De VAG 1.8t was voor mij een verademing t.o.v. de Celica VVT-i.
Valt best wel mee. Gem. rij ik 1 op 10. Maar geldt voor mij ook, dagelijks turbo en voor trackday/race atmo.Michel Pol schreef:Beiden hebben de hier al genoemde voor en nadelen, als daily is een turbo erg fijn, deze zal echter met een zware voet behoorlijk zuipen (kees/tristan roep eens ram waarden)
Michel
Met een tussensprint moet je gewoon schakelenJan Visser schreef:@Robin
Om een auto op z'n hartst te laten rijden heb je vermogen nodig en niet zo zeer koppel. Je kan 2 auto tegen elkaar laten rijden met verschillende vermogens en koppel, maar de auto met het meeste vermogen wint. Stel je neemt een auto met 200 pk en 200 nm en je neemt een auto met 150 pk en 250 nm. De snelste van de 2 is de auto met 200 pk, alleen niet altijd. Op een tussensprintje zal de auto met het hoogste koppel winnen, maar zodra alles uit de kast gehaald word wint de auto met het meeste vermogen.
Leg de vermogenskromme's over elkaar heen en de turbo heeft een groter oppervlak --> zal sneller zijn.aapje schreef:Maar als je twee auto's hebt eentje met 300nm en 200pk en eentje met 200pk en 200nm zal de auto met 300nm vaak toch iets sneller zijn omdat deze doorgaans een iets bredere vermogenscurve heeft.
Ook atmo's hebben natuurlijk wel stappen gemaakt de laatste jaren. Ik werd verbaasd qua koppel en oppakken bij lage toeren door een Golf V5 2.3 20V 170pk die een maatje van me heeft gekocht (vond het eindschot tegenvallen maar dat terzijde). Echter als ik zie dat de Clio waar we het hier over hebben zijn maximale 215nm pas bij 5500RPM haalt dan verwacht ik niet hetzelfde effect. Vanzelfsprekend zul je er mee moeten rijden maar vergeet niet wat voor kilometers je met zo'n ding gaat maken. Als je 80% op de snelweg zit en de auto is nog niet eens op temperatuur bij het invoegen dan haal je die 5500RPM nevernooitRico v Velzen schreef:Ik heb geen ervaring met 2 liter atmo motoren met pak em beet 180 tot 200pk. Vandaar dat ik ook om meningen vraag om me een beeld te vormen. Maar ik kan een Golf GTI met een 200pk turbo motor ook wel fantastisch vinden natuurlijk. Maar bij normaal rijden een normaal brandstof verbruik is wel een belangrijk punt.
Inderdaad, en daarom heel belangrijk (IMHOwjn schreef:@Maik, dat turbogat is echt een gevoelskwestie. In praktijk ben je gewoon sneller doordat je meer vermogen hebt.
Is net zoiets als rijden met een DSG. Je weet dat het sneller is dan een handbak, maar het voelt gewoon niet zo, omdat je erop gaat letten (je hebt immers niets anders te doen, hoeft niet te schakelen).
"Vroeger" was dat verschil groter, bijv. GTI 1.8T chipped en 3.0 V6. Zelfde vermogen, maar de NA motor reageert gewoon een stuk sneller. Is dan ook een 3 liter.
Ik heb het niet over all-in snelheid, meetbaar op de stopwatch, maar over het gevoel van de motor in bepaalde omstandigheden, dan kan zo'n turbo-gatje best hinderlijk wezen. Maar inderdaad, de vergelijking is hier 2liter turbo tegen 2liter atmo (niet helemaal eerlijke vergelijking denk ik, tenminste, als je het op de gemiddelde sportieve auto's betrekt, gifkikkertjes als de CTR en clio uitgezonderd), dan is het een iets ander verhaal.Niels schreef:Wat een eikel ben je toch ook hè![]()
1. Wat is nou 0,35sec t.o.v. wachten totdat je bij 5500RPM bentMaar je hebt gelijk, het is er nog wel maar wel echt minimaal
![]()
2. Het koppel wat bij lage toerentallen voorhanden is KUN je gebruiken bij een turbo, bij een atmo ZUL je het moeten gebruiken. Lijkt me ook niet het meest zuinige![]()
De VR6 bijvoorbeeld, heeft onderin geen koppel en levert t.o.v. zo'n Clio een "machtige" 235nm bij al 4250RPM. Dat zijn bijna heilige waardes als ik het op papier met een super Clio vergelijk. Toen ik 3 jaar geleden de Corrado VR6 veruilde voor een 90pk TDI met 205nm bij 1900RPM miste ik de VR6 nauwelijks als het normaal gebruik ging. In de praktijk (lees normaal dagelijks verkeer) ben je gewoon zeker net zo snel (eigenlijk sneller maar dat bestaat in de ogen van een DF-er niet natuurlijk) met een ouwe TDI. Leuk op papier 190pk maar in de praktijk komen ze gewoon erg weinig voorbij op dat laatste stoplicht sprintje na als die zooi eindelijk eens warm is![]()
Als ik de route na ga die Rico dagelijks naar z'n werk rijdt dan bestaat dat voornamelijk uit snelweg. Tja dan wist ik het welDIESELPOWERRR!!.....ik bedoel KOPPEL :!:
Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 9 gasten