Blijft een interessant vraagstuk. Als jij dingen moet verkopen waar je uiteindelijk niets aan verdient ben je als bedrijf ook niet goed bezig. In die zin is het dan voor de lease-maatschappij ook niet verstandig om dealers dusdanig uit te knijpen dat ze er niets meer aan verdienen.RVV schreef:Dat is nog maar de vraag natuurlijk. Onderhoud is ook extra personeelskosten. Die dealer moet gedwongen door de markt 2 extra monteurs in dienst nemen. De simpele stelling van, die kosten rekend hij ook door in de onderhoudskosten gaat niet zomaar op. Want dan komen die leasemaatschappijen weer om de hoek kijken en die hebben bepaald dat de onderhoudskosten echt tegen minimale tarieven mogen worden doorberekend.partyondude schreef:Lijkt me ook dat die 4x onderhoud die er dan bij verkocht wordt interessanter is dan die 3K marge op 1 auto.
Eigenlijk is het over de hele lijn gewoon het probleem met een recessie wat er ook nog aan ten grondslag ligt. Overheid moet bezuinigen, schaft deze maatregel af. Verder is het in de markt over de hele breedt - niet alleen auto's - ook al geen pretje en dan is prijs altijd het gemakkelijkste instrument om mee te concurreren. Dat werkt ook weer door in alles.
En op de lange termijn wordt niemand daar beter van, want bedrijven weten zich dan niet staande te houden. Vallen om, mensen raken werkeloos en dat kost de overheid ook weer geld. Nog los van het feit dat al het geld wat in de economie omgaat uiteindelijk ook vaak weer uitgegeven wordt. Mensen die geld verdienen geven het normaal gesproken ook weer uit. Ook aan auto's.
Dit vind ik wel een goed punt, maar dan gaat de redenering met lease-auto's niet meer op. Lease auto's worden veel gebruikt, althans de meeste wel.RVV schreef:Ander nadeel is dat die kleine auto's veel minder ingezet worden als echt kilometervreters. De consument komt in verhouding minder vaak bij de dealer voor onderhoud.