Laatste update/reactie is alweer ruim 3 maanden geleden, tijd vliegt.. Qua setup is er op het moment nog niet zo heel veel veranderd, maar er zijn wel een paar interessante ontwikkelingen. (en plannen op redelijk korte termijn) Verder vooral veel gereden
Waar ik op dit moment nog afhankelijk van ben is wat de oldtimerregeling gaat doen. Op het moment dat dit doorzet wil ik voor Januari de LPG eruit halen. Totdat dat allemaal zeker is ben ik dus een beetje beperkt in wat ik kan doen omdat hij rijdbaar moet blijven voor de keuring. (heb al een afspraak gemaakt bij de RDW voor het geval dat het doorgaat) Indien die keuring nodig is is het meteen een mooie mogelijkheid om te proberen het vermogen op het kenteken te krijgen. Proberen kan altijd. Met het oog daarop heb ik besloten om de E28 met de huidige setup op de testbank te zetten. Ik had nog een vermogensmeting tegoed die ik had gewonnen op de meeting in Zevenaar. In eerste instantie was ik van plan om deze na de winter omdat ik binnenkort het blok eruit ga halen voor een paar aanpassingen voor flink meer boost, maar omdat het nu mooi uit kwam en ik toch ook wel benieuwd was naar de huidige setup deze week op de dyno geweest bij Ludwig Performance.
Was een zeer leerzaam dagje. Ik had altijd al last gehad bij een rommelige AFR bij hoge toeren (ook niet lekker doortrekken bovenin) en hier nooit echt een duidelijke oorzaak van kunnen vinden. Dit kwam op de dyno natuurlijk meteen gigantisch naar voren met een ontzettend rommelige koppelcurve rond 5000rpm. Na de hele tune door te zijn gelopen bleek de oorzaak hiervan in de acceleratieverrijking te liggen. Uiteindelijk hebben we deze uitgezet en na wat tuning van de fuel map (die na het uitzetten van de acceleratieverrijking totaal verkeerd stond bovenin) liep hij super mooi door de hoge toeren heen.
Bovendien heeft de dyno voor mij ook duidelijk gemaakt dat ik wat problemen heb met mijn boost control. Op de dyno haalde ik namelijk maar 0,5 bar terwijl hij op de weg meestal richting de 0,7~0,8 liep. Ik vermoed dat de wastegate op de weg niet snel genoeg reageert en daardoor op een bepaald moment de turbo niet meer af kan remmen. Bij de dynorun word de dyno gefixeerd op 2000RPM, vervolgens word er volgas gegeven, ong 10sec gewacht voordat alles is gestabiliseerd en eventuele boost is opgebouwd (in mijn geval zo'n 0,2 bar bij 2000RPM). Vervolgens word de dyno "losgelaten" en loopt hij door zijn toeren heen. Dit gaat ook vrij langzaam. Daardoor heeft de boostcontrol dus veel tijd en regelt hij netjes af op 0,5 bar (basisveer die in de wastegate zit) op de weg gaat dat dus(denk ik) niet goed. Op de terugweg werd dat meteen akelig duidelijk aangezien hij bovenin beter liep dan ooit, dus ook veel meer energie voor de turbo. Tjonge jonge, wat liep dat ding ineens knoerdhard zeg. Toen ik thuis in de log keek die ik van de rit naar huis had gemaakt schrok ik wel even: max boost was opgelopen naar 0,95bar

Geen wonder dat hij "wel lekker liep

"
Hierin zit dus nog wel een belangrijk punt om op te lossen. Mogelijk ligt het aan de lange slang van de compressor naar de wastegate, aangezien ik een handmatige boostcontroller in mn interieur heb zitten en er daardoor dus een behoorlijk lange slang tussen zit. Aangezien de boostcontroller nu toch nog helemaal dicht staat (en de wastegate dus op 0,5 bar open zou moeten gaan) ga ik eerst proberen de slang van de compressor direct op de wastegate te zetten om te kijken of hij dan wel wil afregelen op 0,5 bar. Overigens wil ik sowiezo naar een elektronische boostcontroller dus dan heb ik ook geen last meer van lange leidingen.
Uiteindelijk zette hij bij 0,5 bar 272WHP en 424WNM op de wielen, waar ik zeker niet ontevreden mee ben:

Tijdens deze laatste run ook een log gemaakt met de Megasquirt, waarbij Geel=AFR, Groen=targetAFR, Rood=Boost, Wit=Toerental
Filmpje van de dyno:
organisator van de meeting waar ik de dyno had gewonnen heeft ook nog een filmpje gemaakt:
Overigens is de Dyno mij onzettend goed bevallen. Ben erg te spreken over de installatie van Ludwig Performance, vooral de koeling is echt indrukwekkend.
Loopt op de dyno met dezelfde temperaturen als op de weg. Hubdyno is top, stuk fijner en veel veiliger dan een "normale" dyno.
Tot zover de dyno. Vanwege de minor die ik op het moment volg (tot eind Januari) heb ik helaas zeer weinig tijd om te sleutelen.
Afhankelijk van de oldtimerregeling ga ik de kerstvakantie gebruiken een aantal aanpassingen door te voeren in de vorm van andere kopbouten
en een zwaardere koppeling. Ik ben ook bezig met een laag compressieblok, maar ga eerst proberen of het nog volledig standaard blok met "hoge compressie" met deze aanpassingen 1 bar druk kan houden. In de tussentijd zal ik dan een laag compressieblok opbouwen die er waarschijnlijk in het voorjaar/begin zomer in gaat komen.
Verder had ik een tijdje geleden veel problemen met de ontsteking. Ik draai nog steeds op een VR6 active bobine met ontzettend lange bougiekabels. Ik was er van overtuigd dat de problemen van de bougiekabels kwamen (had soort spark blowoff vanaf 4000rpm) na een hoop kunst en vliegwerk heb ik de bougiekabels compleet vrij kunnen krijgen van alle mogelijke overspringpunten (ook te zien in het tweede filmpje) maar dat wou ook niet helpen. Uiteindelijk was de oplossing heel simpel, dwelltijd van de bobine met 0,2ms verhoogt..

Waarschijnlijk beginnen de nieuwe (koude) bougie's na zo'n 5000+km's wat meer energie nodig te hebben
Echter had ik inmiddels al een setje LS2 coils besteld, dus die liggen nu ook klaar. Stuk mooiere oplossing dan de VR6 en een stuk krachtiger:
Inmiddels heb ik ook wat spullen binnen om mijn benzinesysteem te upgraden. Ik wil straks mijn vermogen ook op alleen benzine kunnen halen.
Dat wou ik sowiezo al (aangezien mijn benzineinjectoren ook al 30 jaar oud zijn) en indien de oldtimerregeling doorgaat is dat natuurlijk gewoon noodzaak:
Zijn 835cc siemens deka injectoren (hoop dat dat goed gaat met stationair) en een bosch 044 pomp.
Verder blijft het geluid echt fantastisch, maar ik word echt knettergek van de resonantie tussen 100 en 140km/h. Ik rij nu op de snelweg
met oordoppen anders is het niet vol te houden op wat langere afstanden. Daarom ook maar een demper aangeschaft ter vervanging van de einddempers die ik nu heb (voor zover je dat dempers kan noemen) in de hoop dat de ergste resonantie er uit gaat maar het dikke geluid wel blijft
Overigens klinkt hij niet extreem hard, het is puur de resonantie die het irritant maakt.
Nu nog tijd vinden om het er allemaal op te knutselen
Als laatst nog een filmpje die alweer een tijdje online staat, maar de meeste van jullie waarschijnlijk nog niet hadden gezien: