@Erik: Heb je 't weleens geprobeerd? Het was prima te zuipen, maar ik dronk uiteraard meer wijn met alcohol, de 2 zwangere vrouwen in ons gezelschap waren blij met de alcoholvrije proefpakketten.
om even te reageren , totaal offtopic
Ja, niet te kachelen.
Nee, serieus... Móet iemand dan percé wijn drinken?
Indien je geen alcohol mag, dan kan je beter nog een glas dubbelfris drinken als alcoholvrije wijn.
Zodra ik de eerste lekkere tegenkom, dan neem ik mijn woorden per direct in.
Dennis Cavallino schreef:Qua tenttrailers zijn er trouwens heel veel mogelijkheden. Een off road uitvoering kenmerkt zich door meer bodemvrijheid, terreinbanden en stevige poten om de trailer waterpas te zetten op ongelijk terrein.
Op marktplaats staat deze die ik wel gaaf vind: http://link.marktplaats.nl/499764709
Dat is zo'n 10.000 euro duurder dan de daktent die wij willen. Ik heb als alternatief ook al zitten kijken naar een trailer zonder tent en dan de daktent er los bij kopen en erbovenop plaatsen. Stuk goedkoper. Enfin, genoeg mogelijkheden. First things first: bevallen!
@Erik: Heb je 't weleens geprobeerd? Het was prima te zuipen, maar ik dronk uiteraard meer wijn met alcohol, de 2 zwangere vrouwen in ons gezelschap waren blij met de alcoholvrije proefpakketten.
Dennis Cavallino schreef:Cool! Vertel eens meer over je reis, met foto's en al.
Ik zal als ik tijd heb eens kijken of ik een paar foto's online kan zetten.
Verder maak je in zo'n jaar zoveel mee dat het lastig is om daar (in het kort) wat over te vertellen.
Bij de voorbereiding heb ik ook gekeken naar die rooftenten, maar uiteindelijk hebben wij gekozen voor een complete 4wd camper. De keuze is toen gevallen op zo'n bushcamper, die ik vooraf via het internet heb gekocht.
Achteraf gezien ben ik wel blij dat we niet gekozen hebben voor een rooftent en ik moet zeggen dat ik die ook alleen gezien heb op gehuurde Britz auto's, Australiers heb ik die dingen niet zien gebruiken. Die maken heel veel gebruik van off-road trailers.
Onderstaand een paar filmpjes van een type trailer (merk op dat er heel veel verschillende camperbouwers in australie zitten) dat mij erg handig lijkt, maar is natuurlijk iets onhandiger als je b.v. een boot op je trailer meeneemt.
Gaat het om een snelle overnachting, klap je dat ding open en klaar (zonder de rest uit te hoeven zetten), kun je in binnen 2 minuten in je bed liggen
(Dus als je hem openklapt ligt je matras al gelijk klaar, vraag me wel even af of dat bij deze trailer ook al het geval is, maar het gaat om het idee dat je hem ineens openklapt).
Ik heb er nog eens over nagedacht en denk dat mijn type trailer echt perfect is......voor een trip in Australie, waar het bijna altijd mooi weer is
Maar als ik eerlijk ben heb ik wel mijn twijfels of zo'n soort trailer wel zo geschikt is voor in Europa waar de kans op regen aanzienlijk groter is. Moet je zo'n tent nat inpakken, groot kans dat dan je bed nat gaat worden. Hetzelfde probleem heb je ook bij een daktent.
Verder is het 1 laag stof (canvas), dus met regen mag je er niet aankomen of het gaat lekken.
Wellicht is een trailer waarbij het tentdoek niet met de matras in aanraking komt een betere oplossing?
b.v. een Tvan
Van de week had ik getankt met de Jeep. 66 liter LPG. Bizar, er kan maar 70 liter in en volgens de km-stand had er eerder iets van 50 in gemoeten.
Daarna 2 uur filerijden, waarvan ik in 1 uur slechts 1 km heb afgelegd.
Auto reed prima, maar toen ik 's avonds naar huis ging liep 'ie opeens slecht. 1 of 2 cilinders deden niet mee. LPG led-jes gaven een storing aan.
Eerst ff naar het huis van mijn moeder gereden even verderop. Ik kon zo snel niets ontdekken. Geen valse lucht, geen losse kabels of stekkers.. Enfin, met haar Jeep naar huis gereden voor de zekerheid. De volgende dag wat langer de tijd genomen, maar op oude koelvloeistof na niets kunnen ontdekken en daarom de auto maar bij de garage van een familielid van mij gestald. Die hebben koelvloeistof geflushed en gekeken of de koppakking lek was, maar dat was niet zo (gelukkig), dus nu gaan ze bougies, verdelerkap en rotor vervangen (had ik toevallig al gekocht, maar nog geen tijd gehad om te vervangen).
Vanavond haal ik 'm weer op en dan ff verse LPG tanken, dat was bij mijn Saab 900 op lpg ook ooit de truc nadat ik bij dat tankstation had getankt. De Texaco langs de N11 bij Bodegraven.
Bestaat dat? Slechte LPG?
Wat ik vreemd vond is dat ik normaal max 54 liter lpg kan tanken en nu kon ik 66 liter tanken.
En dan ook nog eens voor 0,79 ct/liter terwijl 't daar om de hoek 69 cent is... het was helaas te druk om bij die andere pomp te geraken door de eerder genoemde file.
Ze hebben 'm gefixt:
- bougiekabels waren op elkaar verliefd kennelijk, de vonk sloeg over.
Meteen bougies, rotor/verdelerkap vervangen, loopt nu weer als een zonnetje.
Verse koelvloeistof is ook fijn, de kachel blaast nu veel warmere lucht.
Allemaal klusjes die ik meteen na aanschaf had willen doen, maar het kwam er telkens niet van.
Ook al heb ik de auto nu al een tijdje, ik wist nog steeds niet zeker of er een sper zat achter, al had ik wel zo'n vermoeden. Op droog heb ik geen slippend binnenwiel. Op gras kun je heerlijk dwars, terwijl je snelheid opbouwt. Dus 't leek mij van wel, maar zeker weten, dat wilde ik. Het Tow Package zou ook een LSD bevatten, maar daarover verschillen de meningen van de Jeep-kenners.
Ondanks dat ik gistermiddag de truc met de krik onder het diff heb gedaan en die al voldoende zekerheid bood, doordat allebei de achterwielen dezelfde kant op draaiden, zijn er nog twee items waaraan je kunt zien dat er onder een Jeep als deze een sper zit:
- in 't dashboardkastje zit een waarschuwingssticker dat er een Limited Slip Diff is gemonteerd voor monteurs
- Op 't diff staat dat er een sper-additief aan de diffolie moet worden toegevoegd.
Kortom, vanmorgen dus maar even een vreugdedriftje gemaakt in de sneeuw.
Doordat ik gisteren even onder de auto heb gelegen ontdekte ik ook dat er twee spiraalveren zijn gemonteerd als hulpveren.
Ik ga ervanuit dat er een Dana44 onder ligt die kan je ook heel gemakkelijk onderscheiden van de standaard Dana35 aan de hand van de diff cover, de 44 is een stukje smaller.
Een open diff merk je al snel bij de 4.0l, volgas wegtrekken resulteert dan altijd in een leuke 1wd burnout .
Zoals jullie weten ben ik bezig om de actieradius te verhogen, om in de vakanties niet de route van pomp naar pomp te hoeven plannen.
De meest recente maatregelen waren als volgt:
- Dakdragers naar achterzijde verplaatst (ik wil ze er wel op laten)
- Nieuwe bougies, bougiekabels, verdelerkap en rotor.
Het verbruik is nu teruggelopen naar een zeer acceptabele 1:7 op LPG bij een combinatie van stad, snelweg en een wisselende rijstijl van relaxed tot licht gehaast en kruissnelheden van 110 tot max 130 km/u op de snelweg.
Of de wintersamenstelling van LPG en de koude buitentemperaturen een positief effect hebben op het verbruik? Denk 't wel.
Een staande LPG tank op de plek van mijn reservewiel kost +-200-300 euro, dus daar hoef ik 't ook niet voor te laten.
Kortom, gaat helemaal goedkomen met die actieradius. Tijd dus om de rest van 't onderhoud aan te pakken en de Jeep klaar te maken voor de eerste off road ritten. Nieuwe olie in motor, bakken en diffs, nieuwe kruiskoppelingen en nieuwe achterbanden. Veel meer is niet nodig voor mij.
In de winter is de mengverhouding tussen propaan en butaan anders dan in de zomer.
In de winter is het percentage propaan +-70% ipv 60% in de zomer. Aangezien propaan minder energie bevat als butaan is winter lpg onzuiniger. Zeker in combinatie met lage tempraturen. Dus als de Jeep nou zuiniger is heeft dat beetje onderhoud wel aardig geholpen.
Ja het is inderdaad precies andersom dan ik dacht, dus erg positief uiteindelijk.
Een tijdje terug had ik ook al het luchtfilter vervangen en het gasklephuis gereinigd. Ik denk dat zo'n 4 liter 't wel lekker vindt als 'ie tijdig zijn beurtjes krijgt. De vorige eigenaar had vooral heel veel zaken laten repareren, maar gewone servicebeurtjes zag ik niet terug in de afgelopen 2 jaar van de onderhoudshistorie toen ik de auto ging bekijken. Dat was dus wel nodig en daar had ik de prijs ook op uitonderhandeld.
Ja, ik zal er eens op letten. Maar ik bedoel 't verschil in profiel.
Echte off road banden hebben grove profielblokken en meer dan 10mm profieldiepte, eerder iets van 15mm ofzo en dan zijn 't nog geen extreme off roaders. Op de profielblokken zitten geen nerfjes, waardoor je op aangereden sneeuw in feiten geen grip hebt.
Winterbanden die ik nu heb, hebben op de (kleinere) profielblokken nog nerfjes waardoor je bij gladheid ook grip hebt. Profieldiepte is nieuw iets van 8 mm. Dus niet erg geschikt voor diepe modder, maar wel ideaal om heel het jaar mee rond te rijden. In de sneeuw deden ze 't perfect vond ik.
Ik vind 't zonde en onzinnig om heel 't jaar op mudbanden te rijden, dus vandaar 2 setjes. De mudbandjes worden ook meteen een stuk breder.
Dezelfde afweging heb ik gemaakt. Met nerfjes besteld voor de huidige wielen en de banden(Kumho 265/70/18) liggen hier al een tijdje. De oude Brigestones slijten amper.....
Voor de zomer originele velgen met zomerbanden(275/55/20) met een fijn profiel. Dat zal waarschijnlijk Hankook worden.
Binnenkort ga ik beginnen aan groot onderhoud:
Dingen zoals koelvloeistof, luchtfilter bougies, kabels, verdelerkap en rotor zijn allemaal al gedaan, inlaattraject heb ik helemaal gereinigd en gesmeerd, dus ik ga nu door met:
- Motorolie + filter
- Automaatolie + filter + afstellen
- Olie tussenbak
- Olie diff voor en cardanas
- Olie + additief sperdiff achter
- Multiriem + spanrol
- Airco beurtje laat ik doen tijdens APK
- Interieurfilter
- Thermoswitch elektrofan (want die wil soms niet uit zichzelf uit)
- Fusee en/of stuurkogels (rechts moet sowieso vervangen worden)
- Injectorrubbers (van Ar geleerd dat dat geen kwaad kan)
- Benzinefilter
- Velgen opknappen
- Nieuwe achterbanden
- Uitlijnen
- Remvloeistof verversen
- Kruisjes vervangen (ga ik laten doen denk ik, lijkt me een rotklus)
- Onderstel nalopen (rubbers e.d.)
- Onderkant reinigen en preventieve anti-roest behandeling geven
- 1 deur vertoont aan onderzijde plekje beginnend roest, ik wil voorkomen dat dit erger wordt, dus deze ga ik kaal maken en opnieuw lakken. Verder is 'ie helemaal roestvrij en dat wil ik natuurlijk zo houden.
- Op de kunststof deurstrips laat de lak los in de wasstraat, daarom deze ga ik opnieuw laten spuiten, maar dat heeft geen haast.
Volgend jaar ga ik hem pas prepareren voor de lange vakantietrips die we voor ogen hebben.
Als je toch alle vloeistoffen gaat vervangen zou je die van de stuurbekrachtiging ook meenemen. Als die verzuurt tast het je afdichtingen aan.
Pas gelden stond ik stil met de Avalanche door de dynamo..Misschien de koolborsteltjes bij het prepareren voor de lang ritten?
Mocht ik met de avalanche naar Turkije rijden komt er in ieder geval meer koeling op voor de automaat. Is dat een aandachtspunt bij de Cherokee?