Ford Fiesta ST-3 Performance [Verkocht...]
- Knot
Re: Ford Fiesta ST-3 Performance [2 cylinder gebeuren...?]
Vanochtend een een ritje huis-school-werk de BC op 0 gezet, kwam met stadsverkeer en stuk snelweg met een klein beetje file nog een nette 1 op 17,2 uit. Gewoon stoelverwarming aan en normaal 100 teller gereden etc. Uiteraard wel hier en daar een slipstreampje meepakken met inhalen van vrachtwagens.
Weet iemand zo uit het hoofd hoe die cylinderuitschakeling werkt? Neem aan dat hij telkens een andere uitschakelt en er niet 1 zwart schaap onder de motorkap zit.
De CT200 doet hier 1 op 20 dus valt me van de Fiesta reuze mee. Natuurlijk wel de lichtere auto met ruim 200kg minder maar voor die laatste 3 km per liter heb je nu wel wat onder het gaspedaal zitten mocht je er zin in hebben.
Weet iemand zo uit het hoofd hoe die cylinderuitschakeling werkt? Neem aan dat hij telkens een andere uitschakelt en er niet 1 zwart schaap onder de motorkap zit.
De CT200 doet hier 1 op 20 dus valt me van de Fiesta reuze mee. Natuurlijk wel de lichtere auto met ruim 200kg minder maar voor die laatste 3 km per liter heb je nu wel wat onder het gaspedaal zitten mocht je er zin in hebben.
- Bijlagen
-
- WhatsApp Image 2021-12-15 at 09.27.52.jpeg (151.99 KiB) 1953 keer bekeken
-
Das netjes hoor, dat red ik net op een complete tank met mn 1.0 Fiesta.
- martn
- Auto: Ford Focus ST
Voor zover ik weet schakelt hij de extra cilinder uit als je onder een bepaald aantal toeren blijft. Voor mijn gevoel is het zo ongeveer tot de 3000/3500 toeren. Bij de Puma merk ik het gebrom iets minder en valt het me minder op. Maar zo heb ik het zelf altijd begrepen.
-
Onlinesitechris
- Auto: BMW M2 G87/SEAT Ibiza 1.5 TSI
Welke cilinder hij dan uitschakelt? Geen flauw idee.
- matthyssie
- Auto: F11 520d & E86 3.0si
Vraag me af of hij daadwerkelijk 1 cilinder uitschakelt. Lijkt me dat hij gewoon per cyclus één cilinder niet inspuit/ontsteekt en dat afwisselt.
- Knot
Zou hij dat continu afwisselen? Zal er eens op zoeken straks.
Een hoop vinden het 2 cylinder gebrom niks/vervelend en rijden de auto altijd in de sportstand. Ik vind het juist lekker dat hij net wat zuiniger is en wanneer je toch het gas intrapt is het er wel zonder dat je wat met rijmodus of andere knopjes hoeft te doen.
Zelfde voor stop/start systeem, op een automaat vind ik dat vreselijk omdat het telkens bij kruipen naar een stoplichtfile ook in actie komt. Hier is het meer als je de koppeling zat bent laat je hem opkomen en schakelt de motor uit, moment is 100% aan de bestuurder.
Een hoop vinden het 2 cylinder gebrom niks/vervelend en rijden de auto altijd in de sportstand. Ik vind het juist lekker dat hij net wat zuiniger is en wanneer je toch het gas intrapt is het er wel zonder dat je wat met rijmodus of andere knopjes hoeft te doen.
Zelfde voor stop/start systeem, op een automaat vind ik dat vreselijk omdat het telkens bij kruipen naar een stoplichtfile ook in actie komt. Hier is het meer als je de koppeling zat bent laat je hem opkomen en schakelt de motor uit, moment is 100% aan de bestuurder.
-
- Auto: BMW G21 330i M-Sport
Ik reed mijn Focus ook altijd in de sportstand. O.a. omdat ik de cilinder uitschakeling irritant vond. Je merkt het bijna niet, maar ik merkte het zelf altijd. Iets meer gebrom en hele lichte trilling, rete irritant.
Daarnaast vond ik het wel fijn dat de motor net wat lekkerder reageerde op het gas in sportstand. Dat is gewenning en misschien in een ST wel helemaal overbodig. Ik had slechts een ST-line
Overigens klopt het niet helemaal wat je zegt over het start/stop systeem. Mijn Focus sloeg toch echt al af als ik nog langzaam uitrolde met een paar km/u bij een stoplicht en de koppeling ingedrukt en dus niet pas bij volledige stilstand. Is wederom wellicht anders bij een Fiesta natuurlijk.
Daarnaast vond ik het wel fijn dat de motor net wat lekkerder reageerde op het gas in sportstand. Dat is gewenning en misschien in een ST wel helemaal overbodig. Ik had slechts een ST-line

Overigens klopt het niet helemaal wat je zegt over het start/stop systeem. Mijn Focus sloeg toch echt al af als ik nog langzaam uitrolde met een paar km/u bij een stoplicht en de koppeling ingedrukt en dus niet pas bij volledige stilstand. Is wederom wellicht anders bij een Fiesta natuurlijk.
- Knot
Je kunt het blijkbaar via Mountune ook voor de "normal" stand uitschakelen met een file.
https://www.mountunestore.com/products/ ... alibration
https://www.mountunestore.com/products/ ... alibration
- martn
- Auto: Ford Focus ST
Ja, je kunt inderdaad die cilinderuitschakeling deactiveren. Maar net zoals jij zegt, dat zuinige rijden vind ik niet erg!
- matthyssie
- Auto: F11 520d & E86 3.0si
Lijkt me wel. Zo hou je de belasting/temperatuur etc in de hele motor het meest constant. En je hebt niet 2 cilinderbanken zoals bij een V-motor waartussen je kunt wisselen.
-
- Auto: Fun Damn Mentally
6:30 's ochtends even één bougie eruit, elke ochtend een andere:)

- Martijn_bmw

Maar ik zou eigenlijk zeggen dat hij altijd de middelste uitschakelt, gewoon op boeren verstand redenatie maar lijkt mij het meest in balans voor de krukas als de kracht dan door de 2 buitenste wordt geleverd.
En schoon branden doet die middelste wel weer zodra die mee doet.
- Martijn_bmw
Edit even een kwartje in Google gedaan:
Cilinder 1 dus die ze uit zetten.
Hele verhaal: https://www.greencarcongress.com/2016/1 ... inder.htmlThe system, which operates at engine speeds of up to 4,500 rpm—when valves are each opening and closing almost 40 times per second—uses engine oil pressure to activate a special valve rocker and interrupt the connection between the camshaft and the valves of cylinder No. 1.
Cilinder 1 dus die ze uit zetten.
- Knot
Ik heb er ook een euro'tje in gegooid afgelopen half uur maar ze maken dus ook gebruik of hebben getest met rolling cylinder deactivation.
https://www.sae.org/news/2015/06/ford-t ... ost-triple
Beide hebben voor en nadelen. Geen idee wat voor systeem er toegepast is op de 1.5L Ecoboost Dragon.
https://www.topgear.com.ph/news/technol ... efficiency
"How does rolling cylinder deactivation work? Each cylinder is deactivated in succession instead of deactivating a specific cylinder. According to Schaeffler AG, the company Ford partnered with for this system, "it has the advantage that the deactivated cylinders do not cool down, which means that the system can be activated more quickly after a cold start."
Rolling deactivation, which was said to result in 1.5-cylinder operation, suggests that "the frequency of the vibrations shifts to a range that can easily be controlled using a dual-mass flywheel and centrifugal pendulum-type absorber." These components, along with a tuned clutch disc, are quite effective at lower rpm figures. Moreover, it also allows for a wider range of cylinder deactivation."
https://www.sae.org/news/2015/06/ford-t ... ost-triple
Beide hebben voor en nadelen. Geen idee wat voor systeem er toegepast is op de 1.5L Ecoboost Dragon.
https://www.topgear.com.ph/news/technol ... efficiency
"How does rolling cylinder deactivation work? Each cylinder is deactivated in succession instead of deactivating a specific cylinder. According to Schaeffler AG, the company Ford partnered with for this system, "it has the advantage that the deactivated cylinders do not cool down, which means that the system can be activated more quickly after a cold start."
Rolling deactivation, which was said to result in 1.5-cylinder operation, suggests that "the frequency of the vibrations shifts to a range that can easily be controlled using a dual-mass flywheel and centrifugal pendulum-type absorber." These components, along with a tuned clutch disc, are quite effective at lower rpm figures. Moreover, it also allows for a wider range of cylinder deactivation."
- Martijn_bmw
Ohja my bad ik zocht op 1.0 ecoboost maar jij hebt de 1.5
-
Er zijn verschillende animatie filmpjes te vinden hierover. En dan zie je dat 1 van de buitenste cilinders uit word gezet dmv het verhaal wat Martijn al postte hierboven. In mijn geval ging dat wel over de 1.5 Dragon moter.
- Knot
Vanochtend nog iets beter mn best gedaan en geen file op de A20 dus kon lekker uitrollen door de trajectcontrole richting de A13.
Alleen het eerste stuk door de stad op de schoolroute is ie niet echt zuinig in, als het eenmaal blijft rollen gaat het prima met die 2pitter
Alleen het eerste stuk door de stad op de schoolroute is ie niet echt zuinig in, als het eenmaal blijft rollen gaat het prima met die 2pitter

- Bijlagen
-
- IMG-20211217-WA0005.jpg (165.54 KiB) 1457 keer bekeken
- Joël D.
- Auto: Alfa 155 / Z4 3.0
Dat is wel een lekker verbruik ja!
- Knot
Terug van werk naar huis nog verder bijgeschaafd 
Rolde aardig door met 60 op de 80 wegen, hoop groen/oranje. Alleen de laatste paar km moest ie het op eigen kracht doen met 80 zonder auto ervoor.
Veel zuiniger dan die 1 op 18,6 ga ik hem niet krijgen met stadsverkeer ertussen.
Rolde aardig door met 60 op de 80 wegen, hoop groen/oranje. Alleen de laatste paar km moest ie het op eigen kracht doen met 80 zonder auto ervoor.
Veel zuiniger dan die 1 op 18,6 ga ik hem niet krijgen met stadsverkeer ertussen.
- Bijlagen
-
- IMG-20211217-WA0010.jpg (123.73 KiB) 1197 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Knot op 17 dec 2021, 22:47, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Wel echt zuinig ja. Kan die hybride er wel uit?
- Knot
Na de winter mag ie weg, staat er 173.000 op zoiets
- Arthur
- Auto: Nr.51
- Martijn_bmw
Zeker een net verbruik!
Ik had met de phev ook een nieuw recordje, hele maand thuiswerk en dus vooral veel kleine stukken waar vol electric gereden kan worden. In een maand 1.200km en 30L benzine getankt
(En natuurlijk een berg kWh’s
)
Ik had met de phev ook een nieuw recordje, hele maand thuiswerk en dus vooral veel kleine stukken waar vol electric gereden kan worden. In een maand 1.200km en 30L benzine getankt

(En natuurlijk een berg kWh’s

-
OnlineStefanW
- Auto: 106 Rallye S2 & CLA 45
Gefeliciteerd Rody! Hele goeie keuze.
- RS-Ron
Vind zo’n ST steeds interessanter worden. Goed om te lezen !
Gr Ron
Gr Ron