Yannik's Megane 2 RS & Clio 3 RS | Nordschleife Trackday! P10 / 21.07.2025
- Luco
Re: Megane 2 RS Tracktool (Rebuild) + Clio 3 RS Rebuild! [Update 11.12.2023]

-
Er ist wieder da...
Welkom terug Luco!
Welkom terug Luco!

-
OnlineMartijn_bmw
Welkome back! Hoe staat het met jou Renault en Alpine projecten?
-
- Auto: Fun Damn Mentally
Welkom terug Luco:)
- Paskal
- Auto: meerdere
Nice built zo'n Clio 3 RS
. Ik heb met mijn Clio 3 RS ook enorm veel plezier gehad op de diverse circuits
@Luco: welkom back en afkomen met die updates van de Alpine & 5

@Luco: welkom back en afkomen met die updates van de Alpine & 5

- Yannik Schmidt
- Auto: Megane 2 RS Trophy & Clio 3 RS
Sow, die Clio is wel erg populair! Was 't draadje effe vergeten, tijd om op alles te reageren.
En aan de rest; bedankt voor de positieve comments allemaal.

Zit gewoon goed, is niet verdraaid en heeft best wat rondjes Nordschleife overleeft inclusief curbs. Als alles goed vast zit op moment effe met verf een spotje maken en dan geowon eens gecontroleren. Je moet wel effe iemand hebben die je een beetje fatsoenlijk die caster kan zetten.HSR schreef: 11 dec 2023, 21:24 Schitterend ding die Clio 197.
Nog een vraag over die Powerflex camber bussen die je op de M2RS hebt. Ben je daar tevreden over? Gaan ze na verloop van tijd lopen/verdraaien waardoor je camberhoek veranderd? Of is het goed genoeg geengineerd dat ze na vastdraaien van de bout ook mooi op hun plek blijven?
Zo'n verstevigingssetje zorgt vooral voor een stijvere achteras, dat zorgt ervoor dat je statische uitlijning ook dynamisch (dus tijdens het gieren met 't ding) beter blijft staan en hoe stijver de achterkant, hoe meer rotatie (of overstuur) je kunt creeëren. Zo'n originele achteras is vrij dun dus er zit best wat flex in.Franswa schreef: 12 dec 2023, 15:33 Pfoe, die Clio wordt ook lekker opgebouwd zeg!Sperdifferentieel ga je ook echt plezier van hebben.
Wat voor effect heeft die verstevigingskit in de achteras op het weggedrag?
Dankjewel! De kleur is idd ook de reden waarom we 'm hebben opgehaald.LaurensM schreef: 12 dec 2023, 20:04 supergaaf die clio... mooi model, goed kleur en waanzinnige opbouw, wauw
Juist, zo moet!

't kan ook bijna niet anders! Ben erg benieuwd als die straks af is. Ik ben zo gewend aan de Megane op circuit maar die paar keer dat ik in een Clio heb gereden, was 't enorm lol op circuit (en op straat). De balans is wel echt een stukkie beter.Paskal schreef: 13 dec 2023, 09:21 Nice built zo'n Clio 3 RS. Ik heb met mijn Clio 3 RS ook enorm veel plezier gehad op de diverse circuits
![]()
En aan de rest; bedankt voor de positieve comments allemaal.

- Luco
Dit is Yannick zijn autotopic, dus ik ga hier maar een keer op reageren.Paskal schreef: 13 dec 2023, 09:21 Nice built zo'n Clio 3 RS. Ik heb met mijn Clio 3 RS ook enorm veel plezier gehad op de diverse circuits
![]()
@Luco: welkom back en afkomen met die updates van de Alpine & 5![]()
Er komen over mijn auto's iig voorlopig geen updates omdat een paar mensen weten hoe ze mij op de kast krijgen en dat dus in mijn autotopics bewust hebben gedaan, vandaar ook die ban.
Dus zonder die topics hebben ze niks om me op de kast te jagen.
En vergeleken bij dit topic en Djessys topic ben ik maar een prutser met oude troep.

Maar de Alpine loopt
- Godspeed
- Auto: Ford Fiesta ST 2014
Vet die Clio! Wat Slowco ook zegt, eigenlijk stiekem leuker dan de Megane 

-
- Auto: E87 LCI 130i & E30 325i
Zonde, iedere auto prutser is leuk om te volgen imho.Luco schreef: 13 dec 2023, 17:33Dit is Yannick zijn autotopic, dus ik ga hier maar een keer op reageren.Paskal schreef: 13 dec 2023, 09:21 Nice built zo'n Clio 3 RS. Ik heb met mijn Clio 3 RS ook enorm veel plezier gehad op de diverse circuits
![]()
@Luco: welkom back en afkomen met die updates van de Alpine & 5![]()
Er komen over mijn auto's iig voorlopig geen updates omdat een paar mensen weten hoe ze mij op de kast krijgen en dat dus in mijn autotopics bewust hebben gedaan, vandaar ook die ban.
Dus zonder die topics hebben ze niks om me op de kast te jagen.
En vergeleken bij dit topic en Djessys topic ben ik maar een prutser met oude troep.![]()
Maar de Alpine loopt
@Yannick gaaf wat je allemaal doet

- Yannik Schmidt
Haha ja, wie weet, er is in ieder geval altijd veel liefde voor zo'n auto. Is ook wel een mooi alternatief zolang de Megane nog niet rijdt.Godspeed schreef: 13 dec 2023, 19:26 Vet die Clio! Wat Slowco ook zegt, eigenlijk stiekem leuker dan de Megane![]()
Dankjewel! Goed voor de mind zo'n fresh build.
- Luco
Heb je de subframes van beide auto's ook doorgelast?
-
OnlineHJ2
Ah, Luco is echt terug! Welkom!
Ik dacht eerst dat er iemand zat te trollen
Ik dacht eerst dat er iemand zat te trollen

- Yannik Schmidt
Nee, beide niet. Nog weinig gezien of van gehoord ook, leg graag uit als je wilt. Ik heb wel eens op Pure Motorsport van die solid subframe mounts langs zien komen.
-
Yannik Schmidt schreef: 14 dec 2023, 14:11Nee, beide niet. Nog weinig gezien of van gehoord ook, leg graag uit als je wilt. Ik heb wel eens op Pure Motorsport van die solid subframe mounts langs zien komen.
Deze PU rubbers (https://psbushings.co.uk/product/2-x-ni ... 2002-2012/) kan je vrij eenvoudig pas maken. Je moet de aan de onderkant taps toe laten lopen. Simpel klusje met een slijptol. Originele rubber brand je vervolgens uit de stalen behuizing, die laat je zitten en je pers deze d'r in. De stalen bus uit de originele rubbers even goed schoon/kaal maken en dr in drukken. Subframe gaat geen kant meer op.
Kan allemaal met het subframe op de auto. Wel stabi en stuurhuis los zodat deze voldoende kan kantelen.
- Luco
Nou ja een doorgelast subframe geeft meer stijfheid, daarnaast heb ik ook nog volstalen motorsteunen zonder rubberYannik Schmidt schreef: 14 dec 2023, 14:11Nee, beide niet. Nog weinig gezien of van gehoord ook, leg graag uit als je wilt. Ik heb wel eens op Pure Motorsport van die solid subframe mounts langs zien komen.

Maar dat was eigenlijk alleen voor puur circuitgebruik, moet nog kijken of dat op straat uberhaupt te doen is.
- Yannik Schmidt
Ah ja ik vat 'm. Een Megane 2 / Clio 3 RS subframe is ook wel anders opgebouwd, je zou de bestaande lasnaten misschien na kunnen gaan of verstevigen maar de voorste subframebalk aan het achterste subframe vastlassen lijkt me verder ook echt niet handig qua toekomstig werk. De voorste subframebalk moet er namelijk af als je de draagarmen los wilt maken, als dat aan elkaar vast zou zitten zou je daar simpelweg niet meer bij komen denk ik. Die solid subframe mounts van Pure Motorsport zijn ook wel een mooie opties om het bestaande rubber nog te vervangen.Luco schreef: 14 dec 2023, 19:38Nou ja een doorgelast subframe geeft meer stijfheid, daarnaast heb ik ook nog volstalen motorsteunen zonder rubberYannik Schmidt schreef: 14 dec 2023, 14:11Nee, beide niet. Nog weinig gezien of van gehoord ook, leg graag uit als je wilt. Ik heb wel eens op Pure Motorsport van die solid subframe mounts langs zien komen.![]()
Maar dat was eigenlijk alleen voor puur circuitgebruik, moet nog kijken of dat op straat uberhaupt te doen is.
subframe 1.jpeg
subframe 6.jpeg
Zo'n chassis mounted motorsteunen lijken me wel ziekelijk, maar ik ga zelf later voor Vibratechnics op de Megane en Powerflex op de Clio. Vooral bij zo'n Megane trilt de downpipe echt snel los na wat circuitgebruik, laat staan als 't ding solid mounted is, hehe.
- Luco
Ja de subframes zijn anders, als dat uit elkaar moet is vastlassen geen optie, mijn kennis gaat niet verder dan de oude meuk, clio is voor mij al te modern 
Maar andere draagarmen ed herken ik wel ik heb een williams stabi nu vanwege de bredere voorkant, clio cup 1 draagarmen met uniballs, aangepaste achteras voor camber en sporing.
Dus allemaal net wat moderner dan de auto zelf.

Maar andere draagarmen ed herken ik wel ik heb een williams stabi nu vanwege de bredere voorkant, clio cup 1 draagarmen met uniballs, aangepaste achteras voor camber en sporing.
Dus allemaal net wat moderner dan de auto zelf.
- Yannik Schmidt
Re: Megane 2 RS Tracktool (Rebuild) + Clio 3 RS Rebuild! [Update 04.02.2024]
Het is alweer effe geleden, maar door werk en vooral nu door school blijft er ook maar weinig tijd over voor wat anders. Vanaf morgen begin aan mijn eindexamens die dan ongeveer tot maart duren. Daarna kan ik lekker verder sleutelen aan alle auto's! Ohnee, toch niet, want ergens in April ga ik waarschijnlijk verhuizen met mijn vriendin. Erna is er vast weer meer tijd...
Hoe dan ook, tussendoor wel altijd wat gaten gevonden om de Clio klaar te maken, hoewel het grootste gedeelte daarvan mijn collega en mattie heeft gedaan. Waarvoor dus ook erg bedankt, ook al lees je dit niet.
Het geheel gereviseerde blokkie hangt er inmiddels in met alle aanbouwdelen. De bak, het Toyo spruitstuk, de nieuwe condensor en radiator, intake, noem maar op - alles zit er op en er aan. Alle vloeistoffen zijn ook gevuld, de remmen, het koelsysteem en de koppeling zijn ontlucht. Nieuwe aandrijfassen en een nieuwe dynamo hebben we ook nog geplaatst, dan weten we dat dat echt helemaal snor zit.
We hebben ook nog een originele Clio Cup Racer subframebalk besteld, omdat die dingen origineel bij die Clio's echt van Croky chips gemaakt zijn, die was dus al helemaal weggeroest. Normaal leunt de radiator daar dus ook op. Nu hebben die Cup Racer balkjes geen verbinding naar het achterste subframe / het chassis, ik gok omdat die dingen af fabriek toch geheel unibal gelagerd zijn en zo stijf als een hark. Om dat bij onze Clio weer goed te zetten hebben we solid subframe mounts besteld die dan op de originele ophangpunten van het voorste/achterste subframe worden gemonteerd en zo weer voor extra stijfheid zorgen.
Toen we de auto op de wielen wilden zetten viel ons op dat de binnenkant van de OZ Ultraleggera's tegen de inbusbouten van de remklauwen aankomen. We hebben een setje Megane 3 RS remklauwen met ø340mm schijven gemonteerd, dan kan het wel eens voorkomen dat de kop van de originele bouten net iets te dik is. We hadden nu natuurlijk naar DIN 6912 M14x100 met fijne draad kunnen gaan zoeken, en eerlijk gezegd had ik die ook gevonden - maar voor 100+ euro per bout bewerk ik ze liever zelf gewoon op de draaibank... Zo gezegd, zo gedaan - van de kopjes van de inbusbout heb ik 2mm afgedraaid, en nu past het zonder aan te lopen, met een beetje speelruim. Dus inbusdop zit er nog een dikke 6mm in, dus dat zit wel snor.
Eigenlijk was dus alles zo ver in orde om te motor eens te starten...

Hoe dan ook, tussendoor wel altijd wat gaten gevonden om de Clio klaar te maken, hoewel het grootste gedeelte daarvan mijn collega en mattie heeft gedaan. Waarvoor dus ook erg bedankt, ook al lees je dit niet.

Het geheel gereviseerde blokkie hangt er inmiddels in met alle aanbouwdelen. De bak, het Toyo spruitstuk, de nieuwe condensor en radiator, intake, noem maar op - alles zit er op en er aan. Alle vloeistoffen zijn ook gevuld, de remmen, het koelsysteem en de koppeling zijn ontlucht. Nieuwe aandrijfassen en een nieuwe dynamo hebben we ook nog geplaatst, dan weten we dat dat echt helemaal snor zit.
We hebben ook nog een originele Clio Cup Racer subframebalk besteld, omdat die dingen origineel bij die Clio's echt van Croky chips gemaakt zijn, die was dus al helemaal weggeroest. Normaal leunt de radiator daar dus ook op. Nu hebben die Cup Racer balkjes geen verbinding naar het achterste subframe / het chassis, ik gok omdat die dingen af fabriek toch geheel unibal gelagerd zijn en zo stijf als een hark. Om dat bij onze Clio weer goed te zetten hebben we solid subframe mounts besteld die dan op de originele ophangpunten van het voorste/achterste subframe worden gemonteerd en zo weer voor extra stijfheid zorgen.
Toen we de auto op de wielen wilden zetten viel ons op dat de binnenkant van de OZ Ultraleggera's tegen de inbusbouten van de remklauwen aankomen. We hebben een setje Megane 3 RS remklauwen met ø340mm schijven gemonteerd, dan kan het wel eens voorkomen dat de kop van de originele bouten net iets te dik is. We hadden nu natuurlijk naar DIN 6912 M14x100 met fijne draad kunnen gaan zoeken, en eerlijk gezegd had ik die ook gevonden - maar voor 100+ euro per bout bewerk ik ze liever zelf gewoon op de draaibank... Zo gezegd, zo gedaan - van de kopjes van de inbusbout heb ik 2mm afgedraaid, en nu past het zonder aan te lopen, met een beetje speelruim. Dus inbusdop zit er nog een dikke 6mm in, dus dat zit wel snor.
Eigenlijk was dus alles zo ver in orde om te motor eens te starten...
- Yannik Schmidt
...dus dat starten gingen we ook maar eens doen.
Het eigenlijke idee was om de verse brandstofpomp nog te plaatsen, maar omdat het hele interieur vol ligt met zooi en de tank toch bijna leeg was maakte dat eigenlijk niet veel uit. Wél hebben we effe verse Shell V-Power 100 bij een tankstation in Duitsland gehaald en dat er in gepleurd.
Na nog eens alles gecontroleerd te hebben was het dan eindelijk zo ver, we konden de motor voor het eerst starten. Ik heb 't gefilmt, maar zo spannend was het dan toch weer niet. Effe de bobines losgepakt om wat oliedruk op te bouwen en erna maar de sleutel omgedraaid om te starten. Na een lastige koudloop en wat backfires liep die heel erg soepel, wat een heerlijk gevoel. Net een Rolex.
2 jaar later, en de auto ziet eindelijk weer eens daglicht. We hebben hem nu maar effe buiten gezet zodat we in de garage eens flink konden opruimen, sorteren en poetsen. Dan is het binnenkort eindelijk tijd om de auto met de aanhanger naar de spuiter te brengen, die kan dan onze nieuwe bumper, spiegelkappen en Cup spoiler spuiten.
Flink wat camber op de vooras, en de topmount van de KW Clubsport staat nog niet eens op aanslag...
Binnenkort brengen we de auto (op aanhanger) naar de spuiter. Die kan dan onze nieuwe voorbumper, Cup spoiler en wat andere kleine puntjes bijwerken / spuiten en dan kunnen we dat ook monteren. Dan is het alweer tijd om aan het interieur te beginnen, want daar zit nog een hoop werk in. Onder andere moet de benzinepomp dan er uit, daarvoor moeten we in het chassis flexen om die via het interieur er uit te krijgen (en ook weer er in). Dan komt er nog een mooie mat in de kofferbak, een Wiechers Clubsport rolbeugel, een ietwat beter stuurtje, en zo voort. We hebben nog een setje extra lage seatframes met sidemounts liggen, die moeten we ook nog monteren. Daar kunnen dan voorlopig mijn Sparco Grid-Q stoelen in (in mijn Megane staan ze toch niks te doen) en mijn Sparco 6-Punts gordels.
Tot snel weer, iedereen.
Ohja, inrijden en oliebeurtje erna moeten we ook nog - had ik al gezegd dat we 8 April op Spa willen staan voor de eerste trackday?
Het eigenlijke idee was om de verse brandstofpomp nog te plaatsen, maar omdat het hele interieur vol ligt met zooi en de tank toch bijna leeg was maakte dat eigenlijk niet veel uit. Wél hebben we effe verse Shell V-Power 100 bij een tankstation in Duitsland gehaald en dat er in gepleurd.
Na nog eens alles gecontroleerd te hebben was het dan eindelijk zo ver, we konden de motor voor het eerst starten. Ik heb 't gefilmt, maar zo spannend was het dan toch weer niet. Effe de bobines losgepakt om wat oliedruk op te bouwen en erna maar de sleutel omgedraaid om te starten. Na een lastige koudloop en wat backfires liep die heel erg soepel, wat een heerlijk gevoel. Net een Rolex.

2 jaar later, en de auto ziet eindelijk weer eens daglicht. We hebben hem nu maar effe buiten gezet zodat we in de garage eens flink konden opruimen, sorteren en poetsen. Dan is het binnenkort eindelijk tijd om de auto met de aanhanger naar de spuiter te brengen, die kan dan onze nieuwe bumper, spiegelkappen en Cup spoiler spuiten.
Flink wat camber op de vooras, en de topmount van de KW Clubsport staat nog niet eens op aanslag...

Binnenkort brengen we de auto (op aanhanger) naar de spuiter. Die kan dan onze nieuwe voorbumper, Cup spoiler en wat andere kleine puntjes bijwerken / spuiten en dan kunnen we dat ook monteren. Dan is het alweer tijd om aan het interieur te beginnen, want daar zit nog een hoop werk in. Onder andere moet de benzinepomp dan er uit, daarvoor moeten we in het chassis flexen om die via het interieur er uit te krijgen (en ook weer er in). Dan komt er nog een mooie mat in de kofferbak, een Wiechers Clubsport rolbeugel, een ietwat beter stuurtje, en zo voort. We hebben nog een setje extra lage seatframes met sidemounts liggen, die moeten we ook nog monteren. Daar kunnen dan voorlopig mijn Sparco Grid-Q stoelen in (in mijn Megane staan ze toch niks te doen) en mijn Sparco 6-Punts gordels.
Tot snel weer, iedereen.

Ohja, inrijden en oliebeurtje erna moeten we ook nog - had ik al gezegd dat we 8 April op Spa willen staan voor de eerste trackday?

-
- Auto: Golf 3 1.8 20VT
Ik zag de foto's gister al voorbij komen.
Goed opgeschoten heren
, wanneer gaat die naar de spuiter ??
Goed opgeschoten heren
- Luco
- Eeuwe
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
- Martijn M
Lekker bezig Yannik (en Daan
).
Ben benieuwd naar het eindresultaat, moet vast goed komen.
Tot op Spa

Tot op Spa

- Yannik Schmidt
Dankjewel! Uuuh, hopelijk binnenkort. Effe een vrije datum prikken om hem langs te brengen en dan kijken wat we allemaal precies laten spuiten, ligt een beetje aan het te besteden budget.Diebels_alt schreef: 04 feb 2024, 19:43 Ik zag de foto's gister al voorbij komen.
Goed opgeschoten heren, wanneer gaat die naar de spuiter ??
't is in principe lang genoeg... maar je weet hoe dat gaat.

Als 't absoluut niet lukt, kun je ons plekje wel overkopenMartijn M schreef: 05 feb 2024, 10:25 Lekker bezig Yannik (en Daan).
Tot op Spa![]()

- Baboulah
Dat blauw staat die clio wel echt fantastisch zeg!