Ik heb erg veel moeite met het geloven van de geschetste elektrotoekomst. Als je gaat bekijken wat er nog allemaal in de kinderschoenen staat qua techniek en infrastructuur, dan is 10 jaar komplete bullshit, 20 jaar minimaal irreëel en daarbuiten vraag ik me af of accutechniek wel de oplossing is.
Kijk maar terug naar wat er in de KIJK stond in de jaren 80. Nu, 20-25 jaar later is er niets terecht gekomen van al die jetpacks, vliegende auto's enz. enz. ... L' Histoire se répète
Er is een verschil tussen science fiction en werkelijkheid natuurlijk. Feit is wel dat de technologische ontwikkelingen van met name de laatste 15 jaar in een extreem hoog tempo is verlopen. Een tempo die vrijwel niemand in de jaren 80 had kunnen voorspellen. Denk aan de extreme groei van PC bezit in de jaren 90, de internet boom, het feit dat iedereen met een GSM bereikbaar is voor een paar knaken. Dat zijn ontwikkelingen die zelfs insiders niet aan zagen komen. De snelheid van onderzoek en ontwikkeling verloopt ook bijna exponentieel doordat computers steeds krachtiger en software steeds slimmer wordt. In vele markten plukt men hier nu de vruchten van (farmaceutische industrie, ruimtevaart, klimaat modellen, F1 simulaties etc.). Hetzelfde merk je in de energie business en dan met name akku ontwikkelingen. Elektro aandrijving staat absoluut niet in de kinderschoenen en is op veel vlakken zelfs al redelijk uitontwikkeld (rendement elektro motoren, vermogens sturingen). De bottleneck op dit moment is de prijs en de huidige capaciteit van de akkupacks. De elektrische infrastructuur groeit mee met de penetratie van elektro voertuigen in onze wagenparken. De gemeentes/overheden beginnen, dus plaatst men hier en daar paaltjes in de stad en grote laadstations op het depot. Vervolgens beginnen de multinationals (KPN, Nuon etc.) met wat van die karretjes en zo begint het balletje langzaam te rollen.
Ik gok erop dat fuelcell technologie of H2 gestookte verbrandingsmotoren de enige echte alternatieven zijn voor fossiele brandstoffen. Domweg vanwege het gebruiksgemak van tanken en levensduur van die technieken (kijk maar hoe lang een accu van je mobieltje goed presteerd, hooguit een jaar).
Fuelcell is redelijk achterhaald voor aandrijftechniek. Het totale rendement daarvan is te laag vanwege de extra conversieslag. Waterstof heeft idd als voordeel dat de huidige verbrandingsmotor techniek makkelijk bruikbaar is, alleen kleven ook hier een aantal forse nadelen aanvast zoals de distributie en het produceren hiervan (rendement). De akku van je mobieltje is ontworpen om maar een jaar mee te gaan. Welkom in de wereld van de consumenten elektronika

Akku technieken die 8 tot 10 jaar meegaan zijn vandaag de dag geen enkel probleem.
Vergeet niet dat het elektrische auto concept verzonnen is door de politiek, niet door technici (proof me wrong als ik ernaast zit).
Op de eerste plaats kan de politiek niets verzinnen. Daar zijn ze te dom voor, anders werkten ze wel in het bedrijfsleven

Verder is dit natuurlijk een vreemde stelling. Bekijk de docu "who killed the electric car" maar eens om een idee te krijgen hoeveel politieke en grote industriële vijanden de electrische auto in de US had. De electrische auto is juist bij voorbaat een 'geil' project voor iedere techneut omdat er nieuwe gebieden moeten worden ontgonnen. De meesten weten nu wel hoe zo'n zuigertje met kleppie en een beetje peut werkt
Daan...