Calibra AWD Turbo roestauratie *07-07: na 4 jaar.... APK!*

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
InjectTheVenom

Re: Calibra AWD Turbo roestauratie *08-03: zo die kachel is

Bericht door InjectTheVenom » 11 mar 2013, 12:32

Klopt :) Aansluiten van de bekabeling blijkt vele malen makkelijker dan verwacht dus de eerste meevaller is ook weer binnen. Nu alleen nog een vervanger vinden voor de ontwasemingsstrip die door leeftijd een aantal scheuren heeft (laat deze net op het moment dat ik er makkelijk bij kan schijnbaar nergens meer op voorraad zijn :'( ).

Joopieboy

Bericht door Joopieboy » 11 mar 2013, 12:36

Dat is wel weer heel erg jammer dan zeker als je alles nu open hebt liggen haha. Maar is het niet de ene dag bestellen en volgende dag binnen zoals bij mij bij de Volvo?

InjectTheVenom

Bericht door InjectTheVenom » 11 mar 2013, 19:13

Was het maar zo mooi, er schijnt zich in de gehele Europese voorraad geen enkel exemplaar meer te bevinden :(

InjectTheVenom

Bericht door InjectTheVenom » 13 mar 2013, 17:26

Kachelradiator en airco verdamper (zoals dat ding in het interieur dus heet :oops: ) zijn vanmiddag weg gebracht, hopelijk zijn ze morgen en anders vrijdag klaar.

InjectTheVenom

Bericht door InjectTheVenom » 15 mar 2013, 16:57

En vanmiddag opgehaald, voor €18,50 toch blij dat ik het geheel met een wat geruster hart weer op kan bouwen.

Afbeelding

GTRene

Bericht door GTRene » 30 mar 2013, 16:28

Afbeelding
Geschneidert wurde der Anzug des Calibra von Erhard Schnell, der dem Coupé nicht nur eine dynamische Hülle sondern auch einen spektakulären cW-Wert von 0,26 bescherte - 1990 eine Bestmarke, 2013 immer noch ein Topwert
das wel knap voor zo'n bak die 0,26 :thumbup:

leuke info en foto's voor jou, vind je vast wel leuk ;-)

http://www.auto-motor-und-sport.de/news ... 91142.html" onclick="window.open(this.href);return false;

InjectTheVenom

Bericht door InjectTheVenom » 30 mar 2013, 16:51

Kun je zien dat de Calibra, met name de V6 en Turbo onterecht weinig geliefd zijn :thumbup: Moet nog bij vermeld worden dat de Turbo in maart 1992 leverbaar werd in Nederland per het artikel uit Opel Magazine dat ik hier heb liggen.

InjectTheVenom

Bericht door InjectTheVenom » 30 mar 2013, 16:51

Blijkt dat er wel degelijk een stroomschema bestaat voor de climate control alleen zijn ze bij Haynes zo leuk geweest om dit niet aan de andere schema's van hun Calibra manual te voegen :stom: So much for RTFM !

De vondst hiervan heeft het astronomisch veel makkelijker gemaakt dan vooraf gedacht en bracht dingen aan het licht waar ik zonder het schema niet achter had kunnen komen. Derhalve heb ik vanmiddag met een half uurtje de kabelboom op een fors dieet gezet, de geringe hoeveelheid draden die het climate control gedeelte beslaan ten opzichte van de uitgebreidere normale airco situatie hoeven hierdoor volgende week alleen nog in de auto-eigen boom geïmplanteerd te worden.
Het merendeel van de stekkers is met een open gebogen paperclip (wat de relaisblokken beftreft met 2 schroevendraaiers) stuk voor stuk uit hun connector gewipt waarna de draden waar ze op gekrompen zitten tussen de grote bundel door aan de kant gehaald zijn, om ze vervolgens weer terug op hun oude plek te stoppen. 2 of 3 draden moesten helaas wel doorgeknipt omdat niet zichtbaar was hoe de stekkers ervan los gehaald moesten worden maar dat mag de pret niet drukken :)

Het dynamische duo uit de foto boven die van Rene heeft vanmiddag plaats genomen in het nieuwe kachelhuis, volgende week gaat de feitelijke transplantatie van start.

InjectTheVenom

Re: Calibra AWD Turbo roestauratie *30-03: amputatie voltooi

Bericht door InjectTheVenom » 30 mar 2013, 20:06

En net 2 stuks officieel geautoriseerde replica's van het gripdeel van de reservesleutel besteld, nu alleen nog de hoofdsleutel versie zien te vinden :df:

///Joost

Bericht door ///Joost » 31 mar 2013, 00:28

Goed bezig...it's all about the details. Lig je nog een beetje op schema? Of heb je geen schema? :tooth:

InjectTheVenom

Bericht door InjectTheVenom » 31 mar 2013, 09:14

In mei wil ik hem een laatste keer voor de techniek weg hebben, als ik een nieuwe ontwasemingsstrip gevonden krijg zou dat moeten lukken. Oh en met een beetje mazzel heb ik ook een hoofdsleutel gevonden (verschilt van de reservesleutel) :crazy:

InjectTheVenom

Bericht door InjectTheVenom » 31 mar 2013, 21:11

Het leek me wel zo makkelijk om alleen het rechtse bundeltje te installeren. Vanmiddag is het kachelhuis provisorisch op z'n plaats gezet en is de draadbundel globaal op z'n plek gelegd, morgen de draden van het hoofdrelais omsteken en de overige losse draden op de juiste plek in de auto-eigen boom erbij solderen.

Waar kan ik trouwens aan goed klevende wikkeltape komen om het ingebouwde wat netter te maken?

Afbeelding

Joopieboy

Bericht door Joopieboy » 31 mar 2013, 23:36

Ik gebruik daarvoor altijd de vulkaniserende tape of stoffen tape van 3M voor, dat is de enige die goed blijft zitten. Nadeel is wel, die koop je per heel veel rollen tegelijk vaak bij de speciale groothandels haha. Maar het is zeker beter als de standaard HPX rommel van de gemiddelde automaterialen handel... Maar lekker bezig zeg, gaat goed hard nu!

InjectTheVenom

Bericht door InjectTheVenom » 01 apr 2013, 12:56

Die vulkaniserende tape heb ik eens een rolletje van gekocht maar die wilde amper of niet kleven/vulkaniseren, was dacht ik ook geen 3M :hmmm: Dalijk even kijken of er een bouwmarkt open is waar ze toevallig die 3M tape verkopen.

InjectTheVenom

Bericht door InjectTheVenom » 01 apr 2013, 15:44

Naar blijkt gaat het niet werken om de draden van 1 relais te verplaatsen in het zelfde relaisblok zodat het zelfde relais gebruikt zou kunnen worden dus heb net het juiste exemplaar besteld, de lokale Gamma had geen 3M spullen maar omdat ik voor wat overig klein aansluitgrut toch bij de automaterialenzaak moet zijn gelijk daar even vragen.

Als dat eenmaal afgewerkt is moet er alleen nog een nieuwe ontwasemingsstrip op de dashboardkas komen (nog steeds geen nieuwe kunnen vinden :? ), even wachten op de bestelde lading delen en dan zou alles al weer terug in elkaar kunnen!

InjectTheVenom

Bericht door InjectTheVenom » 09 apr 2013, 20:11

Vanmiddag het harnas provisorisch op z'n originele plek gehangen om te kijken hoeveel ruimte er was en waar alles naartoe moest, daarna voor zover mogelijk het dradencircus aangesloten en waar nodig gesoldeerd (moet nog 1 of 2 draden). Eenmaal aangesloten werden alle individuele draadbundels van nieuwe linnentape voorzien om orde in de chaos te scheppen, was hier bijna mee klaar toen de rol op hield dus donderdag even een nieuwe halen om af te kunnen ronden.

Er is nog altijd geen nieuwe of intacte ontwasemingsstrip gevonden, als degene die nu op de dashboardkas zit er intact af wil komen zal deze maar gelijmd moeten worden op de plekken waar er momenteel scheuren zitten :(

Afbeelding

///Joost

Re: Calibra AWD Turbo roestauratie *09-04: bedrading klaar*

Bericht door ///Joost » 10 apr 2013, 09:48

Gaat weer lekker. Wat bedoel je precies met ontwasemingstrip?

Mooi zo'n spaghetti van draden. Het ziet er altijd angstaanjagend uit, maar je kunt altijd precies terugleiden waar alles moest zitten. Heb je stroomschema's of heb je gewoon alles gedocumenteerd?

InjectTheVenom

Bericht door InjectTheVenom » 10 apr 2013, 13:25

Ik noem dat ding zo omdat hij direct over de ontwasemingskanalen van de voorruit heen op het dashboard vast gelijmd zit. Zoals in onderstaande foto's zichtbaar is heeft de mijne 3 scheuren die ieder keurig op een kwart afstand zitten.

Wat de bedrading betreft heb ik 2 hele mooie stroomschema's waar ik met een paar aanduidingen de individuele stappen van de operatie aan ga geven.

Afbeelding

Afbeelding

De eerste vanaf links, net niet helemaal zichtbaar door de flits.

Afbeelding

Middenop is de ergste.

Afbeelding

En de laatste

Afbeelding

InjectTheVenom

Bericht door InjectTheVenom » 10 apr 2013, 13:45

En zo ziet hij er in drievoud (de bovenste) los uit in een voorbeeldfoto, dit is dus waar ik naar op zoek ben:

Afbeelding

///Joost

Bericht door ///Joost » 10 apr 2013, 14:13

Ah, OK...ikke nu begrijpen.

Is het geen idee om het ding met vinyl te bekleden indien je geen andere kunt vinden? Ik denk dat je het verschil nauwelijks gaat zien (buiten het kleurverschil, maar dat is even de juiste kleur zoeken) als je het netjes doet.

InjectTheVenom

Bericht door InjectTheVenom » 10 apr 2013, 16:28

Ik weet dat er bij Lenk een speciale gladde cover voor te krijgen is maar ben er nog niet over uit of dat de te nemen route is of dat ik de strip zelf voorzichtig demonteer, lijm/versterk en weer terug zet.
Laatst gewijzigd door InjectTheVenom op 10 apr 2013, 20:07, 2 keer totaal gewijzigd.

Joopieboy

Bericht door Joopieboy » 10 apr 2013, 19:10

Oef ja, die bekende strip dus. Dat is mooi bagger, maar wees blij dat je dash zelf nog niet gescheurd is...

InjectTheVenom

Bericht door InjectTheVenom » 12 apr 2013, 15:44

Lenk cover it is, heb net ooh zo voorzichtig de strip van mijn dashboard proberen te peuteren maar de stukken vlogen me om de oren met als gevolgd dat er nu nog een paar scheurtjes bij gekomen zijn :'(

InjectTheVenom

Bericht door InjectTheVenom » 14 apr 2013, 19:37

Cover is inmiddels besteld, een hoofdsteun en het stuurwiel (kleur van het leer verschilt onderling) klaar gemaakt voor verzending naar Colourlock zodat ze de kleur exact na kunnen maken en tegelijk alle benodigde leerverzorgingsproducten besteld, daarnaast gaat de tellerklok gaat deze week ook de deur uit om de krullende tellerplaten te laten vervangen.

Met andere woorden ik ga me deze week in een stevig tempo door de resterende werkzaamheden heen knokken :hungry:

ErikS

Bericht door ErikS » 15 apr 2013, 09:00

respect voor die bedrading ouwe... pfffff... Niks voor mij, zoiets.

Plaats reactie