BMW E28 M535i Turbo 482PK, 709NM

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
nickdoesburg
Berichten: 282
Lid geworden op: 23 jul 2013, 11:38
Auto: F01 740i / F12 M6 / E30
Locatie: Schoonhoven
Contacteer:

BMW E28 M535i Turbo 482PK, 709NM

Bericht door nickdoesburg » 17 aug 2013, 09:41

Zoals beloofd in mijn voorstel topic hierbij een topic over mijn project, een BMW E28 M535i voorzien van turbo. Het project rijd inmiddels al, maar ik zal proberen om van voor af aan te beginnen en het topic zo snel mogelijk naar de huidige status te krijgen. Heb op het E28 forum een zeer uitgebreid topic bijgehouden, dus zal daar het een en ander van kopiëren

27 Januari 2013:
Zo, ook maar is een project topic openen over mijn turbo project. Heb deze auto inmiddels al ruim 2 jaar in bezit, en al veel aan gedaan. Inmiddels ben ik bezig met de fysieke opbouw van het turbosysteem, maar ik zal eerst even kort wat vertellen over wat vooraf ging:

Eerst maar is een plaatje van de auto waar het over gaat:

Afbeelding

Auto ziet er overigens op dit plaatje overigens wel een stuk beter uit dan in werkelijkheid :mrgreen:

In eerste instantie begon het project met het idee om de auto om te bouwen naar LPG. Dit had ik nog nooit gedaan en leek me wel interessant om is te doen.
Ik had niet zo'n zin in een vieze venturi installatie, en dus ontstond het idee om een injectiesysteem te gaan bouwen. Omdat ik inmiddels door mijn opleiding redelijk wat interesse had gekregen in vrij programmeerbare motormanagementsystemen en dit een bijzonder mooie manier is om LPG injectie te bouwen ben ik als soort van "leerproject" begonnen met mij serieus in de materie te verdiepen. Na vele avonden zoeken en lezen heb ik uiteindelijk de stoute schoenen aangetrokken en de originele motronicinstallatie uit de auto getrokken om plaats te maken voor een Megasquirt MS3x. Ik heb gekozen voor de MS3x vanwege zijn grote uitgebreidheid voor relatief weinig geld. Zeker in combinatie met LPG bied de MS3x zeer veel mogelijkheden. De megasquirt is modulair opgebouwd uit een moederboard, dochterkaart (dat maakt het moederboard een MS3) en een uitbreidingskaart (dat maakt van het geheel een MS3x) Je kan de complete MS3x kopen als compleet geassembleerde kit (738.- euro) of als losse set, waarbij je het moederboard zelf nog moet solderen (545.- euro) Arme student als ik ben koos ik uiteraard voor de zelf te solderen kit :mrgreen: Bovendien erg leuk en leerzaam om te doen, geeft je veel inzicht in de werking van het geheel!

De MS3x set:
Afbeelding

En het zelf te solderen moederboard:
Afbeelding

Na een "aantal" uurtjes ;)
Afbeelding

Eerste keer online, opluchting dat alles werkt!
Afbeelding

Ondertussen de motor er even uit gehad, deze lekte echt als een vergiet. behalve weer even netjes maken en alle pakkingen en keeringen vervangen verder niks aan gedaan, moest destijds even financiële prioriteiten stellen ivm alle uitgaven aan de LPG installatie en megasquirt. Motor verbruikt overigens geen olie, tikt alleen. (ingeslagen klepsteel en een paar mindere tuimelaars)

Afbeelding

(behoorlijk) tijdje later:
Afbeelding

Ondertussen alles netjes afgebouwd, MS3x ingebouwd nadat ik deze had laten testen op volle functionaliteit bij JFE Tech.
LPG installatie ingebouwd, 70L tank met KME Gold Turbo verdamper, welke tot ongeveer 240kW zou moeten kunnen verdampen (waarschijnlijk bevriest hij al wel voordat hij dat haalt) en Valtek typ 30 injectoren. Eerst nog even op benzine gereden met de MS3x terwijl ik de LPG installatie aan het afbouwen was. Eerste keer starten op de MS3x was overigens ook spannend, maar lukte eigenlijk wel heel goed.

Spul ingebouwd:
Afbeelding

Zoals te zien op deze foto is de luchthoeveelheidsmeter verdwenen, deze is gelukkig niet meer nodig met de MS3x. Ook zijn op deze foto zijn mooi de LPG injectoren te zien. Als je goed kijkt kan je nog net de verdamper zien zitten. Verder is goed te zien dat de verdeler ook niks meer te doen heeft, deze is vervangen door een active bobine uit een VW Golf VR6 :)

Auto loopt overigens erg goed op de MS3x, zowel op benzine als LPG. Hij loopt nu sowiezo op LPG veel harder dan hij voorheen op de motronic op benzine liep! Heb op dit moment meer tijd gestoken in het LPG onstekingkenveld dus merk nu eigenlijk geen verschil in vermogen tussen benzine en LPG.

Zo ziet dat er dan uit op de laptop:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door nickdoesburg op 22 mar 2016, 13:11, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
nickdoesburg
Berichten: 282
Lid geworden op: 23 jul 2013, 11:38
Auto: F01 740i / F12 M6 / E30
Locatie: Schoonhoven
Contacteer:

Re: BMW E28 M535i Turbo

Bericht door nickdoesburg » 17 aug 2013, 09:46

28 Januari 2013:

Dan het turbo verhaal:

Toen ik begon met de bouw van de LPG installatie met de MS3x had ik niet direct het idee om er een turbo bij op te gaan bouwen. Het was wel iets wat ik in de verre toekomst wou doen, maar op dat moment was het niet echt realistisch, ik had er op dat moment de kennis niet voor, en qua tijd en financiën eiste de E30 die op dat moment werd omgebouwd als circuit veel aandacht.

Echter veranderde dat al snel. In de basis geïnspireerd door Rob's projecttopic's (E28 forum) ben ik links en rechts is serieus gaan lezen en al snel werd ik helemaal opgeslokt door het turboverhaal. Dit soort dingen vind ik waanzinnig interessant en kan zodoende ontzettend veel uren steken in het lezen uitzoeken over dit soort materie. Nadat ik een aantal keer met Rob contact had gehad, in eerste instantie over de MS3x, maar al snel ook over het turboverhaal, heb ik besloten om het gewoon te gaan doen. Nadat ik een bezoek aan Rob heb gebracht en mee heb kunnen rijden in zijn M535i Turbo (+-700pk) en 745i(+-500pk)Turbo was ik uiteraard helemaal niet meer te stoppen :mrgreen:

Het idee wat ik in eerste instantie had was een lage druk systeem wat lekker laag ik de toeren zou opspoelen. Uiteindelijk ben ik daar heel snel vanaf gestapt omdat ik erachter kwam dat dat helemaal niet is wat ik wou. Inmiddels is de planning om een setup te maken met veel vermogen uit het hogere toerengebied. Uiteindelijk is het het koppel wat je motor sloopt (koppel is niks anders als de verbrandingsdruk in de cilinder * cilinderoppervlakte) en vermogen is niks anders als
Koppel * 2 * pie* motortoerental. Wat dus wil zeggen dat hoe meer toeren je draait, hoe minder koppel je nodig hebt om hetzelfde vermogen te behalen. Je kan dus beter een setup hebben met een grote turbo die redelijk laat opspoelt en veel vermogen levert, dan een setup met een kleine turbo die heel snel opspoelt en redelijk weinig vermogen levert en heel erg tegenwerkt bij hoge toeren door een kleine turbo. (Heel erg in een notendop verteld)

Het doel is gesteld op 500pk. Volgens mijn berekeningen zal daar ongeveer 1,2 tot 1,3 bar laaddruk voor nodig zijn.

Met het gestelde vermogensdoel kon ik de benodigde turbo gaan berekenen, beter bekend als "matchen" elke turbo heeft zijn specifieke eigenschappen,
en het is belangrijk om de turbo qua geometrie bij een motor te matchen. Zo heeft een compressor bijvoorbeeld een gebied waarin hij het meeste efficient opereert. Als je hier ver naast zit gaat hij de lucht onnodig verwarmen, wat je veel vermogen en belasting van het motorblok kost. Het bepalen van de compressor is dus goed te doen met bestaande berekeningen, de turbine bepalen is een stuk lastiger. Hierbij heb ik dus dankbaar gebruik gemaakt van de ervaring van Rob.
Uiteindelijk heb ik gekozen voor een Holset H2C (vergelijkbaar met de HX50) met een 60mm compressor inducer, 72mm turbine exducer en een 22cm2 twinscroll turbinehuis. Helaas heb ik van deze turbo geen compressormappen, maar qua geometrie komt hij overeen met turbo's die goed binnen mijn matching berekening vallen.

De turbo: (een pak vla is er niks bij :mrgreen: )
Afbeelding

Uiteraard ondertussen ook bezig met het verzamelen van de rest van de benodigde onderdelen:

De intercooler:
Afbeelding

De intercooler is overigens heel belangrijk bij het in toom houden van de belasting op de motor. Zonder dit onderdeel is echt veel vermogen haast onmogelijk. Hij brengt de algehele verbrandingstemperatuur in het blok omlaag, en daarmee de temperatuur van het brandstofmensel, waardoor deze minder snel zal pingelen.

50mm externe wastegate:
Afbeelding

Boostcontroler, om de boost na de basis springrate van de wastegate instelbaar te maken. Word later nog vervangen door een PWM boostcontroller, aangestuurd door de MS3x. Dit wou ik nu nog even niet doen om het niet meteen te complex te maken.
Afbeelding

Uitlaatflens voor de basis van het uitlaatspruitstuk getekend in solidworks:
Afbeelding

Vervolgens laten lasersnijden uit 12mm dik staal:
Afbeelding

Afbeelding

Lasbochten die straks een uitlaat moeten gaan vormen :P
Afbeelding

Begin gemaakt aan de collector voor de tubine, ontzettend veel werk om dat een beetje netjes passend op elkaar te krijgen!
Afbeelding

Afbeelding

Intercooler inmiddels ingebouwd. Vereiste wel wat slijpwerk in het front, dat deed wel even zeer maar hij zit er nu goed in en het front is na versteviging sterker dan ooit :)
Afbeelding

Het idee is om de gasklep naar de andere kant van het inlaatspruitstuk te verhuizen, omdat dit veel beter uitkomt met het leidingwerk vanaf de intercooler:
Afbeelding

Ik gebruik daardoor een M50 gasklep, die iets korter is waardoor ik net wegkom met het reservoir van de stuurbekrachtiging. Bovendien zit hierop meteen de gasopname op een hele mooie plek en is deze voorzien van de benodigde M50 TPS, die ik nu op het M30 gasklephuis "gebeunt" hebt

Afbeelding

EGT Sensor van VEMS, met ingebouwde versterker in de Sub-D connector. Heb ik overigens al even ingebouwd, erg interessant om te zien!
Afbeelding

Verder wil gaan expirimenteren met de kopbouten. Ik wil wel een originele koppakking gebruiken. Het probleem bij turbo motoren is vaak dat de koppakking eruit geblazen word. De kopbouten spelen hierbij een hele belangrijke rol. Met de standaard rekbouten (kwaliteit 10,9 en verjongt) heb je kans dat de kop gaan "zweven" dit wil zeggen dat de verbrandingsdruk in de cilinder zo hoog word dat de cilinderkop omhoog word gedrukt/bout word uitgerekt en de voorspanning op de koppakking minder word, waardoor deze ernstig word verzwakt. (die voorspanning is overigens een paar ton per bout) Op het moment dat je de cilinderkop gewoon goed op het blok geklemd houd met voldoende voorspanning is de originele koppakking in de meeste gevallen meer dan sterk genoeg. Makkelijkste optie hiervoor is om gebruik te maken van ARP kopstuds. Deze kosten alleen ruim 200.- voor een set, wat ik nogal duur vind voor een paar boutjes. Fabory kan namelijk ook M12 bouten leveren in de kwaliteit 12,9 en niet verjongt, deze kosten 20 euro voor een set in plaats van 200+ voor een set ARP studs. Daarmee wil ik nu dus gaan expirimenteren. Nadeel is echter dat het bijzonder lastig is om het aanhaalmoment te berekenen ivm de thermische uitzetting van de cilinderkop en zetting van de koppakking, en omdat deze bouten zich heel anders gedragen dan de verjongde rekbouten die er standaard inzitten. In ieder geval wel de moeite van het proberen waard denk ik.

De boutjes van Fabory:
Afbeelding

Inmiddels ook een olieretour gefrabiceert in de distributiedeksel: (word nog ingekort)
Afbeelding

Gebruikersavatar
nickdoesburg
Berichten: 282
Lid geworden op: 23 jul 2013, 11:38
Auto: F01 740i / F12 M6 / E30
Locatie: Schoonhoven
Contacteer:

Re: BMW E28 M535i Turbo

Bericht door nickdoesburg » 17 aug 2013, 09:56

30 Januari 2013:

eerst even twee reacties op vragen op het topic op het E28 forum: (zonde om eruit te knippen)

@..., heel veel mensen denken inderdaad dat dat de enige taak van de intercooler is. Bij een turbosetup is echter detonatie je grootste vijand, en de kans daarop kan je o.a. verminderen door de temperatuur omlaag te brengen met de intercooler. Verder kan je bijvoorbeeld een brandstof gebruiken met hoge klopvastheid. Zo zie je bijvoorbeeld in zweden niks anders als E85 turboprojecten. E85 heeft een hele hoge klopvastheid (+-RON110). Verder heeft E85 een hele lage calorische waarde, wat wil zeggen dat er vrij weinig energie inzit en je dus ontzettend veel brandstof moet inspuiten. Bij het inspuiten van de (vloeibare) brandstof gaat de brandstof verdampen, waarvoor energie nodig is. Die energie word uit de omgevingslucht getrokken in de vorm van warmte, waardoor de omgevingslucht sterk afkoelt. Hoe meer je dus inspuit hoe sterker dit effect. Dat is ook de rede dat je een motor op vollast graag rijk laat lopen, puur om de temperatuur omlaag te krijgen door het verdampen van de brandstof. Bij de E85 projecten zie je dan ook vaak mega injectoren en tot wel 3 brandstofpompen parallel geschakeld.
En daarom zie je bijvoorbeeld ook dat bij een LPG dampgassysteem de LPG verdamper bevriest omdat de LPG word al verdampt in de verdamper voordat het ingespoten word. De energie daarvoor word overigens uit het koelvloeistofsysteem getrokken. Dat is ook meteen het nadeel van dampgasinjectie. (ook dampgas koelt alsnog wel, maar natuurlijk niet zoveel als volledig vloeibaar geinjecteerde brandstof)
Vloeibare gasinjectie zou ook een mogelijkheid zijn, echter heb je daarvoor een pomp nodig in de tank en die kunnen vaak maar heel weinig vermogen leveren. Verder moeten die pompen vrij snel gereviseerd worden voor veel geld. Dat zijn dus ook de redenen dat ik met dampgasinjectie rij ipv vloeibare injectie.

@..., Het moet trouwens een H2c zijn, daar had ik me even in vergist ;) evengoed nog steeds een serieus grote jongen inderdaad, en ik verwacht dan ook onder de 3000 toeren eigenlijk weinig tot niks. Dat is meteen het voordeel van het relatief hoog houden van de compressieverhouding; tot het moment dat de turbo opspoelt rijd het gewoon bijna als een normale M30B34 wat ook niet echt behelpen is. Als je een kleine turbo kiest die heel snel opspoelt krijg je een ontzettend zenuwachtige auto die daardoor enorm veel gebruikt, en die bovendien bovenin alsnog weinig vermogen levert en voor een grote thermische belasting zorgt. Als ik snel wil zijn schakel ik wel een keer terug, om dan ook echt serieus vooruit geschoten te worden :mrgreen:

Ondertussen ben ik bezig om een gat te maken in het inlaatspruitstuk om de gasklep aan de andere kant te kunnen monteren:
Afbeelding

Afdekkapje gemaakt aan de andere kant, incl Inlaatlucht temperatuursensor:
Afbeelding

Ook de wastegate maar is uit elkaar getrokken om uit te zoeken welke veren (combinatie) nodig is voor bepaalde basisdrukken (lekker handig dat hier geen handleiding bij word geleverd over welke verencombinatie te gebruiken):
Afbeelding

Waar ik ook nog mee bezig ben is de aansluiting van de downpipe op de turbine. Dit is een 4inch V-clamp aansluiting. De V-clamp zelf heb ik inmiddels kunnen vinden voor redelijk weinig geld, maar de flens om de downpipe op te lassen nog niet. Behalve dan voor heel veel geld en van RVS, terwijl ik eigenlijk een stalen wil omdat mijn downpipe ook van staal word. Diameter van de downpipe en uitlaat ben ik nog niet helemaal uit. Uitlaat word waarschijnlijk 3 inch, denk erover om de downpipe compleet van 4 inch te maken, moet alleen kijken of ik daar wel mee wegkom qua ruimte..

Afbeelding

Gebruikersavatar
nickdoesburg
Berichten: 282
Lid geworden op: 23 jul 2013, 11:38
Auto: F01 740i / F12 M6 / E30
Locatie: Schoonhoven
Contacteer:

Re: BMW E28 M535i Turbo

Bericht door nickdoesburg » 17 aug 2013, 09:58

5 Maart 2013:

Inmiddels alweer een tijd geleden dat ik een update heb gedaan. Behoorlijk druk geweest met school en werk (en nog steeds) dus nog niet heel veel vorderingen gemaakt, maar niet helemaal stil gezeten :mrgreen:

Vandaag op school het inlaatspruitstuk maar is op de freesbank gelegd om een plat vlak te maken voor de afdichting van de gasklep (spruitstuk loopt origineel zo bol als wat)
Afbeelding

Afbeelding

M50 gasklep past nu mooi :)
Afbeelding

Meteen maar even op zoek gegaan naar een stuk materiaal om een V-band flens te draaien. Even staan praten met iemand van school hierover,
even later komt hij aanlopen met het volgende, of ik hier soms wat aan had :mrgreen: :

Afbeelding

Naja, daar kon ik dus wel wat mee, past perfect, dat scheelt weer een tijdje draaien :) (inclusief V-band die ik helaas inmiddels al had gekocht voor aardig geld)

Afbeelding

Deze bocht bleek van een voormalige DAF testmotor van school te komen, en daar zaten nog wel wat meer leuke dingetjes op in de zin van ontelbare thermokoppels:

Afbeelding

Die kan ik dus ook wel gebruiken! :angel: Nadeel van de thermokoppel is dat je een versterker nodig hebt om ze uit te kunnen lezen.
Nou kwam ik erachter dat Celtemp-services voor ontzettend weinig geld een display aanbied die volgens mij direct een k-type thermokoppel kan uitlezen:
http://www.celtemp-services.nl/egt-mete ... -1244.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Dat bied dus leuke mogelijkheden aangezien je met de thermokoppels ook heel goed temperaturen kan meten zoals olie/water temperatuur. Verder is het natuurlijk bijzonder interessant om de temperaturen voor en na de turbo en intercooler te kunnen meten!

Ondertussen ook vast een grof begin gemaakt aan de flensjes voor de olie af en toevoer voor de turbo. Toevoer word waarschijnlijk een AN4 (nippel word dus op dit flensje gelast) en de afvoer een buis van +- 19mm met een stuk slang. Diameter lijkt heel erg groot, maar liever te groot dan te klein, want een te kleine olieafvoer of eentje die niet lekker kan afvloeien op zwaartekracht kan voor ontzettend veel problemen zorgen.

Afbeelding

Verder ben ik nu aan het nadenken over de kabelboom. Ik overweeg om hem helemaal opnieuw te trekken. Vooral het relaisgebeuren in mijn dashboardkastje is nog niet helemaal naar mijn zin. Heb van de eerste keer inbouwen zoveel inspiratie opgedaan over hoe het beter (of eigenlijk vooral mooier) kan dat ik hem denk ik maar opnieuw op ga bouwen. Ook de schakeling tussen lpg en benzine moet serieus worden aangepast omdat ik straks benzine en LPG tegelijk wil inspuiten. Omdat ik graag de 6( semi sequentieel) uitgangen van de MS3x wil gebruiken als main voor de LPG injectoren, en de V1+V2 van de MS3 als staged benzine injectie, waarbij de staged injectie dus 3 injectoren tegelijk is, maar ik ook nog op benzine wil kunnen starten waarbij de benzine injectoren dus als semi sequentieel op de main moeten worden geschakelt ipv batch in de staged injection brengt dat een aardig ingewikkelde schakeling met zich mee. Optie zou kunnen zijn om van de semi-sequentiele injectie af te stappen en de zowel de LPG en Benzine injectoren als groepjes van 3 bij elkaar te pakken. Probleem daarmee is alleen dat de LPG injectoren heel laag ohmig zijn. Ik heb de LPG injectoren nu elk voorzien van een 3,3ohm vermogensweerstand waardoor de totale weerstand 6,6 ohm is. Hierdoor blijft het vermogen in de injectoruitgangen van de MS3x relatief laag. Als ik 3 injectoren parallel bij elkaar pak inclusief de weerstanden, kom ik op een weerstand van rond de 2.2ohm uit. Dat is een behoorlijke belasting op de injectorpoorten.. misschien dat de weerstanden nog in serie erachter kunnen, maar of dat lekker werkt moet ik nog uitzoeken. Het zou het omschakelcircuit tussen LPG en benzine wel een stuk simpeler maken :mrgreen:

Gebruikersavatar
nickdoesburg
Berichten: 282
Lid geworden op: 23 jul 2013, 11:38
Auto: F01 740i / F12 M6 / E30
Locatie: Schoonhoven
Contacteer:

Re: BMW E28 M535i Turbo

Bericht door nickdoesburg » 17 aug 2013, 10:05

7 maart 2013:

Omdat ik nu heel goedkoop (gratis :angel: )aan thermokoppels kan komen leek het me wel leuk om wat andere waardes te monitoren in de auto zoals temperatuur
voor en na de turbine en voor en na de intercooler. (vooral puur uit interesse)
Celtemp heeft trouwens ook losse controllers: http://www.celtemp-services.nl/egt-module-p-1557.html" onclick="window.open(this.href);return false; dus ik zou de 2 ingangen die nu nog vrij zijn op de MS3x (SpareADC en EXT_MAP) ook kunnen gebruiken om nog 2 temperaturen te kunnen meten (en dus ook te loggen)

Ik denk er ook over om een RS232 naar bluethoot adapter te kopen voor de MS3x, zodat ik een android tablet in kan bouwen met shadowdash. Tablets kosten tegenwoordig niet zo veel meer en dat scheelt ook weer een hoop geld aan meters en is natuurlijk een super gave gadget om te hebben :mrgreen: Het enige wat me nu tegenhoud is de forse prijs van $85,90 dollar incl verzenden voor de RS232 adapter https://www.efianalytics.com/products/c ... tooth.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Voor de geinteresseerde nog een linkje over wat shadowdash is:
http://tunerstudio.com/index.php/shadowdashmsmenu" onclick="window.open(this.href);return false;

(edit augustus 2013: shadowdash is niet meer interessant, er is een nieuwe app voor android, MSdroid. Die kan ook via USB monitoren waardoor je geen belachelijk dure bluethootadapter meer nodig hebt)

Heb ondertussen ook nog 2 kleine (25mm) dumpvalve's op de kop getikt. Had liever 1 grote gehad, maar kon deze 2 voor zo weinig krijgen dat het wel het proberen waard is. Ben benieuwd hoe dat werkt en klinkt :mrgreen:
Afbeelding

14 maart 2013:

Heb vandeweek nog even na lopen denken. Het bij elkaar pakken van de LPG injectoren zit me toch niet helemaal lekker vanwege de lage weerstand. Door een gesprek met een klasgenoot herinnerde ik me ineens dat ik nog 2 peak and hold boardjes had liggen. Deze wou ik bij de eerste inbouw al gaan gebruiken, maar toen kwam ik erachter dat deze een 0-5v signaal nodig hebben ipv van een massagestuurd signaal zoals de MS3x geeft. Hiervoor is een simpel schakelingetje te maken die het massagestuurd signaal omzet naar een 0-5v signaal, maar omdat ik de injectoren destijds sequentieel aangesloten heb en dus 6 van die schakelingetjes nodig zou hebben heb ik dat toen achterwege gelaten omdat ik het te complex (en daardoor onbetrouwbaar) vond worden. Ik rij nu dus met 6 weerstanden in serie.

Als ik echter nu 3 injectoren bij elkaar ga pakken kan ik de peak and hold boardjes mooi gaan gebruiken omdat ik dan maar 2 schakelingetjes nodig heb. Zo kan ik mooi de stroom door de MS3x beperken. Als ik nu al voel aan de temperatuur wat voor energie de weerstanden dissiperen is dat denk ik een mooie oplossing.

Dit is de schakeling die ik nu verzonnen heb: (getekend in LPG stand dus staged injection mogelijk)
Afbeelding

Voor de rest niet zo heel veel boeiende update's, maar toch weer niet helemaal stil gezeten:

Gasklepbevestiging afgemaakt:
Afbeelding

Afbeelding

LPG nippels tappen:
Afbeelding

Resultaat: (moet nog gespoten worden)
Afbeelding

Verder nog wat spulletjes binnen gekregen, waaronder 2 flexdelen voor de uitlaat en de wastegate uitlaat. Flexdeel voor de wastegate is bedoeld om de thermische uitzetting op te vangen op het moment dat de wastegate open gaat.
Afbeelding

Ik had de ingeving om een manometer van de hydrauliekboer als turbodrukmeter te gebruiken. Kosten nog niet eens 10.- euro
en de kwaliteit is volgens mij nog veel beter als een "officiele" boostmeter :mrgreen: Is officieel dan wel bedoeld om oliedruk te meten,
maar volgens mij moet luchtdruk ook geen probleem zijn. (kan niet bedenken waarom het niet zou werken) Binnenkort even testen met een drukmeter.
Afbeelding

Verder nog een stuk slang voor de olie afvoer. Dit is ook hydrauliekslang en kost ook bijna niks, zelfs niet in deze diameter (25mm binnendiameter)
Hij is alleen wel ontzettend stug dus ik hoop dat het allemaal een beetje uitkomt.
Afbeelding

En nog een paar dingen door de straalkast gehaald om binnenkort te kunnen spuiten.
Afbeelding

Gebruikersavatar
nickdoesburg
Berichten: 282
Lid geworden op: 23 jul 2013, 11:38
Auto: F01 740i / F12 M6 / E30
Locatie: Schoonhoven
Contacteer:

Re: BMW E28 M535i Turbo

Bericht door nickdoesburg » 17 aug 2013, 10:08

20 april 2013:

Zo, laatste update alweer een tijd geleden. Laatste weken weer extreem druk geweest met school dus helaas weinig tijd gehad om hier wat te schrijven
en aan de auto te werken. Uiteindelijk toch wel weer wat kunnen doen.

De schakeling die ik had bedacht voor de staged injection heb ik nog wat verder aangepast en uiteindelijk hierop uitgekomen:(ik zie nu trouwens dat de blusdiode's over de relais verkeerd om zijn getekend, zijn gelukkig wel goed gemonteerd :angel: )
Afbeelding

De schakeling was inmiddels wat te ingewikkeld geworden om nog netjes los in het dashboardkastje kwijt te kunnen, dus heb ik maar een doosje gekocht bij de elektronicaboer en daar alles in gepropt:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nog een paar lasbochten erbij gehaald voor het uitlaatspruistuk en downpipe, incl 4 inch voor het eerste stukje downpipe. Best een indrukwekkende diameter :angel:
Afbeelding

4 inch aanzuigslang binnen gekregen. (wat zijn die dingen belachelijk duur zeg) Nu nog met een alu verloop naar 3 inch met een 3 inch filter erop. Filter is voor mijn gevoel wel wat aan de kleine kant maar ga eerst proberen hoe dit gaat. 4inch filter is meteen een serieus stuk duurder. Waarschijnlijk ga ik straks toch hier en daar druk meten in mijn systeem om de effiecienty te bepalen van bepaalde onderdelen. Vooral luchtfilter en intercooler zijn hierbij interessant.
Afbeelding

Inlaatspruitstuk is inmiddels ook gespoten en klaar om gemonteerd te worden:
Afbeelding

Dan het EGT display waarvan ik zeer gecharmeerd ben. Dit display kost 22,5.- euro en heeft een ingebouwde versterker die nodig is om een thermokoppel uit te kunnen lezen. Op dit display kan je dus direct een (k-type) thermokoppel aansluiten. Komt op de foto niet echt lekker uit maar ziet er in het echt echt top uit en zeer goed afleesbaar:
Afbeelding

Verder heb ik de ruitensproeiertank alvast naar de koffer verplaatst om ruimte te maken voor de turbo. Zit opzich wel mooi, eerste keer rijden legde alleen wel meteen een probleempje bloot van deze constructie, want de de sproeiers beginnen nu bij hard remmen vanzelf te spuiten door de massatraagheid van de vloeistof in de 4 meter slang die van voor naar achter ligt :mrgreen: Maargoed, dat los ik wel weer op met een extra klepje aan de voorkant.
Afbeelding

Als laatste heb ik de turbodruk meter alvast een plekje gegeven. Deze wou ik graag goed in het zicht hebben zitten zodat ik tijdens het rijden niet naar beneden hoef te kijken om de turbodruk af te kunnen lezen. Of het mooi is zullen de meningen over verdeelt zijn. Ik vind het wel wijs, en gaat zo wel goed functioneren denk ik (daar gaat het mij om)
Afbeelding

Verder ben ik erg benieuwd wat de oldtimer regeling gaat doen. Ik hoop dat het een beetje voordelig uitvalt voor LPG auto's.
Mijn auto staat voor 1516Kg leeggewicht op kenteken, en daar zou ik in de wegenbelasting op LPG serieus niet vrolijk van worden. Mocht het zo ver komen gooi ik denk ik de LPG eruit om plaats te maken voor een E85 installatie. Die kan ik dan ook weer mooi gebruiken icm met de staged injection en benzine :mrgreen:

Gebruikersavatar
nickdoesburg
Berichten: 282
Lid geworden op: 23 jul 2013, 11:38
Auto: F01 740i / F12 M6 / E30
Locatie: Schoonhoven
Contacteer:

Re: BMW E28 M535i Turbo

Bericht door nickdoesburg » 17 aug 2013, 10:10

29 April 2013:

Na de trage voortgang van de laatste tijd heb ik nu maar weer is de gang erin gezet. Ik heb mijzelf het doel gesteld om de auto op 8 Juni rijdend te hebben op turbo om ermee naar de sharknosemeeting te gaan. Gaat heel krap worden, maar proberen kan altijd :thumbup:

Eerst heb ik vorige week het inlaatspruitstuk met bijbehoren maar is gemonteerd:
Afbeelding

Paste allemaal erg mooi, had verwacht dat ik veel meer zou moeten verplaatsen. Heb nu de koelvloeistoftank verplaatst en zijn originele beugel weggeslepen. Gaskabel paste meteen perfect op het M50 gasklephuis. TPS sensor doet het nu ook perfect, deze was door zijn niet originele montagehoek op het originele gasklephuis een beetje vaag rond de 0% stand. De siliconenslang zit nu alleen nog heel lichtjes tegen de hydrauliek olietank aan, maar ik denk dat ik dat wel kan oplossen door de slang een klein stukje in te korten. In de alu buis komen de 2 dumpvalves en nog een slangaansluiting voor de idlevalve. Deze ga ik er vandeweek ook inmaken.

Na wat lichte aanpassingen in de tune liep hij weer perfect met het nieuwe spruitstuk. (zodat ik ermee naar een werkplaats kon rijden) Daarna zondag begonnen met het demonteren van het originele uitlaatspruitstuk. Ging niet echt van harte, waarschijnlijk zat dat ding al langer vast op deze motor dan dat ik besta. (uiteraard is de bout waar je het meest kutte bij kan dol) Uiteindelijk na een middag klooien toch eraf gekregen.

Vandaag dan eindelijk maar begonnen met het uitlaatspruitstuk. Toch wel een van de grootste en moeilijkste klussen van de hele ombouw vind ik. (motormanagement daar gelaten) Het spruitstuk ga ik opbouwen uit gewoon S235 staal en lasbochten. Was eerst van plan om het geheel tig af te lassen, maar omdat ik dat nog niet goed genoeg beheers (wel druk bezig om het te leren) en ik vandaag en morgen een super mooie werkplaats tot mijn beschikking heb maar besloten om gewoon meters te maken met de mig. Uiteindelijk komt er al genoeg bij kijken. Aldoende je aan het bouwen bent heb je alweer tienduizend ideeen over hoe je het volgende keer nog mooier kan doen. Daarom ook erg leerzaam maar ook heel erg leuk om te doen.

Eerst begonnen met het plaats bepalen van de turbo, rekening houdend met zo veel mogelijk factoren:
Afbeelding

Eenmaal op een mooie plek de uitlaatflens vast gezet aan de turboflens:
Afbeelding

Dan kan het grote puzzelen beginnen :mrgreen: Streef er naar om zo veel mogelijk gelijke lengtes te maken, maar dat is toch wel erg lastig en dus ook niet helemaal perfect gelukt. Toch voor de eerste keer zeker niet ontevreden tot zo ver.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Turbo kan inmiddels leunen op het spruitstuk, begint er toch wel wijs uit te zien :angel:

Afbeelding

Afbeelding

Morgen weer verder met het spruitstuk!

30 april 2013:

Vandaag weer verder gegaan met het spruitstuk. Tjonge jonge wat moet je met veel dingen rekening houden. Het is voor mij de eerste
keer dat ik een turbo spruitstuk maak, en het is ongelovelijk leerzaam tot nu toe. Weet wel dat ik de volgende keer een lijstje ga maken met zaken
om rekening mee te houden, heb nu al een keer gehad dat ik bij het passen van het (inmiddels redelijk vergevorderde )spruitstuk ineens dacht "oja dat moet er ook nog bij". Gelukkig kon ik daar nu nog mee wegkomen wegkomen :mrgreen: (bijv olieafvoer, bougiekabels) Probleem is dat je bij elke stap die je zet van het spruitstuk moet nadenken hoe het uitkomt met de andere delen, en dan vergeet je snel wat.

Uiteindelijk vandaag tot de onderstaande status kunnen komen (toen was het gas op van de mig) Bijna klaar, alleen de 2 wastegate aansluitingen moeten er nog op komen en hier en daar nog aflassen op de flens. Niet ontevreden voor de eerste keer, maar wel een hoop ideeën rijker voor de volgende keer :mrgreen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Uiteraard weer even de turbo erop gezet en een paar fototjes geschoten ;)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Luchtfilter komt nu ook mooi uit na het wegslijpen van een paar beugeltjes:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
nickdoesburg
Berichten: 282
Lid geworden op: 23 jul 2013, 11:38
Auto: F01 740i / F12 M6 / E30
Locatie: Schoonhoven
Contacteer:

Re: BMW E28 M535i Turbo

Bericht door nickdoesburg » 17 aug 2013, 10:13

1 mei 2013:

Vandaag na een dagje werken weer even 2 uurtjes aan het project gewerkt:

Hier ging ik dus echt niet mee wegkomen: De compressoruitgang kwam echt een beetje lullig uit. Flexibele slang erop had gekund, maar omdat het uitlaatspruitstuk toch iets anders was geworden dan ik had bedacht toen ik de turboplek bepaalde zou een slang gewoon wegsmelten door de stralingswarmte van het spruitstuk:
Afbeelding

Moest even nadenken hoe ik dit nou weer is op zou gaan lossen, maar eigenlijk was de oplossing niet zo heel ingewikkeld :mrgreen: :
Afbeelding

Afbeelding

Nu komt het allemaal wel mooi uit :angel: (morgen even de boel laten aflassen door een ervaren alu TIG lasser)
Afbeelding

Afbeelding

Verder nog even paar buisjes gedraaid voor de 2 dumpvalves en slang naar de idlevalve:
Afbeelding

Dumpvalves er even op gehangen voor het idee :mrgreen:
Afbeelding

Begint steeds meer ergens op te lijken:
Afbeelding

Afbeelding

5 mei 2013:

Deze week aardig op kunnen schieten in de vakantie. Heb geprobeerd zoveel mogelijk klaar te krijgen naast het werk.
Volgende week weer naar school, zal wel weer afkicken zijn :mrgreen:

Compressorhuis is inmiddels afgelast, komt nu super mooi uit met de intercooler:
Afbeelding

Afbeelding

Ook de dumpvalvepijpjes zijn inmiddels afgelast:
Afbeelding

Eerste stuk bij de wastegate gemaakt. De 2 pijpjes zijn gescheiden tot vlakbij de klep (plaatje tussen gelast) ivm de twinscroll turbine.
Wastegate komt overigens onder het spruitstuk, kon hem helaas niet meer mooi in het zicht wegwerken. Wel jammer, vind het wel een mooi ding om te zien.
Nu ik de foto bekijken vraag ik me overigens af hoe het flexdeel zich gaat houden op deze plek qua temperatuur :P
Afbeelding

Downpipe is inmiddels ook bijna af, moet alleen nog een ingang in komen voor de wastegate en een lambdabung:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vandaag weer verder met de downpipe en misschien de uitlaat. Eerste ritje begint in zicht te komen, naast de downpipe en uitlaat moet de olie toe en afvoer nog geregeld worden, ik moet nog wat bekabeling aanpassen hier en daar (oa staged injection, en hier en daar wat kabels verleggen ivm de hitte), paar meters + boostcontroller aansluiten en dan kan ik in principe gaan rijden! Ben heel erg benieuwd :mrgreen:

Gebruikersavatar
nickdoesburg
Berichten: 282
Lid geworden op: 23 jul 2013, 11:38
Auto: F01 740i / F12 M6 / E30
Locatie: Schoonhoven
Contacteer:

Re: BMW E28 M535i Turbo

Bericht door nickdoesburg » 17 aug 2013, 10:16

9 mei 2013:

Spruitstuk en downpipe is qua laswerk inmiddels ook af. Wastegate aansluitingen zitten er inmiddels ook op. Had iets netter gekund, maar had erg weinig ruimte en was het een beetje zat dus iets te weinig aandacht aan besteed. Was ook erg lastig om de boel zo te maken dat het spruitstuk nog demontabel is. Dat is ie nu nog net. (echt net :P ) Bedoeling is om hem nu te gaan stralen, spuiten (voor hoelang dat blijft zitten) en gedeeltelijk in de heatwrap te zetten.
Afbeelding

Afbeelding

Downpipe inmiddels ook zwart gespoten tegen de corrsie:
Afbeelding

Om hem vervolgens in te pakken met heatwrap, waardoor je niks meer van het zwartspuiten ziet :mrgreen:
Afbeelding

Tijdje geleden kreeg ik van mn oom 2 dempers in mn handen gedrukt. Voor het mooie zijn ze eigenlijk net ietsie te klein, maar proberen kan altijd dus ga eerst met deze dempers rijden. Wisselen kan altijd nog. Vandaag ff aan elkaar gemaakt voor de 3 inch pijp die van voren komt:
Afbeelding

Ben benieuwd hoeveel herrie dit gaat maken :P
Afbeelding

Vergelijking met de originele dempers, tjonge wat is die originele zooi ongelovelijk zwaar zeg. Dit is de enige demper die er nu voor terug gaat komen. Ben benieuwd hoe dat gaat klinken. Hoop dat het beetje binnen de perken blijft. Gelukkig dempt de turbo ook veel geluid:
Afbeelding

23 juni 2013:

Zo laatste update is alweer erg lang geleden. Belachelijk druk geweest met school (en nog steeds), helaas veel drukker dan ik had voorzien. Had eigenlijk op de sharknosemeeting erbij willen zijn, maar dat was natuurlijk ijdele hoop :mrgreen: Na aankomende week nog een hertentamenweek, dan kan ik me weer volledig storten op het project. De eerste keer starten zit er nu toch wel echt aan te komen :thumbup:

Grootste klus die ik nog moest doen was de uitlaat. Deze heb ik inmiddels al-liggend (helaas thuis geen brug) onder de auto in elkaar gefabriceert :mrgreen: :
uitlaat is nu vanaf de downpipe naar achter 3" inch

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ophanging van de achterdempers moet ik nog even een keer fatsoenlijk regelen als ik op de brug sta, was echt een crime om hem al liggend goed onder
de auto te krijgen:

Afbeelding

Omdat ik toch onder de auto lag meteen even een fototje gemaakt van de onderop geplaatste wastegate:
Afbeelding

Ben best tevreden met hoe de einddempertjes nu onder de auto uitsteken :)
Afbeelding

Inmiddels heb ik de olietoevoer voor de turbo ook geregeld. Uiteindelijk heb ik hiervoor goodridge gebruikt. Ik wou in eerste instantie hiervoor hydrauliekleiding gebruiken omdat het veel goedkoper is, maar had steeds geen tijd om bij een hydrauliekboer langs te gaan en kon op internet niet de goede verloopstukjes ed vinden, dus maar goodridge besteld. Ziet er meteen wel geinig uit :angel:

Afbeelding

Waar ik ook nog mee zat was de olie afvoer. Hiervoor had ik een hele tijd geleden deze al gemaakt:
Afbeelding

Leuk idee natuurlijk, alleen moet deze er nog wel op. Dacht dat doe ik wel even, maar was voor het gemak even vergeten dat daarvoor de grote moer van de krukas er daarvoor af moet. Uiteraard is dat de moer die met het aller hoogste koppel van de hele autovast zit :mrgreen: Met de slagmoersleutel kreeg ik hem niet los. (te kleine compressor) Omdat ik het niet echt fijn vond om de hele aandrijflijn met dit megakoppel te belasten (zit volgens mij met 410nm vast dus heb je zowat het dubbele nodig om hem los te krijgen) heb ik maar een tooltje in elkaar geknutselt om de krukas tegen te houden. (Met dank aan Dujean voor de trillingsdemper)

Afbeelding

Daarna had ik nog gereedschap nodig om de moer los te draaien..omdat ik thuis geen 3/4"opname ratel had, had ik al een verloop gekocht van
1/2" inch opname naar 3/4".. Uiteraard brak de 1/2" sleutel al af voordat de moer ook maar in beweging kwam :mrgreen: Daarom heb ik
uiteindelijk de verloopdop maar aan een steigerpijp van 1m+ gelast, toen gaf de moer zich eindelijk gewonnen. (hoop werk voor zo'n stom moertje)

Afbeelding

Maandag even een keering bestellen voor de distributiedeksel, dan kan ik de nieuwe gaan inbouwen. Hoop dat het goed gaat met de carterpanpakking, dat is wel de laatste die ik nu nog wil vervangen.. (zit er ook nog geen jaar in)

Nog een paar fototjes van hoe de boel er nu bij staat:

Afbeelding

Afbeelding

Motorkap alvast beetje geisoleerd om te voorkomen dat er straks een schroeiplek in zit :mrgreen:
(zal zonder ook wel goed gaan maar ach, baat het niet.. )
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Verder baal ik wel goed van de nieuwe oldtimerregeling die voor mij dus ook inhoud dat in januari de mooie LPG injectie eruit moet.
Ik had een mooie schakeling bedacht en gemaakt (zie vorige posts) om staged injection te kunnen rijden en op benzine te kunnen starten, maar die laat
ik nu maar even achterwege omdat het veel werk is om de kabelboom daarvoor om te bouwen. In plaats daarvan ga ik de boel nu voorlopig zo aansluiten dat de LPG als primaire brandstof dient, en de benzine injectoren gewoon op de staged injection van ds ms3. Daarmee kan ik dan helaas niet op benzine starten, wat het starten in het algemeen dus wel echt een stuk moeilijker gaat maken, vooral als het wat kouder is. Maargoed, in januari gaat de LPG er toch uit. Ik heb er over nagedacht om E85 als staged injection te gebruiken, maar omdat het verbruik daarmee zo'n 30% hoger is en de prijs maar ongeveer 10% goedkoper (tov euro95) is het toch wel een erg dure brandstof. Daarbij is een fuelcell+brandstofslangen+pomp+megainjectoren ook een dergelijk grote investering dat E85 eigenlijk totaal niet interessant is. In plaats daarvan ga ik dus gewoon voor een setje grotere injectoren en een zwaardere brandstofpomp om gewoon op euro95 te kunnen rijden. Het rijden op 1 brandstof maakt alles eigenlijk meteen een stuk makkelijker. Vooral LPG is een moeilijke brandstof om af te stellen qua koudstart, stationair e.d. (energiedichtheid van gas is erg afhankelijk van de temperatuur en behoorlijk onstabiel)

Gebruikersavatar
nickdoesburg
Berichten: 282
Lid geworden op: 23 jul 2013, 11:38
Auto: F01 740i / F12 M6 / E30
Locatie: Schoonhoven
Contacteer:

Re: BMW E28 M535i Turbo

Bericht door nickdoesburg » 17 aug 2013, 10:20

17 Juli 2013:

Inmiddels heb ik niet stil gezeten en flink aan de M535i gewerkt.. Vorig week stond hij er uiteindelijk zo bij en was het eindelijk tijd voor de eerste proefrit:
Afbeelding

Tankstation probleemloos bereikt :angel:
Afbeelding

Eerste proefrit bracht meteen een paar zaken aan het licht om aan te werken. Zo was lekte het uitlaatspruitstuk behoorlijk wat een nogal irritant tikkend geluid maakt. Achteraf bleek dat ik bij een cilinder 2 uitlaatpakkingen had gebruikt, dus geen wonder dat ie nogal veel herrie maakte :mrgreen:
Een ander serieuzer probleem was de ontsteking. Op het moment dat de boost er in begon te komen kon die het niet meer aan, soort spark blowoff waardoor de boost ook niet verder opgebouwd werd. De bougiekabels sloegen ook door naar de kleppendeksel, dus dat werkte de spark blowoff natuurlijk behoorlijk in de hand (denk niet dat het de primaire oorzaak was)

Na deze bevindingen meteen aan het sleutelen gegaan. Meteen de laatste gaatjes in het uitlaatspruitstuk gedicht en 2x EGT sensoren ingebouwd. 1x voor het display en 1x voor de MS3x zodat ik de temp ook kan loggen. Verder heb ik de bougiekabels ingetaped met zelfvulcaniserende tape voor zowel electrische als warmte isolatie. Ik had deze eerst ingepakt met aluminium isolatietape (op sommige stukken met glasvezel) maar dat gaf dus wat problemen met doorslaan. Verder meteen de bougies vervangen (is alleen mogelijk als het spuitstuk is gedemonteerd) voor NGK BPR7ES ipv BPR5ES. twee graadjes kouder dus. Wat precies de gedachte is bij koudere bougies voor turbo toepassingen weet ik niet precies, maar volgens heeft het te maken met de ionisatie energie die nodig is om de vonk over te laten slaan bij bepaalde temperaturen. Deze energie is volgens mij ook hoger onder hogere druk, vandaar dat men bij turbosetups vaak problemen heeft met de ontsteking.

In ieder geval, na deze aanpassingen loopt hij echt fantastisch :thumbup: Druk staat nu op 0,5 bar (lichtste wastegateveer) en dat gaat toch al wel echt serieus hard :mrgreen: Heel erg gave ervaring na zolang met het bouwen bezig te zijn geweest! Ik rij op dit moment alleen nog op LPG of benzine, de staged injection ga ik eerdaags aan de gang proberen te krijgen. Wat ik eerst ga doen is de motorsteunen vervangen voor alu exemplaren omdat ik bang ben dat ik de originele kapot ga trekken. Dutycycle van de LPG installatie zit nu bij 5500 toeren op 80% maar vanaf 4500 toeren begint hij al armer te lopen (weinig druk achter de injectoren en doortrekken boven 4500 toeren heeft geen zin) , dus de staged injection is nu al wel gewenst/noodzakelijk. Verder natuurlijk nog veel afstel optimalisatie werk, vooral qua ontsteking. Daar valt nog wel wat uit te halen vermoed ik.

Bij deze een impressie de tweede proefrit:



Gebruikersavatar
nickdoesburg
Berichten: 282
Lid geworden op: 23 jul 2013, 11:38
Auto: F01 740i / F12 M6 / E30
Locatie: Schoonhoven
Contacteer:

Re: BMW E28 M535i Turbo

Bericht door nickdoesburg » 17 aug 2013, 10:22

21 Juli 2013:

Gister een beetje aan het kloten gegaan om de staged injection aan de gang te krijgen. Dit was echt hard nodig omdat hij dus serieus arm ging lopen vanaf 4500 toeren en ik dus niet lekker door kon trekken. Uiteindelijk had ik de staged injection aan de gang, dus kon ik weer opnieuw beginnen met mn VE tabel af te stellen. Gelukkig doet de VE Analyser (Autotune) een hoop, maar bovenin de toeren kan die het echt niet meer bijhouden dus dat is wat meer werk omdat je dat stuk het beste met de hand kan doen (en met behulp van de datalog) Ik heb de staged injection nu op RPM based staan, waarbij hij dus vanaf een bepaald toerental de benzine injectoren erbij pakt. Heb ook geprobeert met tabel based maar dat ging niet echt lekker. Had de RPM eerst op 4000 staan, maar dan komen de benzine injectoren er precies bij als de boost erin knalt, dus heb ik het uiteindelijk maar naar 3000 toeren gezet. Nu kan die dus rustig de benzine injectoren erbij pakken zonder dat hij net vol in de boost komt. Je merkt nu helemaal niks meer van.

In ieder geval kan ik nu lekker doortrekken, en dat maakt echt verschil. Tjonge wat loopt dat ding nu al echt hard zeg :mrgreen:
Ben nu ook op het punt aangekomen dat de koppeling het niet meer echt houd, dus voor ik verder kan gaan qua boost zal er eerst een andere koppeling in moeten.



26 juli 2013:

BMW doet het verder nog steeds goed, heb er afgelopen week behoorlijk veel mee gereden en nog geen gekke dingen. ik ga mogelijk nog wel een kleine aanpassing maken aan de downpipe om de laatste bougiekabel iets te ontlasten qua temperatuur. Die krijgt het nu behoorlijk warm. Tot nu toe gaat dat goed, maar ik denk dat als ik echt een keer lang ga doortrekken op de autobahn oid dat het toch wel heel kritisch word. Verder word ik op het moment beperkt door de koppeling die het niet houd bij stevig accelereren vanuit stilstand.

Gister nog even een filmpje gemaakt van de 0-100 tijd. Ondanks dat ik heel rustig door z'n heen ga ivm de koppeling toch nog 0-100 in ongeveer 5 sec. Het loopt in ieder geval best aardig door :mrgreen:


Gebruikersavatar
nickdoesburg
Berichten: 282
Lid geworden op: 23 jul 2013, 11:38
Auto: F01 740i / F12 M6 / E30
Locatie: Schoonhoven
Contacteer:

Re: BMW E28 M535i Turbo

Bericht door nickdoesburg » 17 aug 2013, 10:24

Zo, topic is nu up to date, ben benieuwd naar de reacties! ( en uiteraard ook opmerkingen!)

Gebruikersavatar
Luc B
Berichten: 1404
Lid geworden op: 23 jun 2008, 09:31

Re: BMW E28 M535i Turbo

Bericht door Luc B » 17 aug 2013, 10:41

Hele toffe write-up. Als ik weer eens op de hts kom kom ik graag eens kijken! Inspireert mij zeker mijn volvo project door te zetten.

Respect voor het niet gebruiken van kant en klaar producten/kitjes.

Gebruikersavatar
Sander-E46
Berichten: 2410
Lid geworden op: 07 apr 2013, 12:13

Re: BMW E28 M535i Turbo

Bericht door Sander-E46 » 17 aug 2013, 11:03

Heb met plezier zitten lezen, ben nog niet zo oud maar weet het nu zeker, over een paar jaar komt er bij mij ook zon project, en vragen Had ik al in t andere topic gedaan, maar wat is dat ding DIK!

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12751
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: BMW E28 M535i Turbo

Bericht door MartijnGizmo » 17 aug 2013, 11:04

Fantastisch! :clap: Net een uurtje zitten lezen, maar man, wat een werk! Op een deel van de elektronica na snap ik het allemaal wel, maar omdat zo ff zelf te doen... pfff. Respect!

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: BMW E28 M535i Turbo

Bericht door GTRene » 17 aug 2013, 11:26

wat een uitzoekwerk :D
gaaf hoor, de uitlaat klinkt nog goed ook zo te horen in de video, lijkt mooi te lopen zo.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22258
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: BMW E28 M535i Turbo

Bericht door Niels » 17 aug 2013, 11:26

Je kunt de geleerde theorie maar in de praktijk brengen :headbang:

Twee opmerkinkjes: Gooi er op die foto nou 95 in? :wink: Waarom de heat wrap om de downpipe heen? Raakt de turbo dan z'n warmte wel kwijt?

Gebruikersavatar
ErikMartijn
Berichten: 1816
Lid geworden op: 08 jan 2010, 15:41
Locatie: 323ti
Contacteer:

Re: BMW E28 M535i Turbo

Bericht door ErikMartijn » 17 aug 2013, 11:33

Geweldig project! Kom hem wel eens bewonderen op school komend jaar. Ben benieuwd naar het eindresultaat. :thumbup:

Robin
Berichten: 51406
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: BMW E28 M535i Turbo

Bericht door Robin » 17 aug 2013, 11:37

Mooie technische info! Skitterend ding!

Succes ermee. :df:

Walter
Berichten: 2315
Lid geworden op: 15 dec 2008, 09:03

Re: BMW E28 M535i Turbo

Bericht door Walter » 17 aug 2013, 11:49

.
Laatst gewijzigd door Walter op 24 jan 2017, 19:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Robin
Berichten: 51406
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: BMW E28 M535i Turbo

Bericht door Robin » 17 aug 2013, 12:16

Zonder tussenkomst van die waardeloze VS hadden we hier < 70 jaar terug 'n dikke AH bonuskaart gehad of zaten we 'n tijd lang onder 't juk van wat commies.

Beter dus:)

Churchill zei al:
"The farther backward you can look, the farther forward you are likely to see."
Sorry dit hoort in 't wereldtopic... :mrgreen:





.

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: BMW E28 M535i Turbo

Bericht door Petrolhead Tom » 17 aug 2013, 13:48

Fantastisch project!

Rupie
Berichten: 9466
Lid geworden op: 19 nov 2007, 15:31

Re: BMW E28 M535i Turbo

Bericht door Rupie » 17 aug 2013, 15:04

Klinkt heerlijk dat blok!

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26744
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: BMW E28 M535i Turbo

Bericht door Martijn_bmw » 17 aug 2013, 18:45

echt fantastisch gaaf als je dat allemaal zelf zo kan maken :hot:

super leuk project!! en klinkt ook mooi zo in de filmpjes

Gebruikersavatar
nickdoesburg
Berichten: 282
Lid geworden op: 23 jul 2013, 11:38
Auto: F01 740i / F12 M6 / E30
Locatie: Schoonhoven
Contacteer:

Re: BMW E28 M535i Turbo

Bericht door nickdoesburg » 17 aug 2013, 20:20

Martijn_bmw schreef:echt fantastisch gaaf als je dat allemaal zelf zo kan maken :hot:
super leuk project!! en klinkt ook mooi zo in de filmpjes
Bedankt! Het zelf maken is ook het grootste deel van de hobby ;) Als je het allemaal moet laten doen is het niet te betalen en mis je de grote lol van het bouwen. Op de filmpjes klinkt hij inderdaad lekker, maar komt nog niet eens in de buurt van het echt :mrgreen:
Ruben schreef:Klinkt heerlijk dat blok!
Bedankt, klinkt inderdaad bijzonder goed. (zoals gezegd in het echt nog 10x beter dan op film) Zit alleen wel een hele zware resonantie in die bij 120 bijna niet vol te houden is. Verder is het echt fantastisch. Moet alleen dus wel nog een middendempertje tussen helaas.
Petrolhead Tom schreef:Fantastisch project!
Thanks!
Walter schreef:Een geweldig verhaal! :thumbup:

Ik heb het met plezier gelezen. Vooral dingen als:
nickdoesburg schreef:Dit soort dingen vind ik waanzinnig interessant en kan zodoende ontzettend veel uren steken in het lezen uitzoeken over dit soort materie. Nadat ik een aantal keer met Rob contact had gehad, in eerste instantie over de MS3x, maar al snel ook over het turboverhaal, heb ik besloten om het gewoon te gaan doen.
Gewoon aanpakken! En dan ook die combinatie van dingen die je allemaal moet kunnen.. solderen, lassen, etc.

Ook erg leuk die leuke hacks die je doet, zoals die turbodrukmeter of een steigerpijp gebruiken. :clap:
Bedankt! Je moet inderdaad gewoon beginnen. Dat is de enige manier waarop je echt iets kan leren. 2 jaar geleden wist ik nog bijna niks van turbo's en vrij programmeerbare motormanagementsystemen ;)
Die hacks zijn inderdaad altijd leuk, onstaat vaak door een gebrek aan budget. Dat zorgt weer voor een verhoogte creativiteit :mrgreen:
Robin schreef:Mooie technische info! Skitterend ding!
Succes ermee. :df:
Bedankt! Technisch is hij inderdaad heel mooi, qua carosserie mag hij wel een beetje een spuitbeurtje hebben. Maargoed, daar ligt bij mij voorlopig nog niet de prioriteit :mrgreen:
ErikMartijn schreef:Geweldig project! Kom hem wel eens bewonderen op school komend jaar. Ben benieuwd naar het eindresultaat. :thumbup:
Bedankt! Kom rustig is kijken, praten over de hobby is altijd leuk (let op: als ik begin met praten houd het niet meer op ;) )
Niels schreef:Je kunt de geleerde theorie maar in de praktijk brengen :headbang:

Twee opmerkinkjes: Gooi er op die foto nou 95 in? :wink: Waarom de heat wrap om de downpipe heen? Raakt de turbo dan z'n warmte wel kwijt?
Strookt inderdaad wel met mijn opleiding, maar puur met de kennis die je op de HTS krijgt kan je dit absoluut niet doen. Dit is vooral heel veel uitzoek en inlees werk uit eigen interesse (voorzichtige schatting 1000+ uur) Wel krijg je door de HTS veel inzicht op technische/natuurkundige/wiskunde zaken waardoor je vaak de materie heel snel kan oppakken en goed begrijpt waarom bepaalde dingen gebeuren en wel of niet goed gaan.

Ik gooi er inderdaad euro95 in. Niks mis mee, grootste deel is toch LPG waar ik op rij en dat heeft een octaangetal van 100+ Verder is mijn setup nu nog niet zo spannend dat ik al euro98 nodig heb. Met het voorlopig doelvermogen van 500pk is dat ook nog niet eens echt nodig, zeker niet icm de staged injection.

Die heatwrap is hoofdzakelijk om de temperatuur onder de kap in toom te houden en de bougiekabels te beschermen. Een turbosetup is thermisch een zeer grote uitdaging, zeker met veel vermogen. De turbo kan z'n hitte prima kwijt, die word pas heter als je het uitlaatspruitstuk gaat inwrappen of een thermoblanket over de turbo gaat doen. Dan heb je kans dat die kapot gaat, zeker met deze turbo die oorspronkelijk van een diesel komt (lagere uitlaatgas temperaturen)
GTRene schreef:wat een uitzoekwerk :D
gaaf hoor, de uitlaat klinkt nog goed ook zo te horen in de video, lijkt mooi te lopen zo.
Bedankt! Het is idd wel wat uitzoekwerk :mrgreen: Hij klinkt idd lekker, loopt nu ook wel mooi maar nog genoeg finetuning te doen qua afstellen. Ontsteking staat nog erg veilig, verbeteren heeft nu geen zin omdat de koppeling het dan niet houd.
MartijnGizmo schreef:Fantastisch! :clap: Net een uurtje zitten lezen, maar man, wat een werk! Op een deel van de elektronica na snap ik het allemaal wel, maar omdat zo ff zelf te doen... pfff. Respect!
Bedankt! De uitdaging is inderdaad om alles zelf te doen, daar leer je het meest van. Oorspronkelijk is dit ook een leerproject, en wat dat betreft is het wel geslaagd. :mrgreen:
Sander-E46 schreef:Heb met plezier zitten lezen, ben nog niet zo oud maar weet het nu zeker, over een paar jaar komt er bij mij ook zon project, en vragen Had ik al in t andere topic gedaan, maar wat is dat ding DIK!
Bedankt! Ik ben ook pas 23 hoor ;-) Als je het leuk vind moet je het zeker doen over een paar jaar! Mocht je nog vragen hebben hoor ik het wel ;)
Luc B schreef:Hele toffe write-up. Als ik weer eens op de hts kom kom ik graag eens kijken! Inspireert mij zeker mijn volvo project door te zetten.

Respect voor het niet gebruiken van kant en klaar producten/kitjes.
Bedankt! Kom rustig een keer kijken, vind ik alleen maar mooi. Gewoon doorzetten dat project! Kant en klaar kitjes zijn niet echt te krijgen voor dit soort vermogen. Bovendien zijn die vaak vies geengineerd naar mijn mening ;)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BMWDennis, Fabian, Godspeed, HJ2, Mark 320iS, SlowCo en 102 gasten