nickdoesburg schreef:He Jans, ah dan zit je aan de overkant. voor mij ook 4e jaar. Er dreigt wel een 5e (half)jaar bij te komen op het moment. Raad de oorzaak is Bedankt voor het aanbod van de zuigers, maar ben bang dat ze verschrikkelijk rammelen in de 92mm boring van de M30
Ah, duidelijk. Jammer dat ik DT volg en alleen sávonds college heb. Zou wel wat gedachten met je willen uitwisselen (Turbo / KDFI/Megasquirt)
Kan het kloppen dat je dit jaar ook aanwezig was op de Sharknose meeting? Ik heb daar namelijk samen met mijn vader een tijd lang naar een e28 turbo staan staren
Ik heb vorige week ter vervanging van mijn oude e30 daily driver een e36 touring aangeschaft. Maar na het lezen van je topic heb ik toch erg vaak ook stiekem naar advertenties van e28's zitten kijken, blijven toch uber stoere wagens! Ik heb een tijdje terug nog een e28 gehad, maar die was met z'n bescheiden m20b20 niet zo snel als die van jouw
Laatste update/reactie is alweer ruim 3 maanden geleden, tijd vliegt.. Qua setup is er op het moment nog niet zo heel veel veranderd, maar er zijn wel een paar interessante ontwikkelingen. (en plannen op redelijk korte termijn) Verder vooral veel gereden
Waar ik op dit moment nog afhankelijk van ben is wat de oldtimerregeling gaat doen. Op het moment dat dit doorzet wil ik voor Januari de LPG eruit halen. Totdat dat allemaal zeker is ben ik dus een beetje beperkt in wat ik kan doen omdat hij rijdbaar moet blijven voor de keuring. (heb al een afspraak gemaakt bij de RDW voor het geval dat het doorgaat) Indien die keuring nodig is is het meteen een mooie mogelijkheid om te proberen het vermogen op het kenteken te krijgen. Proberen kan altijd. Met het oog daarop heb ik besloten om de E28 met de huidige setup op de testbank te zetten. Ik had nog een vermogensmeting tegoed die ik had gewonnen op de meeting in Zevenaar. In eerste instantie was ik van plan om deze na de winter omdat ik binnenkort het blok eruit ga halen voor een paar aanpassingen voor flink meer boost, maar omdat het nu mooi uit kwam en ik toch ook wel benieuwd was naar de huidige setup deze week op de dyno geweest bij Ludwig Performance.
Was een zeer leerzaam dagje. Ik had altijd al last gehad bij een rommelige AFR bij hoge toeren (ook niet lekker doortrekken bovenin) en hier nooit echt een duidelijke oorzaak van kunnen vinden. Dit kwam op de dyno natuurlijk meteen gigantisch naar voren met een ontzettend rommelige koppelcurve rond 5000rpm. Na de hele tune door te zijn gelopen bleek de oorzaak hiervan in de acceleratieverrijking te liggen. Uiteindelijk hebben we deze uitgezet en na wat tuning van de fuel map (die na het uitzetten van de acceleratieverrijking totaal verkeerd stond bovenin) liep hij super mooi door de hoge toeren heen.
Bovendien heeft de dyno voor mij ook duidelijk gemaakt dat ik wat problemen heb met mijn boost control. Op de dyno haalde ik namelijk maar 0,5 bar terwijl hij op de weg meestal richting de 0,7~0,8 liep. Ik vermoed dat de wastegate op de weg niet snel genoeg reageert en daardoor op een bepaald moment de turbo niet meer af kan remmen. Bij de dynorun word de dyno gefixeerd op 2000RPM, vervolgens word er volgas gegeven, ong 10sec gewacht voordat alles is gestabiliseerd en eventuele boost is opgebouwd (in mijn geval zo'n 0,2 bar bij 2000RPM). Vervolgens word de dyno "losgelaten" en loopt hij door zijn toeren heen. Dit gaat ook vrij langzaam. Daardoor heeft de boostcontrol dus veel tijd en regelt hij netjes af op 0,5 bar (basisveer die in de wastegate zit) op de weg gaat dat dus(denk ik) niet goed. Op de terugweg werd dat meteen akelig duidelijk aangezien hij bovenin beter liep dan ooit, dus ook veel meer energie voor de turbo. Tjonge jonge, wat liep dat ding ineens knoerdhard zeg. Toen ik thuis in de log keek die ik van de rit naar huis had gemaakt schrok ik wel even: max boost was opgelopen naar 0,95bar Geen wonder dat hij "wel lekker liep "
Hierin zit dus nog wel een belangrijk punt om op te lossen. Mogelijk ligt het aan de lange slang van de compressor naar de wastegate, aangezien ik een handmatige boostcontroller in mn interieur heb zitten en er daardoor dus een behoorlijk lange slang tussen zit. Aangezien de boostcontroller nu toch nog helemaal dicht staat (en de wastegate dus op 0,5 bar open zou moeten gaan) ga ik eerst proberen de slang van de compressor direct op de wastegate te zetten om te kijken of hij dan wel wil afregelen op 0,5 bar. Overigens wil ik sowiezo naar een elektronische boostcontroller dus dan heb ik ook geen last meer van lange leidingen.
Uiteindelijk zette hij bij 0,5 bar 272WHP en 424WNM op de wielen, waar ik zeker niet ontevreden mee ben:
Tijdens deze laatste run ook een log gemaakt met de Megasquirt, waarbij Geel=AFR, Groen=targetAFR, Rood=Boost, Wit=Toerental
Filmpje van de dyno:
organisator van de meeting waar ik de dyno had gewonnen heeft ook nog een filmpje gemaakt:
Overigens is de Dyno mij onzettend goed bevallen. Ben erg te spreken over de installatie van Ludwig Performance, vooral de koeling is echt indrukwekkend.
Loopt op de dyno met dezelfde temperaturen als op de weg. Hubdyno is top, stuk fijner en veel veiliger dan een "normale" dyno.
Tot zover de dyno. Vanwege de minor die ik op het moment volg (tot eind Januari) heb ik helaas zeer weinig tijd om te sleutelen.
Afhankelijk van de oldtimerregeling ga ik de kerstvakantie gebruiken een aantal aanpassingen door te voeren in de vorm van andere kopbouten
en een zwaardere koppeling. Ik ben ook bezig met een laag compressieblok, maar ga eerst proberen of het nog volledig standaard blok met "hoge compressie" met deze aanpassingen 1 bar druk kan houden. In de tussentijd zal ik dan een laag compressieblok opbouwen die er waarschijnlijk in het voorjaar/begin zomer in gaat komen.
Verder had ik een tijdje geleden veel problemen met de ontsteking. Ik draai nog steeds op een VR6 active bobine met ontzettend lange bougiekabels. Ik was er van overtuigd dat de problemen van de bougiekabels kwamen (had soort spark blowoff vanaf 4000rpm) na een hoop kunst en vliegwerk heb ik de bougiekabels compleet vrij kunnen krijgen van alle mogelijke overspringpunten (ook te zien in het tweede filmpje) maar dat wou ook niet helpen. Uiteindelijk was de oplossing heel simpel, dwelltijd van de bobine met 0,2ms verhoogt.. Waarschijnlijk beginnen de nieuwe (koude) bougie's na zo'n 5000+km's wat meer energie nodig te hebben
Echter had ik inmiddels al een setje LS2 coils besteld, dus die liggen nu ook klaar. Stuk mooiere oplossing dan de VR6 en een stuk krachtiger:
Inmiddels heb ik ook wat spullen binnen om mijn benzinesysteem te upgraden. Ik wil straks mijn vermogen ook op alleen benzine kunnen halen.
Dat wou ik sowiezo al (aangezien mijn benzineinjectoren ook al 30 jaar oud zijn) en indien de oldtimerregeling doorgaat is dat natuurlijk gewoon noodzaak:
Zijn 835cc siemens deka injectoren (hoop dat dat goed gaat met stationair) en een bosch 044 pomp.
Verder blijft het geluid echt fantastisch, maar ik word echt knettergek van de resonantie tussen 100 en 140km/h. Ik rij nu op de snelweg
met oordoppen anders is het niet vol te houden op wat langere afstanden. Daarom ook maar een demper aangeschaft ter vervanging van de einddempers die ik nu heb (voor zover je dat dempers kan noemen) in de hoop dat de ergste resonantie er uit gaat maar het dikke geluid wel blijft
Overigens klinkt hij niet extreem hard, het is puur de resonantie die het irritant maakt.
Nu nog tijd vinden om het er allemaal op te knutselen
Als laatst nog een filmpje die alweer een tijdje online staat, maar de meeste van jullie waarschijnlijk nog niet hadden gezien:
Mooie stappen Nick, dat begint ergens op te lijken. Leuk ook om het hele proces uit 1e hand mee te maken ipv een zak geld bij een tuner achter te laten.
Mooie stappen Nick, dat begint ergens op te lijken. Leuk ook om het hele proces uit 1e hand mee te maken ipv een zak geld bij een tuner achter te laten.
Het is inderdaad super leuk om het allemaal zelf te doen. Ben in eerste instantie dit project ook gestart als leerproject, en dat is best wel goed gelukt. (en leer nog steeds volop) Ik vind het bedenken, bouwen en verbeteren eigenlijk net zo leuk als het rijden. Zal ook zeker niet het laatste turboproject zijn wat ik doe. Ook de problemen die ik nu tegenkom (boostcreep) vind ik totaal niet erg, eerder zeer interessant.
Qua vermogensdoel heb ik altijd rond de 500pk geroepen. Ben er inmiddels wel achter dat er een heel groot verschil zit tussen 500pk aan de motor en 500pk aan de wielen. Ik heb een dyno liggen van iemand die met een E23 op 1 bar druk "502PK" heeft gehaald, maar als je die dynorun (bij KMS) goed bekijkt staat erbij "Max wheel power 340BHP". Vraag me af hoe accuraat de verliesmeting is. Volgens mij is het allemaal vrij veel giswerk en zo'n groot verlies lijkt me wel heel sterk. (bij de verliesmeting word de aandrijflijn ook andersom aangedreven, waarbij dus alle tanden van de tandwielen op de andere flank word aangedreven dan de motor ze aandrijft en daardoor dus een ander rendement opleverd)
Het gaat me ook niet zo zeer om het vermogen, het is meer de drang om steeds te blijven verbeteren. Wat dat betreft zal ik ook steeds verder gaan, gewoon omdat het kan en omdat het interessant is om de grens op te zoeken van het materiaal. Waarschijnlijk stopt het tegen de tijd dat het allemaal niet meer in de hand te houden valt qua vermogen en koppel en de boel niet meer betrouwbaar is. Met het laagcompressieblok wil ik toch wel 1,5 bar gaan draaien, wat hopelijk richting de 450~500WHP zal zijn. En vooral heel veel koppel, vermogen maken is met dit 2 klepper blok vrij lastig omdat de koppelpiek bij 4000rpm ligt en daarna heel hard afbouwt, en om vermogen te halen heb je koppel nodig op hoge toerentallen (want vermogen is koppel maal toerental, en dat is dus ook de rede dat 4 kleppers vaak veel vermogen halen met relatief kleine max koppels) Zo heb ik nu bijvoorbeeld al meer koppel dan een Audi R8 V8, alleen omdat die zijn koppel veel langer kan vasthouden in de hoge toerengebieden heeft die veel meer vermogen.
Maar voor het zover is dat ik naar zulke cijfers ga zijn we denk ik wel een klein jaar verder. (heb de financiele middelen ook niet direct op de plank liggen als student)
Zal ook trouwens even op de voorgaande reacties reageren, beter laat dan nooit
Josef schreef:Super gaaf project Nick!
Kan het kloppen dat je dit jaar ook aanwezig was op de Sharknose meeting? Ik heb daar namelijk samen met mijn vader een tijd lang naar een e28 turbo staan staren
Ik heb vorige week ter vervanging van mijn oude e30 daily driver een e36 touring aangeschaft. Maar na het lezen van je topic heb ik toch erg vaak ook stiekem naar advertenties van e28's zitten kijken, blijven toch uber stoere wagens! Ik heb een tijdje terug nog een e28 gehad, maar die was met z'n bescheiden m20b20 niet zo snel als die van jouw
Thanks! Was dit jaar helaas niet aanwezig, was toen nog druk aan het bouwen! Volgens mij was er een 525eta turbo aanwezig, staat dacht ik ook een topic van op het e28 forum maar die is niet zo uitgebreid. Heb die auto zelf nog niet gezien
matthyssie schreef:Super project zeg! Ontzettend boeiend om te lezen.
Werktuigbouwer zeker?
Bedankt! Geen werktuigbouwer, autotechnieker (lijkt wel heel erg op werktuigbouw)
EvdP schreef:Wat voor blok ligt er in die E23 met 502 pk?
500 pk is een mooi doel. Ben ooit meegeweest in Rob zijn "728i" LPG. Dat was al beangstigend en die had volgens mij nog geen 500 pk.
Dit is exact de auto waar ik het over heb Deze 502pk/340WHP dat was op 1 bar met een inlaatlucht temperatuur van 60 graden (en daarop aangepaste voorontsteking) (koeling bij KMS is niet zo heel geweldig)
Rob draait nu 1,4 bar met die auto geloof ik.
Denk dat hij rond de 1 bar reed toen jij mee bent gereden, daar heeft hij volgens mij heel lang mee gereden. En dat gaat best hard ja, ben ook met hem meegereden toen ik nog aan het bouwen was (was toen ook diep onder de indruk)
Blok in die auto is trouwens een m30b34 dacht ik, met afgedraaide zuigers van een m30b35 (compressie rond 9,3 op 1)
vind ik ook, heb ook mijn twijfels daarbij. Feit blijft dat het verlies in de aandrijflijn erg lastig te meten is. Wat ze vaak doen is een "verliesmeting" waarbij ze met de dyno de auto gaan aandrijven, vervolgens meten ze hoeveel vermogen dat kost en dat word opgeteld bij het wielvermogen (wat wel zeer exact kan zijn) Alleen bij deze verliesmeting word de aandrijflijn andersom aangedreven dan de motor normaal doet, dus alle tandwielen zullen op de andere flank worden belast dan waarop ze normaal worden belast wat dus een heel ander rendement op levert dan normaal. Dat is ook de rede waarom Ludwig dit eigenlijk nooit doet. Het enige waar je uiteindelijk wat aan hebt is het vermogen op je wielen.. En 340pk (en veeel koppel) aan de wielen is echt niet misselijk. bij normale inlaatlucht temperaturen (en dus voorontsteking) is dit waarschijnlijk nog wel een flink stukje hoger.
Edit: wat overigens wel zo is is dat je op de normale bank wel nog een flinke rolweerstand hebt van de banden op de rollen, en het gewicht van de rollen zelf. Vandaar dat het verlies bij die E23 nogal hoog uitvalt. Op een hubdyno had hij uiteraard meer op de wielen gezet
Laatst gewijzigd door nickdoesburg op 14 dec 2013, 00:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Heerlijk topic. Ik ben zelf ook een ex-Autotechnieker (2004) dus ik weet wel een beetje waar je het over hebt. Ik kan ook echt je denkwijze volgen. Tegenslagen is juist voer voor meer stof tot nadenken. Ga zo door!
///Joost schreef:Heerlijk topic. Ik ben zelf ook een ex-Autotechnieker (2004) dus ik weet wel een beetje waar je het over hebt. Ik kan ook echt je denkwijze volgen. Tegenslagen is juist voer voor meer stof tot nadenken. Ga zo door!
He Joost, Bedankt! Leuk dat er ook afgestudeerde autotechniekers meelezen. Ik volg inderdaad een beetje de denkwijze van school, en bevalt me prima. Heb er nog geen seconde spijt van het project gehad. Ondanks dat het af en toe een beetje voelt als bodemloze put levert het zoveel op, ontzettend veel nieuwe contacten mee opgedaan en het is altijd een eindeloze bron voor gespreksstof (zeker met mede autotechniekers) Daarnaast natuurlijk veel waardevolle kennis mee opgedaan, en nog steeds.
Xave30 schreef:Laatst geweest op de campus. Had gehoopt de E28 te spotten.
He, je hebt best kans om me te spotten, heb hem toch regelmatig mee. De rest van de tijd ben ik veroordeeld tot de trein Als de oldtimerregeling doorgaat zal ik hem helemaal niet veel mee meenemen aangezien een retourtje vanaf Utrecht dan zo'n 35 euro kost ipv 15euro op LPG...
Jammer dat de 1e en 2e kamer toch hebben ingestemd met de nieuwe oldtimer regeling vanaf 2014 Ben je al begonnen met het uitbouwen van de LPG installatie?
Ik las dat Vrijstelling Oldtimer een rechtzaak wilt aanspannen tegen dit besluit omdat het op verkeerde cijfers is gebaseerd, iets waar de 1e kamer gewoon van op de hoogte was ten tijde van het nemen van dit besluit. Deze rechtzaak zou een laatste kans kunnen zijn om het besluit van de overheid terug te draaien, er is dus nog een klein beetje hoop dat de oldtimers belastingvrij blijven, maar ik ben bang dat het waarschijnlijk zo blijft
Xave30 schreef:Laatst geweest op de campus. Had gehoopt de E28 te spotten.
He, je hebt best kans om me te spotten, heb hem toch regelmatig mee. De rest van de tijd ben ik veroordeeld tot de trein Als de oldtimerregeling doorgaat zal ik hem helemaal niet veel mee meenemen aangezien een retourtje vanaf Utrecht dan zo'n 35 euro kost ipv 15euro op LPG...
Josef schreef:Jammer dat de 1e en 2e kamer toch hebben ingestemd met de nieuwe oldtimer regeling vanaf 2014 Ben je al begonnen met het uitbouwen van de LPG installatie?
He Josef, Klopt inderdaad. Flink balen, installatie zat er nog niet zo heel lang in (wel ruimschoots terugverdiend) en was natuurlijk lekker goedkoop rijden waardoor ik er relatief veel mee kon rijden ondanks het forse verbruik(en dus veel lol had van de auto). Zal hem nu een stuk selectiever gaan gebruiken. Mogelijk ga ik nog een daily erbij kopen.
Ben op het moment mn laatste gastank aan het leegrijden. Als die leeg is zal ik de boel eruit trekken, denk dat ik daar morgenavond aan begin. Uitbouw is heel weinig werk. Heb 27 december afspraak bij de RDW dus voor die tijd moet het wel geregeld zijn. Ben benieuwd hoe ze daar omgaan met de turbo ombouw. (ook weer een leuk avontuur)
Heb 27 december afspraak bij de RDW dus voor die tijd moet het wel geregeld zijn. Ben benieuwd hoe ze daar omgaan met de turbo ombouw. (ook weer een leuk avontuur)
`
Als alles deugdelijk / veilig op zijn plek zit (zo te zien zit dat wel snor) zal dat geen enkel probleem opleveren.