Vandaag de wielen terug opgehaald van de bandenboer, blij als een kind. Na bijna vier weken kan de auto weer van de bokken af en kan ik weer rijden. Weer is prima, in ieder geval droog!
Eerste wiel wilde ik monteren, maar constateer al direct dat de velg niet meer over de naaf past. De verse poedercoating heeft de schijnbaar erg nauwe passing van velg op naaf verpest, kak! Even de coater gebeld of hij vergeten is af te plakken ofzo maar dat is niet het geval. Dan zou de velg plaatselijk kunnen gaan roesten, niet de bedoeling natuurlijk. Nou ja, wat nu? Schuren tot het past. Uiteindelijk met een halfronde vijl toch tot op het kale staal moeten vijlen om het 'passend' te maken. Tussen aanhalingstekens, want die was nog steeds absoluut niet wat ik voor ogen had.
Vervolgens alle vier de wielen gemonteerd en met de hand stevig aangedraaid, maar niet op max. kracht of met momentsleutel want de auto stond nog op de krik/bokken. Vervolgens even met de momentsleutel rond, waarbij ik direct bij het eerste boutgat al een scheurtje zag ontstaan in de lak. Volgende gat hetzelfde en bij enkele volgende gaten springt de lak echt kapot
Klotezooi, dit kan niet waar zijn. Coater wederom gecontacteerd met dit verhaal. Immers was bij nagenoeg elk gat een scheur/breuk ontstaan. De coater heeft aangegeven dat dit nooit eerder is voorgekomen en dat de lak inclusief zinklaag (metalliseren voor poedercoating) los komt. Het geheel heeft dus gewoon niet gehecht. Hij heeft me voorgesteld de velgen allemaal opnieuw te coaten. Natuurlijk prettig dat de beste man zonder discussie het werk over wil doen, maar dit gaat weer tijd en geld kosten. Alternatief is zo doorrijden, maar met de toekomstige plannen (verlagen, mogelijk later nog remmen upgraden) zullen de wielen nog vaker erop en eraf gaan. Ik houd mijn hart vast op moment dat de bouten weer losgedraaid worden, laat staan later nogmaals aangetrokken
Stof tot nadenken, maar ik ben bang dat ik er niet aan ontkom om wederom de bandenboer te contacteren en de tweede keer coating inderdaad te laten plaatsvinden. Hopelijk gaat het dan wel goed.
Nou ja, deze vervelende situatie maar even vergeten: een rondje rijden! De auto staat weer op de vertrouwde steelies met nieuwe iets te dikke semi's, maar ik ben niet ontevreden over de looks. Wel natuurlijk in het achterhoofd dat de auto binnenkort nog wat zal zakken.
Tijdens het ritje valt me op dat de auto wel erg luid is en wat resoneert in het interieur. De banden hebben wat meer afrolgeluid maar ook de uitlaat lijkt wat meer aanwezig dan ik me kan herinneren van mijn eerste week bezit. Even gestopt langs de weg en geconstateerd dat er wat lucht ontsnapt, midden onder de auto. Nou ja, een klein gaatje of scheurtje kan wel gerepareerd worden op een later moment dus doorrijden.
Nog geen half uur later begint het geluid harder en harder te worden, en dan van het ene op het andere moment waan ik me op de 'dragstrip', man wat een herrie! Auto wederom stilgezet langs de weg en eronder gekeken, uitlaat finaal door midden!
Ivo, de vorige eigenaar, heeft een groot deel van de uitlaat laten vervangen eerder dit jaar. Echter het deel met de katalysator is helaas niet vervangen door hem. Uitgerekend op dat punt, tussen katalysator en middendemper, heeft de uitlaat het begeven. Wat een kutdag...