opel speedster 2.2-16V + Mini Cooper S

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Maik
Berichten: 3435
Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
Locatie: Zuid-Holland

opel speedster 2.2-16V + Mini Cooper S

Bericht door Maik » 27 jun 2006, 21:55

Oke, gelijk maar even wat info over mijn tomaatje.

Mijn vorige auto, een seat leon 20VT was een dijk van een auto. Een heerlijke snelwegcruiser met aardig wat pit, de welke bekende 1.8-20VT met papRICA chips :wink:
Ik ging met de leon af en toe eens een circuitje pikken, Zandvoort en de Nordschleife om precies te zijn, en kon toen toch echt wel goed merken dat de auto daar niet echt (echt niet!) voor gebouwd was.
Sinds halverwege 2005 op zoek naar iets anders dus, want ik had de smaak van een beetje toeren op het circuit te pakken.

Vriendin had (en heeft) een VW Lupo, dus eigenlijk kon ik best een onpraktische auto nemen. Ik had altijd al een zwak voor de lotus elise gehad dus ik ging maar daar een beetje op focussen.
De prijzen van tweedehands elises liegen er niet om! Daar kwam ik dus achter...
Ik wist dat de opel speedster een alternatief KON zijn, want heel erg veel verschillen de twee niet, maar ik was in eerste instantie ervan overtuigt dat de speedster NOG duurder moest zijn. De elise is gemaakt vanaf 1997 (nieuwprijs 40k+) en de speedster vanaf 2001 (40k+).
Totdat ik erachter kwam dat dat dus niet zo was.
Opel was zo vriendelijk geweest om in mei 2005 de prijs van de 2.2-16V speedster met 12000 euro korting in de piekenbakken te gooien, wat natuurlijk grote invloed had op de tweedehandsprijzen.

Ik verkocht de seat en hetzelfde weekend kocht ik meteen de calypso rode speedster die ik nu in mijn bezit heb. Het was een buitenkansje. De vorige eigenaar had hem al in juli 2005 met die korting gekocht en wilde er snel vanaf door omstandigheden en ik kocht hem 5 maanden later met 5500km erop voor een leuk bedrag.

Vanaf die tijd lekker knallen dus met het opeltje! Echt fantastisch om open te rijden en de bochten aan te vallen. Dit is puur rijden vergeleken met de seatjes :wink:

Sindsdien al aardig wat verandert aan de speedster, omdat een paar dingen toch best wel beter konden. Het onderstel is nu een 2-weg Nitron onderstel geworden. Echt, je herkent de auto niet meer terug, dit is echt de beste upgrade die je kan doen voor een speedster (elise eigenlijk ook).
Ik heb gelijk de extra harde set van Nitron genomen, want ik hou van lekker strak :wink:
Overhellen bestaat niet meer, mijn vullingen trouwens ook niet meer :)

Later heb ik er nieuwe velgen onder gezet. Niet zozeer vanwege de looks (alhoewel hij er wel mooier op is geworden), maar omdat er op de vooras standaard 5,5J velgen onder zitten met maar liefst 175 brede banden :? . Pas als je de standaard Potenza RE040's echt heel warm reed gingen ze goed plakken. M.a.w., bij normaal rijden (maar toch vlot de bochten aanvallen) teveel onderstuur...
Bredere banden passen niet goed op een 5,5J velg, dus maar nieuwe gekocht (ATS, type DTC). Gelijk 12kg gewonnen op het gewicht.

De remmen voldoen nog uitstekend voor mij, maar dan moet je wel eerst de remblokken vernieuwen. Wat een fokblokken zet opel daar standaar op zeg. En daar dan ook nog iets van 400euro rondom voor vragen!
Maargoed, mijn SBS pro-track blokken voldoen nu erg goed, ik heb ze nog niet aan het faden gekregen op de circuits.

Voor de rest nog tal van kleine aanpassingen omdat de speedster de nare eigenschap (alhoewel) heeft om in de UK gebouwd te zijn. De speedster heeft dus wat rare kwaaltjes waar je over gaat vallen als je geen echte liefhebber bent. We noemen het maar "karaktervol" :lol:

Genoeg BS, nu wat foto'tjes:



[img:800:600]http://www.autogespot.com/files/7214748 ... 5147_1.jpg[/img]

[img:600:450]http://www.speedsterclub.nl/phpBB2/files/pict1934.jpg[/img]

[img:640:427]http://www.speedsterclub.nl/phpBB2/files/img_4053s.jpg[/img]
Laatst gewijzigd door Maik op 06 mar 2012, 23:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Stéphane
Berichten: 6804
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
Locatie: 010

Bericht door Stéphane » 27 jun 2006, 21:59

Echt een waanzinnig mooie auto met goeie specs!

Jouw verhaal over de Elise en de Speedster is voor mij heel herkenbaar. Typische is dat Opel-dealers er nu ook nog lachend 25-26k Euro voor durven te vragen, ondanks de 28k nieuw vorig jaar. Bijna namelijk zelf een Speedster gehad i.p.v. mijn Brabus, maar ze waren helaas allemaal op. Opel NL er nog bij gehaald om het na te zoeken zelfs :P

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40246
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 27 jun 2006, 22:21

Mooi verhaaltje, strakke auto, moet je m wel voor erbij kunnen rijden en het liefst op eigen terrein kunnen zetten.

Binnenkort gaan we weer voor de winst of niet? ;)

Gebruikersavatar
Elmar
Berichten: 4519
Lid geworden op: 19 feb 2006, 16:30

Bericht door Elmar » 27 jun 2006, 22:37

Mooi bakkie, zeker in de (niet veel geziene) rode kleur.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Bericht door Tristan » 27 jun 2006, 22:39

Gaaf ding. Behoorlijk verandert sinds die keer dat ik 'm in Leiden zag. Vooral die ATS velgen zijn erg gaaf. 8)

Gebruikersavatar
Sjaak Langendoen
Berichten: 357
Lid geworden op: 08 feb 2006, 11:59
Locatie: Rotterdam-Argeles sur Mer

Bericht door Sjaak Langendoen » 28 jun 2006, 00:02

Superwagen,maar dat heb ik al meer gezegd...

Tom
Berichten: 22295
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Bericht door Tom » 28 jun 2006, 09:16

Blijf er een zwak voor hebben :)

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40246
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 28 jun 2006, 09:30

Heb alleen eens in een Speedster gezeten toen ie in de showroom stond, wil volgende keer/meeting wel eens een stukje meerijden!

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Bericht door Michel P » 28 jun 2006, 09:30

Blijft een pracht auto, zeker met deze mods......overweeg je nog een compressor?

Michel

Gebruikersavatar
Maik
Berichten: 3435
Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik » 28 jun 2006, 09:59

Bedankt allen voor de positieve reakties.

Hij is inderdaad redelijk verandert. De speedster ziet er standaard een beetje lief uit, zeg maar een Ken en Barbie auto'tje.

Ik ben overgegaan van de standaard kleuren rood-zilver naar rood-zwart (velgen, raamstijl en tankdop zijn nu zwart), en opeens is het een stoere bak geworden (vind ik).

Sjaak, het blijft bij praatjes met jou he... wanneer stap je nou een keertje in? 10 juli ga ik de schleife weer verder oefenen :wink:

Gebruikersavatar
Maik
Berichten: 3435
Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik » 28 jun 2006, 10:08

Knot, meerijden mag altijd, alleen wel oefenen op het schrap zetten want als passagier kan je je bijna nergens aan vasthouden (en de stoelen geven niet heel veel steun) :wink:

Ik twijfel nog over de compressor, maar dat er (veel meer) vermogen bij gaat komen staat wel vast.
Voor het 2.2 blokje zijn de volgende kits (bijna) te krijgen:

- turbo kit: ~240 pk
- compressor kit: stage 1 t/m 3 (210pk, 260pk en 290pk).
- Throttle bodies kit: ~230pk

De laatste is nog in ontwikkeling bij een Engels bedrijf, maar het gaat nu wel erg lang duren, wat wel betekent dat er niet over 1 nacht ijs wordt gegaan...

De TB kit zal ook het lekkerst aan het gas hangen, maar zal ook het meest slijtage gevoelig zijn (door de iets hogere toerentallen).

De turbo kit valt sowieso af, turbo's zijn leuk op autobahn-racers maar niet op RWD mid-rear engined auto's :wink:

Van de winter wil ik gaan knutselen... ik heb nog even tijd om de kat uit de boom te kijken en te beslissen wat voor mij het beste is.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 28 jun 2006, 10:27

Tijdloos mooie auto.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43163
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Bericht door Arthur » 28 jun 2006, 10:51

Mooie auto.

JeroenT
Berichten: 2233
Lid geworden op: 06 mei 2006, 23:02

Bericht door JeroenT » 28 jun 2006, 12:20

Maik schreef: - Throttle bodies kit: ~230pk
Geen twijfel mogelijk, alleen dat rauwe geluid al.

Heerlijk.

Kweet nog wel een adresje voor je.

Zie foto, daar zit ruim 250 pk in, standaard was het ooit 150pk.

[img:1853:1364]http://img527.imageshack.us/img527/2627/img02465vj.jpg[/img]

Gebruikersavatar
Sjaak Langendoen
Berichten: 357
Lid geworden op: 08 feb 2006, 11:59
Locatie: Rotterdam-Argeles sur Mer

Bericht door Sjaak Langendoen » 28 jun 2006, 13:04

Maik schreef:Bedankt allen voor de positieve reakties.

Hij is inderdaad redelijk verandert. De speedster ziet er standaard een beetje lief uit, zeg maar een Ken en Barbie auto'tje.

Ik ben overgegaan van de standaard kleuren rood-zilver naar rood-zwart (velgen, raamstijl en tankdop zijn nu zwart), en opeens is het een stoere bak geworden (vind ik).

Sjaak, het blijft bij praatjes met jou he... wanneer stap je nou een keertje in? 10 juli ga ik de schleife weer verder oefenen :wink:
Ik moet nog een keer mee in je waggie,das zeker,maar kom niet meer zoveel in de buurt van Z'meer en een keer mee naar de ring kan altijd keer natuurlijk.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40246
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 28 jun 2006, 13:33

Ik zeg stage 2!

Gebruikersavatar
Maik
Berichten: 3435
Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik » 28 jun 2006, 14:04

JeroenT schreef: Kweet nog wel een adresje voor je.

Zie foto, daar zit ruim 250 pk in, standaard was het ooit 150pk.
Hoe heet die toko dan Jeroen? En hebben ze ook ervaring in het 2.2 blok? Die is een stuk lastiger te tunen dan al die 2.0-16V blokjes :?

Misschien dat lotus v/d kooi ook gaat proberen het 2.2 blokje te tunen (helemaal N/A).

JeroenT
Berichten: 2233
Lid geworden op: 06 mei 2006, 23:02

Bericht door JeroenT » 28 jun 2006, 14:09

FCG in Gorredijk.

Het blok in de corsa in grote lijnen:
een 2.2 onderblok(Sintra)
afgedraaide krukas
speciale op maat gemaakte zuigers en drijfstangen.
Kop is standaard 2.0 16v(c20xe), uiteraard volledig bewerkt en aangepast.
Throttle bodies.

Er zijn maar 2 van deze blokken gemaakt, 1x in de Corsa en 1x in een rode Kadett.

Gebruikersavatar
Maik
Berichten: 3435
Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik » 28 jun 2006, 14:17

En blijft het een beetje heel? :lol:
Met andere drijfstangen en zuigers (en in mindere mate andere (sterkere neem in aan) cilinderkop) moet dat wel in orde zijn denk ik...

En wat kost die conversie ongeveer? Enig idee? Duurder dan zeg 6000eurie is niet interessant zeg maar...

JeroenT
Berichten: 2233
Lid geworden op: 06 mei 2006, 23:02

Bericht door JeroenT » 28 jun 2006, 17:40

Die rode kadett wordt bereden waarvoor ie bedoeld is. Het blok leeft inmiddels al een klein jaar.
De Corsa wordt wat zuiginer bereden.

Qua kosten weet ik het niet echt.
Die eigenaar van de Kadett is met het "project" begonnen en heeft ook heel veel zelf gemaakt en uitgezocht. FCG had de apparatuur en Freddy(eigenaar van FCG) had de nodige kennis.

Het blok in de Corsa is een exact kopie van de ander, maar deze opbouw heeft ruim een jaar geduurd. Omdat het een tussendoor klusje was, om zo kosten te besparen.

Dus sja, je moet verder denk ik ff bellen met FCG.
Mocht je er uiteindelijk wat mee gaan doen, maak dan wel goede afspraken.
De uitvoering is wel goed, maar het duurt geregeld langer dan gepland. En dan niet een beetje ook. Dus let daarop als je wat met FCG gaat doen!

Ik heb daar ook wat laten doen, kon 3x zolang wachten voordat het klaar was. Maar het was wel goed.

Gebruikersavatar
Maik
Berichten: 3435
Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik » 28 jun 2006, 19:30

Knot schreef:Ik zeg stage 2!
Grote kans dat ik dat ook zeg over een tijdje :wink:

Jeroen, ik zal eens kontakt opnemen met die vage tent van je, bedankt! :)

JeroenT
Berichten: 2233
Lid geworden op: 06 mei 2006, 23:02

Bericht door JeroenT » 28 jun 2006, 22:46

Ik heb nog 2 C20xe blokken in m´n garage staan.
1 rijklaar en 1 in onderdelen.

Motorswapje doen? :wink:

Gebruikersavatar
Maik
Berichten: 3435
Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik » 28 jun 2006, 23:01

Geen GSI onderdelen in mijn speedster! :twisted:

(honderd euro)

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Bericht door Macboy » 28 jun 2006, 23:38

die 260 pk lijkt mij meest zinvol. throttle lijkt beetje op "gevaarlijk" terrein. Turbo wil je niet.

Bij tuning is het meeste wat mogelijk is voor mij altijd not-done, in de zin van minimaal niet nodig. Het minste is misschien net te weinig, dus stage 2 klinkt niet verkeerd!

gave bak, had hem in midden van het land al gezien IRL

Gebruikersavatar
Maik
Berichten: 3435
Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik » 28 jun 2006, 23:46

260pk is ook al zat natuurlijk, op 800kg, maar de 2.2 motor van GM (ontwikkeld door Lotus Engineering in opdracht van GM, dat is dan wel weer grappig), is een beetje een gezapig ding. De karakteristiek zal met het toevoegen van de compressor niet echt veel veranderen, en hij zal dus altijd wat lui op het gas blijven reageren. Met de TB kit zal dit een heel ander verhaal worden...

Moeilijk die keuzes :wink:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazon [Bot], Fedmas, KoenM, Majestic-12 [Bot], S-RS, Sabberjoch en 6 gasten