Ineens kan het snel gaan, eeuwige zoektocht naar de juiste 330i voor een hoop centen is even gestaakt tot volgende winter. Zat er al met een schuin oog naar te kijken toen Andre hem wegdeed maar deze was een jaartje later net wat scherper geprijsd en zat al wat leuk spul op gemonteerd. Wilde eigenlijk een blauwe met panoramadak, maar heb er niet te lang over nagedacht, in feite blind gekocht en vorig weekend maar snel opgehaald voor sinterklaasavond.
Ford Fiesta ST-3 van eind 2018 met een ruime 30.000km achter de kiezen.
- Magnetic Metallic lak
- Performance Pack met Limited Slip Differential
- Achteruitrijcamera
- Winter Pack ST
- LED koplampen
Nieuwprijs € 34.400 (zonder korting)
Auto is reeds voorzien van een aantal upgrades:
- EBC gegroefde remschijven
- EBC yellowstuff remblokken
- Goodridge staalomvlochten remslangen
- Motul RBF660 dot4 remvloeistof
- Mountune M235 remap
- Mountune luchtfilterbox met inlegfilter en high-flow elbow
In feite gekocht omdat ik veel crashes zag in de media met dit slechter wordende weer en de cuore eigenlijk als extra/boodschapenauto was gekocht voor in het dorp. Mooie bijkomstigheid is dat ik hem nu vaken ga pakken dan de CT200h denk ik als ik niet de file in hoef.
Vraag me alleen af wat veiliger is, de cuore met 80 op een paal zetten of de Fiesta met 180.... dat staat namelijk binnen no-time op de teller

Voor deze klasse auto ziet het er allemaal oke uit, niet de beste materialen/plastics maar het zit redelijk in elkaar, mooie carbon accenten, instaplijstjes etc. Een mindere versie dan een ST zou ik dan ook voor bedanken. Stoelen voor mij heerlijk, zit er meteen vast in, je moet geen te dikke reet hebben of op de sportschool 3x per week bovenbeenspieren trainen dan is het niks. Stuurtje ligt fijn in de hand, anderen vinden hem iets te dik, ik vind hem precies goed. Zitpositie ook lekker, stoel kan ver genoeg omlaag, pedalen staan er netjes recht voor, zijn ook lekker compact dus gas/rem bedienen gaat als kinderspel bij terugschakelen.
Uitrustig dikke prima, stoelverwarming, voorruitverwarming, climate control, LED koplampen, lane assist, achteruitrijcamera, B&O audio, grootlicht assistent, spraakbediening. Enige wat ik mis is DAB+ dat zit er dan weer niet op. De stoelverwarming komt trouwens best rap op temperatuur in standje 3, heerlijk! Audio is beter dan een hoop standaard systemen maar vind hem in hoge tonen niet top en geen equalizer om hem breeduit in te stellen, maargoed het is wat het is in deze klasse auto. Grootlicht assistent nog niet eerder gehad, werkt wel vrij goed, hij schakelt ruim op tijd terug als hij een ander soort van verlichting ziet rijden voor je of tegemoet komend verkeer. Easy fuel leuke optie, geen geklooi meer met de tankdop, zal wel op meer Ford's zitten maar ik had het nog niet eerder gezien. Kids van 7 en 9 kunnen prima achterin zitten en de kofferbak heeft niet veel minder ruimte dan de CT200h dus prima voor een weekendje weg evt.
Koppeling pakt vrij snel, de eerste keer schiet je even je parkeervak uit maar went direct. De 6bak heeft duidelijke korte schakelwegen en is trefzeker, een van de fijnere bakken die ik gehad heb zo af-fabriek. Het onderstel is stug, maar zeker niet te hard, hoort bij zo een auto, zeker stugger dan elke standaard BMW met M onderstel, dat wel.
Remschijven zijn klein van diameter, past volgens mij nog een 15inch wiel om. Met deze 18inch wielen op een compacte auto ziet het er wat leeg uit. Gelukkig zijn ze wel geupgrade met gegroefde EBC schijven, staalomvlochten remslangen, EBC yellowstuff remblokken en Motul RBF660 dot4 remvloeistof. Kom je hard op een bocht af moet je meer remdruk geven voordat er echt wat gebeurt maar er zit daarna voldoende vertraging in voor sportief (straat)gebruik. Het bekende zoemende geluid van gegroefde remschijven heb ik een tijd gemist (ATE powerdiscs tijd op de E36). Kan me goed voorstellen dat je met originele blokken, remslangen en remvloeistof eerder de boel richting fading trapt.
Motorsteunen zijn wat slapjes terwijl de rest van de auto vrij stug is, te abrupt van het gas voel je het blok kantelen.
En dan natuurlijk waar je deze auto (mede) voor koopt, de 1.5 liter grote 3 cylinder turbo in het vooronder. De Mountune M235 upgrade is er bij 5000km ongeveer opgegaan, betreft een remap naar eerst 225pk, later kwam de vernieuwde software me 235pk en 350nm. Tevens een ander luchtfilterhuis, ander inlegfilter en aanzuigbuis met verbeterde airflow. Heb de originele files en dongle erbij maar ik weet niet hoe hij standaard is en reageert op het gas. Wat ik wel weet is dat hij serieuze stappen maakt nu, in de regen echt doseren van het gaspedaal om de voorkant niet te laten stuiteren al zoekende naar grip. Zelfs doorhalen in 3 op nat wegdek slaat hij soms met 110 de wielen alsnog door als hij boven de 5000rpm komt. Sportstand is hij nog wat directer tov normaal en pops&bangs uit de uitlaat. Track mode zet hij het ESP een stapje terug maar komt er (nog meer) nep geluid via de speakers bij, dat hoeft van mij niet. In sportstand met een tikje op de ESP knop doet hetzelfde zonder overdreven fake motorgeluid. Ook bij rustig (warm) rijden laat hij een fraaie roffel horen, totaal anders als het 3pittertje van de broemer, je hoort en voelt dat hij eigenlijk op zn staart getrapt wil worden. Het hele toeregebied is hij bij de les en boven de 5500rpm neemt hij iets af maar vind totaal niet dat hij echt instort. Je kunt prima naar net boven de 6000 doorhalen en evt de powershift gebruiken, vraag me alleen af of het echt sneller is, je voelt dat ie de koppeling gedoseerd op laat komen als je m volgas houdt en doorschakelt maar denk dat het op de gebruikelijke manier niet minder snel is. Het sperdifferentieel voel je zeker op nat zijn werk doen, hij pakt direct beide wielen en je moet het stoel goed vast houden als je maximaal een bocht uitaccelereert. Zelfs die Michelin Pilot Supersport banden zijn niet opgewassen tegen 350nm die er best fors in komt zetten. Ben benieuwd hoe het op droog wegdek is straks als het beter weer wordt een keer.
Verbruik op de snelweg viel me reuze mee, met 100km/u op de cruise schakelt hij een cylinder uit en knor je met 2 cylinders ruim 1 op 18 naar huis. Gemiddels van een anderhalf uur snelweg, 2 sessies aan de tand voelen daarna en 2 ritjes naar school is het 1 op 12 geworden. Zet je hem in de sportstand loopt hij trouwens altijd op 3 cylinders volgens mij mocht je die knor/brom vervelend vinden.
Eerste tankje is er doorheen gejaagd al, vooralsnog een erg fijne auto, weer eens totaal wat anders en het merendeel verwacht niet dat je met je stadsautotje zulke stappen maakt door de versnellingen heen, verrassings effect is zeker aanwezig!