Peugeot 106 Rallye verkocht - En nu?

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
ivo-b
Berichten: 210
Lid geworden op: 20 aug 2009, 22:08
Locatie: Amsterdam

Re: Peugeot 106 S2 Rallye - Welke (sportieve) banden?

Bericht door ivo-b » 03 nov 2020, 21:16

Godspeed schreef: 01 nov 2020, 22:40 Vikings, wat dat in godsnaam ook is, met een dot code van 2004 :sealed:
Hoezo, topbanden man :kikker: Nee, dat heb ik maar gelaten voor de volgende eigenaar, kon diegene zelf kiezen wat eronder kwam. Al vond ik ze op droog nog best prima!

Gebruikersavatar
beske
Berichten: 316
Lid geworden op: 06 dec 2011, 15:53
Locatie: Eindhoven

Re: Peugeot 106 S2 Rallye - Welke (sportieve) banden?

Bericht door beske » 05 nov 2020, 07:23

jurgt schreef: 01 nov 2020, 21:11 Ben geen bandengoeroe, maar als de auto op straat gebruikt wordt zou ik alle budget semi's links laten liggen.

De meeste zijn waardeloos in de regen, en met wat temperatuur in de banden vaak pas merkbaar beter dan een goede straatband.
Ik vond de Nangkang NS-2R juist niet verkeerd in de regen onder mijn E30 316i. Maar wanneer de buitentemperatuur beneden de 10 graden komt moet je wel een beetje uit beginnen te kijken. Wanneer de buitentemperatuur onder de 10 graden komt én het regent beginnen ze pas echt slechter te presteren.

Maar onder een goedweerdaily zijn het geniale bandjes, waarmee je ook prima een keer door de regen naar huis kunt als het moet.

Gebruikersavatar
Godspeed
Berichten: 2068
Lid geworden op: 25 sep 2010, 19:09
Auto: Ford Fiesta ST 2014

Re: Peugeot 106 S2 Rallye - Tweede Rallye gekocht...

Bericht door Godspeed » 17 nov 2020, 19:28

Banden in huis en velgen terug van de coater :headbang:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Binnenkort even in elkaar laten draaien en dan eindelijk de auto weer van de bokken af.

Helaas nog wel aan het tobben met de schade. Man man man wat duurt dat lang...

jurgt
Berichten: 210
Lid geworden op: 08 jan 2016, 20:23

Re: Peugeot 106 S2 Rallye - Welke (sportieve) banden?

Bericht door jurgt » 18 nov 2020, 20:56

beske schreef: 05 nov 2020, 07:23
jurgt schreef: 01 nov 2020, 21:11 Ben geen bandengoeroe, maar als de auto op straat gebruikt wordt zou ik alle budget semi's links laten liggen.

De meeste zijn waardeloos in de regen, en met wat temperatuur in de banden vaak pas merkbaar beter dan een goede straatband.
Ik vond de Nangkang NS-2R juist niet verkeerd in de regen onder mijn E30 316i. Maar wanneer de buitentemperatuur beneden de 10 graden komt moet je wel een beetje uit beginnen te kijken. Wanneer de buitentemperatuur onder de 10 graden komt én het regent beginnen ze pas echt slechter te presteren.

Maar onder een goedweerdaily zijn het geniale bandjes, waarmee je ook prima een keer door de regen naar huis kunt als het moet.
Ik denk dat het ook wel uitmaakt in welke maat je ze rijdt, onder welke auto en het vermogen. Ik vond ze onder een e36 328i ringtool verre van goed. Dit was in de maat 235/40/17.

Gebruikersavatar
Godspeed
Berichten: 2068
Lid geworden op: 25 sep 2010, 19:09
Auto: Ford Fiesta ST 2014

Re: Peugeot 106 S2 Rallye

Bericht door Godspeed » 21 nov 2020, 22:26

Vandaag de wielen terug opgehaald van de bandenboer, blij als een kind. Na bijna vier weken kan de auto weer van de bokken af en kan ik weer rijden. Weer is prima, in ieder geval droog!

Afbeelding

Eerste wiel wilde ik monteren, maar constateer al direct dat de velg niet meer over de naaf past. De verse poedercoating heeft de schijnbaar erg nauwe passing van velg op naaf verpest, kak! Even de coater gebeld of hij vergeten is af te plakken ofzo maar dat is niet het geval. Dan zou de velg plaatselijk kunnen gaan roesten, niet de bedoeling natuurlijk. Nou ja, wat nu? Schuren tot het past. Uiteindelijk met een halfronde vijl toch tot op het kale staal moeten vijlen om het 'passend' te maken. Tussen aanhalingstekens, want die was nog steeds absoluut niet wat ik voor ogen had.

Vervolgens alle vier de wielen gemonteerd en met de hand stevig aangedraaid, maar niet op max. kracht of met momentsleutel want de auto stond nog op de krik/bokken. Vervolgens even met de momentsleutel rond, waarbij ik direct bij het eerste boutgat al een scheurtje zag ontstaan in de lak. Volgende gat hetzelfde en bij enkele volgende gaten springt de lak echt kapot :hammer:

Afbeelding

Afbeelding

Klotezooi, dit kan niet waar zijn. Coater wederom gecontacteerd met dit verhaal. Immers was bij nagenoeg elk gat een scheur/breuk ontstaan. De coater heeft aangegeven dat dit nooit eerder is voorgekomen en dat de lak inclusief zinklaag (metalliseren voor poedercoating) los komt. Het geheel heeft dus gewoon niet gehecht. Hij heeft me voorgesteld de velgen allemaal opnieuw te coaten. Natuurlijk prettig dat de beste man zonder discussie het werk over wil doen, maar dit gaat weer tijd en geld kosten. Alternatief is zo doorrijden, maar met de toekomstige plannen (verlagen, mogelijk later nog remmen upgraden) zullen de wielen nog vaker erop en eraf gaan. Ik houd mijn hart vast op moment dat de bouten weer losgedraaid worden, laat staan later nogmaals aangetrokken :|

Stof tot nadenken, maar ik ben bang dat ik er niet aan ontkom om wederom de bandenboer te contacteren en de tweede keer coating inderdaad te laten plaatsvinden. Hopelijk gaat het dan wel goed.

Nou ja, deze vervelende situatie maar even vergeten: een rondje rijden! De auto staat weer op de vertrouwde steelies met nieuwe iets te dikke semi's, maar ik ben niet ontevreden over de looks. Wel natuurlijk in het achterhoofd dat de auto binnenkort nog wat zal zakken.

Afbeelding

Tijdens het ritje valt me op dat de auto wel erg luid is en wat resoneert in het interieur. De banden hebben wat meer afrolgeluid maar ook de uitlaat lijkt wat meer aanwezig dan ik me kan herinneren van mijn eerste week bezit. Even gestopt langs de weg en geconstateerd dat er wat lucht ontsnapt, midden onder de auto. Nou ja, een klein gaatje of scheurtje kan wel gerepareerd worden op een later moment dus doorrijden.

Nog geen half uur later begint het geluid harder en harder te worden, en dan van het ene op het andere moment waan ik me op de 'dragstrip', man wat een herrie! Auto wederom stilgezet langs de weg en eronder gekeken, uitlaat finaal door midden!

Afbeelding

Ivo, de vorige eigenaar, heeft een groot deel van de uitlaat laten vervangen eerder dit jaar. Echter het deel met de katalysator is helaas niet vervangen door hem. Uitgerekend op dat punt, tussen katalysator en middendemper, heeft de uitlaat het begeven. Wat een kutdag...

Eric Z
Berichten: 3984
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: Peugeot 106 S2 Rallye - Een ellendig weekend...

Bericht door Eric Z » 21 nov 2020, 22:40

Velgen is zonde, wel fijn dat ze het op willen lossen.
Die uitlaat is rot, letterlijk en figuurlijk :lol: , kat maakt dit direct het duurste deeltje ook, of mag je o.b.v. bouwjaar etc misschien ook zonder kat rond rijden?

Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 2276
Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
Locatie: Dieverbrug

Re: Peugeot 106 S2 Rallye - Een ellendig weekend...

Bericht door jos_br » 21 nov 2020, 23:57

Op de plek waar de wielbouten komen moet eigenlijk geen verf/coating zitten, dit barst los, en erger nog, de wielen lopen gewoon los. Ook het naafgat is dusdanig pasgevoelig dat ook hier -zeker- geen coating of verf kan zitten.

Jos.

Gebruikersavatar
Rogerb
Berichten: 1566
Lid geworden op: 25 okt 2011, 20:16
Auto: AudiTT/E91 330i

Re: Peugeot 106 S2 Rallye - Een ellendig weekend...

Bericht door Rogerb » 22 nov 2020, 08:34

Balen van de velgen! Gezien bouwjaar is kat verplicht maar volgens mij vallen die imitatie nog wel mee qua prijs.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26847
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Peugeot 106 S2 Rallye - Een ellendig weekend...

Bericht door Martijn_bmw » 22 nov 2020, 09:08

jos_br schreef: 21 nov 2020, 23:57 Op de plek waar de wielbouten komen moet eigenlijk geen verf/coating zitten, dit barst los, en erger nog, de wielen lopen gewoon los. Ook het naafgat is dusdanig pasgevoelig dat ook hier -zeker- geen coating of verf kan zitten.

Jos.
Dit dus! Er moet ook geen verf of coating op de wielbout en gaaf gaten. Daardoor wordt de passing verkeerd en klopt je aanhaalmoment niet meer met kans op loslopen van je wielbouten.

Verder wel klote idd als je dit allemaal zo mee maakt op 1 dag wat een leuke had moeten worden :(

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11449
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: Peugeot 106 S2 Rallye - Een ellendig weekend...

Bericht door Hielke » 22 nov 2020, 10:29

Zo’n spuiter hoort toch te weten dat op de aanhechtingspunten van die naaf en bout gaten geen verf hoort?

Ik zou die velgen pas weer op het allerlaatst aanpakken. Eerst de techniek en de schade voor elkaar.

Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3035
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: Peugeot 106 S2 Rallye - Een ellendig weekend...

Bericht door 328Ti » 22 nov 2020, 13:10

Jammer zeg. Maar goed, trial & error is onderdeel van de hobby.

Hou de glimmende kant vd hobby boven!

Leuke kar trouwens!

Gebruikersavatar
Godspeed
Berichten: 2068
Lid geworden op: 25 sep 2010, 19:09
Auto: Ford Fiesta ST 2014

Re: Peugeot 106 S2 Rallye - Een ellendig weekend...

Bericht door Godspeed » 22 nov 2020, 19:51

Met de uitlaat heb ik inderdaad de pech dat dit net het duurste deel is om te vervangen. Maar goed, als dat eenmaal gebeurd is, dan kan hij er weer even tegenaan. Anders zou het op een ander moment binnenkort of binnenkort wel gebeuren. Moment waarop nu was alleen lullig na alle frustratie van de velgen. Maar nog steeds beter nu dan bijvoorbeeld tijdens mijn eerste trip naar de Nürburgring oid.

Bouwjaar van de auto is 1998, als ik het goed begrijp is vanaf 1995 een katalysator verplicht. Rechte pijp er tussen zou de makkelijkste en leukste/beste oplossing zijn imo, maar dan moet ik nog steeds een kat er tussen duwen voor de APK. Dat is me te veel gehannes. Tips voor merken of type katalysator voor de Rallye? Op Autodoc zie ik dat prijzen variëren tussen ca. €80 en bijna € 400,00 :shock:

Betreft de velgen vraag ik me af of het niet gewoon gebruikelijk is dat er lak in het naafgat of de boutgaten zit. Wat meerdere mensen hier zeggen lijkt absoluut logisch; geen lak op die punten zorgt zeker voor een betere passing en dus veiliger maar ook beter tegen trillen ed. Echter, hoe zit dit met LM velgen of af fabriek gelakte wielen. Die zijn toch zeker ook rondom en ook in de gaten gelakt? Zeker met mijn stalen velgen lijkt me dat ook wel relevant in verband met roest. Naafgat en boutgaten 'kaal' houden zou ook voor roest zorgen, zou ik denken. Ik heb dit ook nog even telefonisch besproken met de coater toen ze niet zomaar meer bleken te passen. Het is volgens hem niet gebruikelijk dat het naafgat wordt afgeplakt ofzo.
Laatst gewijzigd door Godspeed op 22 nov 2020, 19:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11748
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: Peugeot 106 S2 Rallye - Een ellendig weekend...

Bericht door WJ » 22 nov 2020, 19:57

Gewoon een 200cells racekat ertussen, dat valt wel mee kwa prijs volgensmij?

Gebruikersavatar
RS-Ron
Berichten: 3581
Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10

Re: Peugeot 106 S2 Rallye - Een ellendig weekend...

Bericht door RS-Ron » 22 nov 2020, 21:48

Een Simons high flow 400 cell cat kost 129 euro. Krijg je er ook nog 2x flensstuk bij. Die moet er toch voor niet teveel tussen gelast kunnen worden ? Wat betreft de velgen, die zijn toch gepoedercoated ? Voordeel van coaten is dat het minder zacht is dan verf. Nadeel, het barst en is nauwelijks flexibel. Ik zie volgens mij conische wielmoeren en die winnen, wat betreft hardheid, van de coating bij aandraaien. Je kan ook overwegen de gaten en een paar millimeter eromheen te ontdoen van de coating en die met dezelde kleur bij te tippen. Je kan ze nog 15x laten coaten, maar dat werkt niet met deze wielmoeren. En de coater gaat, vrees ik, niet een paar millimeter rondom het boutgat afplakken........


Gr Ron

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 1680
Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
Locatie: Hengelo

Re: Peugeot 106 S2 Rallye - Een ellendig weekend...

Bericht door Jan-Willem » 23 nov 2020, 08:22

Balen van de velgen zeg!
Ik blijf van mening dat alle aan leg vlakken, ( velg tegen naar, velg over naaf en de gaten van de bouten ) geen lak moet zitten.
Ook erg gevaarlijk omdat de bouten nooit ideaal vast kunnen zitten.

Die coating er af halen zal ook tegen vallen, hopelijk kunnen ze het netjes afplakken.

De uitlaat van mij peugeot 106 was op precies hetzelfde stuk geknapt, maar dat mocht niks kosten.
Dus een verbindingstuk met de juiste binnendiameter er op gelast en daar de midden demper ingeschoven en een klem er op.

Maar wat Ron zegt zou ik doen, mooie race kat er onder :thumbup:

Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7047
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8

Re: Peugeot 106 S2 Rallye - Een ellendig weekend...

Bericht door Fabian » 23 nov 2020, 08:26

Balen , maar inderdaad, er hoort geen lak op pasvlakken en contactvlak van de wielbouten......

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8693
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: Peugeot 106 S2 Rallye - Een ellendig weekend...

Bericht door Martin van der Zwaard » 23 nov 2020, 09:14

RS-Ron schreef: 22 nov 2020, 21:48 En de coater gaat, vrees ik, niet een paar millimeter rondom het boutgat afplakken........
Weet niet welke coater hij geweest is maar ik heb pas een set wielen bij Renoblast laten doen en die hebben de boutgaten en naafgat niet gecoat. Dat gaven ze zelf al aan toen we de wielen kwamen brengen.

Resultaat was dat de wielen weer mooi zijn en gewoon goed passen op de auto. Dus het kan zeker wel.

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8693
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: Peugeot 106 S2 Rallye - Een ellendig weekend...

Bericht door Martin van der Zwaard » 23 nov 2020, 09:18

Godspeed schreef: 22 nov 2020, 19:51 Bouwjaar van de auto is 1998, als ik het goed begrijp is vanaf 1995 een katalysator verplicht. Rechte pijp er tussen zou de makkelijkste en leukste/beste oplossing zijn imo, maar dan moet ik nog steeds een kat er tussen duwen voor de APK. Dat is me te veel gehannes. Tips voor merken of type katalysator voor de Rallye? Op Autodoc zie ik dat prijzen variëren tussen ca. €80 en bijna € 400,00 :shock:
Koop geen goedkope zooi. Daar krijg je alleen maar ellende mee.
Het is zuur maar geef er wel wat geld aan uit anders blijf je er mee tobben. OE is bij ons altijd de voorkeur mits de klant zelf aangeeft echt een imi te willen hebben.

Sportcats heb ik dan weer geen ervaring mee.

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven

Re: Peugeot 106 S2 Rallye - Een ellendig weekend...

Bericht door daNpy » 23 nov 2020, 10:33

Martin van der Zwaard schreef: 23 nov 2020, 09:14 Weet niet welke coater hij geweest is maar ik heb pas een set wielen bij Renoblast laten doen en die hebben de boutgaten en naafgat niet gecoat. Dat gaven ze zelf al aan toen we de wielen kwamen brengen.

Resultaat was dat de wielen weer mooi zijn en gewoon goed passen op de auto. Dus het kan zeker wel.
Sowieso is coaten veel harder dan lak, dus het is wel beter bestand tegen schades, maar als het gaat, breekt het af.
Ik zou voor velgen altijd spuiten boven coaten verkiezen eigenlijk.

Gebruikersavatar
Martijn M
Berichten: 3304
Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55

Re: Peugeot 106 S2 Rallye - Een ellendig weekend...

Bericht door Martijn M » 23 nov 2020, 10:37

Ik heb nog een katalysator liggen voor een S2 Rallye. Stuur me een berichtje, klein prijsje! :)

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven

Re: Peugeot 106 S2 Rallye - Een ellendig weekend...

Bericht door daNpy » 23 nov 2020, 10:39

Godspeed schreef: 22 nov 2020, 19:51 Bouwjaar van de auto is 1998, als ik het goed begrijp is vanaf 1995 een katalysator verplicht. Rechte pijp er tussen zou de makkelijkste en leukste/beste oplossing zijn imo, maar dan moet ik nog steeds een kat er tussen duwen voor de APK. Dat is me te veel gehannes. Tips voor merken of type katalysator voor de Rallye? Op Autodoc zie ik dat prijzen variëren tussen ca. €80 en bijna € 400,00 :shock:
Bij de APK moet de catalysator er optisch tussen zitten ;)
Hij moet natuurlijk wel de waardes halen die zijn voorgeschreven en/of geen boordcomputer foutmelding hebben.

De prijzen van catalysatoren op dergelijke sites zijn inderdaad érg laag, ik vraag me af wat de kwaliteit van die catalysator is.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27991
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Peugeot 106 S2 Rallye - Een ellendig weekend...

Bericht door Luco » 23 nov 2020, 11:32

Naafgat en pasvlak altijd afplakken of afdekken en oude wielmoeren na het stralen erop en afgeplakt, dan poedercoaten en de oude moeren eraf, gaan gezeik met passen en aandraaien en gewoon druppeltje olie erop dan roest het ook niet.
Wij deden pasvlak altijd stukje hout op maat met de gaten erin met een bout of slotbout waar de wielmoeren op pasten, heel de zooi aandraaien en dan wiel wegbrengen want pasvlak en waar de bout zit hoeft niet gestraald te worden.

Gebruikersavatar
Sander-E46
Berichten: 2410
Lid geworden op: 07 apr 2013, 12:13

Re: Peugeot 106 S2 Rallye - Een ellendig weekend...

Bericht door Sander-E46 » 23 nov 2020, 12:12

Balen zeg! Recent 8 velgen laten herstellen, pasvlakken en boutgaten zijn netjes blank gelaten.

Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 836
Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Re: Peugeot 106 S2 Rallye - Een ellendig weekend...

Bericht door Andry » 23 nov 2020, 12:33

Ellendig dat je er nu achter komt, maar...

poedercoaters zien na het stralen alleen kaal materiaal waar weer een kleur op moet komen. Die kijken echt niet waar eventueel geen dikke coating mag komen. Die er wel naar kijken zijn schaars...

Dit weekend toevallig ook gepoedercoate LM velgen gezien. Dat bedrijf waar het is gedaan werkt normaliter alleen voor de industrie als hekken, serres en dat soort spul. Het naafgat zal helemaal vol en het aanlegvlak van de velg waar de naaf komt zat echt millimeters coating op. De velg pastte niet eens meer op de naaf :hammer:

Als ik iets moet laten spuiten/poedercoaten zorg ik zelf dat de delen waar niets moet komen zijn afgedekt :wink:

Gebruikersavatar
Godspeed
Berichten: 2068
Lid geworden op: 25 sep 2010, 19:09
Auto: Ford Fiesta ST 2014

Re: Peugeot 106 S2 Rallye - Een ellendig weekend...

Bericht door Godspeed » 23 nov 2020, 20:21

Bedankt voor de reacties, heren. Ik heb de coater het voorstel gedaan dat ze opnieuw gestraald en gemetalliseerd worden door hem, dan afgeplakt of afgedopt waar nodig (boutgaten, naafgat en aanlegvlak naaf) en daarna coaten. Hopelijk kan hij zich daarin vinden, zo niet dan denk ik niet dat ik het opnieuw laat doen.

Inmiddels wel een ander simpel setje stalen wielen (toevallig met goede Michelin winterbanden) gescoord zojuist, dus ik heb de auto in ieder geval rollend terwijl ik rustig aan kan organiseren dat de steelies weer in goede conditie worden gebracht.

@ Martijn M; je hebt mijn bericht betreft de katalysator!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 2 gasten