1 Maart 2013 Actiedag voor behoud vrijstelling MRB oldtimers

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
KW

1 Maart 2013 Actiedag voor behoud vrijstelling MRB oldtimers

Bericht door KW » 17 nov 2012, 06:34

Ik kopieer dit bericht ook even op dit forum. Ik weet niet hoeveel oldtimerbezitters hier zitten, maar driving fun geldt natuurlijk ook voor iedereen met een oldtimer. Dit is een groot forum dus velen die weer andere fora/kennissen hebben om deze info naar door te sturen.

Zie ook:
http://www.amerikaanseautopagina.com/fo ... =4&t=78902
en
http://www.facebook.com/groups/132939090189930

Afbeelding

Waarom Good Vibrations?
Het nieuwe voorstel van de regering treft de oldtimerbezitter hard. Niet alleen de bezitters/liefhebbers (minimaal 63.000 volgens de KNAC protest-petitie), maar ook bedrijven die hierin faciliteren. De gevolgen van dit nieuwe wetsvoorstel zijn dan ook bijna niet te overzien. Veel mensen zullen hun geliefde voertuig moeten wegdoen, bedrijven zullen mensen moeten ontslaan of zelfs hun deuren noodgedwongen moeten sluiten en het zal een enorme impact hebben op de talloze oldtimer gerelateerde evenementen in Nederland. Daarnaast zullen de prijzen van onze geliefde oldtimers een enorme val maken waardoor er miljoenen zomaar zullen ‘verdampen’.

Doelstelling:
Het behoud van de vrijstelling voor oldtimers zoals het nu bij de wet geregeld is. De FEHAC is al aan het onderhandelen en wij hebben de FEHAC nodig omdat zij het orgaan is dat de juiste contacten heeft bij de regering om tegen deze wet in te gaan.

Datum:
Vrijdag 1 maart 2013
Deze datum is met zorg uitgekozen. De wintermaanden staan voor de deur en de ervaring leert dat veel oldtimers in de winterstalling staan. Ook heeft het niet veel zin om deze actie te plannen in de voor veel mensen toch al drukke decembermaand. Deze actie heeft veel voorbereiding nodig en zullen er diverse vergunningen voor aangevraagd moeten worden.

Omschrijving actie:
Good Vibrations wil het grootste Concours’d’Elegance organiseren wat er ooit gehouden is. Met deze rijdende stoet van cultureel erfgoed maken we een ronde door Den Haag om te laten zien wat voor prachtige oldtimers wij in Nederland hebben. Wij willen er een mooie en positieve dag van maken en onszelf van onze mooiste kant laten zien want dat zijn wij met onze oldtimers.

Voor wie:
Het is de bedoeling dat ALLE merken oldtimers met deze rit meerijden. Samen maken wij een statement wat Nederland gaat missen als deze wet gewijzigd gaat worden en dat willen wij niet.

Aanmelden?
In Nederland zijn ongeveer 70 oldtimer merken bekend met een bijbehorende club. Niet iedereen is lid van een club, daar zijn wij ons van bewust. Om organisatorische redenen zullen we het concours d’elegance per automerk laten vertrekken vanaf het verzamelpunt om het geheel orderlijk te laten verlopen. Als onderliggende gedachte voor het evenement is natuurlijk tevens protest aan tekenen tegen de maatregel of mocht de maatregel naar wens al dan niet zijn aangepast, als bedankje naar het volk en de regering.

Hierover praten wij 21 november tijdens de vergadering van de FEHAC met deze desbetreffende clubs. Het is dan dus niet noodzakelijk lid te worden van de club, maar de club van het merk oldtimer waar je in rijdt coördineert vanuit het bestuur de aanrijdtijden en communiceert weer met Good Vibrations hoeveel auto’s we mogen verwachten.

Milieu:
Omdat klassiekerliefhebbers door de regering weggezet worden als milieuvervuilers, hetgeen inmiddels al volledig ontkracht is (http://cortonville.com/ec-street/erics- ... d+verstand), willen we op deze dag een ludieke actie organiseren.
We vragen daarom of iedere deelnemer aan het concours d’elegance/rijdend protest een kleine donatie wil doen op een speciaal daarvoor te openen bankrekening zodat we op 1 maart een cheque kunnen uitreiken aan http://www.treesforall.nl.

Pers:
Op deze actie zal heel veel pers afkomen. Hier gaan wij een perscentrum voor inrichten. Wij zijn nog op zoek naar mooie ontroerende, speciale en gekke verhalen van mensen wie op die dag met hun auto geïnterviewd willen worden.

Meld je daarom aan op de Facebook pagina en deel het verhaal en je oldtimer. Op deze manier leren we elkaar ook kennen.

Als de wet toch zo blijft:
Mocht het zo zijn dat de wet toch gehandhaafd blijft dan zijn wij blij en vieren we feest. Dan zullen we de rondrit gebruiken als een bedankje want we plannen hem immers langs het befaamde torentje!

Guiness Book of Records:
Er is nog geen melding van het langste Concours d’Elegance ter wereld, dus we willen deze dag officieel op laten tekenen in het Guiness Book of Records!

Organisatie:
Maria Pels (Organisator King Cruise) (Buick leSabre Sportcoupe 1967)
Gert-Jan Gerlach (filmmaker Gerlach Film & TV)
Andre Bolhoeve (Voorzitter AAC)

InjectTheVenom

Re: 1 Maart 2013 Actiedag voor behoud vrijstelling MRB oldti

Bericht door InjectTheVenom » 17 nov 2012, 16:22

Wilde hem hier ook al posten maar ik ga absoluut alle mogelijke moeite doen om hierbij aanwezig te zijn mét auto, wil wel mijn toekomstige recht komen verdedigen en zeker stellen ookal duurt het nog 10 jaar in plaats van 5. Even kijken dus hoe de vertegenwoordiging van het merk Opel vorm gegeven gaat worden.

Ar
Auto: Prius

Bericht door Ar » 17 nov 2012, 17:38

Even kijken of ik ergens een 190d kan lenen. Dat is net even wat beter dan een BMW.

Tim N

Bericht door Tim N » 17 nov 2012, 20:26

:lol:

InjectTheVenom

Bericht door InjectTheVenom » 17 nov 2012, 20:29

Ar schreef:Even kijken of ik ergens een 190d kan lenen. Dat is net even wat beter dan een BMW.
Them's fighting words around here :lol:

daNpy

Bericht door daNpy » 18 nov 2012, 10:25

De regeling is alweer van de baan?

Snipe

Bericht door Snipe » 18 nov 2012, 10:29

daNpy schreef:De regeling is alweer van de baan?
De afschaffing van MRB-vrijstelling staat nog steeds in het regeerakkoord. De ziektekosten, daar zijn ze op teruggekomen, maar bij die persconferentie heb ik Rutte of Samsom niet horen zeggen: 'Oh ja, en we komen ook terug op de afschaffing van MRB-vrijstelling voor oldtimers.'
Sommige media hebben gemeld dat staatssecretaris Weekers aan een regeling zou werken. Dat is misschien wel waar, maar wat dat dan voor regeling is weet nog niemand.

daNpy

Bericht door daNpy » 18 nov 2012, 10:39

http://www.telegraaf.nl/autovisie/autov ... ard__.html
DEN HAAG - De ergste kou voor oldtimereigenaren lijkt uit de lucht. Staatssecretaris Weekers (Financiën) bekijkt hoe, anders dan in het regeerakkoord staat, zij niet allemaal motorrijtuigenbelasting (mrb) hoeven te betalen. Liefhebbers die maar een paar duizend kilometer per jaar rijden, zouden buiten schot moeten blijven.

70.000 HOBBYISTEN
Daarmee komt de bewindsman 70.000 hobbyisten tegemoet. De bewindsman krijgt steun van coalitiepartner PvdA. Kamerlid Jan Vos vindt dat mensen die niet dagelijks met hun oldtimer rijden van wegenbelasting gevrijwaard moeten blijven. Beide politici hebben overigens een klassieke auto.Er stak een storm van protest op toen in het regeerakkoord stond dat zij niet langer van mrb zijn vrijgesteld.

NAUWELIJKS KILOMETERS
De Koninklijke Nederlandse Automobiel Club (KNAC) startte een online petitie die 65.000 mensen getekend hebben. KNAC-voorzitter Robert Croll is blij met de opening. De club stelt voor de leeftijd die recht geeft op vrijstelling te verhogen. Nu is die 25 jaar, maar die zou dertig jaar moeten worden voor benzineauto’s en 35 voor diesels. „Daarmee lossen we het probleem op waarom het de politiek is begonnen”, zegt Croll. „Mensen die een Mercedes diesel uit de jaren tachtig kopen en daar dagelijks mee rijden. De wet is daar nooit voor bedoeld. Wij beseffen dat iedereen de komende jaren moet inleveren. Maar het kan niet zo zijn dat liefhebbers die nauwelijks kilometers maken volledige wegenbelasting betalen.”KnippasDe Federatie van Historische Automobiel en Motorclubs (Fehac) zit op dezelfde lijn.

NIEUWE SOFTWARE
Voorzitter Bert Pronk benadrukt dat zijn organisatie niet blij zou zijn met de invoering van een zogeheten zestigdagenkaart. Met zo’n eventueel digitale knippas zou een oldtimer maximaal zestig keer per jaar de weg op mogen.„Doe je dat, dan creëer je een administratief monster. De Rijksdienst voor het Wegverkeer zou nieuwe software moeten schrijven en iemand moet toezicht gaan houden. Dan kost de maatregel meer dan die oplevert. We zijn ervan overtuigd dat als je de ’dieselbenzen’ aanpakt er een groep van maar een paar honderd man overblijft die meer dan een paar duizend kilometer per jaar met hun klassieker rijden. Een te verwaarlozen aantal dus.”
In maart zullen ze toch wel een oplossing verzonnen hebben?

Snipe

Bericht door Snipe » 18 nov 2012, 10:47

En van wie heeft De Telegraaf dit gehoord dan? Op Autoweek.nl stond een soortgelijk bericht.
Goed nieuws na de eerdere paniek rondom het wegvallen van de MRB-vrijstelling voor oldtimers. De opnieuw aangestelde Staatssecretaris van Financiën Frans Weekers is van plan het cultureel erfgoed op autogebied te ontzien en werkt hiervoor aan een regeling.

Bronnen op Financiën bevestigen aan AutoWeek dat de Weekers, zelf eigenaar van een klassieke Peugeot 504, wil dat mensen die nauwelijks de weg opgaan niet worden gefronteerd met MRB. Nog onduidelijk is op welke manier dit plan vorm moet krijgen, maar het ministerie denkt aan een vorm van de vaak genoemde 60- of 30-dagenkaart, waarbij je niet vaker dan het genoemde aantal met je auto de weg op mag. De haalbaarheid van dit soort ideeën wordt de komende tijd onderzocht, zowel qua budget als qua uitvoerbaarheid, maar de denkrichting van Weekers op dit vlak is in ieder geval duidelijk. Als de uiteindelijke regeling op zo'n manier wordt ingevoerd, zou dagelijks gebruik van oldtimers (het grootste pijnpunt) niet langer voordelig zijn, maar worden liefhebbers volledig ontzien. Er zijn vooralsnog geen geluiden om ook de huidige leeftijdsgrens voor oldtimersstatus (op termijn 30 jaar) op te schroeven.

Bovag laat in een eerste reactie weten zeer verheugd te zijn. "Dit is exact de oplossing die wij al een tijd aandragen. Je maakt zo een einde aan misbruik van de regeling, maar liefhebbers worden niet gepakt", aldus woordvoerder Paul de Waal.
Dus Weekers zegt het niet zelf, maar 'bronnen op Financiën' hebben het erover. Zien is geloven.

Peric

Bericht door Peric » 18 nov 2012, 11:07

Zoals ze het nu uitgedacht hebben lijkt me het eerlijkst.
Als je maar 1 auto hebt die je dagelijks gebruikt moet je gewoon betalen. Want dan is het duidelijk waarom je die auto hebt.

Luco

Bericht door Luco » 18 nov 2012, 11:15

Peric schreef:Zoals ze het nu uitgedacht hebben lijkt me het eerlijkst.
Als je maar 1 auto hebt die je dagelijks gebruikt moet je gewoon betalen. Want dan is het duidelijk waarom je die auto hebt.
Hoe hebben ze het nu uitgedacht dan?

Peric

Bericht door Peric » 18 nov 2012, 11:25

NAUWELIJKS KILOMETERS
De Koninklijke Nederlandse Automobiel Club (KNAC) startte een online petitie die 65.000 mensen getekend hebben. KNAC-voorzitter Robert Croll is blij met de opening. De club stelt voor de leeftijd die recht geeft op vrijstelling te verhogen. Nu is die 25 jaar, maar die zou dertig jaar moeten worden voor benzineauto’s en 35 voor diesels. „Daarmee lossen we het probleem op waarom het de politiek is begonnen”, zegt Croll. „Mensen die een Mercedes diesel uit de jaren tachtig kopen en daar dagelijks mee rijden. De wet is daar nooit voor bedoeld. Wij beseffen dat iedereen de komende jaren moet inleveren. Maar het kan niet zo zijn dat liefhebbers die nauwelijks kilometers maken volledige wegenbelasting betalen.”KnippasDe Federatie van Historische Automobiel en Motorclubs (Fehac) zit op dezelfde lijn.

Luco

Bericht door Luco » 18 nov 2012, 11:29

Ow, dat bedoel je, maar ja die hebben het niet voor het zeggen he, dacht dat je met "ze" de regering bedoelde.

Peric

Bericht door Peric » 18 nov 2012, 11:31

Dacht ook eigenlijk dat dit het plan was.. Beetje snel gelezen. :oops: :)
Maar zo mogen ze het van mij doen.

Tom

Bericht door Tom » 18 nov 2012, 11:35

Begrijp niet helemaal waarom die regeling er überhaupt is. Als je gebruik maakt van de weg betaal je wegenbelasting. Er zijn genoeg mensen die weinig rijden.. tante bep die alleen met de auto naar de supermarkt gaat maakt ook weinig kilometers en er zijn genoeg moderne hobby auto's (Ferrari's etc.) die alleen op een zomerse zondag buiten komen. Die regeling was mooi zolang het bestond.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 18 nov 2012, 11:44

Leg dit eens uit? Dan kan ik ook wel een paar rechten voor mezelf bedenken :)

En van mij mogen oldtimers best "vrij" rijden hoor maar zoals Tom het zegt is ook zo natuurlijk. Mijn vrouw rijdt ook maar 5kkm in haar auto maar we tikken wel voor 1555kg MRB af... Wat is haar recht dan? Ze zouden het ook zo kunnen doen dat bij de 1e auto in een huishouden MRB betaald moet worden, oldtimer of niet. En dat de volgende auto's in een huishouden wel MRB vrij zijn, mochten het oldtimers zijn.
InjectTheVenom schreef:Wilde hem hier ook al posten maar ik ga absoluut alle mogelijke moeite doen om hierbij aanwezig te zijn mét auto, wil wel mijn toekomstige recht komen verdedigen en zeker stellen ookal duurt het nog 10 jaar in plaats van 5. Even kijken dus hoe de vertegenwoordiging van het merk Opel vorm gegeven gaat worden.

Luco

Bericht door Luco » 18 nov 2012, 11:52

Tom schreef:Begrijp niet helemaal waarom die regeling er überhaupt is. Als je gebruik maakt van de weg betaal je wegenbelasting. Er zijn genoeg mensen die weinig rijden.. tante bep die alleen met de auto naar de supermarkt gaat maakt ook weinig kilometers en er zijn genoeg moderne hobby auto's (Ferrari's etc.) die alleen op een zomerse zondag buiten komen. Die regeling was mooi zolang het bestond.
Een nieuwe ferrari is geen oldtimer, de regeling is om de heritage op wielen in stand te houden.

Macboy

Bericht door Macboy » 18 nov 2012, 13:21

Dat laatste is volgens mij onzin. Het gaat er juist om dat mensen die een klassieker hebben en amper gebruiken geen wegenbelasting betalen. Maar een Ferrari met 3000km per jaar (die nog veel zuiniger is) dus ook niet.

Ik kan het overigens mis hebben, maar dan hoor ik dat graag, maar kan me niet voorstellen dat de politiek dit bedacht heeft om de heritage in stand te houden.

Mensen met klassiekers hebben over het algemeen ook wel geld om die €100 per kwartaal te betalen. Meeste zijn ook benzine autos.

Dus ik heb die vrijstelling al nooit begrepen.

Vind het initiatief overigens prachtig begrijp me niet verkeerd :thumbup:

EDIT: dit hoort hier helemaal niet thuis kan een mod deze discussie niet naar het juiste draadje verplaatsen ? Deze draad is bedoeld voor de dag zelf

Luco

Bericht door Luco » 18 nov 2012, 13:38

@Macboy, lees even de doelstelling van de FEHAC, dat is het officiele orgaan en onderhandeld dus ook met de regering.

Overigens denk ik dat 90% van de oldtimers toch echt zuiniger zijn dan de gemiddelde ferrari.
Mijlpalen in de FEHAC geschiedenis
Er is de afgelopen drie decennia veel bereikt. FEHAC heeft er sterk aan bijgedragen dat Nederland een land is met gunstige regelingen voor de klassieke voertuig liefhebber. Het mobiel erfgoed staat duidelijk op de kaart en de overheid erkent ook de cultuurhistorische waarde van de vele oldtimers in privébezit.
http://www.fehac.nl/

Macboy

Bericht door Macboy » 18 nov 2012, 13:43

Waarom doet iedereen dan zo moeilijk als dat waar is ?

Vrijstelling voor alle autos voor 1979 of zo en klaar ? En dan elke 25 jaar bekijken of er klassiekers bij moeten en dan die grens omhoog schuiven.

jos_br

Bericht door jos_br » 18 nov 2012, 14:10

Macboy schreef:Waarom doet iedereen dan zo moeilijk als dat waar is ?

Vrijstelling voor alle autos voor 1979 of zo en klaar ? En dan elke 25 jaar bekijken of er klassiekers bij moeten en dan die grens omhoog schuiven.
+1! Een dergelijke regeling of een meerdagen kaart "voelt" voor mensen zoals ik (en diverse andere met mij) ook beter aan. Waarom betaal ik voor mijn hobbywagen (Audi TT) HB en een ander met tenslotte ook een hobbyauto geen HB?

Jos.

Luco

Bericht door Luco » 18 nov 2012, 14:12

Ja ik denk dat er dan weer mensen zijn die een diesel van 30 jaar oud kopen en dagelijks mee gaan rijden, er zijn en blijven altijd mazen.

Wat mij betreft wordt gewoon europees of wereldwijd bepaald welke auto's tot de heritage behoren en dan maakt het niet uit hoe oud ze zijn.

daNpy

Bericht door daNpy » 18 nov 2012, 14:17

jos_br schreef:
+1! Een dergelijke regeling of een meerdagen kaart "voelt" voor mensen zoals ik (en diverse andere met mij) ook beter aan. Waarom betaal ik voor mijn hobbywagen (Audi TT) HB en een ander met tenslotte ook een hobbyauto geen HB?

Jos.
Omdat jouw kappersauto niet bepaald een klassieker is :tong: :tong:

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 18 nov 2012, 14:42

Luco schreef:Ja ik denk dat er dan weer mensen zijn die een diesel van 30 jaar oud kopen en dagelijks mee gaan rijden, er zijn en blijven altijd mazen.

Wat mij betreft wordt gewoon europees of wereldwijd bepaald welke auto's tot de heritage behoren en dan maakt het niet uit hoe oud ze zijn.
Exact Luco. Het is nogal vreemd dat het allergrootste deel van de bestuurders zich krom betalen aan diverse (milieu) belastingen en fabrikanten veel moeite nemen om zo efficiënt mogelijke auto's te innoveren en verkopen, terwijl er allemaal van die stokoude stinkbakken (want dat zijn het gewoon) ingevoerd worden om maar zo goedkoop mogelijk te rijden. Natuurlijk is dat percentueel gezien niet zo'n enorm grote categorie, maar het lijkt me niet de bedoeling van de allerlaatste milieuwetgeving van de overheid.

Terecht dat mensen die een klassieker bezitten over de zeik gaan, dus ik hoop dat er voor die categorie een oplossing komt, maar die walmende Golfjes 2 diesel met gloednieuw kenteken mogen wat mij betreft gewoon lekker naar waar ze thuishoren, de sloop.

GTRene

Bericht door GTRene » 18 nov 2012, 14:56

de oude diesels en LPG (waar al een lage accijns op zit ivh tot benzine) auto's wegenbelasting laten betalen minus het deel in benzine (wegenbelasting vrijstelling)
een beetje ala die laatste regels...maar dan op alle oudjes (diesels en lpg) toe passen.

Plaats reactie