E36 328i/M3 Cabrio/135i
- Niels
- Berichten: 22550
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: E36 328i Cabrio OEM+ | BBS RS weer gemonteerd(update 16
Blijft een fantastische velg imho! Zouden die niet staan onder een Z3 M-Coupe?
Martijn, shop eens wat 
- MartijnGizmo
- Berichten: 13065
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
Re: E36 328i Cabrio OEM+ | BBS RS weer gemonteerd(update 16
Ik zou eerst even opzoeken wat een nette set in grote/brede maat kost Niels...
Budget-tip (soort van
): setje Styling 5 op Ebay.de scoren:

Budget-tip (soort van
- Spijkerhard
- Berichten: 4053
- Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
- Auto: (nog steeds) Te veel.
- Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3
Re: E36 328i Cabrio OEM+ | BBS RS weer gemonteerd(update 16
Onderstaande gaat over de gevolgen van aanrijdingen van achteren, waarbij "een plotselinge heftige beweging van het hoofd ten opzichte van de romp" nogal wat gevolgen heeft, bij snelheden vanaf 15km/uur !MParallel schreef:
Huh? Lage hoofdsteunen is Sjonnie Mac stijl? Daar heb ik nog nooit van gehoord.
Los daarvan, ik vind hoge hoofdsteunen geen porum.
En nou heb ik ze nog niet eens naar voren geknikt, wat ik veel bij (oude) BMW's zie en nooit ben achtergekomen of dat nou voor vorm of functie is.
Een hoofdsteun lager als halverwege je hoofd heeft geen enkel (of zelfs averechts) effect, en hoe dichter bij je hoofd, hoe minder de "distorsie" van je nekwervels danwel schade aan andere weefsels.....
(Ik heb ooit geleerd dat de bovenkant van je hoofdsteun tot aan de bovenkant van je hoofd moet reiken)
Naar schatting lopen in Nederland jaarlijks tussen de 30.000 en 50.000 personen een whiplash op bij een verkeersongeval. In totaal zijn er ongeveer 70.000 personen met whiplashklachten als gevolg van een verkeersongeval in het meer of minder recente verleden.
bron: http://www.swov.nl/rapport/Factsheets/N ... iplash.pdfDe kosten van whiplashclaims bedragen zo'n 40% van die van de totale kosten van geclaimde letselschade in Nederland
- MParallel
- Berichten: 8954
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
Re: E36 328i Cabrio OEM+ | BBS RS weer gemonteerd(update 16
@ Spijkerhard: ja zal ongetwijfeld zo zijn, maar no pain no game. Nee flauw, maar ik ben eigenwijs. Ik heb me hoofdsteunen altijd zo staan.
Het is een afwezig tussen looks en functie. Al is dit nog maar erg licht. Zoek maar op Google en je komt mensen tegen met 165 bandjes om een 10" velg, waarbij de wielen dan een halve meter uitsteken.
Achter valt ie overigens nog keurig binnen de wielkasten met de 9" velg. Daar heb ik de randen ook van laten platrollen en ze zijn heel licht naar buiten gekomen. (paar mm).
Voor wielen ze er ook keurig binnen, maar na montage van de BBK waren 20mm spacers nodig. 14mm was voldoende, maar omdat RS velgen door de getrapte lip een kleine center hebben dan bijvoorbeeld 2-delige styling velgen voor een zelfde totale diameter velg, liggen de boutjes ook meer naar het midden van de velg. Toen bleken dus aan de achterzijde de bouten aan de lopen tegen de remklauwen. Dus was er nog 6mm extra spacer nodig.
Maar goed, misschien ga ik hier nog wel wat voor doen.
Hier nog wat foto's van een M Z3 coupe met BBS RS/red caps.




Oh zo. Ja ik heb een lichte "stretched" look. Waarschijnlijk wel bekend. Je moet er van houden. Het is meer uit nood, omdat een E36 een hoge ET waarde heeft voor de wielen en wil je een beetje een leuke lip, en dus lage ET waarde, dan komt de veld naar buiten en monteer je smallere banden.Reind schreef:Ik doelde op banden met velgrandbescherming of iig een band die in de breedte bij je velgbreedte past.
Zo op het oog lijkt dat niet helemaal te kloppen.
Bij jou ziet het er wel heel fragiel uit.
Het is een afwezig tussen looks en functie. Al is dit nog maar erg licht. Zoek maar op Google en je komt mensen tegen met 165 bandjes om een 10" velg, waarbij de wielen dan een halve meter uitsteken.
Achter valt ie overigens nog keurig binnen de wielkasten met de 9" velg. Daar heb ik de randen ook van laten platrollen en ze zijn heel licht naar buiten gekomen. (paar mm).
Voor wielen ze er ook keurig binnen, maar na montage van de BBK waren 20mm spacers nodig. 14mm was voldoende, maar omdat RS velgen door de getrapte lip een kleine center hebben dan bijvoorbeeld 2-delige styling velgen voor een zelfde totale diameter velg, liggen de boutjes ook meer naar het midden van de velg. Toen bleken dus aan de achterzijde de bouten aan de lopen tegen de remklauwen. Dus was er nog 6mm extra spacer nodig.
Maar goed, misschien ga ik hier nog wel wat voor doen.
Hier nog wat foto's van een M Z3 coupe met BBS RS/red caps.
- Niels
- Berichten: 22550
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: E36 328i Cabrio OEM+ | BBS RS weer gemonteerd(update 16
Misstaat imho zeker niet alleen wil ik af van de extreme verlaging en 19". RS-en staan imho klassiek stoer maar of dat effect ook met minimale verlaging (30mm) en 18" max. wordt bereikt vraag ik me af al wordt het wiel an sich mooier met minder inches volgens mij. Blijft een mooie velg 
- dvh
- Berichten: 17197
- Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29
Re: E36 328i Cabrio OEM+ | BBS RS weer gemonteerd(update 16
Staat erg leuk onder de Z3!
- MParallel
- Berichten: 8954
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
Re: E36 328i Cabrio OEM+ | BBS RS weer gemonteerd(update 16
Die onder die Z3 zijn 18" RS's met een "step up" lip die de velg van 17" naar 18" brengt.
Die betreffende set, en mijn RS302's hebben een "true" 17" center (wat opzichzelf weer 13" is). De RS198 zijn ook 17" maar hebben een 16" center en dus weer een hogere rand.
Hele kleine centers/hoge lip vind ik niet mooi, maar 17" stepped up naar 18" gaat nog prima. Daarna is de verhouding velg/center zoek.
BBS Japan levert nog de Super RS in 18" en 19" met een bijbehorende grote center, alleen bij die centers hebben ze alleen de spaker verder uitgerekt, waardoor (ik persoonlijk) die er niet uit vind zien. Dan zou je de centers zelf moeten vergroten met behoud van ratio van de spaken.
Voor de puristen/nutteloze feitjes: mijn set is een set RS302's, wat de orignele (oorspronkelijke) RS versie was voor de BMW 3-serie (8" x 17" ET40). Toch leuk
Die betreffende set, en mijn RS302's hebben een "true" 17" center (wat opzichzelf weer 13" is). De RS198 zijn ook 17" maar hebben een 16" center en dus weer een hogere rand.
Hele kleine centers/hoge lip vind ik niet mooi, maar 17" stepped up naar 18" gaat nog prima. Daarna is de verhouding velg/center zoek.
BBS Japan levert nog de Super RS in 18" en 19" met een bijbehorende grote center, alleen bij die centers hebben ze alleen de spaker verder uitgerekt, waardoor (ik persoonlijk) die er niet uit vind zien. Dan zou je de centers zelf moeten vergroten met behoud van ratio van de spaken.
Voor de puristen/nutteloze feitjes: mijn set is een set RS302's, wat de orignele (oorspronkelijke) RS versie was voor de BMW 3-serie (8" x 17" ET40). Toch leuk
- Ar
- Berichten: 2625
- Lid geworden op: 18 aug 2007, 22:00
- Auto: Prius
Re: E36 328i Cabrio OEM+ | BBS RS weer gemonteerd(update 16
Hey mooi Folkert. Kan je bijhouden tussen de boutjes?
- Joopieboy
- Berichten: 1968
- Lid geworden op: 12 dec 2010, 19:16
- Locatie: Brabant
Re: E36 328i Cabrio OEM+ | BBS RS weer gemonteerd(update 16
Staan hem erg goed! Ik moest wel even 2x lezen, want bij mij onder de Lolvo komen ook BBS RX'jes eronder, lol. 
- MartijnGizmo
- Berichten: 13065
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
Re: E36 328i Cabrio OEM+ | BBS RS weer gemonteerd(update 16
RX of RS? Nogal een verschil... 
- Joopieboy
- Berichten: 1968
- Lid geworden op: 12 dec 2010, 19:16
- Locatie: Brabant
Re: E36 328i Cabrio OEM+ | BBS RS weer gemonteerd(update 16
Qua letters niet haha :+
- Adje ///M3
- Berichten: 3340
- Lid geworden op: 21 jan 2007, 19:33
- Locatie: Golfke
Re: E36 328i Cabrio OEM+ | BBS RS weer gemonteerd(update 16
MartijnGizmo schreef:Ik zou eerst even opzoeken wat een nette set in grote/brede maat kost Niels...![]()
Budget-tip (soort van): setje Styling 5 op Ebay.de scoren:
Voila:
- MParallel
- Berichten: 8954
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
Re: E36 328i Cabrio OEM+ | BBS RS weer gemonteerd(update 16
^^
Mooie BMW alarm sticker
Mooie BMW alarm sticker
-
Xave30
- Berichten: 15380
- Lid geworden op: 01 nov 2007, 22:35
- Locatie: Hello E39 , farewell E30 & E34
Re: E36 328i Cabrio OEM+ | BBS RS weer gemonteerd(update 16
You OEM freak you!

- Adje ///M3
- Berichten: 3340
- Lid geworden op: 21 jan 2007, 19:33
- Locatie: Golfke
Re: E36 328i Cabrio OEM+ | BBS RS weer gemonteerd(update 16
Ja keer eens wat anders als een "ringsticker"MParallel schreef:^^
Mooie BMW alarm sticker
- MParallel
- Berichten: 8954
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
diff cleanup
Afgelopen week dan eindelijk olie besteld (Castrol Syntrax 75w140) en ook nieuwe pakking binnengekregen en nieuwe vul/aftap schroeven voor diff deksel binnen, dus nadat ik al bijna een jaar me sperdiff heb liggen, komt de uiteindelijk montage dan in zicht.
Maar ik bedacht me dat ik diff ook nog even wilde opfrissen aan de buitenzijde. Aangezien het gisteren mooi weer was, en het toch een keer moest gebeuren, maar aan de slag gegaan.
Zo stond het diff er al maanden bij. (Na aanschaf had ik al de aangekoekte vuil e.d. eraf gehaald.)



Daarna eerst met zo'n staalborstelschijf op de boormachine al het overige losse prut eraf gehaald, en toen het hele diff voorzien van een paar lagen zwarte, hittebestendige verf.
Uiteindelijk resultaat:



Achteraf bedacht ik me dat ik er eigenlijk ook nog even een laag tectyl over had moeten spuiten. Misschien doe ik dat volgende week nog wel even.
Diff ziet er nu weer fris uit.
Deksel wissel ik straks uit met die van me huidige diff.
En de bekende "tag" die BMW op alle sperdiff monteerd. Deze was compleet weggerot. Daarna in een flesje met azijn gegooid en een weekje laten staan. Dit is het resultaat.

Die ga ik ook niet weer monteren, maar houdt die mooi los erbij. Mocht ik het diff ooit verkopen, dan heb ik een vers plaatje.
Maar ik bedacht me dat ik diff ook nog even wilde opfrissen aan de buitenzijde. Aangezien het gisteren mooi weer was, en het toch een keer moest gebeuren, maar aan de slag gegaan.
Zo stond het diff er al maanden bij. (Na aanschaf had ik al de aangekoekte vuil e.d. eraf gehaald.)
Daarna eerst met zo'n staalborstelschijf op de boormachine al het overige losse prut eraf gehaald, en toen het hele diff voorzien van een paar lagen zwarte, hittebestendige verf.
Uiteindelijk resultaat:
Achteraf bedacht ik me dat ik er eigenlijk ook nog even een laag tectyl over had moeten spuiten. Misschien doe ik dat volgende week nog wel even.
Diff ziet er nu weer fris uit.
Deksel wissel ik straks uit met die van me huidige diff.
En de bekende "tag" die BMW op alle sperdiff monteerd. Deze was compleet weggerot. Daarna in een flesje met azijn gegooid en een weekje laten staan. Dit is het resultaat.
Die ga ik ook niet weer monteren, maar houdt die mooi los erbij. Mocht ik het diff ooit verkopen, dan heb ik een vers plaatje.
- Tim N
- Berichten: 7753
- Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37
Re: E36 328i Cabrio OEM+ | diff refresh - update 20 mei
Plaatje behandelen of inspuiten met Ml en weer monteren niks aan het handje.
- MParallel
- Berichten: 8954
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
- Ar
- Berichten: 2625
- Lid geworden op: 18 aug 2007, 22:00
- Auto: Prius
- MParallel
- Berichten: 8954
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
Re: E36 328i Cabrio OEM+ | diff refresh - update 20 mei
Nog een deel vergeten.
Deksel 2 weken geleden ook ff mooi gemaakt. Deze bewust niet gespoten. Misschien maakt het geen dril uit, maar volgens mij geleid het deksel beter de warmte af als het gewoon blank aluminium is.

Plaatje wat de snelheidssensor op zijn plaats houdt wel even ontroest en gespoten, want die roesten echt lelijk weg (zie al die pitten).


Nu alleen nog de bussen verversen en dan kan die eronder. Heb nog nieuwe vul/drain pluggen liggen, maar ja nu het deksel toch eraf is. Denk dat ik ze maar mooi laat zitten en zo de nieuwe olie erin doe, en dan het deksel monteer...
Deksel 2 weken geleden ook ff mooi gemaakt. Deze bewust niet gespoten. Misschien maakt het geen dril uit, maar volgens mij geleid het deksel beter de warmte af als het gewoon blank aluminium is.
Plaatje wat de snelheidssensor op zijn plaats houdt wel even ontroest en gespoten, want die roesten echt lelijk weg (zie al die pitten).
Nu alleen nog de bussen verversen en dan kan die eronder. Heb nog nieuwe vul/drain pluggen liggen, maar ja nu het deksel toch eraf is. Denk dat ik ze maar mooi laat zitten en zo de nieuwe olie erin doe, en dan het deksel monteer...
- Knot
- Berichten: 41069
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: E36 328i Cabrio OEM+ | diff refresh - update 20 mei
Knapt er wel goed van op zeg!
- MParallel
- Berichten: 8954
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
Re: E36 328i Cabrio OEM+
Vandaag wat leuk spul binnen gehad.
Na jaren zoeken eindelijk een (Duits) bedrijf gevonden wat een E36 interieurfilter levert met actieve kool. Door BMW nooit retrospectief uitgebracht en nog steeds alleen maar als papieren versie te krijgen.
En voor €10 p/stuk ipv €25 bij BMW... ga maar na. Inclusief verzenden was ik €37 kwijt en kan ik de kmende 3 jaar vooruit.
Voor andere liefhebbers: http://www.filteristen.com
En uit Engeland me staal omvlochten koppelingsleiding (Hel). Is ook iets langer, waarmee meteen de CDV er (eindelijk) uit kan.

EDIT: natuurlijk is de leiding zelf niet langer, maar komt met zijn eigen "CDV" zonder versmalde doorgang.

Na jaren zoeken eindelijk een (Duits) bedrijf gevonden wat een E36 interieurfilter levert met actieve kool. Door BMW nooit retrospectief uitgebracht en nog steeds alleen maar als papieren versie te krijgen.
En voor €10 p/stuk ipv €25 bij BMW... ga maar na. Inclusief verzenden was ik €37 kwijt en kan ik de kmende 3 jaar vooruit.
Voor andere liefhebbers: http://www.filteristen.com
En uit Engeland me staal omvlochten koppelingsleiding (Hel). Is ook iets langer, waarmee meteen de CDV er (eindelijk) uit kan.
EDIT: natuurlijk is de leiding zelf niet langer, maar komt met zijn eigen "CDV" zonder versmalde doorgang.
- Tim N
- Berichten: 7753
- Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37
Re: E36 328i Cabrio OEM+ | mini update 2 juli
Hebben E36's ook een CDV dan, ik meende van niet?
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: E36 328i Cabrio OEM+ | mini update 2 juli
U vraagt, wij draaien.Tim N schreef:Hebben E36's ook een CDV dan, ik meende van niet?
http://de.bmwfans.info/parts/catalog/21521161892/
- Tim N
- Berichten: 7753
- Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37
Re: E36 328i Cabrio OEM+ | mini update 2 juli
M parralel sorry voor de kleine hi-jack.
maar in een 318i van 1999
http://de.bmwfans.info/parts/catalog/E3 ... h_control/
Hier wordt ie wel schematisch weergegeven maar niet met nummer.
Heb ik (318i) deze er dan dus wel in zitten?
En kan deze er bij de E36 niet zomaar eenvoudig tussenweg?
maar in een 318i van 1999
http://de.bmwfans.info/parts/catalog/E3 ... h_control/
Hier wordt ie wel schematisch weergegeven maar niet met nummer.
Heb ik (318i) deze er dan dus wel in zitten?
En kan deze er bij de E36 niet zomaar eenvoudig tussenweg?
