En als ik niet in de speedster kan rijden wil ik het liefst gereden worden, want naast een speedster is alles saaaaaaai
opel speedster 2.2-16V + Mini Cooper S
- Stefan R
- Berichten: 2248
- Lid geworden op: 15 feb 2006, 16:51
- Auto: Vakantievoertuig
- Locatie: Grote brand veel water, kleine brand weinig water
- Maik
- Berichten: 3435
- Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
- Locatie: Zuid-Holland
- Maik
- Berichten: 3435
- Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
- Locatie: Zuid-Holland
- Knot
- Berichten: 41115
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Ehh, hier val ik Opel dan wel af, terreinwagens zijn ze niet in gespecialiseerd dus ik zou voor wat anders kiezen.Maik schreef:Hmmm, misschien is een frontera inderdaad wel iets! Auto-ambulance erachter, speedster erop, kan ik toch naar de circuits maar kan ik hem wel schorsen![]()
Neuh.... toch maar niet doen, ik ben nog 30jaar te jong voor zo'n wagen 8)
-
k33z
- Berichten: 2948
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:45
- Locatie: Leidschendam
Auto's koop je niet met je hoofd, zeker niet als er in je hoofd een 406 voorkomt.Maik schreef:En Kees, OF ik koop een auto met mijn hoofd (mondeo, primera, 406, etc.), OF met mijn hart (323/325/328i, A4, 156), en eigenlijk zit de octavia er teveel tussenin als ik eerlijk ben....
Maar ik heb geen haast met een keuze maken.
- Maik
- Berichten: 3435
- Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
- Locatie: Zuid-Holland
Heb je de 2de-hands prijzen van die 406'jes al eens goed bekeken? Ongeëvenaarde ruimte-prijs verhouding. Maar ik noemde het als voorbeeld, ik zal NOOIT een 406 kopen, wees niet bang
Gewoon een mondeo 2.0 benzine, uit 2002 ofzo (nieuwe model), stuurt ook nog aardig (zegt men). Dus oke, altijd zal er wel een stukje hart meespreken, maar hooguit 10% (....of 20%.... 30?
).
En knot, een Frontera gaat hem ook echt niet worden hoor, als ik er echt eens 1 nodig heb weet ik wel waar ik er 1 kan lenen
Gewoon een mondeo 2.0 benzine, uit 2002 ofzo (nieuwe model), stuurt ook nog aardig (zegt men). Dus oke, altijd zal er wel een stukje hart meespreken, maar hooguit 10% (....of 20%.... 30?
En knot, een Frontera gaat hem ook echt niet worden hoor, als ik er echt eens 1 nodig heb weet ik wel waar ik er 1 kan lenen
- gerard lubbe
- Berichten: 318
- Lid geworden op: 19 aug 2006, 10:59
- Stefan R
- Berichten: 2248
- Lid geworden op: 15 feb 2006, 16:51
- Auto: Vakantievoertuig
- Locatie: Grote brand veel water, kleine brand weinig water
- Niels
- Berichten: 22552
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Maik, heb het verhaal even doorgelezen m.b.t. je tuning plannen.
Dat de motor een wat gezapig gedrag vertoont is puur het gevolg van de milieu eisen die tegenwoordig aan auto's worden gesteld. Dit zou je er voor een groot deel al uit kunnen krijgen met een chip. Je hoeft daar dus geen throttle bodies voor te nemen. Weliswaar oogt en klinkt een dergelijk systeem fantastisch, om het goed draaiend te krijgen met veel vermogen als resultaat zul je tevens over moeten gaan op andere (extreme) nokkenassen. Vervolgens val je van het één in het ander want voor extremere nokken zul je ook je cilinderkop moeten laten bewerken (grotere kleppen), compressieverhouding moeten verhogen en zal geadviseerd worden het gehele blok te laten blueprinten. Alleen de throttle bodies zijn al niet goedkoop maar de rest ook zeker niet. Reken tenminste op 6K als je dit wil laten doen.
Als de turbo afvalt dan is de compressor het juiste middel om extra vermogen te krijgen. Samen met een chip en eventueel een iets snellere inlaat nokkenas zul je echt je de motor niet meer terug kennen. Als je de motor niet inwendig wil aanpassen en met de huidige compressie verhouding wilt gaan rijden dan is de maximale vermogenswinst natuurlijk beperkt. Je echter kunt je compressie einddruk verlagen door met scherpere nokkenassen te werken. Dit lijkt tegenstrijdig met het bovenstaande verhaal ware het niet dat er echt mega verschil zit tussen atmosferische -en geblazen motoren.
Ik raad je aan om eerst een budget vast te stellen en vervolgens te kijken hoeveel vermogenswinst je ervoor kunt kopen.
Dat de motor een wat gezapig gedrag vertoont is puur het gevolg van de milieu eisen die tegenwoordig aan auto's worden gesteld. Dit zou je er voor een groot deel al uit kunnen krijgen met een chip. Je hoeft daar dus geen throttle bodies voor te nemen. Weliswaar oogt en klinkt een dergelijk systeem fantastisch, om het goed draaiend te krijgen met veel vermogen als resultaat zul je tevens over moeten gaan op andere (extreme) nokkenassen. Vervolgens val je van het één in het ander want voor extremere nokken zul je ook je cilinderkop moeten laten bewerken (grotere kleppen), compressieverhouding moeten verhogen en zal geadviseerd worden het gehele blok te laten blueprinten. Alleen de throttle bodies zijn al niet goedkoop maar de rest ook zeker niet. Reken tenminste op 6K als je dit wil laten doen.
Als de turbo afvalt dan is de compressor het juiste middel om extra vermogen te krijgen. Samen met een chip en eventueel een iets snellere inlaat nokkenas zul je echt je de motor niet meer terug kennen. Als je de motor niet inwendig wil aanpassen en met de huidige compressie verhouding wilt gaan rijden dan is de maximale vermogenswinst natuurlijk beperkt. Je echter kunt je compressie einddruk verlagen door met scherpere nokkenassen te werken. Dit lijkt tegenstrijdig met het bovenstaande verhaal ware het niet dat er echt mega verschil zit tussen atmosferische -en geblazen motoren.
Ik raad je aan om eerst een budget vast te stellen en vervolgens te kijken hoeveel vermogenswinst je ervoor kunt kopen.
- Maik
- Berichten: 3435
- Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
- Locatie: Zuid-Holland
Hoi Niels, leuk dat je meedenkt!
Er zijn echter nu 2 TB-kits voor de 2.2 in ontwikkeling.
1 daarvan wordt/werd gebruikt in een Belgische/Duitse? cup met astra's/vectra's met dezelfde 2.2 motor. Kronenburg (niet de lulligste) heeft die kit ontwikkeld voor die cup en ze gaan nu met Hitec (die nu ook een compressorkit voor de 2.2 te koop heeft) die kit voor de speedster pasklaar maken. Hitec maakt de hardware passend en Kronenburg past de software aan zodat het vermogen iets afneemt (van 220 naar 200pk) en de emissie-eisen gehaald worden.
Die TB-kit zou ongeveer 4500euro moeten gaan kosten (incl inbouw).
De compressorkit kan je al in 3 stages krijgen:
stage 1: 210pk
stage 2: 250pk (toevoeging andere uitlaat en een chargecooler)
stage 3: 290pk (toerenbegrenzer gaat omhoog en internals worden versterkt)
De prijzen voor die kitjes liggen ongeveer op 5500-7500-9000 euro (kan er iets naast zitten...).
In de UK is een speedster-specialist bezig om samen met euhhhh, shit hoe heet die UK-toko ookalweer die DE specialist schijnt te zijn op het gebied van TB
, ook een TB kit voor de 2.2 te ontwikkelen. Ze zijn er al een jaar mee bezig en dit schijnt een erg mooie kit te worden.
230pk wordt nu genoemd. De prijs van dit geintje gaat inderdaad meer dan 6K kosten...
De compressorkit met 250pk heb ik al gereden en weet dus uit ervaring dat het motorkarakter ongeveer hetzelfde blijft. Met het verschil dat hij keihard doorloopt op hoge toeren en voordat je het weet je in de toerenbegrenzer hangt
.
Echter bij tussengas bv blijft het een tam motortje die een stuk vinniger zou op mogen pakken, zoals bijvoorbeeld de oude E30 M3 van Markk waar ik het weekend een stukje in gereden heb.
Ik heb er alle vertrouwen in dat dat met een TB wel aardig gaat lukken.
Er zijn echter nu 2 TB-kits voor de 2.2 in ontwikkeling.
1 daarvan wordt/werd gebruikt in een Belgische/Duitse? cup met astra's/vectra's met dezelfde 2.2 motor. Kronenburg (niet de lulligste) heeft die kit ontwikkeld voor die cup en ze gaan nu met Hitec (die nu ook een compressorkit voor de 2.2 te koop heeft) die kit voor de speedster pasklaar maken. Hitec maakt de hardware passend en Kronenburg past de software aan zodat het vermogen iets afneemt (van 220 naar 200pk) en de emissie-eisen gehaald worden.
Die TB-kit zou ongeveer 4500euro moeten gaan kosten (incl inbouw).
De compressorkit kan je al in 3 stages krijgen:
stage 1: 210pk
stage 2: 250pk (toevoeging andere uitlaat en een chargecooler)
stage 3: 290pk (toerenbegrenzer gaat omhoog en internals worden versterkt)
De prijzen voor die kitjes liggen ongeveer op 5500-7500-9000 euro (kan er iets naast zitten...).
In de UK is een speedster-specialist bezig om samen met euhhhh, shit hoe heet die UK-toko ookalweer die DE specialist schijnt te zijn op het gebied van TB
230pk wordt nu genoemd. De prijs van dit geintje gaat inderdaad meer dan 6K kosten...
De compressorkit met 250pk heb ik al gereden en weet dus uit ervaring dat het motorkarakter ongeveer hetzelfde blijft. Met het verschil dat hij keihard doorloopt op hoge toeren en voordat je het weet je in de toerenbegrenzer hangt
Echter bij tussengas bv blijft het een tam motortje die een stuk vinniger zou op mogen pakken, zoals bijvoorbeeld de oude E30 M3 van Markk waar ik het weekend een stukje in gereden heb.
Ik heb er alle vertrouwen in dat dat met een TB wel aardig gaat lukken.
- Niels
- Berichten: 22552
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Klinkt als of je al behoorlijk op weg bent met het vergaren van info!
Ben niet zo thuis in de Speedster wereld en hou me eigenlijk ook meer bezig met het ouwere (VW) spul. Vaak wordt bij deze ouwe rommel gewerkt met een DTA (zie ook http://www.alons-autosport.nl) zodat men zelf het gewenste motorkarakter kan kiezen. Het originele motormanagement kan dan overboord waardoor het "veel" gemakkelijker wordt allemaal.
Ik weet niet of de 2.2 uit de speedster ook met een variabel inlaattraject werkt? Dit is op zich een leuk stuk techniek maar gaat meestal behoorlijk ten koste van je gasrespons/reaktie. Als dit systeem wordt toegepast dan blijft dit natuurlijk een belangrijke factor voor het motorkarakter. Daar komt bij dat je het met een compressor niet echt meer nodig hebt. Wil je lekkere "oudewetse" gasrespons dan ben ik bang dat je ook het inlaatspruitstuk moet aanpassen of vervangen. Meestal gebeurd dit niet als er een compressor kit op wordt geschroefd.
Van Kronenburg is een serieuze jongen met een uitstekende reputatie mag ik wel zeggen.
Ben niet zo thuis in de Speedster wereld en hou me eigenlijk ook meer bezig met het ouwere (VW) spul. Vaak wordt bij deze ouwe rommel gewerkt met een DTA (zie ook http://www.alons-autosport.nl) zodat men zelf het gewenste motorkarakter kan kiezen. Het originele motormanagement kan dan overboord waardoor het "veel" gemakkelijker wordt allemaal.
Ik weet niet of de 2.2 uit de speedster ook met een variabel inlaattraject werkt? Dit is op zich een leuk stuk techniek maar gaat meestal behoorlijk ten koste van je gasrespons/reaktie. Als dit systeem wordt toegepast dan blijft dit natuurlijk een belangrijke factor voor het motorkarakter. Daar komt bij dat je het met een compressor niet echt meer nodig hebt. Wil je lekkere "oudewetse" gasrespons dan ben ik bang dat je ook het inlaatspruitstuk moet aanpassen of vervangen. Meestal gebeurd dit niet als er een compressor kit op wordt geschroefd.
Van Kronenburg is een serieuze jongen met een uitstekende reputatie mag ik wel zeggen.
- Niels
- Berichten: 22552
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
APK lijkt me geen probleem want dit wordt alleen gemeten met een constant verhoogd toerental. Voor een beter gasrespons moet met name het verloop van de acceleratie en deceleratie curve (vd motor) veranderd worden. Hoe dit in praktijk zit zou ik je niet durven zeggen maar ik heb nog nooit gehoord dat een gechipte auto niet door de keuring kwam. Zelfs geen gechipte turbo of diesel!
De 2.2 is oneerbiedig gezegd niet meer dan een standaard 2.2 Vectra motor. Icm met het lage speedster gewicht leidt dit tot goede prestaties maar het karakter van de motor is zoals die van de gemiddelde gezinsauto. Ik denk dat Opel onvoldoende moeite heeft gedaan om dit te veranderen en het lijkt me dat er zeker voldoende ruimte is binnen de milieu eisen (zeker in NL) om daar met een chip wat aan te doen.
Echter als je aan drukvulling zit te denken dan is het plaatsen van een chip (tenzij een herschrijfbare) nu zonde van je geld.
De 2.2 is oneerbiedig gezegd niet meer dan een standaard 2.2 Vectra motor. Icm met het lage speedster gewicht leidt dit tot goede prestaties maar het karakter van de motor is zoals die van de gemiddelde gezinsauto. Ik denk dat Opel onvoldoende moeite heeft gedaan om dit te veranderen en het lijkt me dat er zeker voldoende ruimte is binnen de milieu eisen (zeker in NL) om daar met een chip wat aan te doen.
Echter als je aan drukvulling zit te denken dan is het plaatsen van een chip (tenzij een herschrijfbare) nu zonde van je geld.
- Maik
- Berichten: 3435
- Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
- Locatie: Zuid-Holland
Ik zit inderdaad te kijken naar een andere vulling, maar of dat drukvulling wordt weet ik nog niet, die TB set-up lijkt mij ook wel heel mooi...
Wil je wat meer weten over het tunen van de 2.2 vectra motor
dan kan je even in het topic van de speedsterclub neuzen:
http://www.speedsterclub.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=1251
@Sjef: misschien in Lelystad dan even. Kan dat hok van jou ook naar 8000rpm? Dan wel iig
Wil je wat meer weten over het tunen van de 2.2 vectra motor
http://www.speedsterclub.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=1251
@Sjef: misschien in Lelystad dan even. Kan dat hok van jou ook naar 8000rpm? Dan wel iig
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Amazon [Bot], Berry1000RR, Godspeed en 17 gasten
