Lotus Elise S2 135R
- Michel P
Re: Lotus Elise
Rob, mooi dat je jou ervaring met de kit beschrijft. Stephane komt van 120pk i,p,v, 140 dus dat scheelt nog wat.
Michel
Michel
- RobS
Stephane weet niet wat hij nu heeft, ik dacht namelijk ook standaard 120pk te hebben 

Wel op de bank geweest, software niet aangepast.Hans GP schreef:Heb je hem op de rollenbank gehad? En is je software aangepast?
Want van Sten stuurt je weg met dezelfde ECUDaar valt zeker nog winst te halen en een betere afstelling!
-
Stéphane was nog wat langzamer dan een Speedster. Gemakshalve ga ik er dan vanuit dat hij wel weet hoeveel hij heeft. Met 700 kg en 140 pk moet hij namelijk wel sneller zijn. 

- RobS
Helderallen schreef:Stéphane was nog wat langzamer dan een Speedster. Gemakshalve ga ik er dan vanuit dat hij wel weet hoeveel hij heeft. Met 700 kg en 140 pk moet hij namelijk wel sneller zijn.

-
@Michel
Mocht je een S1 overwegen en je wil meer dan de standaard 120PK , dan is een 111S (VVC motor) of de 160S misschien een goede keuze.
Beide hebben net wat meer PK's.
Persoonlijk zou ik het Rover blok niet gaan tunen, dan zou ik voor een heel ander blok kiezen (Honda, Audi etc.).
Of direct eentje kopen die al omgebouwd is
http://www.pistonheads.com/sales/867102.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.pistonheads.com/sales/839596.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Mocht je een S1 overwegen en je wil meer dan de standaard 120PK , dan is een 111S (VVC motor) of de 160S misschien een goede keuze.
Beide hebben net wat meer PK's.
Persoonlijk zou ik het Rover blok niet gaan tunen, dan zou ik voor een heel ander blok kiezen (Honda, Audi etc.).
Of direct eentje kopen die al omgebouwd is

http://www.pistonheads.com/sales/867102.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.pistonheads.com/sales/839596.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
- Bert ///M3
Klopt niet wat je hier allemaal aan het vertellen bentSteV6 schreef:Wat wil je verstellen René?
De demper is in 26 klicks van hard naar zacht te verstellen middels een stelschroef / draaiknop ... Rijhoogte is iets aan te passen, maar dat heeft invloed op de voorspanning van de veer, dus daar zou ik niet teveel aanpassen. Je gaat met Nitrons toch al rond de 25mm omlaag ten opzichte van standaard.
Voor het harder of zachter stellen van de dempers hoeven de wielen er gelukkig niet af. Wel zo handig als je bij het circuit aankomt of als je aan het uitproberen bent. De knop is gewoon met je vingers te verdraaien, heb je geen gereedschap voor nodig.
Stephan

Je kan de rijhoogte wel aanpassen. Veer voorspanning veranderen doe je met uitwegen, maw je stelt de poten idividueel aan elkaar. Maar het maakt niet uit of je dat bij 25mm verlaging doet of bij 50mm verlaging bij wijze van spreken.
Wat je alleen wel gaat veranderen met een wijziging van rijhoogte is de verhouding tussen bumptravel en drooptravel (lengte ingaande en uitgaande slag) Je moet dus wel oppassen dat je niet bij de eindstops van de demper komt.
- SteV6
Oh
Omdat bij het Nitronsetje alleen de bovenste ring te verdraaien is draai je de veer verder in of uit. Daarom dacht ik dat je de voorspanning verandert ...
Ik heb de Speedster inderdaad door Van der Kooi laten uitwegen na het iets aanpassen van de rijhoogte achter, tegelijk met het uitlijnen. Helaas kon ik niet toekijken
, als het even kan doe ik dat wel. En dan had ik geweten hoe de vork in de steel zou zitten

Stephan
edit: onderste voor bovenste vervangen, want de ring zit inderdaad bovenaan na montage.

Omdat bij het Nitronsetje alleen de bovenste ring te verdraaien is draai je de veer verder in of uit. Daarom dacht ik dat je de voorspanning verandert ...
Ik heb de Speedster inderdaad door Van der Kooi laten uitwegen na het iets aanpassen van de rijhoogte achter, tegelijk met het uitlijnen. Helaas kon ik niet toekijken

Stephan
edit: onderste voor bovenste vervangen, want de ring zit inderdaad bovenaan na montage.
Laatst gewijzigd door SteV6 op 30 jan 2009, 16:44, 2 keer totaal gewijzigd.
- Bert ///M3
Als je de stelring omhoog draait komt de veer gewoon hoger te zitten, maar je perst hem niet in elkaar oid. (tenzij je het echt veel te bont maakt en je zuiger al tegen de uitgaande bumpstop zit, dan ga je wel preload op de veer zetten) Alleen de zuiger in de demper gaat daarmee ook omhoog (of in geval van een up side down shock de behuizing) omdat je zuigerstang meeschuift. Dus daardoor verander je ingaande en uitgaande slag.
- SteV6
Owkee, helder
Ging bij mij ook maar om 5 of 8 mm.
Bedankt Bert! Weer wat geleerd
Stephan
Ging bij mij ook maar om 5 of 8 mm.
Bedankt Bert! Weer wat geleerd

Stephan
- Stéphane
@Rob/allen: Ik weet niet hoeveel vermogen ik heb of had. Enige manier om dat te weten is door de auto op de dyno te zetten.
@Elise: Over VVC hoor ik van Peter juist weer mindere verhalen. Die zijn minder betrouwbaar dan de getunede normale blokken. En wat ook wel redelijk essentieel is in deze overweging: de kosten. Inbouwen van een VAG/Honda-blok kost serieus geld (€12,5-15k). Dat is toch wel even wat anders dan €4k. En dan is inderdaad nog de vraag of je dat er allemaal uithaalt.
Grappig om het draadje te zien veranderen in een algehele Elise-discussie maar voor mij gaan de zaken in de volgende volgorde qua prioriteit de komende tijd:
- onderstel (Nitron)
- remmen (Pagid RS42, Goodridge leidingen en Castrol SRF remvloeistof (als dit kan, heb nog een fles staan))
- stoelen en gordels (n.t.b., maar bovenstaande Hangar 111 heeft de voorkeur nu)
- overige zaken (twin headlight conversion, hardtop en nog eventuele andere zaken)
- vermogen (n.t.b.)
@Elise: Over VVC hoor ik van Peter juist weer mindere verhalen. Die zijn minder betrouwbaar dan de getunede normale blokken. En wat ook wel redelijk essentieel is in deze overweging: de kosten. Inbouwen van een VAG/Honda-blok kost serieus geld (€12,5-15k). Dat is toch wel even wat anders dan €4k. En dan is inderdaad nog de vraag of je dat er allemaal uithaalt.
Grappig om het draadje te zien veranderen in een algehele Elise-discussie maar voor mij gaan de zaken in de volgende volgorde qua prioriteit de komende tijd:
- onderstel (Nitron)
- remmen (Pagid RS42, Goodridge leidingen en Castrol SRF remvloeistof (als dit kan, heb nog een fles staan))
- stoelen en gordels (n.t.b., maar bovenstaande Hangar 111 heeft de voorkeur nu)
- overige zaken (twin headlight conversion, hardtop en nog eventuele andere zaken)
- vermogen (n.t.b.)
- MartijnGizmo
Of met een Exige frontclam:Maik schreef:Stéphane gaat helemaal los nu, dat is wel duidelijk, cool![]()
![]()
![]()
Ik zou ook maar gelijk de motorsport front clam erbij bestellen Steef, past heel goed bij die priemende oogjes![]()
- Stéphane
Dat heeft die van Yvo van eliseparts.com ook, of misschien is het die zelfs ook wel. Maar dat gaat echt niet gebeuren, want ik vind het niet mooi 

- Stefan van Elst
Function > Form 

-
En dat vind ik dus juist weer prachtig. Ik houd wel van asociale vormen. 8)
- Stéphane
Dit heeft geen nut voor wegligging, koeling of wat dan ook. Misschien meer luchtweerstand. Het weegt meer en het ziet er niet uit. Dus weinig function daar. Meer dan voldoende reden om het niet te doen dusStefan van Elst schreef:Function > Form

- Stefan van Elst
Dat weet ik niet wat je daar zegt...
Ik geloof niet dat de mannen bij Lotus voor de lol zo'n frontje erop gezet hebben
Ik geloof niet dat de mannen bij Lotus voor de lol zo'n frontje erop gezet hebben

- Bert ///M3
Hm het kan best wel wat doen, vooral op een laag wegengewicht zijn een paar KG extra druk al goed merkbaar.
Normaal geeft zo'n ding minder luchtweerstand. Je beperkt de airflow onder de auto. Bij de meeste auto's is underbody airflow turbulent omdat er allerlei delen uitsteken, dat geeft de extra drag. Minder lucht onder de auto is dus minder drag.
Fabrieksaero van sportwagens moet je echt niet onderschatten, daar is vaak wel over nagedacht. Niet alleen bumpers maar ook zaken als plastic afscheidingen en wielkasten etc. Op veel hobby racers zie je vaak dat ze die plastic afdekkingen weggooien maar vaak is de auto dan ook minder stabiel op snelheid, terwijl het misschien maar 2 KG scheelt of zo.
Normaal geeft zo'n ding minder luchtweerstand. Je beperkt de airflow onder de auto. Bij de meeste auto's is underbody airflow turbulent omdat er allerlei delen uitsteken, dat geeft de extra drag. Minder lucht onder de auto is dus minder drag.
Fabrieksaero van sportwagens moet je echt niet onderschatten, daar is vaak wel over nagedacht. Niet alleen bumpers maar ook zaken als plastic afscheidingen en wielkasten etc. Op veel hobby racers zie je vaak dat ze die plastic afdekkingen weggooien maar vaak is de auto dan ook minder stabiel op snelheid, terwijl het misschien maar 2 KG scheelt of zo.
- RobS
Sté, ik heb nog een nieuwe gordelstang en Willans gordel liggen, pasklaar.
- Stéphane
@Bert/Stefan: OK, ik volg jullie op de argumenten. Wat ik alleen denk is dat de oorzaak meer te zoeken is in de spoorbreedte van een Exige die groter is, waardoor de frontclam ook breder moet zijn. Daarmee sluit ik niet uit dat het ontwerp an sich niet goed is. Maar, en dat is wel een punt voor mij, ik wil het ontwerp zo veel mogelijk origineel laten - afgezien van de verlichting dan. Ik ga ook geen spoilers monteren en dat soort zaken.
Ik bel je nog wel even.
Interesting. Volgens mij binnenkort maar weer eens wat afspreken in Rotterdam 's morgensRob Schouten schreef:Sté, ik heb nog een nieuwe gordelstang en Willans gordel liggen, pasklaar.

- Macboy
Woow !

-
- Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
Raambandje eraf en hardtop erop! Geniaal
- GTRene
Moet je dit figuur eens zien, die maakt een speciale spider uitvoering....scheelt weer gewicht
http://sector111spyder.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

wat sommigen ook doen, is een motorsport body monteren, van de Motorsport Elise (lijkt net een Exige)..ook een leuk dakje

http://sector111spyder.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
wat sommigen ook doen, is een motorsport body monteren, van de Motorsport Elise (lijkt net een Exige)..ook een leuk dakje
- Stéphane
Je bedoelt dat de Exige op de Elise Motorsport lijkt. Elise Motorsport was er eerderGTRene schreef:wat sommigen ook doen, is een motorsport body monteren, van de Motorsport Elise (lijkt net een Exige)..ook een leuk dakje

En nogmaals: ik ga niets aan de body veranderen. Hooguit folie of iets, maar verder niets. Ik vind het zelfs uitermate sneu om dit soort dingen te gaan monteren als je niet de bijbehorende hardware hebt. Die spider lijkt me trouwens al helemaal niets. Kun je op de snelweg steentjes koppen met je voorhoofd. Komt best hard aan met 120 km/u

- GTRene
Lijkt mij ook niets die spider, maar is wel leuk gedaan, lijkt wel wat op die lotus 2-eleven spider
en ja ik wist dat die motorsport elise er eerder was...der zijn zelfs wat types me de stoel en het stuur centraal
apart...
moet je hier eens kijken, wist niet dat er zoveel waren...
http://www.lotusdriversguide.com/Modelcars/elise3.php" onclick="window.open(this.href);return false;

en ja ik wist dat die motorsport elise er eerder was...der zijn zelfs wat types me de stoel en het stuur centraal

moet je hier eens kijken, wist niet dat er zoveel waren...
http://www.lotusdriversguide.com/Modelcars/elise3.php" onclick="window.open(this.href);return false;
- Stéphane
OK
Grappig van die modellen.