In navolging van de update van de Cayenne hieronder in het kort wat updates van de andere autootjes:
MX-5:
Inmiddels 13 jaar in bezit, maar met de komst van de Z4 wordt de MX-5 nog minder gebruikt. Afgelopen jaar nog geen 1.500 km gereden, maar het is zoals altijd: starten en rijden. Onderhoud bestond uit een APK-tje (eens per 2 jaar), versie bougies, olie en wat filters. Wellicht niet echt nodig met dergelijk beperkt gebruik, maar om alles vers te houden doe ik het toch maar.
Diverse malen met mdv erover gehad of hij het veld gaat ruimen of niet, maar ik ben "bang" dat ik er spijt van krijg. Je ziet dat er steeds minder NA's in omloop zijn en de prijzen gaan ook nog eens de gunstige kant op. Met 6€ verzekering en 30€ MRB per maand is het qua vaste kosten natuurlijk ook peanuts. Komend jaar maar eens aankijken hoeveel hij nog gebruikt wordt. Dit voorjaar in ieder geval weer eens mooi rood maken middels een polijstbeurtje.

- mx5.JPG (629.22 KiB) 2828 keer bekeken
C2:
1,5 jaar geleden gekocht en in al die 6.000 km bevalt hij uitstekend en kende hij geen enkel gebrek. Na aankoop beurtje gegeven en binnenkort nog maar eens maar verder is hij still going strong. Mooi compact karretje wat je door zijn formaat overal kwijt kunt, met fijne ietwat hogere zit en een ijskoude airco. Vrouwlief neemt hem dan ook regelmatig mee voor ritjes in de buurt. Ondanks het compacte formaat passen er nog wel twee boodschappenkratje naast elkaar achterin

. Qua lak was hij redelijk dramatisch dus in de Kerstvakantie me maar eens uitgeleefd met de polijstmachine met een fraai resultaat.

- C2_1.jpg (921.24 KiB) 2828 keer bekeken

- C2_2.jpg (736.13 KiB) 2828 keer bekeken
118i:
De 118 staat inmiddels 4 jaar in de garage, maar 2024 was niet zo'n best jaar voor hem. In januari besloot hij op 3 cylinders te gaan lopen. Zoals verwacht overleden bobine dus vier nieuwe erin. Bij het uitlezen kwam naar voren dat een extra waterpompje dat kvs rondstuurt zo nu en een storing gaf. Die dus ook maar vervangen. Vervolgens belde mdv in juli op dat de 1-serie 15 km van huis niet meer wilde starten

. Ambu aangekoppeld en dus maar eens die kant op waarbij mdv de ANWB ondertussen inschakelde want een niet lopende 118 met ZF-8 lier je niet echt makkelijk de kar op omdat de bak niet eenvoudig in zijn vrij te krijgen is. Bij starten lichtte heel even het dash op en dan doofde hij weer. Ik vermoedde aan de telefoon al een massa-probleem wat uiteindelijk ook zo bleek. De ANWB-man legde even een tijdelijke verbinding waarna de 118 startte en we hem op de kar mee konden nemen. Een lekkende kleppendekselpakking. een oliedrukventiel en het vervangen van een draagarm deed de totale onderhoudskosten dit jaar weinig goeds
Ook de 118 in de Kerstvakantie maar eens goed gedetailed. Vanwege de harde lak moest (in tegenstelling tot de C2) de roterende machine eraan te pas komen, gevolgd door twee hits met de dual action machine. De enorme hoeveelheid krassen in de lengte op de zijkanten (met dank aan het wasstraatgebruik door de vorige eigenaar) behoren tot het verleden waardoor er een prachtig glanzende 1-serie staat (op winterset).
Actiefoto thuis in de garage:

- 118_1.jpg (889.01 KiB) 2828 keer bekeken

- 118_2.jpg (834.45 KiB) 2828 keer bekeken
Z4:
Gekocht in het voorjaar van DF-lid Joël en geen moment spijt van. Als er een cabrio uit de garage komt dan is het vrijwel altijd de Z4. Het gemak van de elektrische kap, de veel betere zitpositie en de zware brom van de 6 cylinder zorgt ervoor dat we hem veelal verkiezen boven de MX-5. Het is niet de comfortabelste door zijn verlaging, maar hij ligt wel heerlijk op de weg

. Met dank aan de goede verwarming en de stoelverwarming is hij ook prima te gebruiken bij wat lagere temperaturen. Zo zijn we op 27 dec met 5 graden en een zonnetje er nog mee op pad geweest (zie fotootje hieronder).
In mei de Z4 even een overall-check laten doen door mijn BMW-specialist en de cdv laten verwijderen waardoor koppelen nu veeeeel fijner verloopt. Uit de check kwamen toch nog wel wat zaken die ik dit jaar aan wil pakken zoals oa een lekkende kleppendekselpakking, zwetende carterpan, scheur in rubber differentieel en een scheur in de hardyschijf.
Daarnaast ga ik er dit voorjaar mee naar een sticky-steering-specialist in Dld want dat begin ik toch wel wat vervelend te vinden. De eenvoudige oplossing bood bij mij helaas geen soelaas dus maar even de grens over naar een specialist die niks anders doet dan het definitief verhelpen van dat probleem.

- Z4.jpg (858.65 KiB) 2828 keer bekeken