Bericht
door Niels v D » 19 nov 2012, 23:27
Ik snap ook niet alle ophef.
Goed, misschien moeten we straks belasting betalen over onze klassiekers. Uitgaande van hetzelfde tarief als een nieuwe auto: Voor een reguliere auto uit de jaren 70, 80, toen een middenklasser nog ver onder de 1000 kg woog, komt dat op <250 euro/jaar.
De zware benzen, amerikanen en dergelijke zullen wat zwaarder getroffen worden.
Je gaat mij niet wijsmaken dat iedereen zijn knappe klassiekers naar de sloop brengt omdat ze een beetje belasting moeten betalen. Misschien alleen de klassiekers onder de 1000€, maar hoevaak worden die nog gekoesterd in nederland.
Het verhaal over de klassiekerbranche die ineens instort is ook zwaar overdreven. De markt voor klassiekers zal echt niet instorten, hooguit zullen de prijzen licht dalen. Zal niet meer dan 500€ zijn verwacht ik.
Ook de onderhoudsmarkt heeft weinig te vrezen. Juist de klassiekers die weggedaan zullen worden zijn de 190D's, opeltjes op LPG en dergelijke schraapbakken. Die worden toch niet door de klassiekerbranche onderhouden, maar bij Ali om de hoek, naast de shoarmatent. (als ze al worden onderhouden)
Begrijp me niet verkeerd: Ik ben een enorme klassiekerliefhebber; Ik vindt het ook jammer dat ik belasting moet betalen voor een auto die niet veel kilometers maakt. Echter, als ik in mijn cabriootje achter een walmende mercedes voor het stoplicht sta vind ik het hoog tijd dat daar wat aan gebeurt.
Autohistorie moet gekoesterd worden. Dat gaat echt wel gebeuren, daar zijn liefhebbers genoeg voor.
Een side-note: Autobelastingen moeten eerlijker. Autobelastingen dienen (in de basis) voor 3 zaken;
1. Geld genereren voor onderhoud infrastructuur;
2. terugdringen verkeersdrukte
3. Terugdringen CO2-uitstoot en gebruik fossiele brandstoffen.
De eerste kun je niet omheen: daar moet nou eenmaal voor betaald worden. We mogen ons wegennet best koesteren volgens mij. Niet mee eens? rij eens in een klassieker door Belgie heen zonder uit te stappen. Dan ben je in een klap van je klassiekerliefde afgekickt..
De tweede is altijd twijfelachtig. De drukte op de wegen is volgens mij wel afgenomen de laatste jaren. Enerzijds door uitbreiding en wegnemen van bottlenecks, anderzijds heeft het beleid daar ook wel in geholpen.
De derde kunnen we ook niet omheen, om redenen die iedereen kent. Of dat nou wel of niet wetenschappelijk onderbouwd is. CO2 heeft een lineair verband met liters brandstof. (bv. 1l Diesel-2,6 kg CO2). Beperken van brandstofverbruik is dus beperken van CO2-uitstoot. > De enige manier om brandstofverbruik te beperken is het omhoog schoppen van die brandstofprijzen. Europawijd, we hebben de EU tenslotte niet voor niks. De BPM en MRB moeten er dan af, of in ieder geval gelijkgetrokken worden voor alle auto's. Zo dwing je autofabrikanten auto's te maken die ook in de praktijk zuinig zijn: er wordt immers niet meer zoveel nadruk gelegd op de resultaten van de rijcyclus, maar de klant wil een zuinige auto in de praktijk. Ook stimuleer je zuinig rijgedrag. Daarnaast zullen werkgevers en leasemaatschappijen ook gaan sturen op bewust rijgedrag, een trend die nu gelukkig ook al start.