M3 3.0 racer -> E36 M3 S54 racer

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9414
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: M3 3.0 racer

Bericht door Bert ///M3 » 26 feb 2010, 22:10

Luco schreef:Er heeft hier toch een heel stuk gestaan over diverse olieen, daarbij bleek de 10w60 behoorlijk slechter bij koude motor dan bv 10w40 en 5w40.
Ik rij nu al een paar jaar op 5w50 die elke 2 a 3 uur gewisseld wordt en na drie jaar in hetzelfde bloje waren de lagerschalen nog als nieuw.

En voor de kosten hoef je het niet te laten om na elke race of trackday even de olie te wisselen, die paar euro op het geheel is niet de moeite. :thumbup:

Niet nodig als je een automatisch verversingssysteem in de vorm van bijvullen hebt :whistle:


Die test was volgens mij met Subaru motoren, die zijn volgens mij ook niet echt gemaakt voor 10W60.

Gebruikersavatar
RJay
Berichten: 3708
Lid geworden op: 11 nov 2008, 22:43
Locatie: Velserbroek

Re: M3 3.0 racer

Bericht door RJay » 26 feb 2010, 22:29

Wij konden toen een drum tws motorsport krijgen die overbodig geworden was na het opheffen van de 130i cup.... geen nee tegen gezegd.
Zowel de M20 als de M54KMS lopen er goed op, het is iig beter spul dan Edge Sport

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9414
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: M3 3.0 racer

Bericht door Bert ///M3 » 09 mar 2010, 20:19

Van het weekend airbox etc er allemaal afgehaald. Van binnen al schoon gemaakt, ook de gasklephuizen etc schoon gemaakt.

Vandaag de auto op assteunen gezet. Ook de laatste tools besteld die ik nodig heb om carterpan en drijfstanglagers te wisselen. 1 daarvan is een brug om de motor omhoog te houden zodat het subframe er onder uit kan. Telt wel hard op zo als je van alles bestellen moet, uiteindelijk had ik het net zo goed kunnen laten doen maar het voordeel is dat als je nog een keer het subframe weghalen moet je in elk geval de spullen al hebt.

Zoals gewoonlijk kom je dan steeds meer tegen. Zo denk ik dat stuurbekrachtiging het beter gaat doen als er ook vloeistof in zit :shock: Slangen lekten ook dus dat heb ik vandaag al allemaal uit elkaar gehaald om eea te vernieuwen. Connecties van de slangen bij het reservoir zijn behoorlijk krokant dus dat word ook allemaal gefixed.

siegerdehaan89
Berichten: 1800
Lid geworden op: 05 aug 2008, 20:44
Auto: Land Rovers / Alfa Romeos
Locatie: omgeving lochem

Re: M3 3.0 racer

Bericht door siegerdehaan89 » 09 mar 2010, 20:25

U gaat lekker Bert!!!


Ik ben bezig met mijn alfa 75 maar blijf zeggen dat ik beter een E36 had kunnen kopen....... Ben nu te ver om te kappen en een bimmer te kopen maar als ik het over kon doen......


Nouja, succes nog ermee, E36's rulen........... 8)

Gebruikersavatar
Tom V
Berichten: 4873
Lid geworden op: 19 sep 2006, 11:50

Re: M3 3.0 racer

Bericht door Tom V » 09 mar 2010, 20:32

Lekkende stuurbekrachtiging bij was volgens mij een onderdeel van de standaard uitvoering van de e36. Als je een niet-lekkend systeem wilde moest je dat aankruisen, werd alleen vaak over het hoofd gezien denk ik.

Gebruikersavatar
Erik K.
Berichten: 7209
Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16

Re: M3 3.0 racer

Bericht door Erik K. » 09 mar 2010, 20:38

Tom V schreef:Lekkende stuurbekrachtiging bij was volgens mij een onderdeel van de standaard uitvoering van de e36. Als je een niet-lekkend systeem wilde moest je dat aankruisen, werd alleen vaak over het hoofd gezien denk ik.
Niet alleen bij de e36 hoor, de 1-serie kan er ook wat van ;)

Gebruikersavatar
@iko
Berichten: 1488
Lid geworden op: 22 aug 2007, 11:56

Re: M3 3.0 racer

Bericht door @iko » 09 mar 2010, 22:02

Tom V schreef:Lekkende stuurbekrachtiging bij was volgens mij een onderdeel van de standaard uitvoering van de e36. Als je een niet-lekkend systeem wilde moest je dat aankruisen, werd alleen vaak over het hoofd gezien denk ik.
Gewoon de vloeistof er uit laten lopen, dan lekken ze niet meer :wink:

Gebruikersavatar
Tom V
Berichten: 4873
Lid geworden op: 19 sep 2006, 11:50

Re: M3 3.0 racer

Bericht door Tom V » 09 mar 2010, 22:06

Aiko schreef:
Tom V schreef:Lekkende stuurbekrachtiging bij was volgens mij een onderdeel van de standaard uitvoering van de e36. Als je een niet-lekkend systeem wilde moest je dat aankruisen, werd alleen vaak over het hoofd gezien denk ik.
Gewoon de vloeistof er uit laten lopen, dan lekken ze niet meer :wink:
Dat gaat automatisch joh, op een gegeven moment stopt t toch. :P

Gebruikersavatar
Hugo Bos
Berichten: 807
Lid geworden op: 22 apr 2007, 18:04
Locatie: Ioniq EV

Re: M3 3.0 racer

Bericht door Hugo Bos » 10 mar 2010, 02:35

Tom V schreef:Lekkende stuurbekrachtiging bij was volgens mij een onderdeel van de standaard uitvoering van de e36. Als je een niet-lekkend systeem wilde moest je dat aankruisen, werd alleen vaak over het hoofd gezien denk ik.
Zelfde geldt voor E34, helaas heb ik die optie ook niet :roll:

Gebruikersavatar
Elmar
Berichten: 4519
Lid geworden op: 19 feb 2006, 16:30

Re: M3 3.0 racer

Bericht door Elmar » 10 mar 2010, 21:33

Bert ///M3 schreef: Ook de laatste tools besteld die ik nodig heb om carterpan en drijfstanglagers te wisselen. 1 daarvan is een brug om de motor omhoog te houden zodat het subframe er onder uit kan.
Het kan ook met een dikke houten balk Bert, 2 klosjes eronder die de je in de vorm van de wielkasten
moet zagen en een 12 mm draadeind in een haak buigen.

Afbeelding



Bert ///M3 schreef: Zo denk ik dat stuurbekrachtiging het beter gaat doen als er ook vloeistof in zit :shock: Slangen lekten ook dus dat heb ik vandaag al allemaal uit elkaar gehaald om eea te vernieuwen. Connecties van de slangen bij het reservoir zijn behoorlijk krokant dus dat word ook allemaal gefixed.
Bij mij lekte hij juist bij de aansluiting aan de pomp (aanvoer). Op de bovenstaande foto kan je de nieuwe op de balk zien liggen. Laten maken bij een bedrijf die ook hydrauliek leidingen repareren. De aansluiting ziet er een stuk robuster uit dan die van de OEM-slang.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9414
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: M3 3.0 racer

Bericht door Bert ///M3 » 10 mar 2010, 21:41

Mooie constructie Elmar :) Ook stevig aan het klussen zo te zien :mrgreen:

Ik heb aan zoiets gedacht inderdaad maar uiteindelijk gewoon zo'n tool besteld. Hij komt nog wel eens vaker van pas denk ik. Ook als je bijvoorbeeld draagarmen wisselen wilt kan je dan meteen het subframe laten zakken, dat is volgens mij de enige manier om er voor te zorgen dat je ze op het juiste moment aantrekt anders kan je er gewoon echt bijna niet bij vooral aan de bijrijderskant :)

Dat van die hydrauliekslangen is wel een goeie inderdaad, misschien laat ik voor alles wel even nieuwe maken. Ik heb gekeken en bij mij was het het reservoir welke lekte. Dat zit standaard ook vast met mickey mouse klemmen :? Ik denk dat een paar knappe slangenklemmen al een heel eind beter gaat werken.

Alle carterventilatieslangen hebben ook van die mickey mouse koppelingen en die zweten ook allemaal.

Gebruikersavatar
Elmar
Berichten: 4519
Lid geworden op: 19 feb 2006, 16:30

Re: M3 3.0 racer

Bericht door Elmar » 10 mar 2010, 21:45

Bert, waar heb jij die koplampkappen vandaan?

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9414
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: M3 3.0 racer

Bericht door Bert ///M3 » 10 mar 2010, 21:50

Bosch Polyester in Mariahout:

http://www.rickvandenbosch.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Die hebben alles voor een E36, ook deuren met een stijl voor lexaan glas en ze hebben zelfs een carbon dak als je creatief wilt zijn.

Gebruikersavatar
@iko
Berichten: 1488
Lid geworden op: 22 aug 2007, 11:56

Re: M3 3.0 racer

Bericht door @iko » 10 mar 2010, 21:51

Inside information: BMW haalt zijn slangenklemmen bij de Action vandaan.

n.b. voor het verwisselen van de draagarmen hoeft het subframe toch niet los? Ik kan me niet herinneren dat ik dat gedaan heb. Of heb ik het fout gedaan?

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9414
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: M3 3.0 racer

Bericht door Bert ///M3 » 10 mar 2010, 21:55

Ik zou niet weten hoe je er anders een momentsleutel tussen krijgt. De bestuurderskant krijg je wel een dop op oid vooral als de airbox er af is maar de bijrijderskant is echt een drama.

Ook zitten die dingen mega vast dus er uit tikken is ook een drama als je er niet bij kan. Of je moet er een koevoet tussen zetten of zo.

Of heb jij ze los gekregen door gewoon een klap op de draagarm te geven?

Gebruikersavatar
@iko
Berichten: 1488
Lid geworden op: 22 aug 2007, 11:56

Re: M3 3.0 racer

Bericht door @iko » 10 mar 2010, 21:56

met een speciale trekker.
geleend van de prof.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9414
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: M3 3.0 racer

Bericht door Bert ///M3 » 10 mar 2010, 22:01

Zo'n ding is makkelijk voor de buitenste punten idd, alleen aan de binnekant krijgt je er volgens mij alleen zo'n vork op? :?

Gebruikersavatar
@iko
Berichten: 1488
Lid geworden op: 22 aug 2007, 11:56

Re: M3 3.0 racer

Bericht door @iko » 10 mar 2010, 22:20

hij zag er zoiets uit
Afbeelding

Gebruikersavatar
Jules
Berichten: 1905
Lid geworden op: 30 sep 2009, 11:05
Auto: F31 320d|1100 Evo SP|848Evo

Re: M3 3.0 racer

Bericht door Jules » 10 mar 2010, 23:02

Daarmee krijg je een draagarm niet van een subframe af hoor :mrgreen: Moet je een breekijzer of hamer of inderdaad zo'n grote vork voor gebruiken

Ik weet bij E30 dat je er ook moeilijk bij komt, heel veel verlengstukken en van die kruiskoppelingen dan krijg je de binnenste moer van de draagarmen wel los/vast. Niet ideaal. Subframe demonteren lijkt inderdaad wel een betere manier als je er echt niet bij kan.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9414
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: M3 3.0 racer

Bericht door Bert ///M3 » 12 mar 2010, 18:40

Nee idd.

Dat dus ook vandaag gedaan. Subframe en alles er af. Dan pak je simpelweg een plastig hamer, tikt daarop met een moker en dan is de draagarm er zo uit. Van het weekend even ontvetten (lekker makkelijk klusje hoef je niet al te helder voor te zijn :mrgreen:

Draagarmen zijn er af en ze lijken op zich nog prima, maar er komen toch nieuwe op en deze houd ik als reserve. Draagarmen willen op een E36 nog wel eens afbreken en er zijn er al meerdere geweest die hun auto zo kort gereden hebben. Deze zijn ook al 17 jaar oud dus het word wel weer eens tijd voor nieuwe.

Ik had een speciale socket besteld voor de drjifstangbouten, daar moet je een 12 kant 12mm socket voor hebben. Hebben ze me alsnog een 6 kants gestuurd :wtf: Als het goed is ligt maandag de 12 kant in de bus :)

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9414
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: M3 3.0 racer

Bericht door Bert ///M3 » 13 mar 2010, 16:26

Blijf toch steeds meer dingen tegen komen.

Vandaag subframe ontvet en dat laat het volgende zien:

Afbeelding

Ik ben wel sinds vorig jaar met massieve steunen gaan rijden maar dat kan niet de oorzaak zijn, die hebben er een half rondje Zolder op gezeten en voor de rest wat stationair draaien. Ook zit er vuil in de naden dus het is IMHO een oude schade.

De plaats van de cracks zegt mij ook dat het gewoon komt door het kantelen van het blok, het is de bijrijderskant dus als je op het gas gaat dan trekt de motor als het ware aan die steun, en de cracks ontstaan rondom de veerring die onder die moer zit aan de onderkant.

Voor circuit E36's kan het dus geen kwaad om hier naar te kijken. Voor er weer een subframe onder gaat komen er ook extra versterkingsplaatjes op.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9414
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: M3 3.0 racer

Bericht door Bert ///M3 » 17 mar 2010, 20:01

Vanmiddag drijfstanglagers gewisseld.

Dit kwam er uit:
Afbeelding


Die hebben er ook wel eens beter uit gezien volgens mij :bag:

Het is opvallend dat het vooral steeds de bovenkant is waar de toplaag door is, niet de onderkant. Zal met manier van belasten te maken hebben oid.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: M3 3.0 racer

Bericht door Tristan » 17 mar 2010, 20:31

Goed dat je ze gewisseld hebt, heb ze ook wel eens beter gezien. Wat is je km-stand? Morgen gaan die van mijn M3 er ook uit, ben ook erg benieuwd hoe die eruit zullen zien.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9414
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: M3 3.0 racer

Bericht door Bert ///M3 » 17 mar 2010, 20:34

200.000 km op de kop af, plus nog een aantal circuitdagen vorig jaar natuurlijk. Met een gewone carterpan rijden zijn ze vast ook niet beter van geworden.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: M3 3.0 racer

Bericht door Tristan » 17 mar 2010, 20:36

Dat denk ik ook niet. Met de schotten zal het een stuk beter zijn. :wink:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: beske, Eeuwe, KoenM, MarcelV, S-RS, sebas16v, Ti-Tourist (Erik) en 1 gast