Ford Fiesta ST-3 Performance [Verkocht...]

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 39978
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Ford Fiesta ST-3 Performance [2 cylinder gebeuren...?]

Bericht door Knot » 15 dec 2021, 10:12

Vanochtend een een ritje huis-school-werk de BC op 0 gezet, kwam met stadsverkeer en stuk snelweg met een klein beetje file nog een nette 1 op 17,2 uit. Gewoon stoelverwarming aan en normaal 100 teller gereden etc. Uiteraard wel hier en daar een slipstreampje meepakken met inhalen van vrachtwagens.

Weet iemand zo uit het hoofd hoe die cylinderuitschakeling werkt? Neem aan dat hij telkens een andere uitschakelt en er niet 1 zwart schaap onder de motorkap zit.

De CT200 doet hier 1 op 20 dus valt me van de Fiesta reuze mee. Natuurlijk wel de lichtere auto met ruim 200kg minder maar voor die laatste 3 km per liter heb je nu wel wat onder het gaspedaal zitten mocht je er zin in hebben.
Bijlagen
WhatsApp Image 2021-12-15 at 09.27.52.jpeg
WhatsApp Image 2021-12-15 at 09.27.52.jpeg (151.99 KiB) 1952 keer bekeken

Forza
Berichten: 1016
Lid geworden op: 04 nov 2014, 21:02

Re: Ford Fiesta ST-3 Performance [2 cylinder gebeuren...?]

Bericht door Forza » 15 dec 2021, 10:21

Das netjes hoor, dat red ik net op een complete tank met mn 1.0 Fiesta.

Gebruikersavatar
martn
Berichten: 81
Lid geworden op: 03 mei 2020, 20:27
Auto: Ford Focus ST

Re: Ford Fiesta ST-3 Performance [2 cylinder gebeuren...?]

Bericht door martn » 15 dec 2021, 10:26

Voor zover ik weet schakelt hij de extra cilinder uit als je onder een bepaald aantal toeren blijft. Voor mijn gevoel is het zo ongeveer tot de 3000/3500 toeren. Bij de Puma merk ik het gebrom iets minder en valt het me minder op. Maar zo heb ik het zelf altijd begrepen.

Gebruikersavatar
sitechris
Berichten: 4862
Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
Auto: BMW M2 G87/SEAT Ibiza 1.5 TSI
Locatie: http://www.driveaholic.nl

Re: Ford Fiesta ST-3 Performance [2 cylinder gebeuren...?]

Bericht door sitechris » 15 dec 2021, 10:27

Welke cilinder hij dan uitschakelt? Geen flauw idee.

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6210
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F11 520d & E86 3.0si
Locatie: VAM-berg

Re: Ford Fiesta ST-3 Performance [2 cylinder gebeuren...?]

Bericht door matthyssie » 15 dec 2021, 10:30

Vraag me af of hij daadwerkelijk 1 cilinder uitschakelt. Lijkt me dat hij gewoon per cyclus één cilinder niet inspuit/ontsteekt en dat afwisselt.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 39978
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Ford Fiesta ST-3 Performance [2 cylinder gebeuren...?]

Bericht door Knot » 15 dec 2021, 10:49

Zou hij dat continu afwisselen? Zal er eens op zoeken straks.

Een hoop vinden het 2 cylinder gebrom niks/vervelend en rijden de auto altijd in de sportstand. Ik vind het juist lekker dat hij net wat zuiniger is en wanneer je toch het gas intrapt is het er wel zonder dat je wat met rijmodus of andere knopjes hoeft te doen.

Zelfde voor stop/start systeem, op een automaat vind ik dat vreselijk omdat het telkens bij kruipen naar een stoplichtfile ook in actie komt. Hier is het meer als je de koppeling zat bent laat je hem opkomen en schakelt de motor uit, moment is 100% aan de bestuurder.

Online
Richardt.
Berichten: 6750
Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
Auto: BMW G21 330i M-Sport
Locatie: Emmen e.o.

Re: Ford Fiesta ST-3 Performance [2 cylinder gebeuren...?]

Bericht door Richardt. » 15 dec 2021, 10:54

Ik reed mijn Focus ook altijd in de sportstand. O.a. omdat ik de cilinder uitschakeling irritant vond. Je merkt het bijna niet, maar ik merkte het zelf altijd. Iets meer gebrom en hele lichte trilling, rete irritant.

Daarnaast vond ik het wel fijn dat de motor net wat lekkerder reageerde op het gas in sportstand. Dat is gewenning en misschien in een ST wel helemaal overbodig. Ik had slechts een ST-line :tooth:

Overigens klopt het niet helemaal wat je zegt over het start/stop systeem. Mijn Focus sloeg toch echt al af als ik nog langzaam uitrolde met een paar km/u bij een stoplicht en de koppeling ingedrukt en dus niet pas bij volledige stilstand. Is wederom wellicht anders bij een Fiesta natuurlijk.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 39978
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Ford Fiesta ST-3 Performance [2 cylinder gebeuren...?]

Bericht door Knot » 15 dec 2021, 10:56

Je kunt het blijkbaar via Mountune ook voor de "normal" stand uitschakelen met een file.

https://www.mountunestore.com/products/ ... alibration

Gebruikersavatar
martn
Berichten: 81
Lid geworden op: 03 mei 2020, 20:27
Auto: Ford Focus ST

Re: Ford Fiesta ST-3 Performance [2 cylinder gebeuren...?]

Bericht door martn » 15 dec 2021, 11:11

Ja, je kunt inderdaad die cilinderuitschakeling deactiveren. Maar net zoals jij zegt, dat zuinige rijden vind ik niet erg!

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6210
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F11 520d & E86 3.0si
Locatie: VAM-berg

Re: Ford Fiesta ST-3 Performance [2 cylinder gebeuren...?]

Bericht door matthyssie » 15 dec 2021, 11:16

Knot schreef: 15 dec 2021, 10:49 Zou hij dat continu afwisselen? Zal er eens op zoeken straks.
Lijkt me wel. Zo hou je de belasting/temperatuur etc in de hele motor het meest constant. En je hebt niet 2 cilinderbanken zoals bij een V-motor waartussen je kunt wisselen.

Robin
Berichten: 54833
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: Ford Fiesta ST-3 Performance [2 cylinder gebeuren...?]

Bericht door Robin » 15 dec 2021, 11:34

6:30 's ochtends even één bougie eruit, elke ochtend een andere:)

:kikker:

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28420
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: Ford Fiesta ST-3 Performance [2 cylinder gebeuren...?]

Bericht door Martijn_bmw » 15 dec 2021, 11:58

Robin schreef: 15 dec 2021, 11:34 6:30 's ochtends even één bougie eruit, elke ochtend een andere:)

:kikker:
:tooth:

Maar ik zou eigenlijk zeggen dat hij altijd de middelste uitschakelt, gewoon op boeren verstand redenatie maar lijkt mij het meest in balans voor de krukas als de kracht dan door de 2 buitenste wordt geleverd.

En schoon branden doet die middelste wel weer zodra die mee doet.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28420
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: Ford Fiesta ST-3 Performance [2 cylinder gebeuren...?]

Bericht door Martijn_bmw » 15 dec 2021, 12:02

Edit even een kwartje in Google gedaan:
The system, which operates at engine speeds of up to 4,500 rpm—when valves are each opening and closing almost 40 times per second—uses engine oil pressure to activate a special valve rocker and interrupt the connection between the camshaft and the valves of cylinder No. 1.
Hele verhaal: https://www.greencarcongress.com/2016/1 ... inder.html

Cilinder 1 dus die ze uit zetten.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 39978
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Ford Fiesta ST-3 Performance [2 cylinder gebeuren...?]

Bericht door Knot » 15 dec 2021, 12:39

Ik heb er ook een euro'tje in gegooid afgelopen half uur maar ze maken dus ook gebruik of hebben getest met rolling cylinder deactivation.

https://www.sae.org/news/2015/06/ford-t ... ost-triple

Beide hebben voor en nadelen. Geen idee wat voor systeem er toegepast is op de 1.5L Ecoboost Dragon.

https://www.topgear.com.ph/news/technol ... efficiency

"How does rolling cylinder deactivation work? Each cylinder is deactivated in succession instead of deactivating a specific cylinder. According to Schaeffler AG, the company Ford partnered with for this system, "it has the advantage that the deactivated cylinders do not cool down, which means that the system can be activated more quickly after a cold start."

Rolling deactivation, which was said to result in 1.5-cylinder operation, suggests that "the frequency of the vibrations shifts to a range that can easily be controlled using a dual-mass flywheel and centrifugal pendulum-type absorber." These components, along with a tuned clutch disc, are quite effective at lower rpm figures. Moreover, it also allows for a wider range of cylinder deactivation."

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28420
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: Ford Fiesta ST-3 Performance [2 cylinder gebeuren...?]

Bericht door Martijn_bmw » 15 dec 2021, 12:58

Ohja my bad ik zocht op 1.0 ecoboost maar jij hebt de 1.5

Kadett
Berichten: 5089
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: Ford Fiesta ST-3 Performance [2 cylinder gebeuren...?]

Bericht door Kadett » 15 dec 2021, 14:01

Er zijn verschillende animatie filmpjes te vinden hierover. En dan zie je dat 1 van de buitenste cilinders uit word gezet dmv het verhaal wat Martijn al postte hierboven. In mijn geval ging dat wel over de 1.5 Dragon moter.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 39978
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Ford Fiesta ST-3 Performance [2 cylinder gebeuren...?]

Bericht door Knot » 17 dec 2021, 15:57

Vanochtend nog iets beter mn best gedaan en geen file op de A20 dus kon lekker uitrollen door de trajectcontrole richting de A13.

Alleen het eerste stuk door de stad op de schoolroute is ie niet echt zuinig in, als het eenmaal blijft rollen gaat het prima met die 2pitter :blink:
Bijlagen
IMG-20211217-WA0005.jpg
IMG-20211217-WA0005.jpg (165.54 KiB) 1456 keer bekeken

Gebruikersavatar
Joël D.
Berichten: 3590
Lid geworden op: 07 mar 2011, 22:25
Auto: Alfa 155 / Z4 3.0
Locatie: Gouda

Re: Ford Fiesta ST-3 Performance [2 cylinder gebeuren...?]

Bericht door Joël D. » 17 dec 2021, 18:08

Dat is wel een lekker verbruik ja!

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 39978
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Ford Fiesta ST-3 Performance [2 cylinder gebeuren...?]

Bericht door Knot » 17 dec 2021, 20:08

Terug van werk naar huis nog verder bijgeschaafd 😇

Rolde aardig door met 60 op de 80 wegen, hoop groen/oranje. Alleen de laatste paar km moest ie het op eigen kracht doen met 80 zonder auto ervoor.

Veel zuiniger dan die 1 op 18,6 ga ik hem niet krijgen met stadsverkeer ertussen.
Bijlagen
IMG-20211217-WA0010.jpg
IMG-20211217-WA0010.jpg (123.73 KiB) 1196 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Knot op 17 dec 2021, 22:47, 1 keer totaal gewijzigd.

RJK
Berichten: 3607
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: Ford Fiesta ST-3 Performance [2 cylinder gebeuren...?]

Bericht door RJK » 17 dec 2021, 21:29

Wel echt zuinig ja. Kan die hybride er wel uit?

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 39978
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Ford Fiesta ST-3 Performance [2 cylinder gebeuren...?]

Bericht door Knot » 17 dec 2021, 21:43

Na de winter mag ie weg, staat er 173.000 op zoiets

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 42810
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: Ford Fiesta ST-3 Performance [2 cylinder gebeuren...?]

Bericht door Arthur » 17 dec 2021, 23:32

Op naar die 330i, qua zuinigheid :wink:

viewtopic.php?p=1535417#p1535417

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28420
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: Ford Fiesta ST-3 Performance [2 cylinder gebeuren...?]

Bericht door Martijn_bmw » 18 dec 2021, 07:22

Zeker een net verbruik!

Ik had met de phev ook een nieuw recordje, hele maand thuiswerk en dus vooral veel kleine stukken waar vol electric gereden kan worden. In een maand 1.200km en 30L benzine getankt :)
(En natuurlijk een berg kWh’s :lol: )

Gebruikersavatar
StefanW
Berichten: 1936
Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
Auto: 106 Rallye S2 & CLA 45
Locatie: Nurnbergring

Re: Ford Fiesta ST-3 Performance [2 cylinder gebeuren...?]

Bericht door StefanW » 18 dec 2021, 14:40

Gefeliciteerd Rody! Hele goeie keuze.

Gebruikersavatar
RS-Ron
Berichten: 3826
Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10

Re: Ford Fiesta ST-3 Performance [2 cylinder gebeuren...?]

Bericht door RS-Ron » 18 dec 2021, 15:24

Vind zo’n ST steeds interessanter worden. Goed om te lezen !

Gr Ron

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Arstey, Bakker, beske, bleu_dust, Camiel, JdBn, Wimo en 22 gasten