Sta jij open voor elektrisch rijden?

Dit is ons algemene autoforum.

Benzine of elektrisch?

Benzine (ik wil m'n motor tot de redline kunnen jagen en dat geluid horen)
38
64%
Elektrisch (prestaties zijn toch hetzelfde en als bonus een lekker laag verbruik)
21
36%

Totaal aantal stemmen: 59

GTRene

Re: Sta jij open voor elektrisch rijden?

Bericht door GTRene » 15 sep 2009, 23:22

leuk ze zetten zelfs al scholen in :mrgreen: zelfs deze MGB moet er aan geloven :df:

http://tweakers.net/nieuws/62440/studen ... -auto.html" onclick="window.open(this.href);return false;

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=wIpZ_an7 ... r_embedded[/youtube]

hier een stille Lotus

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=K7IzG5A6GgU&hl=nl[/youtube]

echter ze zijn ook al met geluidstuning bezig om bv een ferrari sound of V8 geluid e.d. te kunnen produceren evenredig met het gas geven, tis maar wat je wil :mrgreen: dan kun je wispermodus ala kitt of vlammem ala F1 :df: :lol:

GTRene

Bericht door GTRene » 15 sep 2009, 23:35

Tesla vs Lotus Elise

de tesla heeft geen versnellingsbak echter de van der Kooi lotussen hebben gewoon een koppeling en versnellingsbak...tis maar wat je wil immers dat andere kan eerder stuk gaan?

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=oUw43oC2A34&hl=nl[/youtube]

Tesla S is al klaar :df:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=wfttXdRvIbk&hl=nl[/youtube]

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=agSUjWsffew&hl=nl[/youtube]

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Vvqj7egMZMI&hl=nl[/youtube]

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=HaVcZjrXu4A&hl=nl[/youtube]

mooi ding :thumbup:

GTRene

Bericht door GTRene » 15 sep 2009, 23:42

dit gaat wel ver :bag: een handige knutselaar vond een nwe motor denk ik te duur :lol: dus hup 100% elektrisch met werkende airco e.d.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=L2z_U-l7DWc&hl=nl[/youtube]

zo, genoeg gespamd :mrgreen:

Daan

Bericht door Daan » 15 sep 2009, 23:47

Ik heb erg veel moeite met het geloven van de geschetste elektrotoekomst. Als je gaat bekijken wat er nog allemaal in de kinderschoenen staat qua techniek en infrastructuur, dan is 10 jaar komplete bullshit, 20 jaar minimaal irreëel en daarbuiten vraag ik me af of accutechniek wel de oplossing is.

Kijk maar terug naar wat er in de KIJK stond in de jaren 80. Nu, 20-25 jaar later is er niets terecht gekomen van al die jetpacks, vliegende auto's enz. enz. ... L' Histoire se répète
Er is een verschil tussen science fiction en werkelijkheid natuurlijk. Feit is wel dat de technologische ontwikkelingen van met name de laatste 15 jaar in een extreem hoog tempo is verlopen. Een tempo die vrijwel niemand in de jaren 80 had kunnen voorspellen. Denk aan de extreme groei van PC bezit in de jaren 90, de internet boom, het feit dat iedereen met een GSM bereikbaar is voor een paar knaken. Dat zijn ontwikkelingen die zelfs insiders niet aan zagen komen. De snelheid van onderzoek en ontwikkeling verloopt ook bijna exponentieel doordat computers steeds krachtiger en software steeds slimmer wordt. In vele markten plukt men hier nu de vruchten van (farmaceutische industrie, ruimtevaart, klimaat modellen, F1 simulaties etc.). Hetzelfde merk je in de energie business en dan met name akku ontwikkelingen. Elektro aandrijving staat absoluut niet in de kinderschoenen en is op veel vlakken zelfs al redelijk uitontwikkeld (rendement elektro motoren, vermogens sturingen). De bottleneck op dit moment is de prijs en de huidige capaciteit van de akkupacks. De elektrische infrastructuur groeit mee met de penetratie van elektro voertuigen in onze wagenparken. De gemeentes/overheden beginnen, dus plaatst men hier en daar paaltjes in de stad en grote laadstations op het depot. Vervolgens beginnen de multinationals (KPN, Nuon etc.) met wat van die karretjes en zo begint het balletje langzaam te rollen.
Ik gok erop dat fuelcell technologie of H2 gestookte verbrandingsmotoren de enige echte alternatieven zijn voor fossiele brandstoffen. Domweg vanwege het gebruiksgemak van tanken en levensduur van die technieken (kijk maar hoe lang een accu van je mobieltje goed presteerd, hooguit een jaar).
Fuelcell is redelijk achterhaald voor aandrijftechniek. Het totale rendement daarvan is te laag vanwege de extra conversieslag. Waterstof heeft idd als voordeel dat de huidige verbrandingsmotor techniek makkelijk bruikbaar is, alleen kleven ook hier een aantal forse nadelen aanvast zoals de distributie en het produceren hiervan (rendement). De akku van je mobieltje is ontworpen om maar een jaar mee te gaan. Welkom in de wereld van de consumenten elektronika :wink: Akku technieken die 8 tot 10 jaar meegaan zijn vandaag de dag geen enkel probleem.
Vergeet niet dat het elektrische auto concept verzonnen is door de politiek, niet door technici (proof me wrong als ik ernaast zit).
Op de eerste plaats kan de politiek niets verzinnen. Daar zijn ze te dom voor, anders werkten ze wel in het bedrijfsleven :mrgreen: Verder is dit natuurlijk een vreemde stelling. Bekijk de docu "who killed the electric car" maar eens om een idee te krijgen hoeveel politieke en grote industriële vijanden de electrische auto in de US had. De electrische auto is juist bij voorbaat een 'geil' project voor iedere techneut omdat er nieuwe gebieden moeten worden ontgonnen. De meesten weten nu wel hoe zo'n zuigertje met kleppie en een beetje peut werkt :wink:

Daan...

GTRene

Bericht door GTRene » 15 sep 2009, 23:55

woensdag 22 juli 2009
Draadloos je elektrische auto opladen
De Pers meldt dat Nissan investeert in een elektrische auto die draadloos is op te laden en volgend jaar op de markt komt – een potentieel revolutionaire technologie. Hieronder het volledige bericht.

"Een elektrische tandenborstel zet je in zijn houder om hem op te laden. Maar er is geen contact tussen twee metalen delen om de energie over te dragen. Hoe kan dat? Het antwoord luidt: inductief laden, een technologie waarmee de stroom door een elektromagnetisch veld naar de accu wordt geleid.
De Japanse autofabrikant Nissan heeft deze technologie ‘opgeschaald’, zodat ze bruikbaar is voor het opladen van accu’s van elektrische auto’s, zo werd maandag bekend. Bedoeling is dat Nissans volledig elektrische Zero Emission Vehicle (ZEV), die in oktober wordt gepresenteerd, met de noviteit is uitgerust. De ZEV komt eerst op de Amerikaanse en Japanse markt, in 2012 ook in Europa.

Opladen zonder stekker is een potentieel revolutionaire technologie, omdat het een van de grootste hindernissen van elektrisch vervoer wegneemt. Volgens eigen onderzoek van Nissan zijn consumenten vooral bezorgd over de ongemakken die laden met een stekker met zich meebrengt. Straks hoeft de autobezitter alleen boven een laadpunt te parkeren.
Niet dat inductief laden de noodzaak van een stekker helemaal wegneemt. Idee is dat het draadloos ‘tanken’ gebruikt zal worden voor snelladen tussendoor bij winkelcentra en langs snelwegen, en dat we thuis de stekker erin pluggen om de accu volledig te vullen.
Overigens: bij snelladen moet je volgens Nissan denken aan 25 minuten, waarna de accu voor 80 procent vol is. Voor wie dat te lang vindt, hoopt Nissan een volgende doorbraak te realiseren: laden tijdens het rijden. Maar details over wanneer, hoe en tegen welke kosten de doorbraak plaatsvindt, gaf het bedrijf niet.
Koploper

Nissan en partner Renault manifesteren zich hoe langer hoe meer als koplopers van de elektrische revolutie, ook al is de industrie hard getroffen door de crisis. Toch achten de Japanners de tijd rijp om flink te investeren in de productie van de lithium-ion accu’s, de modernste batterijen met de grootste actieradius. Er komen nieuwe fabrieken in Groot-Brittannië en Portugal, waar Nissan zo’n 400 miljoen euro voor uittrekt.
Daarvoor kreeg de autofabrikant van zowel de Britse als de Portugese regering steun in de vorm van leningen en subsidies. De werkgelegenheid die het initiatief oplevert, maakt politici in deze tijden kennelijk zeer behulpzaam. De Britten koesteren inmiddels zelfs de hoop dat hun land hét industriecentrum van de elektrische auto wordt, zeker nadat ook Toyota onlangs heeft aangekondigd daar hybride auto’s te gaan produceren.
Zonder stekker voorlopig".

Andre

Bericht door Andre » 16 sep 2009, 01:24

waarom komen fabrikanten met electrische auto s. Juist in 2015 moet elke auto fabrikant aan een gemiddeld co van 130 voldoen over hun totale line up.

Als een electroauto dan 0 heeft dan kan er een RS4 tegenoverstaan van 260 co2. Zo werkt het spelletje op dit moment.

Aernoudt

Bericht door Aernoudt » 16 sep 2009, 07:51

Steven Nauta schreef:Benzine...

We zitten hier toch op DF?
Precies ! :thumbup: Geluid hoort ook bij de beleving van een auto, net als de geur (verbrand rubber, hete olie etc.). Op dit vlak gaat een electro gewoon nooit wat worden, net als diesel: kijk naar le mans: "klinkt als een verkouden stofzuiger" was het BBC commentaar op de Audi diesel troep (en terecht). Het geluiid van een bulderende V8, een schreeuwende V12, een krijsende Alfa V6 of het pure genot van een Mazda rotary... pure emotie die je hart sneller doet slaan :love:

Een paar voorbeelden:

Denk er iemand op dit forum ooit de beleving zoals dit geeft met electro meuk te kunnen hebben ??

wjn

Bericht door wjn » 16 sep 2009, 08:36

Niets elektrisch, dat wordt nog steeds voor ca. 75% "vies" gegenereerd.

De enige reden waarom elektrisch zoveel goedkoper is dan benzine(s), is vanwege het ontbreken van de accijnzen op elektriciteit.
(Snap je nu ook de km-heffing??)

Ik ga voor waterstof als brandstof.

Femme

Bericht door Femme » 16 sep 2009, 10:04

wjn schreef:Niets elektrisch, dat wordt nog steeds voor ca. 75% "vies" gegenereerd.

De enige reden waarom elektrisch zoveel goedkoper is dan benzine(s), is vanwege het ontbreken van de accijnzen op elektriciteit.

En hoe wil je die waterstof gaan produceren?

Voor zowel elektrisch rijden op accu's als het gebruik van waterstof als energiedrager geldt dat het op de lange termijn alleen een uitkomst is als de energie duurzaam wordt opgewekt. Die omslag moeten we hoe dan ook maken.

Michel P

Bericht door Michel P » 16 sep 2009, 10:14

Ofwel de overheid moet op wind en zonne energie inzetten. Wat betreft racy geluid en benzine en rubber dampen, dat is allemaal romantiek, onze kids vinden dat al veel minder tot niet belangrijk. Kijk eens hoe premium merken bezich zijn om bestuurder en passagiers zo stil mogelijk te vervoeren, want rust is comfort. Kijk dan eens naar de Model S, zou dat echt een straf zijn als enige auto? Luxe, stil, snel en qua runningcost heel goedkoop!

Stel je voor geen lawaai van drukke wegen lang en door woongebieden, geen lawaai van auto's als je in de natuur loopt. Dit zal de gemiddelde stress van velen doen verlagen.

Laat dus maar komen voor het gros van de auto's. De gemiddelde moderne 13 in een dozijn auto en diesels helemaal klinken nergens naar, dus daar missen we niets aan. Of rijden er allemaal F430 stradales bij jullie in de buurt :wink:

Michel

RutgerK

Bericht door RutgerK » 16 sep 2009, 10:35

Ik heb er geen probleem mee om electrisch te rijden. Ik ben ook wel erg blij met de Prius van de buren. Vroeger werd ik nog wel eens wakker als hij 's ochtends vroeg zijn auto startte maar daar heb ik nu geen last meer van.

Een hybride systeem heeft wel mijn voorkeur. In de stad electrisch en op de snelweg conventioneel is voor de komende jaren de beste oplossing.

wjn

Bericht door wjn » 16 sep 2009, 10:57

Femme schreef:
wjn schreef:Niets elektrisch, dat wordt nog steeds voor ca. 75% "vies" gegenereerd.

En hoe wil je die waterstof gaan produceren?
:idea: Bijv. in Zweden (waterkracht) en Afrika (zonne-energie), straks kern-fusie (oke, ook niet helemaal schoon).

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 16 sep 2009, 11:00

Eeen 'gewone' dagelijks auto hoeft voor mij maar aan een paar dingen te voldoen:

Automaat
Goede audio
Goede satnav
Beetje ruimte

Ik rij nu een maand of 3 in een Prius *(oud type) en daarvoor een Lexus GS300 en de afgelopen jaren div Landcruisers en Lexi......en het klinkt wellicht niet DF-waardig maar ik vindt dit prima ben er erg tevreden mee, ik rij gemiddeld 1op20 en rij nog behoorlijk door geen probleem ik vindt hem leuker dan heeeeeel veel standaard auto's als een Golf ed. Mede door het comfort en standaard luxe n het verbruik......

Tzt komt er weer een leuke auto erbij en ik denk dat je door bijv een Prius te rijden hierdoor weer meer kunt genieten van iets leuks......

Prius is voor mij helemaal :df:

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 16 sep 2009, 11:01

Zelfde jasje, prestaties en maar 10% van de kosten? Makkelijk, zet maar neer :P

steven(stk)

Bericht door steven(stk) » 16 sep 2009, 11:04

Voor mijn dagelijkse auto maakt het mij niet zoveel uit, diesel of elektrisch

Zolang ik daarnaast maar een fijne hoogtoerige benzine motor mag rijden :df:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 16 sep 2009, 14:17

Volkomen eens met de posts van Daan.

Voor mij is een electromobiel zoals Tom schetst in de openingspost een prima vervanger van onze huidige Saabs. Een saab 2 liter nonturbo is gewoon niet dat je zegt: Wow, vette beleving. Eerder is die motor te lawaaiierig, maar de prestaties zelf, daar zou ik wel mee kunnen blijven leven, ook al wil een sportiever speeltje voor mijzelf. Als electro voor nog minder kosten zou zorgen, dan is dat ook een voordeel.

Ook ben ik best geinteresseerd in een auto die exact dezelfde prestaties en rijplezier leveren als mijn E30 325i, maar dan dus voor veel minder kosten. Dan maar geen motorgeluid. Ook al vind iedereen een 6-in lijn altijd retegaaf klinken, ik heb nooit die kriebels gehad zoals bij enkele andere auto's en dus mag er best een stille electro in. Wat volgens mij gewoonweg nooit te realiseren is, is dezelfde gasresponse (vooral bij gaslos), maar dat baseer ik nu gewoon op aannames en niet op ervaring.

Dus 3 electro's in huize Cavallino? Kom maar op! Ze moeten wel mooi zijn, karakter tonen en dus minimaal dezelfde prestaties leveren en minder kosten in gebruik (en bezit). Nogmaals, ik denk dat we over een paar jaar geen electroauto kopen, maar een abonnement bij Eneco/nuon en daar krijgen we de auto dan gratis bij.

Fuck de olie industrie en de politiek die deze ontwikkelingen al die tijd hebben tegengehouden.
Electrisch aangedreven auto's bestaan al meer dan een EEUW!

Sjoerd MP BMW

Bericht door Sjoerd MP BMW » 16 sep 2009, 17:27

Dennis Cavallino schreef:zoals een energiepakket bij Eneco, waar je dan gratis een auto bij krijgt, zoals een mobiele telefoon bij een gsm-abonnement.
Fout gedacht: betaal je gewoon extra voor. Ik koop al paar jaar los een toestel en sim-only abonnement; is goedkoper!

Michel P

Bericht door Michel P » 16 sep 2009, 17:34

Mooie docu http://www.whokilledtheelectriccar.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://video.google.nl/videoplay?docid= ... =firefox-a#" onclick="window.open(this.href);return false;

Ofwel Dennis heeft gelijk!

Michel

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 17 sep 2009, 08:52

Sjoerd MP BMW schreef:
Dennis Cavallino schreef:zoals een energiepakket bij Eneco, waar je dan gratis een auto bij krijgt, zoals een mobiele telefoon bij een gsm-abonnement.
Fout gedacht: betaal je gewoon extra voor. Ik koop al paar jaar los een toestel en sim-only abonnement; is goedkoper!
Tuurlijk! Maar zoiets gaat er wel voor zorgen dat de vraag stijgt en de prijzen dalen!

Een simpel mobieltje kostte in 1996 ook 1500 gulden. 10 jaar daarvoor 15000 gulden.
Nu 15 euro. :)

De grap van zo'n electro-mobiel + electro abo is dat energieconcerns CO2 gaan besparen en dáár zit de winst.
Die bedrijven zitten echt in een veranderproces op dit moment en daarom gaan er heel verrassende nieuwe producten op de markt komen. Tuurlijk betaal je als klant gewoon voor wat je krijgt en steken zij iets extra's in hun zak, maar ik zie 't wel als positieve ontwikkeling hoor. De mobiele telefoon wilde ook niemand hebben halverwege de jaren '90. Nu 15 jaar later is er bijna niemand meer die géén mobieltje wil/heeft.

Youp
Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi

Bericht door Youp » 17 sep 2009, 09:41

Ik heb het afgelopen half jaar onderzoek uitgevoerd naar elektrisch rijden en het massaal op de markt brengen van een EV. Opzich wel geinig allemaal en de bevindingen die ik gedaan heb zijn zeer interessant.

Ik heb gestemd op dat ik er wél voor open sta. Hier moet echter wel een opmerking bij: for commuting only! Verbrandingsmotoren zijn mijn hobby en mijn passie. Daar zal ik nooit vanaf stappen, maar dat mag best voor in het weekend of voor de lol. Elektrisch voor dagelijks, lekker goedkoop.... Meer centen voor mijn eigen Ethanol stokerij in de tuin. ;)

GTRene

Bericht door GTRene » 17 sep 2009, 10:38

sowieso in steden en openbaar vervoer en vrachtvervoer sowieso in en rond steden dat zou mooi kunnen electrish ook die zware bouwvoertuigen, dan wordt de herrie en stank een stuk minder in de stad :thumbup:
verder kan het mooi op bepaalde circuits waar strenge geluidsnormen zijn, of bv waar nwe circuits aangelegd kunnen worden voor meer fun in de buurt en de omgeving geen last heeft of excuus van stank en milieu en of herrie...daar zouden ze leuk circuits kunnen plaatsen met en voor elektrische sportwagens only.
En dan een lekkere dikke TVR V8 er naast voor lekker af en toe rumble in the bronx :mrgreen:

Remmie

Bericht door Remmie » 17 sep 2009, 10:53

Femme schreef: En hoe wil je die waterstof gaan produceren?

Voor zowel elektrisch rijden op accu's als het gebruik van waterstof als energiedrager geldt dat het op de lange termijn alleen een uitkomst is als de energie duurzaam wordt opgewekt. Die omslag moeten we hoe dan ook maken.
Ik zelf kies nu voorlopig nog even voor benzine. Geniet er teveel van :df:

mbt waterstof:
Waterstof wordt op dit moment al op grote schaal geproduceerd.
Het wordt uit de lucht gehaald en dmw warmtewisselingen gescheiden van de overige gassen.
Dit wordt dan gecomprimeerd en kan naar een tankstation vervoerd worden.

De fabriek die dit produceert, heeft ook energie nodig. Maar kan dit niet van het normale Electriciteitsnetwerk trekken.
De fabriek zorgt voor zijn eigen energie. Bij het scheiden van de verschillende gassen komt warmte vrij, dit is weer om te zetten naar energie.
(redelijk efficient proces denk ik zo)

Het is zelfs mogelijk een mobiel waterstof tankstation neer te zetten. Deze heeft dan geen aanvoer nodig maar maakt het terplekke.

Het lijkt er alleen op dat het een beetje kip/ei verhaal is.
-Er zijn nog niet veel waterstof auto's, dus wie zet er een pompstation neer.
-Er zijn nog weinig pompstations, dus waarom een auto op waterstof kopen

Gr, Remmie

Youp
Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi

Bericht door Youp » 17 sep 2009, 11:40

Remmie schreef:
Femme schreef: En hoe wil je die waterstof gaan produceren?

Ik zelf kies nu voorlopig nog even voor benzine. Geniet er teveel van :df:

mbt waterstof:
Waterstof wordt op dit moment al op grote schaal geproduceerd.
Het wordt uit de lucht gehaald en dmw warmtewisselingen gescheiden van de overige gassen.
Dit wordt dan gecomprimeerd en kan naar een tankstation vervoerd worden.

De fabriek die dit produceert, heeft ook energie nodig. Maar kan dit niet van het normale Electriciteitsnetwerk trekken.
De fabriek zorgt voor zijn eigen energie. Bij het scheiden van de verschillende gassen komt warmte vrij, dit is weer om te zetten naar energie.
(redelijk efficient proces denk ik zo)

Het is zelfs mogelijk een mobiel waterstof tankstation neer te zetten. Deze heeft dan geen aanvoer nodig maar maakt het terplekke.

Het lijkt er alleen op dat het een beetje kip/ei verhaal is.
-Er zijn nog niet veel waterstof auto's, dus wie zet er een pompstation neer.
-Er zijn nog weinig pompstations, dus waarom een auto op waterstof kopen

Gr, Remmie
Dat is qua energie helaas niet haalbaar en het "well to wheel" rendement wordt lager dan dat het al is op fossiele brandstoffen.

Remmie

Bericht door Remmie » 17 sep 2009, 11:43

Youp schreef:Dat is qua energie helaas niet haalbaar en het "well to wheel" rendement wordt lager dan dat het al is op fossiele brandstoffen.
Youp,
Wat bedoel je precies met "Dat is qua energie helaas niet haalbaar?"

Gr, Remmie

Youp

Bericht door Youp » 17 sep 2009, 11:57

Het kost veel meer energie om waterstof te produceren dan dat je er ooit weer uit haalt. Dan haalt het ten tweede ook nog eens erg lage rendementen in een verbrandingsmotor waardoor je nog meer energie weg aan het gooien bent. Een brandstofcel is al beter, maar dan haal je weer elektriciteit uit het waterstof, kan je het beter in een batterij stoppen... Die heeft zo'n 80-90% rendement. Als je waterstof gaat maken van elektriciteit en je stopt het in een brandstofcel en je haalt er weer elektriciteit uit zit je met veel geluk aan 40% rendement ofzo (schatting).

Daarbij zit je met de opslag van het spul, vloeibaar is een idee, maar dat moet bij +- 700-800 bar of -240 graden Celcius ;) laten we dat maar overslaan, dit kost veel te veel energie. En in gasvorm kun je weer veel te weinig energie meenemen waardoor je dus geen reikwijdte hebt. Kortom, waterstof is het niet.

Dan kan je beter gaan voor ethanol.

Plaats reactie