Ontzettend gaaf wat je gedaan hebt
Project, Citroen AX First 16V
- Eric H
- Berichten: 3641
- Lid geworden op: 15 feb 2008, 10:09
- Auto: Mazda CX-30 SkyActivX
- Locatie: Zoetermeer
Re: Project, Citroen AX First Cheap ass ombouwproject deel
Ook ik lees alles mee hoor, dus blijf updates posten....
Ontzettend gaaf wat je gedaan hebt
Ontzettend gaaf wat je gedaan hebt
-
Maarten Godschalk
- Berichten: 279
- Lid geworden op: 17 apr 2008, 18:36
- Locatie: regio Amsterdam
Re: Project, Citroen AX First Cheap ass ombouwproject deel
+1Eric H schreef:Ook ik lees alles mee hoor, dus blijf updates posten....
Ontzettend gaaf wat je gedaan hebt
-
Marco R.
- Berichten: 1684
- Lid geworden op: 30 sep 2008, 21:43
- Drake
- Berichten: 157
- Lid geworden op: 20 feb 2008, 01:09
- Locatie: Nieuwveen
Re: Project, Citroen AX First Cheap ass ombouwproject deel
Klein teasertje dan maar
1-3 versn acceleratie.
Dit is met een standaard blok op inlaat/geen kat na ( ecu moet nog een remap krijgen, en verder zijn er nog wel meer zaken niet helemaal optimaal). Maargoed redelijk vlot dacht ik zo
1-3 versn acceleratie.
Dit is met een standaard blok op inlaat/geen kat na ( ecu moet nog een remap krijgen, en verder zijn er nog wel meer zaken niet helemaal optimaal). Maargoed redelijk vlot dacht ik zo
Laatst gewijzigd door Drake op 17 mei 2010, 13:22, 1 keer totaal gewijzigd.
- Ravin ///M
- Berichten: 3002
- Lid geworden op: 23 feb 2007, 16:50
- Locatie: Dieselduvel
Re: Project, Citroen AX First Cheap ass ombouwproject deel
Tellerfilmpje was niet zo duidelijk, wat heb je gemeten?
- Drake
- Berichten: 157
- Lid geworden op: 20 feb 2008, 01:09
- Locatie: Nieuwveen
Re: Project, Citroen AX First Cheap ass ombouwproject deel
Niets gemeten, gewoon rollend acceleren van 1e-3e versnelling puur om even te laten zien
.De metingen zullen gedaan worden zodra het ding helemaal optimaal is.
- Drake
- Berichten: 157
- Lid geworden op: 20 feb 2008, 01:09
- Locatie: Nieuwveen
Re: Project, Citroen AX First Cheap ass ombouwproject deel
Zo hoppa op de pijnbank

Bij aankomst bijna direct de auto op de bank gezet en een run gedaan waarbij het ding nogal verassend was kwa resultaat, 138,4pk en 154nm zonder aanpassingen van de ecu.
De hoop was dus dat er met het aanpassen van de maps de 140pk grens verbroken zou worden maar na aanpassen bleeft het "helaas" op 138pk. M.a.w het blok loopt met de huidige nokkenassen e.d exact op zijn max, er kan wellicht nog een pk of 2 bij maar veel winst ga je er zonder andere nokkenassen niet uitkrijgen (wat ook niet echt nodig is).
De ecu regelde het kwa inspuiting al perfect bij, infeite hebben we nu de onsteking wat vroeger gezet en helemaal bovenin iets meer benzine in laten spuiten zodat hij wat "veiliger" staat.
Uiteindelijk scoorde we afgerond 138pk en 160nm! wat voor een bijna standaard 16v erg netjes is, verloop is ook erg mooi met geen dipjes e.d.
(Groene lijn is standaard, blauwe is na aanpassing van ecu).

Bij aankomst bijna direct de auto op de bank gezet en een run gedaan waarbij het ding nogal verassend was kwa resultaat, 138,4pk en 154nm zonder aanpassingen van de ecu.
De hoop was dus dat er met het aanpassen van de maps de 140pk grens verbroken zou worden maar na aanpassen bleeft het "helaas" op 138pk. M.a.w het blok loopt met de huidige nokkenassen e.d exact op zijn max, er kan wellicht nog een pk of 2 bij maar veel winst ga je er zonder andere nokkenassen niet uitkrijgen (wat ook niet echt nodig is).
De ecu regelde het kwa inspuiting al perfect bij, infeite hebben we nu de onsteking wat vroeger gezet en helemaal bovenin iets meer benzine in laten spuiten zodat hij wat "veiliger" staat.
Uiteindelijk scoorde we afgerond 138pk en 160nm! wat voor een bijna standaard 16v erg netjes is, verloop is ook erg mooi met geen dipjes e.d.
(Groene lijn is standaard, blauwe is na aanpassing van ecu).
- Stefan van Elst
- Berichten: 556
- Lid geworden op: 03 mar 2008, 14:15
- Locatie: Heesch
Re: Project, Citroen AX First Cheap ass ombouwproject deel
Mooi resultaat Chris!
Heb je 'm al een keer op een weegbrug gehad met het nieuwe blok?
Heb je 'm al een keer op een weegbrug gehad met het nieuwe blok?
- Niels
- Berichten: 22550
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Project, Citroen AX First Cheap ass ombouwproject deel
Woehaa, 140pk in een AX
Als je meer lezers wil dan zou ik de titel van het topic iets aanpassen. B.v. dat je er een 140pk 16V in hebt gelepeld
Als je meer lezers wil dan zou ik de titel van het topic iets aanpassen. B.v. dat je er een 140pk 16V in hebt gelepeld
- MartijnGizmo
- Berichten: 13068
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
Re: Project, Citroen AX First Cheap ass ombouwproject deel
138pk en 7500rpm, wat een pretraket! 
- Drake
- Berichten: 157
- Lid geworden op: 20 feb 2008, 01:09
- Locatie: Nieuwveen
Re: Project, Citroen AX First Cheap ass ombouwproject deel
Nog niet, wellicht volgende week hoop ik (gewicht zit geschat zo rond de 750 kilo, ik hoop dat ik daar ook onder blijf i.v.m herkeuring hoewel de wegenbelasting niet enorm omhoog gaat in de 750+ klasse).Stefan van Elst schreef:Mooi resultaat Chris!
Heb je 'm al een keer op een weegbrug gehad met het nieuwe blok?
Ow ik denk "16v AX" al aandacht genoeg trektNiels schreef:Woehaa, 140pk in een AX![]()
Als je meer lezers wil dan zou ik de titel van het topic iets aanpassen. B.v. dat je er een 140pk 16V in hebt gelepeld
-
Kgroot.nl
- Berichten: 1246
- Lid geworden op: 05 aug 2009, 15:07
- Auto: Volkswagen ID4 & Golf MK2
- Locatie: Reeuwijk
Re: Project, Citroen AX First 16V
Over een sleeper gesproken
Heel gaaf kerel.
Heel gaaf kerel.
- Drake
- Berichten: 157
- Lid geworden op: 20 feb 2008, 01:09
- Locatie: Nieuwveen
Re: Project, Citroen AX First 16V
Vanavond de g-tech even op de AX geplaatst om te kijken wat eruit komt.

0-100 in 6.4 sec met 2k rpm half gas vanuit stilstand, het is echter zeer lastig om een fatsoenlijke meting te doen met het vermogen/grip/gewicht (met name het gebrek aan de laatste 2).
Het ding heeft in zijn 1 totaal geen grip vanuit stilstand, echt een enorm drama, 2k rpm clutchdump vol gas en nog sta je gewoon je banden op te roken.De enige manier is om van de 1k rpm te gaan of half gas bij de 2k rpm (waarna je nog steeds banden half oprookt ).
Met slicks of een sper zou er nog makkelijk 3 a 4 tiende af kunnen.Maargoed aanzich is het geen verkeerd resultaat zo, ding loopt nu met de begrenser iets verder e.d prachtig mooi door en pakt in zijn 2 perfect op en loopt ook vooral boven de 100 bizar snel door.
0-100 in 6.4 sec met 2k rpm half gas vanuit stilstand, het is echter zeer lastig om een fatsoenlijke meting te doen met het vermogen/grip/gewicht (met name het gebrek aan de laatste 2).
Het ding heeft in zijn 1 totaal geen grip vanuit stilstand, echt een enorm drama, 2k rpm clutchdump vol gas en nog sta je gewoon je banden op te roken.De enige manier is om van de 1k rpm te gaan of half gas bij de 2k rpm (waarna je nog steeds banden half oprookt ).
Met slicks of een sper zou er nog makkelijk 3 a 4 tiende af kunnen.Maargoed aanzich is het geen verkeerd resultaat zo, ding loopt nu met de begrenser iets verder e.d prachtig mooi door en pakt in zijn 2 perfect op en loopt ook vooral boven de 100 bizar snel door.
- Oof
- Berichten: 1437
- Lid geworden op: 24 aug 2008, 15:43
- Auto: M2 Competition H6
Re: Project, Citroen AX First 16V
Damn dat is snel. Je zal met je 130i naast je staan.
Gaaf project!
Gaaf project!
- Martijn_bmw
- Berichten: 29150
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: Project, Citroen AX First 16V
zo dat is zeker snel 8)
- Mrton
- Berichten: 785
- Lid geworden op: 06 jan 2010, 21:05
Re: Project, Citroen AX First 16V
6,4 seconde? Lijkt me niet gek om een notitie aan je dashboard te hangen met dit kenteken... Kan je van te voren even bepalen dat je te oud en wijs bent voor een stoplichtsprint... 
- Youp
- Berichten: 2975
- Lid geworden op: 18 sep 2008, 18:50
- Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi
Re: Project, Citroen AX First 16V
Super fraai project Chris! 
Met mijn 16v heb ik één keer 6,2 seconden 0-100 geklokt, met Racechrono, maar ik heb dan geen tractieproblemen bij een dump van de koppeling rond 5000rpm...
Een paar grippende bandjes op dat ding gaan wonderen doen!
Met mijn 16v heb ik één keer 6,2 seconden 0-100 geklokt, met Racechrono, maar ik heb dan geen tractieproblemen bij een dump van de koppeling rond 5000rpm...
Een paar grippende bandjes op dat ding gaan wonderen doen!
- daNpy
- Berichten: 5980
- Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
- Locatie: Eindhoven
- Drake
- Berichten: 157
- Lid geworden op: 20 feb 2008, 01:09
- Locatie: Nieuwveen
Re: Project, Citroen AX First 16V
De bandjes hebben aanzich genoeg grip (michelin pilot sx gt) maar de achterkant van de auto is gewoon te slap waardoor de voorwielen omhoog getrokken worden zodoende grip verliezen. En och zelfs al win ik 0.4 seconden op de 0-100 het is vooral de 0-180 die het hem doet 
- Youp
- Berichten: 2975
- Lid geworden op: 18 sep 2008, 18:50
- Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi
Re: Project, Citroen AX First 16V
Maarja, bij 100-180 heb je niet zo veel meer aan het gewichtsvoordeel, grote kans dat daar het koekblikdesign in combinatie met de rijwind je enigszins parten gaat spelen.Drake schreef:De bandjes hebben aanzich genoeg grip (michelin pilot sx gt) maar de achterkant van de auto is gewoon te slap waardoor de voorwielen omhoog getrokken worden zodoende grip verliezen. En och zelfs al win ik 0.4 seconden op de 0-100 het is vooral de 0-180 die het hem doet
- Eric H
- Berichten: 3641
- Lid geworden op: 15 feb 2008, 10:09
- Auto: Mazda CX-30 SkyActivX
- Locatie: Zoetermeer
Re: Project, Citroen AX First 16V
LOL !Mrton schreef:6,4 seconde? Lijkt me niet gek om een notitie aan je dashboard te hangen met dit kenteken... Kan je van te voren even bepalen dat je te oud en wijs bent voor een stoplichtsprint...
Super dit....
- Drake
- Berichten: 157
- Lid geworden op: 20 feb 2008, 01:09
- Locatie: Nieuwveen
Re: Project, Citroen AX First 16V
Mwah, stiekem hebben we al even de 210 aangetikt, maar het ding is dan nog verassend stabiel. Heeft ook een vrij lage cw waarde (0,31).Youp schreef: Maarja, bij 100-180 heb je niet zo veel meer aan het gewichtsvoordeel, grote kans dat daar het koekblikdesign in combinatie met de rijwind je enigszins parten gaat spelen.
- Youp
- Berichten: 2975
- Lid geworden op: 18 sep 2008, 18:50
- Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi
Re: Project, Citroen AX First 16V
0,31 is netjes, de mijne heeft een cw waarde van 0,32 als t goed is. Frontaal oppervlak zal elkaar ook niet ver ontlopen. Maarja, dan nog, 140pk is gewoon wienàg voor acceleratie boven de 100km/h.Drake schreef:Mwah, stiekem hebben we al even de 210 aangetikt, maar het ding is dan nog verassend stabiel. Heeft ook een vrij lage cw waarde (0,31).Youp schreef: Maarja, bij 100-180 heb je niet zo veel meer aan het gewichtsvoordeel, grote kans dat daar het koekblikdesign in combinatie met de rijwind je enigszins parten gaat spelen.
En bij 225 is het sowieso toch op, ook qua bakverhoudingen zit je dan tegen 't eind.
-
barreljan
- Berichten: 49
- Lid geworden op: 21 feb 2010, 19:23
- Locatie: Bovenin NH
Re: Project, Citroen AX First 16V
210 in een ax van minder dan 800kg.... brrr
top project! ik volg het in de HK op t.net ook al een tijd
top project! ik volg het in de HK op t.net ook al een tijd
- Drake
- Berichten: 157
- Lid geworden op: 20 feb 2008, 01:09
- Locatie: Nieuwveen
Re: Project, Citroen AX First 16V
Oja, ik had deze nog liggen van vorige week, gewichtsrapport van de AX:

782kg ex bestuurder met een halve tank a 20kg, schoon is hij dus ongeveer 760kilo wat aardig in de buurt zit van de 750 kilo welke geschat was.
De gewichtsverdeling is overigens met bestuurder (ondanks dat er in het midden totaal zonder staat, zelf weeg ik 64kg inc wat frikandellen van de lunch
). M.a.w als de accu naar achteren word geplaatst is de verdeling bijna 100% uniform.De verhouding voor/achter is 65/35%. wat niet beter of slechter is dan een 106/saxo (dezelfde dag waren er ook een x aantal 106'jes gewogen).
Meestal rij ik echter met een bijrijder (rechts +- 40-50 kg erbij op het voorwiel) wat helaas de hele verhouding weer in de war gooit, en linksvoor met aanremmen weer eerder zal "blokkeren".
782kg ex bestuurder met een halve tank a 20kg, schoon is hij dus ongeveer 760kilo wat aardig in de buurt zit van de 750 kilo welke geschat was.
De gewichtsverdeling is overigens met bestuurder (ondanks dat er in het midden totaal zonder staat, zelf weeg ik 64kg inc wat frikandellen van de lunch
Meestal rij ik echter met een bijrijder (rechts +- 40-50 kg erbij op het voorwiel) wat helaas de hele verhouding weer in de war gooit, en linksvoor met aanremmen weer eerder zal "blokkeren".
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Google [Bot], Kasteel, mark123, Peter-Paul, Semrush [Bot] en 18 gasten
