M3 3.0 racer -> E36 M3 S54 racer
- Knot
- Berichten: 40146
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: M3 3.0 racer
Ziet er idd redelijk aangetast uit....
Zou zoiets bij een 325i/328i dan niet net zo eruit zien met 250.000km op de klok?
Zou zoiets bij een 325i/328i dan niet net zo eruit zien met 250.000km op de klok?
- Bert ///M3
- Berichten: 9414
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: M3 3.0 racer
Moeilijk te zegen. M50/M52 motoren draaien minder vermogen en minder toeren dus ik dank dat die wat minder last hebben.
- Tristan
- Berichten: 13426
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
Re: M3 3.0 racer
Maar toch raad ik het wel aan gezien je er ook track- en driftdagen mee doet. Dan kan hij er voorlopig weer tegenaan. Mijn M3 heeft 144K gelopen en volgens velen kunnen de lagers 200K mee, maar liever uit voorzorg al gedaan dan dat ze toch kapot gaan en verder het blok ermee sloop.
- Jules
- Berichten: 1905
- Lid geworden op: 30 sep 2009, 11:05
- Auto: F31 320d|1100 Evo SP|848Evo
Re: M3 3.0 racer
Is dat vreemd? Als ik (naar mijn idee danBert ///M3 schreef: Het is opvallend dat het vooral steeds de bovenkant is waar de toplaag door is, niet de onderkant. Zal met manier van belasten te maken hebben oid.

- @iko
- Berichten: 1488
- Lid geworden op: 22 aug 2007, 11:56
Re: M3 3.0 racer
die konden idd wel een vervanging gebruiken
Heb je je hoofdlagers ook nog gecheckt?

Heb je je hoofdlagers ook nog gecheckt?
- Bert ///M3
- Berichten: 9414
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: M3 3.0 racer
Nee die heb ik zo laten zitten. Denk niet dat daar veel mee loos is eigenlijk, de drijfstanglagers en bouten zijn volgens mij verreweg het meest belaste deel in de motor. Is ook meer gedoe volgens mij, denk dat dan ook de hele krukas er uit moet en dan kan ik de hele auto wel naar een revisiebedrijf brengen
Leek op 1 of andere manier vreemd toen ik er onder lag maar dan zal ik wel op zijn kop gedacht hebben 

Dat had ik me ook al bedacht eigenlijk ondertussenJules schreef:Is dat vreemd? Als ik (naar mijn idee danBert ///M3 schreef: Het is opvallend dat het vooral steeds de bovenkant is waar de toplaag door is, niet de onderkant. Zal met manier van belasten te maken hebben oid.) logisch na denk is het niet toevallig, tijdens de compressieslag moet je krukas omhoog en de zuiger gaat steeds meer tegendruk leveren vanaf de bovenkant (compressie).... automatisch duwt hij je drijfstang toch naar beneden? Arbeidsslag zelfde verhaal eigenlijk?


- Jules
- Berichten: 1905
- Lid geworden op: 30 sep 2009, 11:05
- Auto: F31 320d|1100 Evo SP|848Evo
Re: M3 3.0 racer
hahaha oké ik dacht al ben ik nou gek 

-
- Berichten: 55
- Lid geworden op: 27 nov 2009, 13:26
Re: M3 3.0 racer
Dit topic ga ik eens lekker volgen!
Ben bezig om zelfde te doen voor mijn wagen.
CU,
DPM
Ben bezig om zelfde te doen voor mijn wagen.
CU,
DPM
- Bert ///M3
- Berichten: 9414
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: M3 3.0 racer
Ik heb lang getwijfeld wat te doen. Maar uiteindelijk was de verleiding om naar een S54 te gaan toch te groot. Van te voren wel eea uitgezocht hoe het zat met uitwisselbaarheid van allerlei zaken zoals bak, koppelingen en vliegwielen etc. BMW's zijn wat dat betreft net lego dus dat was allemaal goed te doen.
Het grote obstakel was natuurlijk de electronica.
Maar Adam van Chiptuning Groningen (CTG) / http://www.speed-tuning.nl heeft daar de perfecte oplossing voor. In plaats van klooien met standalone aftermarket managment draait deze S54 gewoon op het originele siemens systeem. Om dit mogelijk te maken moeten er wel diverse zaken die met ABS DSC, EWS3 etc uit de DME geprogrammeerd worden, welke Adam ook verzorgen kan. Ook hebben we nu de beschikking over volledige drive by wire ipv klooien met een manual throttle conversion. Dit houd in dat zaken zoals de sport button gewoon gebruikt kunnen worden etc. De kabelboom zelf heb ik al deels gezien en die ziet er heel netjes uit moet ik zeggen, keurig afgewerkt.
Er was in principe nog wel meer mogelijk dmv van een Carbon Airbox en Alpha N software (of gewone airbox en alpha N software) maar ik wil vooreerst niet met carbon gaan rijden omdat ik denk dat de geluidseisen steeds strenger gaan worden. Ik heb de auto van Mick wel horen lopen en het is stiekum wel heel gaaf natuurlijk

Ombouw word gedaan door MCS in Lelystad. Michael van MCS heeft er al 1 in zijn eigen auto gebouwd en dat functioneerde prima. Fysiek past een S54 prima in een E36 maar er moest nog wel eea aangepast worden aan het uitlaat en brandstofsysteem om het geheel werkend te krijgen. Dit is ook allemaal netjes gedaan

Adam wist in dit geval ook de motor op te sporen, en bij inspectie door Michael bleek het ook een heel goed exemplaar te zijn. Alleen de drijfstanglagers zijn uit voorzorg vervangen, verder zag het er nog allemaal prima uit.
Hij is inmiddels voor 95% startklaar en de laatste hand word nog aan een paar zaken gelegd, maar ik verwacht niet dat dat problemen gaat geven.
Kan niet wachten om weer eens een paar rondjes te rijden



- Tristan
- Berichten: 13426
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
Re: M3 3.0 racer -> E36 M3 S54 racer
GAAAFFFF!!!!



- Joy
- Berichten: 10869
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: M3 3.0 racer -> E36 M3 S54 racer
Hey dat is gaaf Bert ! Mooi dat de elektronica geen probleem meer vormt. Dat zal wel lekker rijden, toch weer net wat meer vermogen. Ik ben benieuwd wat je er van gaat vinden.
- Jelmer850i
- Berichten: 5631
- Lid geworden op: 21 jun 2006, 19:06
- Locatie: Kantoor: www.jumptide.nl of M5
Re: M3 3.0 racer -> E36 M3 S54 racer
Bruut project bert!
- Fabian
- Berichten: 7235
- Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
- Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
Re: M3 3.0 racer -> E36 M3 S54 racer
Gaaf Bert!! 

-
- Berichten: 4500
- Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
- Locatie: Achter het stuur
- Niels
- Berichten: 22502
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: M3 3.0 racer -> E36 M3 S54 racer
Super gaaf 

- Martijn_bmw
- Berichten: 28525
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: M3 3.0 racer -> E36 M3 S54 racer
gaaf bert
maar even een noob vraag, zoveel werk en kosten om van 321pk naar 343pk te gaan
: of zitten er nog andere voordelen aan het nieuwere E46 M3 blok?

maar even een noob vraag, zoveel werk en kosten om van 321pk naar 343pk te gaan

- Bert ///M3
- Berichten: 9414
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: M3 3.0 racer -> E36 M3 S54 racer
Hier zat een 3.0 in, dus van 286 naar 343 PK.
Scheelt wel wat dus, plus een aardige sloot koppel.
Daarbij was de motor die er in zat in de soep gelopen, dus dan moet je de keuze maken 3.0, 3,2 of S54.
S54 is van de 3 de meest geavanceerde motor. Wil je 343 PK uit 1 van de andere varianten hebben dan ben je de meerprijs ruimschoots kwijt aan de tuning maar omdat die motoren eigenlijk niet gemaakt zijn op 8200 RPM is dit volgens mij een betrouwbaardere optie.
Scheelt wel wat dus, plus een aardige sloot koppel.
Daarbij was de motor die er in zat in de soep gelopen, dus dan moet je de keuze maken 3.0, 3,2 of S54.
S54 is van de 3 de meest geavanceerde motor. Wil je 343 PK uit 1 van de andere varianten hebben dan ben je de meerprijs ruimschoots kwijt aan de tuning maar omdat die motoren eigenlijk niet gemaakt zijn op 8200 RPM is dit volgens mij een betrouwbaardere optie.
- dvh
- Berichten: 17194
- Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29
Re: M3 3.0 racer -> E36 M3 S54 racer
Bovenstaande vraag ik me ook af 
Buiten dat, gaaf project !

Buiten dat, gaaf project !
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: M3 3.0 racer -> E36 M3 S54 racer
mooi hoor,
eventueel later nog de op 1na scherpste nokkenassen van Schrick er in en je krijgt nog wat extra's 8)
had ik destijds laten doen in mijn S54, beviel super. (en een latere oliepomp en van de race 320si tuimelaars maar dat heb jij denk niet nodig
)
eventueel later nog de op 1na scherpste nokkenassen van Schrick er in en je krijgt nog wat extra's 8)
had ik destijds laten doen in mijn S54, beviel super. (en een latere oliepomp en van de race 320si tuimelaars maar dat heb jij denk niet nodig

- Martijn_bmw
- Berichten: 28525
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: M3 3.0 racer -> E36 M3 S54 racer
aha, dat wist ik idd niet dat je motor in de soep was gelopen. en ik dacht dat je een 3.2 had of is dat in je rode M3?Bert ///M3 schreef:Hier zat een 3.0 in, dus van 286 naar 343 PK.
Scheelt wel wat dus, plus een aardige sloot koppel.
Daarbij was de motor die er in zat in de soep gelopen, dus dan moet je de keuze maken 3.0, 3,2 of S54.
S54 is van de 3 de meest geavanceerde motor. Wil je 343 PK uit 1 van de andere varianten hebben dan ben je de meerprijs ruimschoots kwijt aan de tuning maar omdat die motoren eigenlijk niet gemaakt zijn op 8200 RPM is dit volgens mij een betrouwbaardere optie.
logisch om dan maar meteen voor de mooiste en beste oplossing te kiezen

gaaf en weer veel

- Erik K.
- Berichten: 7209
- Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16
Re: M3 3.0 racer -> E36 M3 S54 racer
Ziet er goed uit Bert! 

- Fernando
- Berichten: 5076
- Lid geworden op: 19 mar 2006, 03:27
Re: M3 3.0 racer -> E36 M3 S54 racer
Idd gave conversie! 

-
- Berichten: 8315
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:02
- Locatie: 036
Re: M3 3.0 racer -> E36 M3 S54 racer
Ehm gaaf!
-
- Berichten: 9982
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
- Auto: M3P, 130i
- Locatie: Spaceship in silence
Re: M3 3.0 racer -> E36 M3 S54 racer
Gaaf Bert!



Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Bing [Bot], EmielS60, Google [Bot], Mark 320iS, Sabberjoch, Thomas H en 16 gasten