik het met bovenstaande eens
Vroeg leren hoe het werkt, en ook kijken naar het karakter, is het een rustige jongen/meid, zou ik me er niet zo druk over maken
Is het een wildebras, licentie laten halen en laat het dan op het circuit in een "veilige" omgeving maar eens fout gaan.

Steven N.
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster

Bericht door Steven N. » 29 jan 2008, 15:13

Ik krijg gelukkig de auto's van pa en ma mee wanneer ik wil. Dit is al vanaf het begin zo. Deels omdat mijn ouders mij vertrouwen in de omgang met hun auto's en deels omdat mijn pa een lease auto heeft en hier de drempel simpelweg veel lager is.

Hoe ga ik met de auto's om? Naja ik heb in 3 jaar (15k per jaar) nog maar 1 tikje gegeven tegen een e90, bij het achteruit rijden. Heb meer een vooruit mentaliteit in plaats van achteruit, dat zal het zijn. Mijn pa had hiervoor een Mondeo, hier heb ik de meeste kilometers mee gemaakt. Met deze en de e30 heb ik het meest leren rijden. De mondeo was voor mij soms gewoon trappen en klaar. Wel warm rijden, maar eenmaal warm binnenweggetjes pakken over 4 wielen glijdend en bij bekende ruime bochten de auto tot uitbreken dwingen, wat allemaal altijd goed is gegaan en in het volledig in de hand had. Zijn huidige nieuwe passat is niks aan met de 1.9 tdi.
De autootjes van ma altijd rustig gereden ivm eigen kosten voor haar enz. Respect voor de zaken van iemand anders heb ik zeker. Alles wat er is gebeurd is allemaal binnen de perken van respect voor m'n ouders eigendommen. Dit zal ieder kind hebben, al is een beetje feeling met auto rijden wel eens must om op jonge leeftijd hard te rijden.
En gelukkig heb ik mijn eigen auto om veel ervaring mee op te doen. Met de e30 zo'n 10k per jaar gedaan. Wagenbeheersing was met de e30 goed te leren, nu met de 325 meer vermogen en rustiger rijden dan de e30. Dat is dan ook de perfecte auto om relatief goed mee te leren rijden, weinig financieel risico en de basis van auto rijden geeft die auto perfect weer. Ben ook altijd erg zuinig op mijn eigen spullen, met de e30 in dik 2 jaar nooit iets gehad.

Mark verteld vast zijn eigen verhaal wel.

Hunter

Bericht door Hunter » 29 jan 2008, 15:24

Overigens schiet mij nu te binnen...
Op de dag dat ik me rijbewijs had opgehaald bij gemeentehuis,
ben ik die avond met me vaders Passat en hem naar een industrieterrein geweest...

Hier mocht ik eens wat "oefenen" in echt rijden :wink:
Hard remmen, slippend bochtje, enz...

Michel P

Bericht door Michel P » 29 jan 2008, 15:35

allen schreef:Michel, je hebt een e30m3 met megatuning in de garage staan en je zoon is niet echt autominded. Waar is het fout gegaan in z'n leven? Daaaah....?? :lol:
Dat heet je kind zijn eigen keuzes laten maken. Hij kan echt wel genieten van en snelle rit in de E30 M3, of de specB maar is verder niet een hele grote auto freak. Wat niet kan nog komen. Nu druk met meisjes, voetballen, voetbal training geven aan een jeugdteam, uitgaan, en dames.

Ofwel, zal vanzelf wel komen.

Michel

volvoc30

Bericht door volvoc30 » 29 jan 2008, 15:37

Mijn ouders hebben nooit een probleem gemaakt van rijden in hun auto's. Ook ik heb stomme dingen gedaan waar ik me nu wel voor me kop kan slaan. Toen ik een jaar mijn rijbewijs had ben ik geflitst met 178km/h en dan vond me pa niet lache maar dat was meer de reden omdat ik zij dat het waarschijnlijk 155km/h was. Het hangt helemaal af van het kind. Mijn broertje werd bijvoorbeeld veel korter gehouden omdat hij totaal niet verantwoordelijk met auto's kan omgaan. HE HUGO!!! :wink: 8)

jeust
Auto: Peugeot 205 1.9 CTI

Bericht door jeust » 29 jan 2008, 16:05

Mijn broer heeft nu een paar maanden zijn rijbewijs en krijgt de Espace wel gewoon mee. Nu hebben mijn ouders een Mazda 323 voor ons gekocht om in te kunnen leren rijden. van de MX-5 moeten we afblijven.

Downforce Dennis

Bericht door Downforce Dennis » 29 jan 2008, 16:28

Nix auto van ouders, zelf vanaf hun 16de laten sparen en werken voor hun eigen auto.
Op mijn 16de heb ik destijds de e34 525i gekocht met motorschade. 2 jaar lang aan gewerkt en alles wat ik had erin gestoken. Mijn rijbewijs gehaald en de wagen ingeschreven(dit wel met het geld van mijn ouders) en ik denk dat dit het beste is wat je kunt doen. Jeugd zelf laten opdraaien voor schade. Ik heb ook eens een velg kromgereden omdat ik bij het spelen op industrieterrein een borduur had geraakt. Dat heb ik erna wel gelaten, 175 euro voor een velg was erg veel geld en dus moest de auto terug op lelijke stalen velgen. Vanzelfsprekend erg veel hartenpijn en "voor-de-kop-geklop" :wink:

Je kinderen gaan controleren op hun rijgedrag heeft helemaal geen zin, ik denk dat je best gewoon hun zo goed mogelijk attent maakt op de mogelijke gevaren. En zoals hierboven al werd gezegd, eens naar een open parking gaan en bij 60 km/h eens aan de handrem leuren. Een leek snapt er dan niets van en er gaat toch een belletje in zijn kop rinkelen dat hij de wagen niet 100% onder controle heeft.

Harm Koks

Bericht door Harm Koks » 29 jan 2008, 16:45

Ik mocht af en toe ( toen ik nog geen auto had ) de Clio van mijn ma meenemen, 1.6 RXE. Was leuke vlotte auto maar niet echt veel spannends aan ofzo. Daarna Swift 1.0 gl gekocht van mijn broer voor een symbolisch bedrag en hier een tijdje ingereden. Na een paar maanden mijn eerste MR2 gekocht. Deze is helaas wegens plotselinge file vorming en geen ABS ter ziele gegaan op de A4. Verder nog nooit iets geraakt. Op de limiet rijden alleen op de plekken waar het kan ( Groot plak asfalt, circuit )

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 29 jan 2008, 16:46

Ik mocht altijd de auto van mijn pa testen als ie bij de garage was geweest. Mijn ouders hadden wel vertrouwen in mijn verkeersinzicht, en voertuigbeheersing. Maar goed, ze hadden geen M3/M5 staan natuurlijk.

Wel wilde mijn moeder heel graag dat ik een grotere auto ging rijden dan de Fiat Uno die ik als eerste auto had. Ook wilden ze dat ik liever met hun auto op vakantie ging, dan met mijn eigen auto, omdat ik dan juist wat rustiger zou rijden (max 160 ipv volgas). :D

Het is dus maar hoe je het bekijkt, de visie die mijn ouders hebben en de duidelijke communicatie over zelf verantwoordelijk zijn, heeft mij altijd weerhouden van hele gekke dingen. Ook al deed ik in de ogen van anderen misschien onverantwoorde dingen, ik heb zelf nooit het gevoel gehad dat ik mezelf niet onder controle had.

Al vroeg hebben ze me bewust gemaakt van gevaren en me de vrijheid gegeven om ermee te doen wat ik wilde. De eerste vraag die ik kreeg toen ik een brommer had gekocht (ruim voor mijn 16e verjaardag) was: 'en hoe hard gaat 'ie?'. Toen ik zei dat ik er nog niet op had gereden, werd ik door mijn pa op dat ding getrapt met de mededeling: 'je moet eerst even volgas rijden, dan blaast 't motortje lekker schoon'.

Misschien dat juist dat "je MOET hard" mij ervan heeft weerhouden om altijd stiekem hard te rijden. Mijn ouders wisten dondersgoed dat ik niet als een slappe zak reed. Ik moet er wel bij zeggen dat mijn moeder altijd blij was als ik 's avonds na het stappen (dronk niet) veilig de oprit op kwam rijden, want ik ging nadat ik iedereen rustig thuis had afgezet altijd 'scheuren' op de leukere weggetjes in de buurt.

allen

Bericht door allen » 29 jan 2008, 16:52

@Michel: bedankt dat je me zo serieus neemt. :wink:

Wij hadden als kinderen overigens niets te willen. Nog geen 18 en al direct in een leswagen gestopt. Wee je gebeente als je niet wilde rijden. 8)

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 29 jan 2008, 16:52

Zit er verschil tussen jongens en meiden ? Ergens kan ik me bij meiden meer verantwoordelijkheid voorstellen.
Als ik meiden krijg zou ik ze erop wijzen dat ze niet zomaar bij Jan en Alleman in mogen stappen, om meerdere redenen. Ik heb liever dat ze zelf rijden. Maar dat geldt voor 'mijn' jongens ook*. Maar als ik uit mijn eigen ervaring spreek, dan heb ik altijd wel verantwoorde vrienden gehad. Tuurlijk werd het gas weleens ingetrapt, maar nooit op plekken waar het niet kon.

*Haha, voorlopig houden we het alleen nog even bij een kat.

Joop

Bericht door Joop » 29 jan 2008, 16:52

Ik mocht als 18-jarige ook altijd de auto van Pa meenemen (naar school, vrienden etc.). Maar het was geen bruut snelheidsmonster. Overigens mag/moet ik nog steeds rijden als ik de auto van Pa een keer leen of met Pa mee ga (de coupé van mij vind ie te laag....)

Elmar

Bericht door Elmar » 29 jan 2008, 16:58

Ja Rico, alleen Michel Pol geeft antwoord op je vraag. De rest is ruis op de lijn...

HSR

Bericht door HSR » 29 jan 2008, 17:34

volvoc30 schreef:Mijn ouders hebben nooit een probleem gemaakt van rijden in hun auto's. Ook ik heb stomme dingen gedaan waar ik me nu wel voor me kop kan slaan. Toen ik een jaar mijn rijbewijs had ben ik geflitst met 178km/h en dan vond me pa niet lache maar dat was meer de reden omdat ik zij dat het waarschijnlijk 155km/h was. Het hangt helemaal af van het kind. Mijn broertje werd bijvoorbeeld veel korter gehouden omdat hij totaal niet verantwoordelijk met auto's kan omgaan. HE HUGO!!! :wink: 8)

Om een of andere onduidelijke reden moest ik altijd meer lobbyen om een wagen mee te krijgen dan bovenstaande. Ik heb/had de reputatie dat ik alles sloopte wat overigens niet waar is. Heb nooit schade gereden en heb in totaal 3 snelheidsboetes gehad. Mijn breur krijgt ongeveer 3 boetes per kwartaal binnen. Heb wel altijd in een snelle wagen rond gereden ( Volvo V70R +/- 260PK ) Vwb verantwoordelijkheid, deze heb ik meer dan genoeg in mijn donder. Alleen ligt mijn 'grens' misschien wat verder dan bij vrienden/kennissen/familie maar dat betekend niet dat ik roekeloos ben, heb naar ratio heel wat circuit / rijervaring in veeleisende auto's dan leeftijdsgenoten.

Joy

Bericht door Joy » 29 jan 2008, 17:41

Ik heb zelf geen kinderen maar wel een jonger broertje die nu op zijn 15e aardig op stoom begint te komen kwa liefhebber. Om hem te behoeden voor de stommiteiten die ik zelf heb begaan probeer ik 'm zoveel mogelijk bij te brengen wat wel en niet kan in het verkeer.
Het lenen van een auto is een stukje vertrouwen geven/ verdienen. Ik zou eerst meerijden om eens te kijken hoe het rijgedrag er voor staat.

Plaats reactie