Peric schreef:Ik vraag me dat serieus af Niels, of die batterijen in rap tempo beter worden. De electrische auto bestaat al 100 jaar. Toen konden ze er 50 km mee rijden, en nu 200.. (Cav heeft daar wel 's een stukje over geplaatst geloof ik, Dennis??)
En ik heb wel 's ergens gelezen dat er niet al te veel grondstoffen voorradig zijn om accu's te maken..
En is het echt zo dat de olie opraakt? Ik heb ooit wel eens een documentaire gezien dat ze een oud olieveld weer 's bekeken en er was olie bijgekomen.. Zal dat niet ook een beetje een urban myth zijn van de oliemaatschappijen?
Ik heb m'n auto echt nodig om op m'n werk te komen. Dus ik blijf wel rijden..
De elektrische auto bestaat inderdaad al meer dan 100 jaar. In principe zijn we niet veel opgeschoten met die ontwikkeling, doordat 't alleen rond de oliecrisis in de jaren '70 even onder de aandacht is geweest bij fabrikanten. De ontwikkelingen van accu's gaan nu zo snel, dat we al heel rap om de bijzondere grondstoffen heen zouden kunnen. Aan de andere kant, op dit moment is dat een groot probleem, omdat China vrijwel alle grondstoffen hiervoor bezit. In Bolivia daarentegen zijn ook stoffen gevonden... dus daar is nu een gevecht aan de gang wie 't uit de grond mag halen.
Olie is voorlopig nog niet op. Hence 't feit dat reserves nu ingezet gaan worden om de olieprijs te drukken.
Daarnaast wordt 't door de hoge olieprijzen en nieuwste technieken interessant om oude en lastige olie- en gasvelden aan te boren. Helaas zitten er ook milieulasten aan vast, maar goed.
Bio brandstoffen van de nieuwste generatie zijn interessant (opgewekt uit afval, slib, algen etc. ipv koolzaad, soja etc.).
Wat veel interessanter is. De VS en Canada hebben enorme gasvelden die tot nog toe amper zijn aangeraakt. Dat is in de VS op dit moment hot topic. Steeds meer voertuigen in de VS stappen over op aardgas, ipv Benzine en Diesel. Denk aan bussen, vrachtwagens, treinen, etc. Maar nog interessanter: gebouwen en huizen gaan met aardgas verwarmd worden. Dat deden ze nu dus nog niet (mocht je dat niet weten).
Daarnaast zijn er grote investeringen gaande in de productie van zonne-energie. Denk aan Google die de grootste niet-industriële investeerder is in zonne-energie (technologie & productie). Puur eigenbelang, maar ook een stuk maatschappelijke betrokkenheid en duurzaam ondernemen (puur winstbelang icm milieuvriendelijkheid).
Heel die energiemarkt wordt opnieuw uitgevonden en qua automobiliteit zijn alle technieken voor handen, maar is 't wachten op de grote massaproductie en infrastructuren die nodig zijn om er massaal van te profiteren.
Zeer interessant om te volgen hoe die ontwikkelingen elkaar opvolgen en hoe ieder land en iedere fabrikant zijn keuzes maakt (en met welke gedachtengang). Om 't milieu draait 't echt niet.