Als ondernemer betaal je zelf de auto al (al is het vanuit je zaak), werknemer krijgt dat ding gewoon van de zaak kost hem niets.Arthur schreef:Hoe kom je bij die redenatie Jelmer? Omdat jij zelf ondernemer bent. Ik ben ook zo'n sullige leaser en zonder bijtelling zette ik m'n handtekening onder zo'n beetje elk contractBij mij is het andersom, prive kopen lukt wel maar mag het van de zaak niet leasen
Gros van leasers is werknemer gok ik. Dus ik zou zeggen, werknemers niet en zelfstandigen wel :twisted: Wil geen discussie uitlokken over werkgever/werknemer maar vind je stelling wat aan de aperte kant.
Jelmer850i schreef:Inderdaad, als jij dat nou even roggelt, heb hier een offerte liggen voor een 123d coupe zo ongeveer full options, nou ik doe het niet vanwege de bijtelling, was die er niet had ik er een handtekening op gezet! Prive kopen kom ik helaas niet uit.Macboy schreef:Overigens moet die hele bijtelling verdwijnen. Dat is pas echt iets kansloos ...
Dus echt goed voor de economie is het ook niet, of doe het anders dat zelfstandig ondernemers (eenmanszaken) het niet hoeven of zoiets. En als je in loondienst bent wel.
Verder kan ik de afschrijving prive niet behappen van een auto van 60k. Zakelijk wel.... , alleen word mijn inkomen dan gewoon lager.
Inkomen eenmanszaak: inkomsten zaak - kosten zaak ===> inkomen, dus als ik 15.000 per jaar afschrijf is mijn prive inkomen 15.000 euro minder. Het punt is dat ik ook geen belasting hoef te betalen over die 15.000 euro. Dus feitelijk uitgaand van 50% belasting, kost het mij als ik hem op de zaak zet prive 7.500 euro ipv 15.000.
Ik vind jou stelling dus wat apart, jij zegt dat ondernemers maar extra belasting moeten betalen en werknemers niet. Die krijgen zo'n auto voor 0 euro mee, gebruiken ze hem of niet. Dus die zouden dan 'echt' gratis rijden. :drinking: