M3 3.0 racer -> E36 M3 S54 racer

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40146
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: M3 3.0 racer

Bericht door Knot » 17 mar 2010, 20:37

Ziet er idd redelijk aangetast uit....

Zou zoiets bij een 325i/328i dan niet net zo eruit zien met 250.000km op de klok?

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9414
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: M3 3.0 racer

Bericht door Bert ///M3 » 17 mar 2010, 20:43

Moeilijk te zegen. M50/M52 motoren draaien minder vermogen en minder toeren dus ik dank dat die wat minder last hebben.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: M3 3.0 racer

Bericht door Tristan » 17 mar 2010, 21:40

Maar toch raad ik het wel aan gezien je er ook track- en driftdagen mee doet. Dan kan hij er voorlopig weer tegenaan. Mijn M3 heeft 144K gelopen en volgens velen kunnen de lagers 200K mee, maar liever uit voorzorg al gedaan dan dat ze toch kapot gaan en verder het blok ermee sloop.

Gebruikersavatar
Jules
Berichten: 1905
Lid geworden op: 30 sep 2009, 11:05
Auto: F31 320d|1100 Evo SP|848Evo

Re: M3 3.0 racer

Bericht door Jules » 17 mar 2010, 21:46

Bert ///M3 schreef: Het is opvallend dat het vooral steeds de bovenkant is waar de toplaag door is, niet de onderkant. Zal met manier van belasten te maken hebben oid.
Is dat vreemd? Als ik (naar mijn idee dan :angel: ) logisch na denk is het niet toevallig, tijdens de compressieslag moet je krukas omhoog en de zuiger gaat steeds meer tegendruk leveren vanaf de bovenkant (compressie).... automatisch duwt hij je drijfstang toch naar beneden? Arbeidsslag zelfde verhaal eigenlijk?

Gebruikersavatar
@iko
Berichten: 1488
Lid geworden op: 22 aug 2007, 11:56

Re: M3 3.0 racer

Bericht door @iko » 17 mar 2010, 22:10

die konden idd wel een vervanging gebruiken :)
Heb je je hoofdlagers ook nog gecheckt?

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9414
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: M3 3.0 racer

Bericht door Bert ///M3 » 17 mar 2010, 23:38

Nee die heb ik zo laten zitten. Denk niet dat daar veel mee loos is eigenlijk, de drijfstanglagers en bouten zijn volgens mij verreweg het meest belaste deel in de motor. Is ook meer gedoe volgens mij, denk dat dan ook de hele krukas er uit moet en dan kan ik de hele auto wel naar een revisiebedrijf brengen :)
Jules schreef:
Bert ///M3 schreef: Het is opvallend dat het vooral steeds de bovenkant is waar de toplaag door is, niet de onderkant. Zal met manier van belasten te maken hebben oid.
Is dat vreemd? Als ik (naar mijn idee dan :angel: ) logisch na denk is het niet toevallig, tijdens de compressieslag moet je krukas omhoog en de zuiger gaat steeds meer tegendruk leveren vanaf de bovenkant (compressie).... automatisch duwt hij je drijfstang toch naar beneden? Arbeidsslag zelfde verhaal eigenlijk?
Dat had ik me ook al bedacht eigenlijk ondertussen :) Leek op 1 of andere manier vreemd toen ik er onder lag maar dan zal ik wel op zijn kop gedacht hebben :mrgreen:

Gebruikersavatar
Jules
Berichten: 1905
Lid geworden op: 30 sep 2009, 11:05
Auto: F31 320d|1100 Evo SP|848Evo

Re: M3 3.0 racer

Bericht door Jules » 18 mar 2010, 10:12

hahaha oké ik dacht al ben ik nou gek :lol:

Da Puppet Masta
Berichten: 55
Lid geworden op: 27 nov 2009, 13:26

Re: M3 3.0 racer

Bericht door Da Puppet Masta » 11 okt 2010, 17:24

Dit topic ga ik eens lekker volgen!
Ben bezig om zelfde te doen voor mijn wagen.

CU,
DPM

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9414
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: M3 3.0 racer

Bericht door Bert ///M3 » 28 feb 2011, 16:45

Afbeelding

Ik heb lang getwijfeld wat te doen. Maar uiteindelijk was de verleiding om naar een S54 te gaan toch te groot. Van te voren wel eea uitgezocht hoe het zat met uitwisselbaarheid van allerlei zaken zoals bak, koppelingen en vliegwielen etc. BMW's zijn wat dat betreft net lego dus dat was allemaal goed te doen.

Het grote obstakel was natuurlijk de electronica.

Maar Adam van Chiptuning Groningen (CTG) / http://www.speed-tuning.nl heeft daar de perfecte oplossing voor. In plaats van klooien met standalone aftermarket managment draait deze S54 gewoon op het originele siemens systeem. Om dit mogelijk te maken moeten er wel diverse zaken die met ABS DSC, EWS3 etc uit de DME geprogrammeerd worden, welke Adam ook verzorgen kan. Ook hebben we nu de beschikking over volledige drive by wire ipv klooien met een manual throttle conversion. Dit houd in dat zaken zoals de sport button gewoon gebruikt kunnen worden etc. De kabelboom zelf heb ik al deels gezien en die ziet er heel netjes uit moet ik zeggen, keurig afgewerkt.

Er was in principe nog wel meer mogelijk dmv van een Carbon Airbox en Alpha N software (of gewone airbox en alpha N software) maar ik wil vooreerst niet met carbon gaan rijden omdat ik denk dat de geluidseisen steeds strenger gaan worden. Ik heb de auto van Mick wel horen lopen en het is stiekum wel heel gaaf natuurlijk :)

Ombouw word gedaan door MCS in Lelystad. Michael van MCS heeft er al 1 in zijn eigen auto gebouwd en dat functioneerde prima. Fysiek past een S54 prima in een E36 maar er moest nog wel eea aangepast worden aan het uitlaat en brandstofsysteem om het geheel werkend te krijgen. Dit is ook allemaal netjes gedaan :)

Adam wist in dit geval ook de motor op te sporen, en bij inspectie door Michael bleek het ook een heel goed exemplaar te zijn. Alleen de drijfstanglagers zijn uit voorzorg vervangen, verder zag het er nog allemaal prima uit.

Hij is inmiddels voor 95% startklaar en de laatste hand word nog aan een paar zaken gelegd, maar ik verwacht niet dat dat problemen gaat geven.

Kan niet wachten om weer eens een paar rondjes te rijden :D :D :D

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: M3 3.0 racer -> E36 M3 S54 racer

Bericht door Tristan » 28 feb 2011, 16:50

GAAAFFFF!!!! :shock: :thumbup:

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10869
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: M3 3.0 racer -> E36 M3 S54 racer

Bericht door Joy » 28 feb 2011, 16:51

Hey dat is gaaf Bert ! Mooi dat de elektronica geen probleem meer vormt. Dat zal wel lekker rijden, toch weer net wat meer vermogen. Ik ben benieuwd wat je er van gaat vinden.

Gebruikersavatar
Jelmer850i
Berichten: 5631
Lid geworden op: 21 jun 2006, 19:06
Locatie: Kantoor: www.jumptide.nl of M5

Re: M3 3.0 racer -> E36 M3 S54 racer

Bericht door Jelmer850i » 28 feb 2011, 17:09

Bruut project bert!

Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7235
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8

Re: M3 3.0 racer -> E36 M3 S54 racer

Bericht door Fabian » 28 feb 2011, 17:09

Gaaf Bert!! :thumbup:

steve smith
Berichten: 4500
Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
Locatie: Achter het stuur

Re: M3 3.0 racer -> E36 M3 S54 racer

Bericht door steve smith » 28 feb 2011, 17:11

:clap:

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22502
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: M3 3.0 racer -> E36 M3 S54 racer

Bericht door Niels » 28 feb 2011, 17:21

Super gaaf :hosanna:

Gebruikersavatar
Aad
Berichten: 761
Lid geworden op: 06 sep 2007, 13:02

Re: M3 3.0 racer -> E36 M3 S54 racer

Bericht door Aad » 28 feb 2011, 17:51

:thumbup:

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28526
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: M3 3.0 racer -> E36 M3 S54 racer

Bericht door Martijn_bmw » 28 feb 2011, 18:07

gaaf bert :thumbup:

maar even een noob vraag, zoveel werk en kosten om van 321pk naar 343pk te gaan :?: of zitten er nog andere voordelen aan het nieuwere E46 M3 blok?

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9414
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: M3 3.0 racer -> E36 M3 S54 racer

Bericht door Bert ///M3 » 28 feb 2011, 18:14

Hier zat een 3.0 in, dus van 286 naar 343 PK.

Scheelt wel wat dus, plus een aardige sloot koppel.

Daarbij was de motor die er in zat in de soep gelopen, dus dan moet je de keuze maken 3.0, 3,2 of S54.

S54 is van de 3 de meest geavanceerde motor. Wil je 343 PK uit 1 van de andere varianten hebben dan ben je de meerprijs ruimschoots kwijt aan de tuning maar omdat die motoren eigenlijk niet gemaakt zijn op 8200 RPM is dit volgens mij een betrouwbaardere optie.

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17194
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: M3 3.0 racer -> E36 M3 S54 racer

Bericht door dvh » 28 feb 2011, 18:17

Bovenstaande vraag ik me ook af :)
Buiten dat, gaaf project !

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: M3 3.0 racer -> E36 M3 S54 racer

Bericht door GTRene » 28 feb 2011, 18:22

mooi hoor,
eventueel later nog de op 1na scherpste nokkenassen van Schrick er in en je krijgt nog wat extra's 8)
had ik destijds laten doen in mijn S54, beviel super. (en een latere oliepomp en van de race 320si tuimelaars maar dat heb jij denk niet nodig :mrgreen: )

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28526
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: M3 3.0 racer -> E36 M3 S54 racer

Bericht door Martijn_bmw » 28 feb 2011, 19:29

Bert ///M3 schreef:Hier zat een 3.0 in, dus van 286 naar 343 PK.

Scheelt wel wat dus, plus een aardige sloot koppel.

Daarbij was de motor die er in zat in de soep gelopen, dus dan moet je de keuze maken 3.0, 3,2 of S54.

S54 is van de 3 de meest geavanceerde motor. Wil je 343 PK uit 1 van de andere varianten hebben dan ben je de meerprijs ruimschoots kwijt aan de tuning maar omdat die motoren eigenlijk niet gemaakt zijn op 8200 RPM is dit volgens mij een betrouwbaardere optie.
aha, dat wist ik idd niet dat je motor in de soep was gelopen. en ik dacht dat je een 3.2 had of is dat in je rode M3?

logisch om dan maar meteen voor de mooiste en beste oplossing te kiezen :thumbup:

gaaf en weer veel :df: er mee dit seizoen!

Gebruikersavatar
Erik K.
Berichten: 7209
Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16

Re: M3 3.0 racer -> E36 M3 S54 racer

Bericht door Erik K. » 28 feb 2011, 20:00

Ziet er goed uit Bert! :thumbup:

Gebruikersavatar
Fernando
Berichten: 5076
Lid geworden op: 19 mar 2006, 03:27

Re: M3 3.0 racer -> E36 M3 S54 racer

Bericht door Fernando » 28 feb 2011, 20:09

Idd gave conversie! :thumbup:

Shakes
Berichten: 8315
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:02
Locatie: 036

Re: M3 3.0 racer -> E36 M3 S54 racer

Bericht door Shakes » 28 feb 2011, 20:41

Ehm gaaf!

indobesar
Berichten: 9982
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence

Re: M3 3.0 racer -> E36 M3 S54 racer

Bericht door indobesar » 28 feb 2011, 20:58

Gaaf Bert! :thumbup: :hosanna:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], beske, frank de jonge, Gisae, KoenM, MarcelV, S-RS, sebas16v, Semrush [Bot], SvB, Ti-Tourist (Erik) en 20 gasten