Belasting voordeel "zuinige auto's op de schop

Dit is ons algemene autoforum.
Jelmer850i

Re: Belasting voordeel "zuinige auto's op de schop

Bericht door Jelmer850i » 28 mei 2011, 16:33

Arthur schreef:Hoe kom je bij die redenatie Jelmer? Omdat jij zelf ondernemer bent. Ik ben ook zo'n sullige leaser en zonder bijtelling zette ik m'n handtekening onder zo'n beetje elk contract :wink: Bij mij is het andersom, prive kopen lukt wel maar mag het van de zaak niet leasen :P Gros van leasers is werknemer gok ik. Dus ik zou zeggen, werknemers niet en zelfstandigen wel :twisted: Wil geen discussie uitlokken over werkgever/werknemer maar vind je stelling wat aan de aperte kant.
Jelmer850i schreef:
Macboy schreef:Overigens moet die hele bijtelling verdwijnen. Dat is pas echt iets kansloos ...
Inderdaad, als jij dat nou even roggelt, heb hier een offerte liggen voor een 123d coupe zo ongeveer full options, nou ik doe het niet vanwege de bijtelling, was die er niet had ik er een handtekening op gezet! Prive kopen kom ik helaas niet uit.

Dus echt goed voor de economie is het ook niet, of doe het anders dat zelfstandig ondernemers (eenmanszaken) het niet hoeven of zoiets. En als je in loondienst bent wel.
Als ondernemer betaal je zelf de auto al (al is het vanuit je zaak), werknemer krijgt dat ding gewoon van de zaak kost hem niets.
Verder kan ik de afschrijving prive niet behappen van een auto van 60k. Zakelijk wel.... , alleen word mijn inkomen dan gewoon lager.

Inkomen eenmanszaak: inkomsten zaak - kosten zaak ===> inkomen, dus als ik 15.000 per jaar afschrijf is mijn prive inkomen 15.000 euro minder. Het punt is dat ik ook geen belasting hoef te betalen over die 15.000 euro. Dus feitelijk uitgaand van 50% belasting, kost het mij als ik hem op de zaak zet prive 7.500 euro ipv 15.000.

Ik vind jou stelling dus wat apart, jij zegt dat ondernemers maar extra belasting moeten betalen en werknemers niet. Die krijgen zo'n auto voor 0 euro mee, gebruiken ze hem of niet. Dus die zouden dan 'echt' gratis rijden. :drinking:

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 28 mei 2011, 16:52

Mijn stelling is niet apart want die heb ik eigenlijk niet. Ik draai alleen de jouwe om :wink: Overigens betalen werknemers ook bijtelling over de auto. Waar soms ook een eigen bijdrage voor privegebruik overheen komt. Dus betalen we eigenlijk even veel. Alleen wordt de leaseprijs door de zaak betaalt. Maar dat doet jouw zaak ook. Jij bent toch de werknemer van je eigen zaak :wink: Je kunt die kosten toch ook weer van de winst aftrekken en dus weer minder belasting betalen? Daar zit ik niet helemaal in. Maar werknemers hebben de auto net zo goed niet voor niets. En vaak is het zo, in mijn geval wel, dat de zaak wil dat ik er in rij. Jij mag het zelf bepalen :wink:
Jij praat net zo in je straatje als ik doe als ik het omdraai. Ik kan het prive wel behappen om een auto van 60k te rijden maar daar wordt mijn salaris ook minder van net zoals bij jou. Gewoon de lasten eraf trekken en je houdt minder over. Bijtelling over 60k kan ik ook wel dragen maar mag dat niet.
Als jij het prive niet kan behappen (geef je jezelf te weinig salaris of komt er in de zaak niet genoeg binnen?) maar zakelijk wel dan is het helemaal apart dat jij dan ook nog zonder bijtelling wilt rijden. Lijkt wel of je sowieso dan boven je "stand" rijdt. Auto van de zaak wordt gezien als loon, of je nu werknemer of gever bent. Dan is het of allebeide betalen of allebeide niet. Met het wegstrepen van de ene doe je de ander te kort.

Maar dat is misschien een discussie in een ander draadje. Ben niet zo thuis in de belastingen maar schets zo ff een beeld door om te draaien wat jij zou willen. Weet niet of het helemaal klopt wat ik nu neer pen :wink:

Jelmer850i

Bericht door Jelmer850i » 28 mei 2011, 17:14

Wat je klopt gaat niet op zeker niet bij een eenmanszaak ;-) Doet er ook niet toe.

Arthur

Bericht door Arthur » 28 mei 2011, 17:29

Dat zal dan wel...

Rupie

Bericht door Rupie » 28 mei 2011, 17:46

Begrijp je verhaal ook voor geen meter Arthur. Ik ben het volledig eens met Jelmer. Ondernemers vrij, laat de werknemer maar extra dik betalen. Als loonslaaf kan ik het idee van leaseauto nog steeds niet begrijpen ondanks dat ik er twee heb gehad. Allebei buiten de bijtelling overigens. Ik geef mijn eigen geld uit aan een eigen auto, ik ben namelijk een autoliefhebber. Dat zal voor veel mensen misschien erg kort door de bocht klinken (vooral de leaserijders, die lijken er een nogal raar wereldbeeld op na te houden), maar zo denk ik er over.

Luco

Bericht door Luco » 28 mei 2011, 17:55

Bijtelling hoeft van mij niet perse te verdwijnen.
Het is alleen belachelijk dat je voor een auto van bv 5 jaar oud nog steeds 25% van de nieuwwaarde bijgeteld krijgt.
Laat ze gewoon de afschrijving meenemen en over de werkelijke waarde bijtelling rekenen.

Jelmer850i

Bericht door Jelmer850i » 28 mei 2011, 18:45

Ook dat een aantal jaren geleden ben ik volgens de BD de mist in gegaan met de km registratie, waar ik het niet mee eens ben maar dat terzijde. Ik mag nog wel even 9000 euro bijtellen over de 320d die ik destijds voor 9500 gekocht heb. Dat is 95% bijtelling. En daarnaast had ik nog een 850i op de stoep staan voor prive gebruik. :protest:

dvh

Bericht door dvh » 28 mei 2011, 20:31

Hoe gaat dat nu verder Jelmer ?
Lijkt me dat wanneer je kan aantonen een sluitende km lijst te hebben dat de beslasting toch geen kant op kan ?

Tegenwoordig heb je van bijv autoweek.nl zo'n gps kilometer bijhoud systeem voor de iphone.
Binnenkort eens uittesten hoe dat werkt

Luco

Bericht door Luco » 28 mei 2011, 20:38

Ja DVH, dat is een beetje het probleem, de belastingdienst zegt dat het niet sluitend is en dan mag jij bewijzen dat die wel sluitend is, en wie beoordeelt jouw bewijs, de belastingdienst.

Leuk he :bag:

Jelmer850i

Bericht door Jelmer850i » 28 mei 2011, 21:02

ik kan geen kant op er zat 2 of 3 ritten tussen in 2-3 jaar tijd die niet in de km registratie voor kwam maar ik geregistreerd ben door trajectcontrole (zonder bekeuring) of door een belastingdienst auto. Tsja ik vergeet ook wel eens wat. In tegenstelling tot de belastingdienst als ik zie ho knullig dit geheel daar verloopt. het mooiste was dat ze mij belden hun excuses maakten voor de herinneringen, de volgende dag stond hier een deurwaarder van de belastingdienst op de deur. :bag: :shocking: :goodnight: :hosanna:
Maar oo wee als je als ondernemer een dag te laat betaalt dan liggen de rekeningen gelijk de volgende dag op de stoep.

Deze ritten heb ik achteraf nog geraadpleegd in mijn agenda en een bevestiging opgevraagd van de betreffende klant. Gekregen, maar goed ze zeggen dan dat er mee geknoeid is. Tsja... bewijs het tegendeel maar weer, wordt er gek van, en heb besloten me erbij neer te leggen, al die tijd die erin gaat zitten plus de gigantische ergernis wat je overige werkzaamheden verstoort.
Waren dus zeer dure ritjes. Daarbij zeiden ze dat het niet aanneembaar was dat ik op 2de kerstdag 2x naar kantoor op en neer was gegaan, en op zondag, en enkele keren middernacht geflitst was.
Jezus man die lui denken dat het overal 9-5 is. Ik ben regelmatig na 12 uur 's nachts aan het werk. En alsof een website geen storing kan hebben op zondag....

Luco

Bericht door Luco » 28 mei 2011, 21:28

Echte sukkels zijn het :bag:
BTW was 1 dag te laat bij hun binnen, heb gelijk weer een dreigbrief gehad :roflol: :roflol:

Marius

Bericht door Marius » 29 mei 2011, 00:59

Wat een ellende allemaal weer. En dan te bedenken dat maar max een kwart van de autobelastingen (direct/indirect) ook daadwerkelijk aan het wegennet en wat daarbij komt kijken ten goede komt.
Maw, er kan nog veel meer korting gegeven worden aan de automobilist!

Maar nee de media melden: "de kortingsregeling 'kost' de overheid geld". LOL als het nu ook daadwerkelijk de overheid haar eigen geld was zou ik nog wat kunnen met zo een uitspraak.

Waarschijnlijk komt men weer geld tekort om te gireren naar een paar verwende griekse ambtenaren ( http://www.telegraaf.nl/buitenland/9773 ... alk__.html" onclick="window.open(this.href);return false; ) of zielige afrikaanse dictators ( http://www.nujij.nl/miljarden-voor-tune ... 3907.lynkx" onclick="window.open(this.href);return false; )

Apolo2

Bericht door Apolo2 » 29 mei 2011, 08:54

Nieuwe stelling, ondernemers en leaserwerknemer wel belasting betalen en privékopers niet! :mrgreen: Er wordt hier wel erg vanuit de eigen situatie beleid geformuleerd. Beide partijen genieten een voordeel waarover gewoon betaald moet worden...wil je dat niet koop je privé en dan zul je merken dat het niet goedkoper wordt.

Ik verkocht in december vorig jaar 1 van mijn auto's privé voor een substantieel bedrag waarbij in de restopbrengst voor het gemak >50% belastinggeld zat (BPM/BTW)...vervolgens betaal ik daarover weer vermogensbelasting want het stond eind 2010 en begin 2011 op de rekening en inmiddels is weer een nieuwe daarvoor gekocht waar weer >50% belasting in zit. Is dat fair, voor mij als een principekwestie niet? Misschien niet het beste voorbeeld maar zo heeft iedereen wel iets dat hij graag anders zou willen zien.
Ik heb alleen de mogelijkheid privé te kopen maar zou graag "op de zaak rijden" vwb de lasten (afschrijving/onderhoud etc).

Het afschaffen/wijzigigen van de huidige regeling mag verder voor niemand een verassing heten in een land waar regelgeving max 4 jaar houdbaar is.

Jelmer850i

Bericht door Jelmer850i » 29 mei 2011, 10:19

Nu de regel maar omdraaien, korting op dure zware auto's omdat deze toch via de benzineprijzen de centen weer binnen halen. Klinkt nog logischer ook :mrgreen:

Arthur

Bericht door Arthur » 29 mei 2011, 10:26

Zo moeilijk is het niet, Ruben. Geef alleen aan dat als je een auto in de bijtelling rijdt dat deze ook gewoon geld kost en niet gratis is. Aan het eind van de maand is dus ook mijn "salaris" lager als ik die kosten eraf trek. Doet Jelmer ook, alleen dan vanuit zijn zaak gezien.

Rest van je verhaal: Waarom een werknemer dik laten betalen? Wat een onzin. Ik vind nog eerder dat ik hem gratis moet hebben. Werk bij een grote multinational en daarvoor met ik bij nacht en ontij diverse lokaties bij langs. Voorheen deed ik dat met eigen auto en declareerde de km's. Daarna vond men het nodig dat wij dat met leaseauto's gingen doen. Dus geen km. declaratie meer. Dan neem je zo'n ding. Kan hem idd zonder bijtelling gaan rijden maar erg duur is het niet dus doe maar met. Een ondernemer kan ook gewoon privecentjes sparen en zelf z'n auto kopen en de kosten daarvan declareren op z'n zaak. Dus waarom een gratis auto voor hem en niet voor een werknemer. Verder boeit een leaseauto mij voor geen reet want ik ben er niet mee getrouwd. Ik heb er nu eenmaal een, punt. Niets aan te doen. Ik kocht er toch al vaak "leuke" auto's naast dus de leaser hoeft geen supercar te zijn. Nu heb ik beide niet, en geen leuke kar er naast en geen supercar als leaser :mrgreen: Het zij zo :wink:
Verder praat iedereen idd in z'n eigen straatje. Gewoon iedereen vrij, en klaar ben je :P
Ruben schreef:Begrijp je verhaal ook voor geen meter Arthur. Ik ben het volledig eens met Jelmer. Ondernemers vrij, laat de werknemer maar extra dik betalen. Als loonslaaf kan ik het idee van leaseauto nog steeds niet begrijpen ondanks dat ik er twee heb gehad. Allebei buiten de bijtelling overigens. Ik geef mijn eigen geld uit aan een eigen auto, ik ben namelijk een autoliefhebber. Dat zal voor veel mensen misschien erg kort door de bocht klinken (vooral de leaserijders, die lijken er een nogal raar wereldbeeld op na te houden), maar zo denk ik er over.

Jelmer850i

Bericht door Jelmer850i » 29 mei 2011, 11:53

Stap zelf maar eens in het ondernemerschap dat zal je merken dat het zo gemakkelijk niet gaat ;-)

Luco

Bericht door Luco » 29 mei 2011, 12:15

Arthur schreef:Een ondernemer kan ook gewoon privecentjes sparen en zelf z'n auto kopen en de kosten daarvan declareren op z'n zaak.
Hier ga je dus de mist in, de belasting pikt dat namelijk niet bij een eenmanszaak, want dan reed ik wel iets heel anders zakelijk :mrgreen:
Je bent dus bijna verpicht om een auto van de zaak te nemen, en als je geen bijtelling wilt, een tweede ernaast.

Arthur

Bericht door Arthur » 29 mei 2011, 12:24

@Jelmer: Prima...

@Luco: M'n broer heeft een eigen zaak. Hij koopt z'n auto's prive en declareert oa de km's op de zaak. Hij rijdt een Volvo V70 D5.
Hier op DF loopt ook wel iemand rond die z'n auto's prive koopt en een eigen zaak heeft. En soms best leuke dingen :wink: Wat ' ie verder met gemaakte kosten doet, geen id. Maar da's dus gewoon mogelijk.

Rupie

Bericht door Rupie » 29 mei 2011, 12:44

Ik trek mijn verhaal weer terug mbt de werknemer Arthur (deels) :lol:

Blijf er wel bij dat ik vind dat een dga niet en de kosten en de bijtelling moet betalen.

Luco

Bericht door Luco » 29 mei 2011, 13:12

Arthur schreef:@Jelmer: Prima...

@Luco: M'n broer heeft een eigen zaak. Hij koopt z'n auto's prive en declareert oa de km's op de zaak. Hij rijdt een Volvo V70 D5.
Hier op DF loopt ook wel iemand rond die z'n auto's prive koopt en een eigen zaak heeft. En soms best leuke dingen :wink: Wat ' ie verder met gemaakte kosten doet, geen id. Maar da's dus gewoon mogelijk.
Arthur, als je teveel km rijdt en declareert dan pikt de belastingdienst dit niet.
Niet bij een eenmanszaak, als je in dienst bent (wat ook kan met een eigen zaak) dan zou het kunnen.
Maar zo voordelig als jij het schetst is het niet voor een eigen ondernemer, personeelslid betaald veel minder, geen afschrijving en onkosten, alleen de bijtelling, een ondernemer moet alles betalen, afschrijving, onkosten en bijtelling.

Jelmer850i

Bericht door Jelmer850i » 29 mei 2011, 13:41

Arthur schreef:@Jelmer: Prima...

Klopt, kan gewoon. Alleen let ook op dat bij die 19 cent ook de parkeerkosten in zitten, deze mag je niet los declareren. Dus rijk word je er niet van.

dvh

Bericht door dvh » 29 mei 2011, 14:17

Mja, wanneer je het geld kan missen kun je het ook anders doen.
Gewoon prive een wagen kopen en rijden, en desnoods wat extra divident om laten zetten naar salaris om de benzine/diesel te compenseren. Kost wel meer uiteraard maar je hebt er geen gedoe mee.

Ik blijf het komende jaar nog maar ff rondhobbelen met mn auto.
Eind dit jaar heb ik alles afgelost, met andere woorden. Dan heb ik een zaak zonder schuld, en dan gaat elke euro die overblijft rechtsteeks naar mijn b(v)ankrekening..
Tegen die tijd maar eens kijken naar wat anders en hoe te rijden, prive of op de zaak.

Jelmer850i

Bericht door Jelmer850i » 29 mei 2011, 14:42

ik rij nog zo'n kleine 2 jaar in de 330d daarna zie ik ook wel weer verder (als ik dat red ;-))
Deze rij ik overigens prive met km registratie dus alle gereden km's * 19 cent.

Sjoerd

Bericht door Sjoerd » 03 jun 2011, 10:40

1 juni 2011 | 18:11 | Tekst: Roy Kleijwegt

De regelgeving voor de stimulering van zuinige auto’s blijft gewoon bestaan. De huidige MRB-vrijstelling wordt zelfs met een jaar verlengd naar 2014. Wel gaan vanaf 1 juli 2012 de grenzen van de CO2-uitstoot, waardoor auto’s in aanmerking komen voor bpm-vrijstelling en 14 of 20 procent bijtelling, ietsje omlaag.

Grote schrik toen RTL Nieuws vorige week meldde dat de voordelen voor zuinige auto's binnenkort verdwijnen. Wij zetten er al vraagtekens bij, nu blijkt dat die berichtgeving er compleet naast zat. Staatssecretaris Weekers heeft vanmiddag zijn plannen door de ministerraad gekregen en sprak na afloop kort met AutoWeek. "Ik zet gewoon het beleid van mijn voorganger door", verklaarde hij.

Dat betekent dat alle voordelen op het gebied van BPM, MBR en fiscale bijtelling voor leaserijders dus gewoon blijven bestaan. Wel worden de normen voor sommige voordelen de komende jaren ietsje aangescherpt, maar dat gaat maar met enkele grammen per keer. Weekers liet desgevraagd weten heel graag de accijnzen te verhogen en in ruil de MRB te verlagen om gebruik meer te belasten dan bezit. "Dat is echter alleen mogelijk als men in het buitenland de accijnzen ook verhoogt, anders gaat heel Nederland over de grens tanken. België en Duitsland maken daar echter geen aanstalten toe, dus laat ik het zoals het is."

De feiten:

De belangrijkste feiten die voor autorijdend Nederland belangrijk zijn:

-De MRB-vrijstelling voor auto's die minder dan 96/111 gram CO2 uitstoten blijft, en zelfs een jaar langer dan tot op heden beloofd. Dus tot 2014 in plaats van 2013. Daarna gaat de grens voor vrijstelling omlaag naar 50 gram CO2 per kilometer.

-Wie een lease-auto uitzoekt die in de 20- of 14 procentsklasse valt, houdt deze bijtelling gedurende de hele looptijd van het leasecontract, ook al worden de normen tussendoor aangescherpt, zoals 1 juli 2012 voor het eerst gebeurt. Zie hieronder de nieuwe grenzen.

-Auto's die minder dan 50 gram CO2 per kilometer uitstoten, zoals de Opel Ampera, worden vanaf 1 januari vrijgesteld van alle autobelastingen. Dus geen BPM, maar wellicht nog interessanter: tot 2015 ook geen MRB én geen fiscale bijtelling. Net als bij elektrische auto's dus. Inderdaad: wie voor 2015 een Opel Ampera als leaseauto krijgt en deze privé rijdt, betaalt nul euro aan fiscale bijtelling. Dat wordt rennen naar de Opel-dealer.

De nieuwe CO2-grenzen

Belangrijk is natuurlijk hoe de nieuwe CO2-grenzen eruit gaan zien voor BPM-vrijstelling en 14 procent bijtelling. De eerste aanpassing vindt plaats 1 juli 2012, daarna steeds per 1 januari van het nieuwe jaar. De verschuivingen zijn klein. Auto's die precies op de grens zitten vallen uiteraard als eerste af, maar nieuwe auto's als de Polo Bluemotion en de Toyota Prius blijven nog zeer lange tijd belastingvrij en goed voor 14 procent bijtelling. Het verschil tussen diesel en benzineauto's gaat komende jaren langzaam verdwijnen. Wel krijgen dieselauto's een kleine heffing per gram CO2 om de lage accijns te compenseren. Het schema voor de komende jaren:

De maximum CO2-uitstoot voor 14 procent bijtelling en BPM-vrijstelling voor achtereenvolgens diesel- en benzine-auto's:

Op dit moment: 95 en 110 gram

1 juli 2012: 91 en 102 gram

2013 88 en 95 gram

2014 86 en 89 gram

2015 83 gram voor zowel diesel als benzine auto's

Dieselauto's krijgen wel een BPM-toeslag per gram CO2 vanaf 70 gram om de lage accijns te compenseren

De grenzen voor 20% bijtelling voor achtereenvolgens diesel- en benzine-auto's:

Op dit moment: 116 en 140 gram

1 juli 2012 114 en 132 gram

2013 112 en 124 gram

2014 111 en 112 gram

2015 110 gram voor zowel diesel- als benzine-auto's

Voor de duidelijkheid nogmaals: alleen het moment dat je je lease-auto in ontvangst neemt is relevant. Je bijtelling gaat dus niet tussentijds omhoog.

Sjoerd

Bericht door Sjoerd » 03 jun 2011, 10:41

Sjoerd schreef:Voor de duidelijkheid nogmaals: alleen het moment dat je je lease-auto in ontvangst neemt is relevant. Je bijtelling gaat dus niet tussentijds omhoog.

Iemand een idee of dit ook geldt bij zakelijk gekochte auto's? Aangezien daar geen vooraf bepaalde looptijd voor is?

Plaats reactie