Sta jij open voor elektrisch rijden?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie

Benzine of elektrisch?

Benzine (ik wil m'n motor tot de redline kunnen jagen en dat geluid horen)
38
64%
Elektrisch (prestaties zijn toch hetzelfde en als bonus een lekker laag verbruik)
21
36%

Totaal aantal stemmen: 59

Tom

Sta jij open voor elektrisch rijden?

Bericht door Tom » 15 sep 2009, 17:46

Stel dat je bij je huidige auto de keuze had tussen je huidige benzine of een (volledig) elektrische variant. Zoals de Tesla.

Aanschafprijs is gelijk.
Actieradius is 75% van je huidige auto.
Prestaties zijn gelijk.
Verbruik is flink in het voordeel van de elektrische auto (stel 10% van de kosten tov de benzinevariant).

Maar de elektrische variant mist wel motorgeluid, uitlaatgeluid, stukje beleving misschien en de fun van het schakelen/sequentieel.

Wat zou je kiezen?

Als je voor elektrisch kiest, kun je geen benzine-speeltje ernaast hebben. Keuze is dus voor je volledige wagenpark.
Laatst gewijzigd door Tom op 15 sep 2009, 19:32, 3 keer totaal gewijzigd.

ErikS

Re: Sta jij open voor elektrisch rijden?

Bericht door ErikS » 15 sep 2009, 17:49

(stel 10% van de kosten tov de benzinevariant).

Dit staat niet genoeg in verhouding tegenover het missen van het geluid ed.

Zal dat 50% zijn dan zou het denk ik wat beter in verhouding staan,

Als je dan ook de voordelen van MRB ed. meepakt.... hmmz... :hmmm:

Speeltje ernaast word de oplossing!

Edit: De 10% Verkeerd om gezien... :shock:
Dan word het zeker elektrisch + een speeltje ernaast.
Laatst gewijzigd door ErikS op 15 sep 2009, 17:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 15 sep 2009, 17:53

In 't geval zoals Tom schetst, staat zo'n electro mobiel er direct. 2 zelfs.
Ik ben ook wel heel nieuwsgierig naar 'producten' die de komende tijd op de markt komen, zoals een energiepakket bij Eneco, waar je dan gratis een auto bij krijgt, zoals een mobiele telefoon bij een gsm-abonnement. Door de Co2 besparing die zo'n energiegigant dat oplevert, is er heel veel meer mogelijk dan we ons kunnen voorstellen (financieel gezien).

Rupie

Bericht door Rupie » 15 sep 2009, 17:53

Zoals ik de elektrische Elise bij Van der Kooi zag staan is dat voor mij net zo begeerlijk als de auto die ik nu heb. Weet niet of dat na rijden nog zo is, maar kan me voorstellen dat je na een kleine gewenningsperiode snel om bent.

RVV

Bericht door RVV » 15 sep 2009, 17:59

No fucking way dat ik bij mijn volle verstand in zo'n strijkijzer/stofzuiger/mixer op 4 wielen ga rijden.

RJay

Bericht door RJay » 15 sep 2009, 18:00

Zie Rico

Dan nog liever een diesel. :bag:

Rupie

Bericht door Rupie » 15 sep 2009, 18:01

Wat een boer niet kent...

tallbloke

Bericht door tallbloke » 15 sep 2009, 18:10

Hou de ontwikkelingen bij Tesla al enige tijd in de gaten evenals de US dollar versus Euro stand.
Als de overheid blijft meewerken dan is elektrisch woon-werkverkeer rijden voor mij in de toekomst een serieuze optie.
Uiteraard wordt in dat geval een benzine speeltje als hobbyauto in de schuur achter de hand gehouden.

Joy

Bericht door Joy » 15 sep 2009, 18:11

Geen idee. Ik denk dat je er een keer mee moet hebben gereden om te voelen wat voor gevoel een electromotor geeft kwa acceleratie. Kan zo maar zijn dat dit erg fijn is door het altijd beschikbare koppel.
Maar ik ben wel erg verknocht aan de mechaniek van een verbrandingsmotor, zowel kwa beleving als geluid. Ook het samenspel tussen motor en handbak zou ik niet willen missen. Samengevat, ik moet het gevoel houden zelf full in control te zijn over de bediening. Veel electronische hulpjes die veel auto's van nu hebben (denk aan gasklepbediening en stuurbekrachtiging) mogen van mij direct weer de kliko in omdat ze niet overbrengen wat een directe mechanische verbinding wel voor elkaar krijgt. Dus in die zin vrees ik een beetje voor de 'next generation' electro-auto's waar dat eerder gemeengoed zal worden dan uitzondering.

Gisteren een 307 HDI meegekregen als leenauto voor onze bedrijfsbus. Nou, daarin zou ik de verbrandingsmotor geen moment missen. Geen seconde het gevoel van een stukje rijbeleving gehad. Motorisch zo vreselijk lamlendig, daar werd ik gewoon verdrietig van. Als je zoiets prima vindt rijden en aanschaft heb je ook helemaal geen probleem met een electromotor. En zo denk ik dat 80% van de mensen erover denkt. Het is net dat kleine clubje mensen die in een auto een stukje emotie wil ruiken, voelen, proeven en of die over 10 jaar nog volop aan hun trekken komen met nieuwe auto's betwijfel ik.

Tom

Bericht door Tom » 15 sep 2009, 19:09

Erik Stoffelsen schreef:
Dan word het zeker elektrisch + een speeltje ernaast.
Nee het gaat in dit geval even om het totaalplaatje van je wagenpark, dus ook je funauto als je die hebt. Je kiest dus elektrisch met voordelen van lagere kosten qua verbruik of de benzine-variant omdat je geluid e.d. niet wilt missen. Niet de voordelen van elektrisch en daarnaast een benzine voor de fun. Rico zou dus een 5 serie M look-a-like hebben die in een krappe 5 seconden naar de 100 gaat (zonder te schakelen) en qua prestaties gelijk op gaat met een M5 met V10. En een elektrische 325Ti. De elektrische auto's maken natuurlijk ook veel toeren, maar je hoort amper geluid. Geen sleutel die je om kunt draaien om 10 cilinders tot leven te wekken. Maar, ook geen hoge benzinerekeningen meer. En onderhoudskosten zullen lager zijn aangezien er minder draaiende onderdelen inzitten.

Aan de andere kant zou een auto die veel zuipt en binnen je budget ligt (qua aanschaf), maar die je links laat liggen vanwege verbruik, ook mogelijk zijn. Een Corvette van 10 jaar oud bijvoorbeeld, dat ding zou je nu misschien niet kopen vanwege verbruik. Maarja, zou je die nog willen als je wel de prestaties hebt van een 'vette maar niet dat machtige amerikaanse V8 sound...?

Dat men een dieselkilometervreter om zou ruilen voor een elektrische auto geloof ik best. Die diesel koop je vaak toch voor de lange afstanden (op paar uitzonderingen na; x35d e.d.) en niet snel voor de fun.

ErikS

Bericht door ErikS » 15 sep 2009, 19:12

Ik denk toch wel dat het gaaf is om zonder geluid 250 te knallen... 8)

Tom

Bericht door Tom » 15 sep 2009, 19:26

Ik ben er zelf trouwens niet over uit :hmmm:

Ergens sta ik best open voor elektrisch. Die Tesla ofzo is best een cool ding, zeker als het betaalbaar is qua aanschaf. Maarja, een automaat vind ik niks in een auto waar ik ook voor de fun mee ga rijden. Vind schakelen toch bij sportief rijden horen (of iig sequentieel met meerdere versnellingen en die toerenteller naar het rode gebied jagen!). Motorgeluid vind ik ook belangrijk. Dat mis je en in een sportieve auto is dat toch wel een afknapper. Gaat mij ook niet zozeer om het hard gaan. Bij zo'n elektrische auto heb je 1 (of 2) versnellingen, er is altijd het volledige koppel, geen geluid. Klinkt een beetje saai. Alsof je 200 gaat rijden in een 7 serie-saai.

Heb een beetje hetzelfde gevoel als bij een diesel. Een 530d mag dan wel even snel zijn als een 530i (of insert andere auto die een diesel heeft die misschien nog wel iets sneller is in de praktijk), voor mij is diesel geen alternatief. Voor een leuke benzineauto mag je mij 's nachts wakkermaken, als er een diesel staat zou ik mij nog een keer omdraaien en verder slapen :mrgreen: Het kan nog zo goed zijn, echt warm kan ik er niet van worden. Autorijden is toch verlangen naar een mooie 6, 8, 10 of 12 cylinder, het schakelen, enzovoort.

Kasteel

Bericht door Kasteel » 15 sep 2009, 19:29

Voor dagelijks? 100%, heb dus ook ja gestemd, interesseert me eerlijk vrij weinig/steeds minder.
Voor het weekend/erbij/fun voorlopig iig nog niet, een motor moet voor mij echt karakter/passie hebben, een hoop huidige motoren kunnen daar zelfs niet eens aan voldoen...

allen

Bericht door allen » 15 sep 2009, 19:35

Nee, ik wil brullen met m'n spullen!

Wat is er nu leuk aan gezoem van een elektromotortje als je rijdt? De vreugde van autorijden zit bij mij in een totaalbeleving van sturen, een rauw pruttelend en gillend blok, etc. De tijd van fluisterstille electroscooters met kom je vanzelf een keer in als je 89 bent. Krijg je nog een mandje voorop cadeau ook.
Leefden we nog maar in een tijd waarbij de wagens van de bergrennen sociaal verantwoord waren als daily driver. Zucht... :cry:

Rupie

Bericht door Rupie » 15 sep 2009, 19:35

Heb je al een keer met een elektrische auto gereden Kasteel? Een goede ala Tesla? Ik denk dat je versteld zult staan van het karakter van een elektrische motor, in die mate zoals jij je niet kunt vinden in de meeste motoren.. Ik heb er niet mee gereden, maar kan me zomaar voorstellen dat het hard van kiet gaat en met kunstmatige versnellingen ingebouwd dezelfde kick kan geven als een goede benzinemotor.

Ravin ///M

Bericht door Ravin ///M » 15 sep 2009, 19:37

Prestaties zijn gelijk.
Dan stap ik zo over.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 15 sep 2009, 19:53

Hoe dan ook gaat het gebeuren.........................................en jullie gaan het ook meemaken............................

Vandaag in de krant; elektrisch/hybride/H2 en/of combinaties komen er aan, ..................

Ik proef hier dezelfde weerstand als dik 100 jaar geleden, waarbij de boer zijn paard en wagen ook niet wilde inruilen op een T-Ford........................de rest is geschiedenis idd.....................zal nu niet anders gaan...........................

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 15 sep 2009, 20:10

Geluid vind ik een te groot deel van de beleving. Voor de fun dus niet voor dagelijks wel maar niet zonder fun auto :wink:

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 15 sep 2009, 20:13

Artificial sound..........................

Das nu toch ook zo, alle uitlaat geluiden worden gemanipuleerd......................... een V12 sound uit je electro kar is natuurlijk een koud kunstje.................

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 15 sep 2009, 20:14

Kunnen mooi discusseren wat we willen :) maar uiteindelijk hebben we straks toch geen keus.

Ik ben trouwens niet gelijk anti. Electrisch heeft ook voordelen, het accelereert in ieder geval als een gek. En voor dat geluid, daar komt wel een soundgeneratording in. Idd nep maar ja, tegenwoordig is alles nep. :mrgreen:

Naar je vakantiebestemming zet je dat ding uit, heerlijk stil. Doe je eens een rondje Ring (als die dan nog open is...), kies je dan een Ferrari V12 sound d'r bij. 8)

frankv

Bericht door frankv » 15 sep 2009, 20:16

Tom schreef:Stel dat je bij je huidige auto de keuze had tussen je huidige benzine of een (volledig) elektrische variant. Zoals de Tesla.

Aanschafprijs is gelijk.
Actieradius is 75% van je huidige auto.
Prestaties zijn gelijk.
Verbruik is flink in het voordeel van de elektrische auto (stel 10% van de kosten tov de benzinevariant).

Maar de elektrische variant mist wel motorgeluid, uitlaatgeluid, stukje beleving misschien en de fun van het schakelen/sequentieel.

Wat zou je kiezen?

Als je voor elektrisch kiest, kun je geen benzine-speeltje ernaast hebben. Keuze is dus voor je volledige wagenpark.
als dit de voorwaarden zijn, dan kies ik electrisch, maar wat is de realiteit de komende 10 jaar?

hogere aanschafprijs
actieradius is 25% van je huidige auto
prestaties halen het niet bij je benzineauto (behalve van 0-30)
het is nog maar de vraag of de gehele keten van een electrische auto niet milieubelastender is dan een zuinige benzine / diesel

en dan kies ik benzine...

allen

Bericht door allen » 15 sep 2009, 20:21

romo schreef:Ik proef hier dezelfde weerstand als dik 100 jaar geleden, waarbij de boer zijn paard en wagen ook niet wilde inruilen op een T-Ford........................de rest is geschiedenis idd.....................zal nu niet anders gaan...........................
Ik zou me daar 100 jaar geleden niet voor verzet hebben hoor. Enig idee hoe verschrikkelijk die uitlaatgassen van een paard kunnen zijn als die op 2 meter voor je uit loopt? 8)

GTRene

Bericht door GTRene » 15 sep 2009, 20:29

Ruben schreef:Zoals ik de elektrische Elise bij Van der Kooi zag staan is dat voor mij net zo begeerlijk als de auto die ik nu heb. Weet niet of dat na rijden nog zo is, maar kan me voorstellen dat je na een kleine gewenningsperiode snel om bent.
Ik heb mee gereden in dat ding van van der kooi...ik ben om, en ik vind men brul in de Hartge geweldig, maar dat elektro ding was ook geweldig zo stil en snel en er zat een zeer goede veerset onder voelde uiterst stabiel en strak, de remmen ook voor zover we reden...en die binnen door weggetjes met het dakkie eraf heel apart, je kon scheuren zonder dat mensen het in de gaten hebben qua geluid :mrgreen: :df: en de lucht alles om je heen veel bewuster ervaren...tis heel wat anders, maar ook heel mooi eigenlijk....en je kan meteen volle polle, niet eerst de motorolie warm ofzo, haha Willem ging ook meteen hup tot 16 +0 en 1x 18+ 0 geloof ik, anyway je was er zo :mrgreen: no swet :thumbup: dus ja, laat maar komen.
helemaal straks met de nwe typ accu waar 10x zoveel in kan of zeg de helft accu gewicht e 4<>5 x zoveel actieradius...gaat echt goed komen...en op circuit geen geouwehoer met geluidsnormen :banaan:

Rupie

Bericht door Rupie » 15 sep 2009, 20:31

De eerste ervaringsdeskundige :thumbup:

Steven N.
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster

Bericht door Steven N. » 15 sep 2009, 20:34

Benzine...

We zitten hier toch op DF?

Plaats reactie