Project, Citroen AX First 16V

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Gebruikersavatar
Eric H
Berichten: 3641
Lid geworden op: 15 feb 2008, 10:09
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX
Locatie: Zoetermeer

Re: Project, Citroen AX First Cheap ass ombouwproject deel

Bericht door Eric H » 28 apr 2010, 13:28

Ook ik lees alles mee hoor, dus blijf updates posten....

Ontzettend gaaf wat je gedaan hebt :thumbup:

Maarten Godschalk
Berichten: 279
Lid geworden op: 17 apr 2008, 18:36
Locatie: regio Amsterdam

Re: Project, Citroen AX First Cheap ass ombouwproject deel

Bericht door Maarten Godschalk » 28 apr 2010, 23:35

Eric H schreef:Ook ik lees alles mee hoor, dus blijf updates posten....

Ontzettend gaaf wat je gedaan hebt :thumbup:
+1

Marco R.
Berichten: 1684
Lid geworden op: 30 sep 2008, 21:43

Re: Project, Citroen AX First Cheap ass ombouwproject deel

Bericht door Marco R. » 29 apr 2010, 16:53

+1

Gebruikersavatar
Drake
Berichten: 157
Lid geworden op: 20 feb 2008, 01:09
Locatie: Nieuwveen

Re: Project, Citroen AX First Cheap ass ombouwproject deel

Bericht door Drake » 17 mei 2010, 13:18

Klein teasertje dan maar :)

1-3 versn acceleratie.


Dit is met een standaard blok op inlaat/geen kat na ( ecu moet nog een remap krijgen, en verder zijn er nog wel meer zaken niet helemaal optimaal). Maargoed redelijk vlot dacht ik zo :clap:
Laatst gewijzigd door Drake op 17 mei 2010, 13:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Ravin ///M
Berichten: 3002
Lid geworden op: 23 feb 2007, 16:50
Locatie: Dieselduvel

Re: Project, Citroen AX First Cheap ass ombouwproject deel

Bericht door Ravin ///M » 17 mei 2010, 13:22

:mrgreen: Ziet er geweldig uit, da's nog eens een sleeper.
Tellerfilmpje was niet zo duidelijk, wat heb je gemeten?

Gebruikersavatar
Drake
Berichten: 157
Lid geworden op: 20 feb 2008, 01:09
Locatie: Nieuwveen

Re: Project, Citroen AX First Cheap ass ombouwproject deel

Bericht door Drake » 17 mei 2010, 13:24

Niets gemeten, gewoon rollend acceleren van 1e-3e versnelling puur om even te laten zien :wink: .De metingen zullen gedaan worden zodra het ding helemaal optimaal is.

Gebruikersavatar
Drake
Berichten: 157
Lid geworden op: 20 feb 2008, 01:09
Locatie: Nieuwveen

Re: Project, Citroen AX First Cheap ass ombouwproject deel

Bericht door Drake » 28 mei 2010, 13:15

Zo hoppa op de pijnbank :mrgreen:

Afbeelding

Bij aankomst bijna direct de auto op de bank gezet en een run gedaan waarbij het ding nogal verassend was kwa resultaat, 138,4pk en 154nm zonder aanpassingen van de ecu.

De hoop was dus dat er met het aanpassen van de maps de 140pk grens verbroken zou worden maar na aanpassen bleeft het "helaas" op 138pk. M.a.w het blok loopt met de huidige nokkenassen e.d exact op zijn max, er kan wellicht nog een pk of 2 bij maar veel winst ga je er zonder andere nokkenassen niet uitkrijgen (wat ook niet echt nodig is).

De ecu regelde het kwa inspuiting al perfect bij, infeite hebben we nu de onsteking wat vroeger gezet en helemaal bovenin iets meer benzine in laten spuiten zodat hij wat "veiliger" staat.

Uiteindelijk scoorde we afgerond 138pk en 160nm! wat voor een bijna standaard 16v erg netjes is, verloop is ook erg mooi met geen dipjes e.d.

(Groene lijn is standaard, blauwe is na aanpassing van ecu).
Afbeelding

Gebruikersavatar
Stefan van Elst
Berichten: 556
Lid geworden op: 03 mar 2008, 14:15
Locatie: Heesch

Re: Project, Citroen AX First Cheap ass ombouwproject deel

Bericht door Stefan van Elst » 29 mei 2010, 11:16

Mooi resultaat Chris!
Heb je 'm al een keer op een weegbrug gehad met het nieuwe blok?

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22506
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Project, Citroen AX First Cheap ass ombouwproject deel

Bericht door Niels » 29 mei 2010, 11:38

Woehaa, 140pk in een AX :clap:

Als je meer lezers wil dan zou ik de titel van het topic iets aanpassen. B.v. dat je er een 140pk 16V in hebt gelepeld :wink:

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13003
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Re: Project, Citroen AX First Cheap ass ombouwproject deel

Bericht door MartijnGizmo » 29 mei 2010, 12:02

138pk en 7500rpm, wat een pretraket! :hosanna:

Gebruikersavatar
Drake
Berichten: 157
Lid geworden op: 20 feb 2008, 01:09
Locatie: Nieuwveen

Re: Project, Citroen AX First Cheap ass ombouwproject deel

Bericht door Drake » 29 mei 2010, 13:40

Stefan van Elst schreef:Mooi resultaat Chris!
Heb je 'm al een keer op een weegbrug gehad met het nieuwe blok?
Nog niet, wellicht volgende week hoop ik (gewicht zit geschat zo rond de 750 kilo, ik hoop dat ik daar ook onder blijf i.v.m herkeuring hoewel de wegenbelasting niet enorm omhoog gaat in de 750+ klasse).
Niels schreef:Woehaa, 140pk in een AX :clap:

Als je meer lezers wil dan zou ik de titel van het topic iets aanpassen. B.v. dat je er een 140pk 16V in hebt gelepeld :wink:
Ow ik denk "16v AX" al aandacht genoeg trekt :mrgreen: , ik hou het liever wat "bescheiden" :wink: , ik heb wel even de titel aangepast gezien het ding niet echt meer "cheap ass" is :angel:

Kgroot.nl
Berichten: 1246
Lid geworden op: 05 aug 2009, 15:07
Auto: Volkswagen ID4 & Golf MK2
Locatie: Reeuwijk

Re: Project, Citroen AX First 16V

Bericht door Kgroot.nl » 29 mei 2010, 19:53

Over een sleeper gesproken :shock:
Heel gaaf kerel.

Gebruikersavatar
Drake
Berichten: 157
Lid geworden op: 20 feb 2008, 01:09
Locatie: Nieuwveen

Re: Project, Citroen AX First 16V

Bericht door Drake » 01 jun 2010, 00:46

Vanavond de g-tech even op de AX geplaatst om te kijken wat eruit komt.

Afbeelding

0-100 in 6.4 sec met 2k rpm half gas vanuit stilstand, het is echter zeer lastig om een fatsoenlijke meting te doen met het vermogen/grip/gewicht (met name het gebrek aan de laatste 2).

Het ding heeft in zijn 1 totaal geen grip vanuit stilstand, echt een enorm drama, 2k rpm clutchdump vol gas en nog sta je gewoon je banden op te roken.De enige manier is om van de 1k rpm te gaan of half gas bij de 2k rpm (waarna je nog steeds banden half oprookt ).

Met slicks of een sper zou er nog makkelijk 3 a 4 tiende af kunnen.Maargoed aanzich is het geen verkeerd resultaat zo, ding loopt nu met de begrenser iets verder e.d prachtig mooi door en pakt in zijn 2 perfect op en loopt ook vooral boven de 100 bizar snel door.

Gebruikersavatar
Oof
Berichten: 1430
Lid geworden op: 24 aug 2008, 15:43
Auto: Caddy 1.6 TDI

Re: Project, Citroen AX First 16V

Bericht door Oof » 01 jun 2010, 00:56

Damn dat is snel. Je zal met je 130i naast je staan.
Gaaf project! :df:

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28619
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: Project, Citroen AX First 16V

Bericht door Martijn_bmw » 01 jun 2010, 08:39

zo dat is zeker snel 8)

Gebruikersavatar
Mrton
Berichten: 785
Lid geworden op: 06 jan 2010, 21:05

Re: Project, Citroen AX First 16V

Bericht door Mrton » 03 jun 2010, 19:43

6,4 seconde? Lijkt me niet gek om een notitie aan je dashboard te hangen met dit kenteken... Kan je van te voren even bepalen dat je te oud en wijs bent voor een stoplichtsprint... :wink:

Gebruikersavatar
Youp
Berichten: 2975
Lid geworden op: 18 sep 2008, 18:50
Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi

Re: Project, Citroen AX First 16V

Bericht door Youp » 04 jun 2010, 09:26

Super fraai project Chris! ;)

Met mijn 16v heb ik één keer 6,2 seconden 0-100 geklokt, met Racechrono, maar ik heb dan geen tractieproblemen bij een dump van de koppeling rond 5000rpm...

Een paar grippende bandjes op dat ding gaan wonderen doen! ;)

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven

Re: Project, Citroen AX First 16V

Bericht door daNpy » 04 jun 2010, 09:47

Semi's :mrgreen:

Gebruikersavatar
Drake
Berichten: 157
Lid geworden op: 20 feb 2008, 01:09
Locatie: Nieuwveen

Re: Project, Citroen AX First 16V

Bericht door Drake » 04 jun 2010, 11:22

De bandjes hebben aanzich genoeg grip (michelin pilot sx gt) maar de achterkant van de auto is gewoon te slap waardoor de voorwielen omhoog getrokken worden zodoende grip verliezen. En och zelfs al win ik 0.4 seconden op de 0-100 het is vooral de 0-180 die het hem doet :wink:

Gebruikersavatar
Youp
Berichten: 2975
Lid geworden op: 18 sep 2008, 18:50
Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi

Re: Project, Citroen AX First 16V

Bericht door Youp » 04 jun 2010, 13:10

Drake schreef:De bandjes hebben aanzich genoeg grip (michelin pilot sx gt) maar de achterkant van de auto is gewoon te slap waardoor de voorwielen omhoog getrokken worden zodoende grip verliezen. En och zelfs al win ik 0.4 seconden op de 0-100 het is vooral de 0-180 die het hem doet :wink:
Maarja, bij 100-180 heb je niet zo veel meer aan het gewichtsvoordeel, grote kans dat daar het koekblikdesign in combinatie met de rijwind je enigszins parten gaat spelen. :mrgreen:

Gebruikersavatar
Eric H
Berichten: 3641
Lid geworden op: 15 feb 2008, 10:09
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX
Locatie: Zoetermeer

Re: Project, Citroen AX First 16V

Bericht door Eric H » 04 jun 2010, 13:18

Mrton schreef:6,4 seconde? Lijkt me niet gek om een notitie aan je dashboard te hangen met dit kenteken... Kan je van te voren even bepalen dat je te oud en wijs bent voor een stoplichtsprint... :wink:
LOL !

Super dit.... :thumbup: :thumbup:

Gebruikersavatar
Drake
Berichten: 157
Lid geworden op: 20 feb 2008, 01:09
Locatie: Nieuwveen

Re: Project, Citroen AX First 16V

Bericht door Drake » 04 jun 2010, 16:19

Youp schreef: Maarja, bij 100-180 heb je niet zo veel meer aan het gewichtsvoordeel, grote kans dat daar het koekblikdesign in combinatie met de rijwind je enigszins parten gaat spelen. :mrgreen:
Mwah, stiekem hebben we al even de 210 aangetikt, maar het ding is dan nog verassend stabiel. Heeft ook een vrij lage cw waarde (0,31).

Gebruikersavatar
Youp
Berichten: 2975
Lid geworden op: 18 sep 2008, 18:50
Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi

Re: Project, Citroen AX First 16V

Bericht door Youp » 04 jun 2010, 16:27

Drake schreef:
Youp schreef: Maarja, bij 100-180 heb je niet zo veel meer aan het gewichtsvoordeel, grote kans dat daar het koekblikdesign in combinatie met de rijwind je enigszins parten gaat spelen. :mrgreen:
Mwah, stiekem hebben we al even de 210 aangetikt, maar het ding is dan nog verassend stabiel. Heeft ook een vrij lage cw waarde (0,31).
0,31 is netjes, de mijne heeft een cw waarde van 0,32 als t goed is. Frontaal oppervlak zal elkaar ook niet ver ontlopen. Maarja, dan nog, 140pk is gewoon wienàg voor acceleratie boven de 100km/h. ;)

En bij 225 is het sowieso toch op, ook qua bakverhoudingen zit je dan tegen 't eind. :)

barreljan
Berichten: 49
Lid geworden op: 21 feb 2010, 19:23
Locatie: Bovenin NH

Re: Project, Citroen AX First 16V

Bericht door barreljan » 09 jun 2010, 17:32

210 in een ax van minder dan 800kg.... brrr :shock:

top project! ik volg het in de HK op t.net ook al een tijd :mrgreen:

Gebruikersavatar
Drake
Berichten: 157
Lid geworden op: 20 feb 2008, 01:09
Locatie: Nieuwveen

Re: Project, Citroen AX First 16V

Bericht door Drake » 10 jun 2010, 09:32

Oja, ik had deze nog liggen van vorige week, gewichtsrapport van de AX:

Afbeelding

782kg ex bestuurder met een halve tank a 20kg, schoon is hij dus ongeveer 760kilo wat aardig in de buurt zit van de 750 kilo welke geschat was.

De gewichtsverdeling is overigens met bestuurder (ondanks dat er in het midden totaal zonder staat, zelf weeg ik 64kg inc wat frikandellen van de lunch :mrgreen: ). M.a.w als de accu naar achteren word geplaatst is de verdeling bijna 100% uniform.De verhouding voor/achter is 65/35%. wat niet beter of slechter is dan een 106/saxo (dezelfde dag waren er ook een x aantal 106'jes gewogen).

Meestal rij ik echter met een bijrijder (rechts +- 40-50 kg erbij op het voorwiel) wat helaas de hele verhouding weer in de war gooit, en linksvoor met aanremmen weer eerder zal "blokkeren".

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Alex, Bing [Bot], Godspeed, Google [Bot], Semrush [Bot] en 10 gasten