Lichter, spartaanser, sneller, geen luxe, enz

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
k33z

Lichter, spartaanser, sneller, geen luxe, enz

Bericht door k33z » 08 feb 2007, 22:15

Het valt mij de laatste tijd op dat hier op Driving-Fun de tendens erg gaat richting puur rijgenot.

Dit komt weer flink naar boven bij het vergelijk tussen de 116i en de 530i.

In mijn ogen staat het compleet door hier.

Veel mensen willen een ultieme rijmachine en willen daar blijkbaar heel veel conceses voor doen.

Slechts een handje vol (als het meezit) mensen op Driving-Fun kunnen met volledige potentieel (of in ieder geval meer dan 75%) van de autos die genoemd worden benutten.

Is het niet een beetje koffiepraat wat hier de laatste tijd de ronde doet? Als je leest dan lijkt het alsof we hier een forum vol met Schumachers (of vul een andere magistrale coureur in) hebben.

Stelling: Veel mensen hier zeggen dat ze wel een pure rijdersauto willen hebben (GT3RS, Radical, Exige, enz) maar is dit niet meer grootspraak dan dat je dit daadwerkelijk zou kopen als het mogelijk is? En als je het daadwerkelijk zou kopen kan je de auto dan gebruiken waarvoor hij gemaakt is en zou je dat dan ook doen?

Pure rijdersauto of het beste van beide werelden (comfort en sportief).

k33z

Bericht door k33z » 08 feb 2007, 22:18

Ik krijg een beetje het gevoel dat veel mensen Andre aan het napraten zijn de laatste tijd.

Andre is iemand die dus wel iemand die een auto gebruikt waar hij voor is en er ook het maximale uithaalt.

Ik ben zo realistisch om te zien dat ik dat nooit zal kunnen en dus dat dit soort auto's voor mij ook zinloos zijn.

Ik zou dus kiezen voor de best of both worlds.

Nutkees
Auto: Dodge Viper

Bericht door Nutkees » 08 feb 2007, 22:29

Tja zelf heb ik ook gekozen voor een copromis.

EN zeer goede handling EN snel

De M Coupe dus.... :P

en rijdt daarbij nog zuinig en comfortabel ook. :!:

Elmar

Bericht door Elmar » 08 feb 2007, 22:35

Ik pretendeer zeker niet dat ik een Schumacher, dan wel dat ik uberhaupt een goed coureur ben. Echter heb ik geen ultieme fun meer in het rijden op de openbare weg. Ben sinds 2003 het circuit gaan opzoeken en vind dat erg leuk.
De M3 e36 die ik laats heb aangeschaft, bleek voor mij een te comfortabele auto en heb deze dus spartaanser (lichter, stugger) gemaakt. De auto wordt niet gebruikt voor boodschappen of iets dergelijks. Zou ik de auto dagelijks moeten gebruiken, dan had ik dat niet gedaan, want als daily driver zou mij een standaard M3 zeker kunnen bekoren.

HSR

Bericht door HSR » 08 feb 2007, 22:45

Ik ben het niet eens met de stelling dat je even goed als Andre, zoniet beter, moet kunnen rijden om een voorkeur te hebben voor harcore racebred sportscars zoals GT3 RS, Exige, CSL.

Andre zal ongetwijfeld een veel betere rondentijd neerzetten in mijn ex-320i racer dan ik, maar dat neemt niet weg dat het extreem hoge niveau van grip en het spartaanse karakter het rijden voor mij een stuk leuker maakt. Overigens zal je merken dat je steeds meer naar dat limiet gaat rijden.

Het limiet van mijn oude V70R lag veel lager dan die van de ex-320i racer, maar dat neemt niet weg dat ik die op momenten opzocht. Geldt ook voor de cooper S en de C30 2.0d. Daar zoek ik de limieten ook soms mee op en dat vind ik geweldig. Naar mate dat je dat doet wil je stapje bij beetje wat verder gaan. Dan ga je denken aan een beter onderstel, misschien toch dat chipje en die veerpootbrug.

Je hoeft helemaal geen virtuoos als schumacher te zijn, je moet wel feeling voor autorijden hebben en vooral héél goed weten wat je doet, en al helemaal bewust zijn van wat je niét moet doen.

Overigens ben ook ik iemand die op momenten het absolute uit een wagen tracht te halen, dat vertaald zich dus in op het limiet rijden.

Tomaz

Bericht door Tomaz » 08 feb 2007, 22:52

Ben het deels wel met Kees eens. Maar als je jezelf een hardcore auto kan veroorloven en je wil er een hebben moet je het ding gewoon kopen.

Het kan dan wel zo zijn dat je (veel) trager bent op circuits dan de hardcore rijders, maar heb je daarmee daadwerkelijk minder plezier van je aanschaf?
Ikzelf denk van niet. Voor mij is het zo dat als iemand veilig zijn rondjes maakt, het mij niet meer zoveel uitmaakt waar ie precies mee rijdt. Je komt uiteindelijk toch voor je eigen fun en lering naar een circuit.

Tom

Bericht door Tom » 08 feb 2007, 22:52

Nee, maar er bestaat ook zoiets als rijbeleving. In een wat puurdere auto ben je als bestuurder veel meer met rijden bezig, dat is wel heerlijk en een gaaf gevoel.

Verder zal het wel een deel grootspraak zijn. Aan de andere kant, als je autoliefhebber bent is alles wat gruwelijk hard door de bochten gaat natuurlijk supergaaf, anders zit er ook een steekje los ;)
Net een in-car filmpje gekeken van de M3 GTR... modderfok, dat is gewoon GAAF! Ook al ben ik eersteklas prutser als het op rijden aankomt.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 08 feb 2007, 22:53

The difference between men and boys is the size of their toy's :wink:

Natuurlijk wil ik graag een GT3 RS.

Voor normaal wegverkeer hoef ik geen porsche, rechtuitbranden heb ik wel gezien. Schroefsets en tuning aan een straatauto zoals onder mijn eigen E36 M3 ben ik ook klaar mee omdat het alleen maar lastig rijd hier in het dorp. Grote kans dat ik als ik weer een andere auto voor op de weg zou kopen eerder een 330i haal omdat ze gewoon lekkerder rijden. Mijn M3 rijd super op asfaltwegen en op een circuit maar voor daily word het gewoon te gek. En net zoals Elmar heb ik spelen op de openbare weg zo langzamerhand wel een beetje gezien.

Voor een hobbycircuitautotje zou ik graag zo'n GT3 RS of Radical willen maar mijn financiele situatie laat dat soort auto's niet toe :lol: Dus gaan we maar weer overnieuw beginnen met een gestripte ouwe BMW :lol:

k33z

Bericht door k33z » 08 feb 2007, 22:56

De reacties tot nu toe zijn meer gericht op mijn 2e post met daarin een stukje van mijn mening.

Ik ben het ook met Tom eens dat een auto die rijbeleving biedt je meer voldoening geeft. Maar er zijn zat auto's met veel rijbeleving (mits je geen Schumacher heet) die de best of both worlds zijn en dus niet compromisloos zijn.

HSR

Bericht door HSR » 08 feb 2007, 23:04

k33z schreef:De reacties tot nu toe zijn meer gericht op mijn 2e post met daarin een stukje van mijn mening.

Ik ben het ook met Tom eens dat een auto die rijbeleving biedt je meer voldoening geeft. Maar er zijn zat auto's met veel rijbeleving (mits je geen Schumacher heet) die de best of both worlds zijn en dus niet compromisloos zijn.

Nee bijvoorbeeld de Mini Cooper S. Geweldig ding, absoluut een blast om mee te sturen. Maar door zijn compromissen mist hij op sommige vlakken gewoon nét dat ene beetje. En , dan spreek ik puur voor mijzelf, ben iemand die zich daar aan kan ergeren, vooral omdat de mini cooper S uit zichzelf al zo goed is en net niet dat extraatje levert.

Als ik rustig wil rijden pak ik wel de C30, die laat dat heerlijk toe. Maar een wagen als de cooper S moet gewoon gereden worden zoals hij bedoeld is.

Rebel

Bericht door Rebel » 08 feb 2007, 23:28

Ik denk toch wel dat ik ver buiten de groep val die jij omschrijft Kees

Maar dat was mij ook opgevallen, stoorde me niet

RVV

Bericht door RVV » 08 feb 2007, 23:30

Ik wil helemaal geen extreme auto. en ik ben van mening dat het ook niet nodig is voor een fijne rijbeleving. ik denk dat veel mensen waaronder jij kees niet de strekking van mijn 116i vs 530i hebben begrepen. het ging helemaal niet om hardcore is beter maar om hoe je een auto ervaart. ik weet voor 98 procent zeker dat als men hetzelfde mee maakte als ik. men moest beamen dat die 530i tov die 116i nauwelijks rijbeleving gaf. MAAR omdat op papier die 5 serie in alles beter moet zijn kiest de meerderheid gewoon voor die auto. en dat is een keuze die niets met rijbeleving danwel driving fun te maken heeft. overigens ben ik van mening dat Andre zijn insteek en ervaring niet representatief is voor driving fun. ik vind maar 1 ding belangrijk, heb ik lol en plezier van de auto en het rijden er in. zonder die lol vind ik autorijden geen flikker meer aan.

Stéphane

Bericht door Stéphane » 08 feb 2007, 23:34

Als ik echt een rure rijdersauto had verkozen had ik in mijn geval een Elise moeten nemen. Maar ik heb bewust gekozen voor het beste van beide werelden (comfort en sportief). In dit geval dus mijn Brabus roadster met airco, stoelverwarming, navigatie, goede audio, semi-automaat en wat al niet meer. En ik heb daar iedere dag plezier van.

Ook voor mijn 2e roadster, ik had voor hetzelfde geld een M3 GT of iets dergelijks kunnen kopen. Maar dat is niet voor mij weggelegd. Daarom ben ik tevreden met de auto's die ik heb, met de wijzigingen die ik er nu zelf op aan laat brengen.

Elise voor iedere dag zou ik niet goed van worden, ondanks dat het echt een auto is die ik super vind om mee te rijden.

Edwin van der Velden

Bericht door Edwin van der Velden » 08 feb 2007, 23:36

Had je in je Arosa 16V ook meer driving fun t.o.v. je S3 Rico?

allen

Bericht door allen » 08 feb 2007, 23:53

Zou je persee moeten racen als je bijv. een Donkervoort hebt of mag je ook vlotjes, verre van de limit, over de landwegen op een warme zomerdag? Of moet je persee een Mercedes diesel halen omdat je nooit op de limiet rijdt?
Twee dure wagens. Een spartaans, een luxe. Twee totaal verschillende karakters en zelfs als ik me aan de regels van Herr Spee moest houden zou ik een werelddag beleven in de Donkervoort. Denk ik dan, want helaas heb ik ze nooit mogen proberen. ;)

RVV

Bericht door RVV » 08 feb 2007, 23:55

Edwin eerlijk antwoord. Ja. Het verschil was veel kleiner dan bij mijn poll vergelijk maar als speelauto was de arosa heel erg leuk. lol was zodanig dat ik nog wel eens overweeg om een lupo GTI er bij te kopen. maar de echte doodsteek voor de S3 kwam toen ik de cooper S kocht. altijd lol in dat ding gehad. het hoeft niet hardcore te zijn als een auto maar rijplezier bied en een vervoermiddel kan mij dat niet meer bieden.

Sander S.

Bericht door Sander S. » 08 feb 2007, 23:59

hmm ..

Ik weet toch zeker, dat als ik het geld had, er zeker een GTR-RS in de garage zou komen, ook al heb ik lang niet de skills van Andre. Ik merk het nu ook al in de e30. Helemaal gestript, lekkere kuipstoeljes, helemaal vast in de gordels, en driften maar. Ik vind het helemaal geweldig, en daar draait het, teminste bij mij allemaal om.

Rijbeleving!

Rebel

Bericht door Rebel » 09 feb 2007, 00:02

en waar en hoevaak gebruik je die auto sander?

Sander S.

Bericht door Sander S. » 09 feb 2007, 00:03

de e30 bedoel je ?

Rebel

Bericht door Rebel » 09 feb 2007, 00:06

Sander Spoolder schreef:hmm ..

Ik weet toch zeker, dat als ik het geld had, er zeker een GTR-RS in de garage zou komen, ook al heb ik lang niet de skills van Andre. Ik merk het nu ook al in de e30. Helemaal gestript, lekkere kuipstoeljes, helemaal vast in de gordels, en driften maar. Ik vind het helemaal geweldig, en daar draait het, teminste bij mij allemaal om.

Rijbeleving!

ja die als hierboven...

Sander S.

Bericht door Sander S. » 09 feb 2007, 00:09

De e30 is voor mij echt een auto voor erbij. Dus vandaag met de sneeuw, en net nog even een uurtje. Plus dat hij zijn ding moet gaan doen op trackdays en de ring.

Nou is zo'n ouwe e30 geen porem om te zien, maar bijvoorbeeld een GT3-RS vind ik helemaal geen ramp om als daily driver te gebruiken. Ik zou een M3 CSL ook preferen boven een standaard M3.

Je bent gewoon bezig met rijden, dat telt. voor mij althans.

Andre

Bericht door Andre » 09 feb 2007, 00:11

Hoe gek dat ook klinkt maar op dit moment met de situatie zoals het Nederland is hoef ik ook geen gt3 rs daar beleef je nul plezier aan in Nederland Met het flits cops nsb autootje pesten beleid. Of je moet hem zonder kenteken pakken en alleen op circuit rijden.

Meeste plezier kan je nog halen op straat uit leuke onopvallende auto s. Liefst alle gti badges eraf. Liefst nog een trekhaak erachter etc. Auto s die lekker in de grijze massa mee tokkelen. Waar eigenlijk geen kip jaloers op is. Dat werkt het beste.

Ik zou absoluut geen hardcore auto willen.

Ik wil luxe wil absoluut geen kabaal aan de kop.
Ik wil de kleinste in zijn klasse en dan de minst zware met de dikste motor.
Verder doe ik mijn eigen tweaks om rijfun een beetje op te krikken zonder dat ik al teveel comfort in moet leveren.
Ik zou met mijn auto zou naar frankrijk kunnen tuffen geen enkel probleem. Maar kan er ook zo het circuit mee op.

Dus ja zo hardcore ben ik niet. En een race auto voor straat nee ik niet. Das cop aantrekken en dat moet je niet een land zoals nederland. 4 uitlaten achter je auto is al kut.

k33z

Bericht door k33z » 09 feb 2007, 07:39

Kijk, leuke verhelderende reacties.

Fasteddie

Bericht door Fasteddie » 09 feb 2007, 08:24

Snap de strekking van
Stelling: Veel mensen hier zeggen dat ze wel een pure rijdersauto willen hebben (GT3RS, Radical, Exige, enz) maar is dit niet meer grootspraak dan dat je dit daadwerkelijk zou kopen als het mogelijk is?
niet zo...
En wel om de volgende reden:
1. meeste mensen die hier posten hebben helemaal geen grootspraak en kopen juist precies WEL wat ze willen...
2. wat is ueberhaupt een "pure rijdersauto" ?

Als ik naar mijn eigen fun auto's kijk...wissel ik bijna elke 6 maanden van auto...heb OP DAT MOMENT echt het idee dat ik een prima auto erbij koop...
Na een tijdje verandert dit gewoon weer en ben dan weer opzoek naar iets anders...en geloof mij dat ik in elke auto die ik koop echt wel aan de limiet van de mogelijkheden rij :mrgreen:

(kleine toevoeging: op circuit rijden is niet zo mijn ding (tot nu toe)...pak liever een goed stuk autobahn)

kris

Bericht door kris » 09 feb 2007, 08:40

kijk, kijk
ik ben het helemaal met Kees eens.

Zie de verschuiving: een M3 is niet goed genoeg meer, 't moet al minstens een CSL zijn. Een 911? bah, da's nu al een rechtuitbrander :) nee geef mij maar een GT3, alhoewel da's ook maar plattekes, doe mij maar die GT3RS...

De grap is natuurlijk dat bv de huidige 997S even snel is als de 996GT3 op circuit.. ja ja kris gaan de die-hard DF'ers nu zeggen, maar de rijbeleving van de 997S is gewoon noppes t.o.v. die 996GT3.

En als je er even over nadenkt, hoeveel procent van de tijd in je wagen spendeer je op een circuit?? right :) 0,5 :lol: :lol:

Plaats reactie