Lichter, spartaanser, sneller, geen luxe, enz

Dit is ons algemene autoforum.
Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 09 feb 2007, 11:57

Ik had op vakantie 3 dagen een huurauto, een Yaris met 1.0/1.1 motortje erin.

Heb me fantastisch vermaakt met dat ding, was voor mij echt driving-fun!

Tuurlijk droom ik ook van M3's en dat soort spul maar ook met iets goedkoops en simpels kan ik me vermaken. Daarom zit ik ook te kijken naar een MX5 van 14 jaar oud. Hoeft niet duur te zijn om leuk te zijn. :)

Shakes

Bericht door Shakes » 09 feb 2007, 12:00

LOL @ Patrick. Zolang ik zelf alle rekeningen betaal is er geen vrouw op deze wereld die zegt wat wel of niet mag. Tenzij zij natuurlijk pleit voor een leuk gebakje erbij.

Laten we het omdraaien: Waarom is een M3 uit 96 een auto die meer DF geeft dan een Nieuwe Panda?

RWD is lekkerder, eens. Maar een onderstel van een Focus ST, noem maar wat is toch echt een paar klasses beter.
Vermogen, went en wat moet je er in NL mee? Vol in 3 mag ik m'n rijbewijs inleveren. Rijden op eieren omdat men op de loer ligt. Misschien een verschijnsel dat meer in de randstad voorkomt maar toch.

Panda zet ik met een gerust hart bij m'n werk, Bijlmer, en voor de deur neer. Met een M is dat gewoon onmogelijk. A omdat alles erafgehaald worst waar je bijstaat en B omdat ik het zonde vind om 15 km een M warm te rijden en weer uit te zetten. Met een Panda? Lekker belangrijk, garantie!

Zitten echt veel plussen aan zo'n ding.

N.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 09 feb 2007, 12:22

286pk + sper + toeren + rwd + bochtenwerk + remmen + stuurgevoel= 1000% meer DF dan een Panda. Dat je 'm niet in de Bijlmer neer moet zetten:DOH. Heb ik in dit dorp ook last van. Heeft 0 met DF te maken natuurlijk.

RVV

Bericht door RVV » 09 feb 2007, 12:25

Nandor schreef: Gelukkig is er weer enige hoop in de vorm van een nieuwe Swift en Panda. In de laatste ga ik binnenkort een proefrit maken. Het is niet onmogelijk dat ik besluit een Panda te gaan aanschaffen ipv de M3. Ik denk dat ik er meer lol mee heb dan met de M3. Genieten van de M3 doe ik op een andere manier.

N.
Oke Nandor, MAAR een Swift GTI kost ook gewoon 20K en dat voor een 125pk autootje.

Ik vind dit voor zo'n autootje belachelijk veel geld, dessalnietemin vind ik het wel een heel leuk ding.

Voor 20K koop je ook de meest perfecte e36 M3 die er te koop is (wel even vinden natuurlijk) Of iets dichter bij een mooie e46 coupe.

Shakes

Bericht door Shakes » 09 feb 2007, 12:29

Robin, voor mij vermindert dat deels wel het plezier in het autorijden. Parkeren was met de GTT al kut. "Zitten de velgen er nog onder?" als ik terug ben etc. etc. vandaar dat ik een oude 325 heb gehaald. Met de M heb ik datzelfde syndroom weer. Ben, te, zuinig op mijn spullen.

Rico, 20 k is wel serieus geld idd. Panda die ik gister heb samengesteld was 15k inpakken en wegwezen.

N.

Sander S.

Bericht door Sander S. » 09 feb 2007, 12:36

Inderdaad, dat zijn meer de praktische doeleinden.

De combinatie van Robin vind ik eigenlijk super. Een nieuwe, luxe auto met RWD, 50/50 verhouding en een handbak. + die beer van een motor erin, dat moet een sensatie zijn.

Maar ik denk dat het voor iedereen weer anders ligt. Andre is heel nuchter, en geeft aan dat hij geen GT3-RS zou kopen ivm de vuilnisbakken camera's. Anderen moeten er niet aan denken om de hele dag in een rolkooi te zitten, ingsnoerd in de gordel. Bij een e30 heb ik hetzelfde, zou ik nooit gebruiken voor dagelijks gebruik. Een GTR-RS, of een Exige ofzo, zou ik echter zo aan durven te schaffen, juist omdat ik niet altijd op het circuit rijdt. Des te leuker is het om eens een rotonde rond te driften, of een bocht haaks om te gaan.

Maar dat is helemaal persoonlijk. Maar het ligt allemaal aan het geld wat je er voor over hebt, of wat je uberhaupt hebt. Een GTR-RS zal gewoon te duur zijn voor me. Mede door verhalen van Andre en Rico, en verschillende BMW forums, ben ik me nu aan het orienteren op een 130i. Heb al een proefrit gemaakt en dat ding rijdt echt als een parel, veel en veel beter als een e46 330i ofzo. M3 e46 heb ik geen ervaring mee. Ik had de grootste lol in dat ding. Alleen nog even de coupe en de 3-drs afwachten. Staat al vast dat hij wit word :P
Laatst gewijzigd door Sander S. op 09 feb 2007, 13:15, 2 keer totaal gewijzigd.

m@rco

Bericht door m@rco » 09 feb 2007, 12:38

http://www.autotrack.nl/owa_dima/owa/at ... id=3890758

heb ik bijvoorbeel liever dan een nieuwe panda van 5k meer...

Rebel

Bericht door Rebel » 09 feb 2007, 12:41

ahum.......hoe de wind waait, waait mijn jasje...

Sander S.

Bericht door Sander S. » 09 feb 2007, 12:42

m@rco

Bericht door m@rco » 09 feb 2007, 12:47

Misschien dat een nieuwe panda sport wel goed zal rijden.. maar denk je niet dat je je ontzettend snel gaat vervelen als je uit een e36m3 komt.. in bochten gedrag zal je met zo'n panda de limiet ook op kunnen zoeken dus daar is ook driving-fun uit te halen.. maar wel een stuk beperkter dan de mogelijkheden met je huidige m3 lijkt mij..
parkeren met een m3 in de bijlmer zal inderdaad wel niet top zijn.. is absoluut een goede overweging om iets anders te gaan rijden maar een panda, dan denk ik toch echt aan al die boodschappen auto's van de vrouwen hier uit de buurt naast de daewoo matiz.. 8) :?

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 09 feb 2007, 13:11

Leuk draadje! Tnx K33Z, want ik ben het met je eens.

Iedereen lult maar wat lijkt het wel. Ik maak me daar zelf ook schuldig uiteraard.

Ik ben vrij simpel. Voor dagelijks gebruik wil ik een grote luxe auto, die fijn moet sturen. Met fijn bedoel ik dat het me niet irriteert. Het hoeft echt niet dwars te gaan. Een Saab 900/9000 turbo voldoet meer dan prima en als de E34 niet teruggevonden was, dan had ik daar nu ook in gereden.

De 535 is een alleskunner. Luxe, comfortabel, sportief, zelfs wel extreem (1 keer echt maximaal op Niederrhein gereden en dat was de leukste rit daar tot nu toe). Maar biedt het 100% rijbeleving? Ik weet het niet, wel op veel fronten, maar ik heb ooit een Alfa 75, dat is leuker. Ik heb een Uno Abarth gehad, dat was ook meer een thrillseaker (zoals de Panda 100pk die Nandor noemt wellicht, dat snap ik dus volkomen). Dat was echter een auto waarin ik me niet op mijn gemak voelde, niet alleen door fwd. Te klein, te hoge zit, korte wielbasis dus niet comfortabel voor lange ritten.

Ik wil er wel een auto naast houden. Een auto die je op zondag pakt voor wat puurdere rijervaringen. Liefst een klassieker waarmee je rally's kunt rijden.

Ik heb in ieder geval geen 300 pk nodig. Maar aan 1000 pk zou ik nog niet genoeg hebben. Ik hoop dat men me snapt. Als automobilst heb ik voldoende aan 60 pk (smartje ofzo), maar als liefhebber van autorijden zou ik wel een Porsche 917 BiTurbo willen rijden.

Ik zou dagelijks in ieder geval nooit een hardcore auto willen rijden. Dat heb ik een paar keer gedaan en ik vind dat armoe. Sportonderstellen e.d. zou ik dagelijks niet willen (E34 heeft Koni onderstel, dat gaat nog net). Een nieuwe Golf GTI een BMW 130i etc. dat vind ik geen hardcore auto's, integendeel. Ideale alleskunners. Een Mini Cooper vind ik voor mijzelf wel te hardcore (en te klein).

Tom

Bericht door Tom » 09 feb 2007, 13:23

Een M3 is sportief maar vind ik niet bijzonder oncomfortabel.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 09 feb 2007, 13:24

Klopt, vind ik ook. Daar zou ik ook dagelijks in kunnen/willen rijden.

Michel P

Bericht door Michel P » 09 feb 2007, 13:24

Nandor,

Mooie gedachten, dat niet overal zonder stress kunnen parkeren is idd een drama. Panda is geinig en alle rationele aspecten kloppen voor 100%, ook fun kun je met zo'n auto prima hebben. Echter de Swift Sport lijkt me toch de betere keuze, omdat die iets ruimer is, een jap, dus betrouwbaar, en er ook super uit ziet. Voor verzekering en onderhoud zal het zelfde gelden.

Als je een Swift sport koopt wil ik wel een rondje mee. Had toevallig pas nog de folder gelezen, ding is compleet voor 20k.

Michel

Tom

Bericht door Tom » 09 feb 2007, 13:25

Swift sport lijkt mij echt een goede keus. Evenals de Fiesta ST van Dutch.

Sander S.

Bericht door Sander S. » 09 feb 2007, 13:29

Dan kan je nog beter voor de Yaris TS gaan.
Gloednieuw en betrouwbaar as hell. En het ziet er nog goed uit ook.

[img:500:326]http://www.oneauto.ru/ru/images/toyota-yaris-ts-1.jpg[/img]
[img:500:305]http://www.oneauto.ru/ru/images/toyota-yaris-ts-2.jpg[/img]

1.8 motor met dubbele variabele kleppentiming. (soort V-TEC) 132pk
En nog iets goedkoper als de Swift.

Michel P

Bericht door Michel P » 09 feb 2007, 13:39

Maar de Swift Sport heeft het gewoon qua looks, strak, sportief. Ik persoonlijk zie dat niet bij de Yaris TS. Maar dat is persoonlijk.

@Tom, Fiesta ST is te duur.

Michel

Rebel

Bericht door Rebel » 09 feb 2007, 13:44

Gewoon een TiTy kopen met alle luxe erop die maar denkbaar is, ABT-chipje, Magnetic Ride en hij is compleet.

Hielke

Bericht door Hielke » 09 feb 2007, 14:19

Rebel schreef:Gewoon een TiTy kopen met alle luxe erop die maar denkbaar is, ABT-chipje, Magnetic Ride en hij is compleet.
Kost je wel even 5 Panda sport's maar dan heb je RWD, een sperdif, een dikke 3.5 liter motor, 300 pk, eh, o wacht even, een TT zei je? :lol:

Je vraagt erom he. Dan krijg je het ook :wink:

Die Yaris is een hele lekker smoelende auto. Maar ik zou liever even op de 1.4 liter turbo 120 pk Grande Punto wachten. Kost waarschijnlijk nog minder en stuurt top. En tuningpotentieel ohne ende.

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 09 feb 2007, 15:17

Mijn Z06 is een beetje van alles wat.
Hij gaat hard als je wil je kan ook rustig touren je kan er mee naar zuid frankrijk zonder dat je er gebroken uitkomt en is nog redelijk zuinig ook op de rijksweg.
Je kan behoorlijk veel spullen meenemen achterin een snowboard of een mountainbike met de wielen los is geen probleem.
En dan kunnen er nog steeds een paar tassen bij.
Als kleine fun wagen lijkt me inderdaad die nieuwe swift wel wat.
Zo,n klein bommetje kan je volgens mij net zoveel driving-fun geven als een grote wagen en zo`n klein ding kan je over al parkeren.

Grtz,Hans :wink:

Peter Tunissen

Bericht door Peter Tunissen » 09 feb 2007, 15:23

Geen oude M3 met een gerust hart durven te parkeren, maar wel een nieuwe auto (al is het een Panda) snap ik niet, Nandor.
Dan staat je fonkelnieuwe Panda daar, twee dagen oud, en wil je 's morgens instappen en ligt er een spiegeltje op de grond ernaast en een kras van voor tot achter over de zijkant, hoe voel je je dan?

Ik zou of 1) alle M3 spul eraf halen (bumpers, skirts, spiegels), 316i logo erop en lekker doorrijden. Geen stress dat het gave spul eraf gejat wordt en de driving fun blijft hetzelfde.
Stoer spul lekker in een schuur leggen en bij eventuele verkoop ooit terug schroeven.

Of 2) een Marbella uit het jaar 0 kopen voor 200 euro en een oude afgeragde E30 erbij. Kun je allebei rustig laten staan en biedt meer fun dan een Panda denk ik.

Oh ja, als ik ooit 50/60k 'over' heb komt er een SR3, roep ik al jaren.
Nu nog eens het geld over hebben. ;)
Biedt denk ik meer lol dan een 530i, als dat voor iemand anders is, is het toch ook prima?
Ieder zijn eigen mening, maar de dag dat je mij een 530i ziet kopen is de dag dat de regen omhoog valt. ;)

Fasteddie

Bericht door Fasteddie » 09 feb 2007, 16:08

Heb net zo'n Panda op de weg gezien.....hou ff op zeg....
Ga hier niet meer serieus op in...sorry, ik haak af.... :mrgreen:

(Oh ja....heb zelf 2 jaar in hardcore Bijlmer gewoond (Kempering, toen die flat er nog stond)...en ja...ze jatten echt alles van je !....een keer zag ik wat jongetjes met mooie visspullen lopen...ik denk: heee...die gasten hebben mooi spul zeg !...netjes hoor....maar toen ik vriend nummer 2 met hele mooie molens zag lopen...wist ik pas hoe laat het was...ze waren mijn box aan het kraken...gelijk naar beneden gestormd.....de grootste van het groepje onderworpen aan "burgerarrest"....ass-holes !)

Francisco

Bericht door Francisco » 09 feb 2007, 16:15

Ha ha cool nandor.

Ik weet nog dat ik gewoon heel serieus moest doortrappen om een panda bij te houden op de autobahn. Bleek dus een panda 100hp te zijn (vs seat +/- 160pk tdi). Geweldig, wat een humor om met zo'n hok 200 km/h te blazen.

Heb er ook 1 gezien op de Nordschelife en die reed serieus door. Lekker tussen de bmw's en porsche bralbakken door. Kerel had er veel plezier in. Dat is onverdund driving fun. Met namen de hero-factor werkt erg goed. Want zeg nou zelf, als je op de nordschelife net een paar dikke áuto te kakken hebt gezet met een FIAT PANDA. Wie lacht er dan het hardst?

Ik zou voor de M3 gaan. Maar je gaat zo'n auto niet downtunen omdat je hem anders nergens kan gebruiken waarvoor je hem hebt. Erg Jammer. Maar ik verklaar Nandor niet voor gek omdat ie denkt met een Panda ook veel plezier te kunnen beleven. Het is echter wel weer moeilijk uit te leggen aan de buren ed.

ps. als je gaat proefrijden geef me en belletje, ben de komende tijd in veel in Haarlem 8)

RVV

Bericht door RVV » 09 feb 2007, 16:16

Panda sport word wel goed beoordeeld door de bladen zoals EVO.

Ik vind het wel een geinig ding.

Kijk ik kan hier in het Noorden nog echt gebruik maken van de capaciteiten van mijn M3, die foto's die ik laatst poste van een smerige M3, komt omdat ik de kleine smalle landweggetjes volle polle kan afrossen, en niemand maar dan ook niemand die er last van heeft want er is niemand. Dan is het klappen met 343pk onder je kont echt 1 groot feest, beetje glijden, (niet driften) werken met de auto, voelen hoe de power door de wagen heen siddert, dat is echt super. Snelheden liggen eigenlijk niet hoger dan 140, oke ook aso hard op landweggetjes, maar ik kan alleen maar ruzie krijgen met een boerensloot. en dat is op eigen risico.

Zou ik wonen in Amsterdam, alles compleet ingesloten door snelwegen, asfalt jungles met karrespoor ridders. En 's nachts slecht slapen omdat je 's morgens niet weet hoe je auto er bij staat, ja dan zou ik ook geen M3 willen rijden.

Dan is een Panda helemaal geen gekke keus, een heel kwiek stadswaggentje die lekker vlot in het verkeer kan meekomen, ik hou wel van dit soort wagentjes, mijn Arosa was eigenlijk ook zo, hoewel ik die veel beter vond smoelen dan een Panda.

Ik vind dat iemand zoals Nandor om zijn M3 weg te doen voor bv een Panda dat zeker goed overwogen zal doen. Een M3 daarvan weet ie wat ie er aan heeft, zowel de voor als nadelen, en gezien de situatie die hij aangeeft wegen de nadelen gewoon zwaarder. Dan moet je je afvragen of het nog wel zo leuk is om dan zo'n auto te rijden.

In Amsterdam, is een Panda een slim wagentje. Zaken over mooi, afwerking ed zijn gewoon persoonlijk. het gaat er om of je een goed gevoel bij een auto hebt. Zorgt een Panda daarvoor en bied ie je de driving fun dan is het de centen waard.

Overigens wil ik toch ook nog even van de gelegenheid gebruik maken en de VW Lupo GTI promoten. Er staat in alkmaar een mooie te koop 15K met slechts 11000 km op de teller. Oke wel een jaar of drie oud maar persoonlijk met mijn Arosa ervaring zou ik die preferen boven een Panda.

[img:468:351]http://www.autotrack.nl/car-img/of01/s0 ... 330019.jpg[/img]

http://www.autotrack.nl/owa_dima/owa/at ... e_lijst=RL

RVV

Bericht door RVV » 09 feb 2007, 16:18

Oja en de weggetjes die ik bedoel, zie mijn avatar.

Plaats reactie