2 euro per liter, en dan?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Dennis Cavallino

Re: 2 euro per liter, en dan?

Bericht door Dennis Cavallino » 29 mar 2012, 09:08

duifjes.com schreef:
Dennis Cavallino schreef:
GTRene schreef:waarom hebben ze al die jaren dat er LPG op de markt is die accijnzen daarop zo laag gehouden...
niet dat er zoveel mee rijden, dacht te horen vandaag slechts 200.000 voertuigen?
maar toch apart eigenlijk.
LPG is een restproduct.
LPG is veel schoner dan Diesel en Benzine.
LPG-rijders worden gestraft door hoge houderschapsbelasting, maar dat wordt gecompenseerd door de G3 installaties korting te geven op die hoge HSB, maar dat is nog altijd meer dan dezelfde auto op benzine.

De accijns op LPG stijgt afgelopen jaren procentueel erg hard en op 1 januari 2013 komt er weer 11% bovenop. Ik betaal nu bijna 't dubbele voor LPG dan 10 jaar terug, als ik 't mij goed herinner.
Klopt....en zo blijkt maar weer dat ze het geen fuck uitmaakt of iets schoner is....zullen ze kunnen uitleggen bij de roverheid waarom LPG / HSB zo hoog belast word?
Dat heeft puur te maken met 't feit dat je auto zwaarder wordt als je een LPG tank inbouwt. Lees: zo houdt de overheid er ook nog iets aan over en stapt niet iedereen over op LPG.

Ter info: LPG zou bij raffinage gewoon zijn afgefakkeld als 't niet werd gebruikt om er propaan en butaan-gas uit te winnen.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 29 mar 2012, 09:13

Het grootste (milieu)nadeel van waterstof = hoog energieverbruik om 't te produceren. Nu we alle kerncentrales gaan sluiten en zonne-energie en wind-energie nog altijd geen groot aandeel hebben in de energieopwekking en 't nog wel jaren zal duren voordat we de Sahara hebben volgepland met hoogwaardige zonne-energiecentrales, voorzie ik een geringe opmars van waterstof. Zeker nu fabrikanten als BMW en Mercedes de ontwikkeling op een lager pitje hebben gezet.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 29 mar 2012, 09:25

Peric schreef:Ik vraag me dat serieus af Niels, of die batterijen in rap tempo beter worden. De electrische auto bestaat al 100 jaar. Toen konden ze er 50 km mee rijden, en nu 200.. (Cav heeft daar wel 's een stukje over geplaatst geloof ik, Dennis??)
En ik heb wel 's ergens gelezen dat er niet al te veel grondstoffen voorradig zijn om accu's te maken..

En is het echt zo dat de olie opraakt? Ik heb ooit wel eens een documentaire gezien dat ze een oud olieveld weer 's bekeken en er was olie bijgekomen.. Zal dat niet ook een beetje een urban myth zijn van de oliemaatschappijen?

Ik heb m'n auto echt nodig om op m'n werk te komen. Dus ik blijf wel rijden..
De elektrische auto bestaat inderdaad al meer dan 100 jaar. In principe zijn we niet veel opgeschoten met die ontwikkeling, doordat 't alleen rond de oliecrisis in de jaren '70 even onder de aandacht is geweest bij fabrikanten. De ontwikkelingen van accu's gaan nu zo snel, dat we al heel rap om de bijzondere grondstoffen heen zouden kunnen. Aan de andere kant, op dit moment is dat een groot probleem, omdat China vrijwel alle grondstoffen hiervoor bezit. In Bolivia daarentegen zijn ook stoffen gevonden... dus daar is nu een gevecht aan de gang wie 't uit de grond mag halen.

Olie is voorlopig nog niet op. Hence 't feit dat reserves nu ingezet gaan worden om de olieprijs te drukken.
Daarnaast wordt 't door de hoge olieprijzen en nieuwste technieken interessant om oude en lastige olie- en gasvelden aan te boren. Helaas zitten er ook milieulasten aan vast, maar goed.

Bio brandstoffen van de nieuwste generatie zijn interessant (opgewekt uit afval, slib, algen etc. ipv koolzaad, soja etc.).

Wat veel interessanter is. De VS en Canada hebben enorme gasvelden die tot nog toe amper zijn aangeraakt. Dat is in de VS op dit moment hot topic. Steeds meer voertuigen in de VS stappen over op aardgas, ipv Benzine en Diesel. Denk aan bussen, vrachtwagens, treinen, etc. Maar nog interessanter: gebouwen en huizen gaan met aardgas verwarmd worden. Dat deden ze nu dus nog niet (mocht je dat niet weten).

Daarnaast zijn er grote investeringen gaande in de productie van zonne-energie. Denk aan Google die de grootste niet-industriële investeerder is in zonne-energie (technologie & productie). Puur eigenbelang, maar ook een stuk maatschappelijke betrokkenheid en duurzaam ondernemen (puur winstbelang icm milieuvriendelijkheid).

Heel die energiemarkt wordt opnieuw uitgevonden en qua automobiliteit zijn alle technieken voor handen, maar is 't wachten op de grote massaproductie en infrastructuren die nodig zijn om er massaal van te profiteren.

Zeer interessant om te volgen hoe die ontwikkelingen elkaar opvolgen en hoe ieder land en iedere fabrikant zijn keuzes maakt (en met welke gedachtengang). Om 't milieu draait 't echt niet.

GTRene

Bericht door GTRene » 29 mar 2012, 10:04

er zijn nwe batterij technieken in de maak die iets van 4x zolang meegaan en of 4x zo licht gemaakt kunnen worden tegenover de huidige techniek.
ik had een tijdje terug dacht ik iets daarover geplaatst, zeer interessant.

kwam ook nog iets tegen net voor batterijen van laptops e.d. die ze iets van 10x verbeteren kunnen?

http://www.telegraaf.nl/digitaal/109481 ... uur__.html
Wetenschappers vertienvoudigen batterijduur

door onze redactie
Batterijen voor telefoons en laptops kunnen binnenkort tien keer sneller opladen en tien keer langer meegaan dan de huidige technologie mogelijk maakt. Amerikaanse wetenschappers hebben de materialen in lithium-ion batterijen veranderd om het vermogen op te voeren.
Een van de wijzigingen betreft het steken van miljoenen minuscule gaten in de batterij, zo schrijft BBC News. De wetenschappers verwachten dat de nieuwe techniek binnen vijf jaar op de markt zal zijn.
Een lege batterij van een mobiele telefoon zal met de techniek van de wetenschappers van de Northwestern Universiteit in 15 minuten geheel opgeladen zijn en zeker een week lang meegaan voordat deze opnieuw opgeladen dient te worden.
maar ook IBM heeft wat nieuws>>

http://www.groen7.nl/ibm-onze-lithium-a ... lt-800-km/
IBM claimt een een type accu te hebben ontwikkeld die vele malen meer energie kan vasthouden dan het model accu dat nu grootschalig wordt toegepast in elektrische auto’s. Dit zou het fenomeen range anxiety voor een groot deel kunnen wegnemen, gezien de afstanden die een EV hiermee kan afleggen op één lading.Tegenwoordig worden de meeste elektrische auto’s en plug-in hybrides voorzien van een lithium-ion (Li-ion) batterij. Afhankelijk van de grootte en het type geeft het de auto’s een actieradius van tussen de 160 en 200 km. Uitzonderingen zijn er ook, zoals de Tesla Model S met een 480 km-optie. IBM heeft naar eigen zeggen een accu ontwikkelt die gebruik maakt van lithium-air (Li-air) technologie. Deze accutechniek heeft een energieopslag die meer dan 1.000 keer hoger ligt dan de lithium-ion-versie. Ook het formaat ligt op 1/5 van de huidige EV-accu’s. Tot zo ver alleen voordelen, op het opladen na. Omdat deze accu koolstof gebruikt dat met zuurstof reageert om energie op te wekken, is de chemische instabiliteit stukken hoger. Veelvuldig opladen zou de levensduur van de batterij ernstig verkorten waardoor het ongeschikt is voor gebruik in de auto-industrie. Daar is nu echter een oplossing voor. Door gebruik te maken van een ander soort elektrolyt waar de ionen doorheen stromen is dit probleem nu verdwenen. Hierdoor kan er in 2013 al een prototype batterij worden gemaak, en verwacht IBM dat ze rond 2020 de techniek commercieel kunnen aanbieden. (bron: newscientist.com)
ook Toyota werkt daar aan, bv om een 1.000 km range te verkrijgen ipv "maar" 200 km

http://blog.toyota.nl/in-het-nieuws/sup ... -op-komst/

dus der is hoop :D

smiley
Auto: Opel Speedster Supercharged

Bericht door smiley » 29 mar 2012, 18:11

Dennis Cavallino schreef: Het grootste (milieu)nadeel van waterstof = hoog energieverbruik om 't te produceren. Nu we alle kerncentrales gaan sluiten en zonne-energie en wind-energie nog altijd geen groot aandeel hebben in de energieopwekking en 't nog wel jaren zal duren voordat we de Sahara hebben volgepland met hoogwaardige zonne-energiecentrales, voorzie ik een geringe opmars van waterstof. Zeker nu fabrikanten als BMW en Mercedes de ontwikkeling op een lager pitje hebben gezet.
Ik was vooral onder de indruk van die 1 op 1000. Als daar een werkbare 1 op 100 van overblijft in een normale auto met normaal rijgedrag :df:

Rebel

Bericht door Rebel » 29 mar 2012, 18:32

Dennis, prachtig verhaal maar een ding is zeker elektrische auto's gaan de benzine-voertuigen niet verdrijven.
Elektrische auto's gaat het gewoon niet worden, wat wel, durf ik ook niet te voorspellen.

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 30 mar 2012, 08:38

We gaan hard op weg naar de 2 euro per liter, vandaag is het weer verhoogd naar 1.86,7 Euro per liter..

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 30 mar 2012, 08:47

@Rebel: Eens hoor. Zoals de elektische auto nu aan de man wordt gebracht gaat 't ook nog veels te langzaam. Pas als elektrisch rijden op de markt wordt gezet zoals mobiele telefonie, dan gaat 't pas hard. Dat duurt nog wel wat jaren... als 't ooit zover komt...

Knot

Bericht door Knot » 30 mar 2012, 10:16

Ga straks de 530 volgooien en het boeit me geen reet.... gewoon volle polle weer ervandoor de N11 op!

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 30 mar 2012, 10:22

Knot schreef:Ga straks de 530 volgooien en het boeit me geen reet.... gewoon volle polle weer ervandoor de N11 op!
We reden vanmorgen tegelijk de N11 op. Jij richting Leiden, ik naar Utreg.

Knot

Bericht door Knot » 30 mar 2012, 10:31

Apart... ik heb niks gezien natuurlijk :)

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 30 mar 2012, 10:37

Nope, als je 'm ff schuin had gezet, dan had je me misschien gezien op 't viaduct toen je de bocht om kwam. :D

Dan had 't er voor mij zo uitgezien, maar dan gespiegeld:
Afbeelding

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 30 mar 2012, 10:58

Afbeelding

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 30 mar 2012, 11:21

:mrgreen: :mrgreen:

///Joost

Bericht door ///Joost » 30 mar 2012, 13:37

^^^^^^

Haha..nice. :blink:

GTRene

Bericht door GTRene » 30 mar 2012, 14:37

idd super :lol:

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 30 mar 2012, 15:21

Robin schreef:Afbeelding
:lol:

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 30 mar 2012, 15:35

Ontopic gezien het huidige marktbeeld denk ik niet dat het snel dalen gaat. Producenten zijn wel happy met de huidige marktprijzen, OPEC heeft al aangegeven op +/- 100 USD/barrel te mikken.

In de handel staan de Brent future contracten op dit moment wel iets in backwardation, dat zou er op kunnen duiden dat de handel een daling verwacht. Maar het verschil is niet groot, 1 USD per maand. Normaal horen ze bij een stabiele markt in contango te staan, dat betekend dat je iets meer betaald voor een contract met latere afloop omdat de verkoper de opslagkosten betaald. WTI crude staat wel iets in contango maar ook niet heel erg veel. Die 2 zaken kunnen er ook op duiden dat de speculatieve handel op een arbitragetrade zit, buy WTI en sell Brent, en hopen dat het gat dichter naar elkaar toe komt.

Als het puur een kwestie van short term tekort was geweest dan hadden de termijncontracten ook een hele steile backwardation curve gehad IMHO maar daar lijkt het niet op.

Mathieu

Bericht door Mathieu » 30 mar 2012, 16:20

Bert ///M3 schreef:Ontopic gezien het huidige marktbeeld denk ik niet dat het snel dalen gaat. Producenten zijn wel happy met de huidige marktprijzen, OPEC heeft al aangegeven op +/- 100 USD/barrel te mikken.

In de handel staan de Brent future contracten op dit moment wel iets in backwardation, dat zou er op kunnen duiden dat de handel een daling verwacht. Maar het verschil is niet groot, 1 USD per maand. Normaal horen ze bij een stabiele markt in contango te staan, dat betekend dat je iets meer betaald voor een contract met latere afloop omdat de verkoper de opslagkosten betaald. WTI crude staat wel iets in contango maar ook niet heel erg veel. Die 2 zaken kunnen er ook op duiden dat de speculatieve handel op een arbitragetrade zit, buy WTI en sell Brent, en hopen dat het gat dichter naar elkaar toe komt.

Als het puur een kwestie van short term tekort was geweest dan hadden de termijncontracten ook een hele steile backwardation curve gehad IMHO maar daar lijkt het niet op.
Het begint me helemaal te duizelen :gek:
Hier kan ik dus echt geen kaas van maken...................... :hmmm:

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 30 mar 2012, 16:46

Olie kan je op 2 manieren kopen, dagprijs (spot) of via een future (termijncontract) als je een termijn contract koopt dan neem je het later af. Je kan dus nu kopen en over een jaar af laten leveren.

Zijn de contracten voor de komende maanden dus erg duur en die over een jaar goedkoop dat is een teken dat ze verwachten dat er een korte termijn tekort is. Zitten ze op dezelfde lijn dan verwachten ze dus geen daling in de korte termijn, jij gaat immers geen olie voor een jaar inslaan als je denkt dat de prijzen binnenkort op hun gat gaan.

Dat geeft geen garanties, bij een hele snelle daling van de spotprijs en korte termijnprijs kan het ook zijn dat de contracten over een termijn van een jaar of 2 jaar etc ineens net zo hard meedalen. Immers als je morgen olie voor 50 USD per barrel kan kopen ga je niet al voor een jaar inslaan voor 100 USD per barrel maar probeer je zo snel mogelijk van die contracten af te komen.

Peric

Bericht door Peric » 30 mar 2012, 19:07

Mathieu schreef:Hier kan ik dus echt geen kaas van maken...................... :hmmm:
Er wordt doorgaans ook geen kaas van olie gemaakt Mathieu..
Alhoewel kaas wél vet kan zijn.. :hmmm:

HansD

Bericht door HansD » 30 mar 2012, 19:19

Als de prijs (te)veel omhoog gaat trappen we gewoon de verkoopprijs omhoog en belasten het door :wink: .

tomgtr

Bericht door tomgtr » 30 mar 2012, 19:38

Helaas, contango of backwardation, flat price kan ook dan gewoon hoog blijven. En de laaste keer dat we een tijdje zo'n gebrek aan contang of backwardation hebben gezien was volgens mij begin 2008, en we weten waar dat eindigde. In mega contango en een in elkaar klappende prijs. Maar uiteindelijk is alleen echt de huidige flat price en mischien de termijn contracten over 1 of 2 maanden een redelijke indicatie van onderliggende vraag. Rest is speculatie en spelletjes. Overigens was tijdens de piekprijs 2007/2008 benzine relatief goedkoop. De dollar was zwak toen, en de rafinagemarges waren vooral goed voor diesel in die periode. Op dit moment zijn de lichtere producten meer gewild en is benzine relatief duur t.o.v ruwe olie. Dus als ruwe olie nou rond de145 zou staan als toen zou benzine veel duurder zijn dan 2 euro.

Joop

Bericht door Joop » 31 mar 2012, 23:47

Als de benzineprijs over de €2,-/ltr schiet heb ik nog steeds weinig keuze v.w.b. vervoer van, naar en voor het werk.

Openbaar vervoer is geen keus; kan wellicht een enkele keer vaker de fiets naar het werk pakken als ik geen afspraken buiten de deur heb.

M.a.w.: de auto zal ook na de €2,-/ltr blijven rijden, hooguit dat je iets bewuster gaat kijken waarvoor je de auto pakt... Althans dat zeg ik nu; vooralsnog blijf ik nog iedere week die tank 1 of 2 keer volgooien met Ultimate98 à 90-120 euro en heb ik er tot nu toe nog geen kilometer minder op gereden.

Overstappen op Diesel zou wellicht nog een besparing kunnen opleveren met de 35k-40k km per jaar, maar ook die prijs blijft stijgen, net als de houderschapsbelasting...

Vooralsnog kan ik in combinatie met de kilometervergoeding die ik krijg voor de zakelijke ritten de stijgende brandstofprijzen nog compenseren; anders is het wellicht toch een idee om een zuinig autootje voor het werk te nemen en benzineslurper :ongeveer als: als hobby- cq. fun-auto te houden. Zou me ook de mogelijkheid geven iets nog sportievers uit te zoeken... Ik zie een win-win-situatie aankomen... :wink:

smiley
Auto: Opel Speedster Supercharged

Bericht door smiley » 01 apr 2012, 01:28

Daar zal het steeds meer naartoe gaan.
Mensen die zich maar 1 auto kunnen veroorloven zullen reguliere auto's omwisselen voor eco gebakjes.
Ook DF' ers zullen hun dagelijkse fun auto voor iets economischer inruilen.
De echte gekken zullen er een oude benzineslurer bijhouden voor fun ritjes.

En het straatbeeld was al ver naar de klote met al die grauwe kleuren. Nu ook nog eens met koekblikjes zonder pit.

Plaats reactie