Lotus Elise S2 135R

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Re: Lotus Elise

Bericht door Michel P » 30 jan 2009, 14:10

Rob, mooi dat je jou ervaring met de kit beschrijft. Stephane komt van 120pk i,p,v, 140 dus dat scheelt nog wat.

Michel

Gebruikersavatar
RobS
Berichten: 3560
Lid geworden op: 01 feb 2007, 22:11
Locatie: Brabant

Re: Lotus Elise

Bericht door RobS » 30 jan 2009, 14:47

Stephane weet niet wat hij nu heeft, ik dacht namelijk ook standaard 120pk te hebben :P
Hans GP schreef:Heb je hem op de rollenbank gehad? En is je software aangepast?
Want van Sten stuurt je weg met dezelfde ECU :hmmm: Daar valt zeker nog winst te halen en een betere afstelling!
Wel op de bank geweest, software niet aangepast.

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Lotus Elise

Bericht door allen » 30 jan 2009, 14:49

Stéphane was nog wat langzamer dan een Speedster. Gemakshalve ga ik er dan vanuit dat hij wel weet hoeveel hij heeft. Met 700 kg en 140 pk moet hij namelijk wel sneller zijn. :wink:

Gebruikersavatar
RobS
Berichten: 3560
Lid geworden op: 01 feb 2007, 22:11
Locatie: Brabant

Re: Lotus Elise

Bericht door RobS » 30 jan 2009, 14:55

allen schreef:Stéphane was nog wat langzamer dan een Speedster. Gemakshalve ga ik er dan vanuit dat hij wel weet hoeveel hij heeft. Met 700 kg en 140 pk moet hij namelijk wel sneller zijn. :wink:
Helder ;)

Elise
Berichten: 8740
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Lotus Elise

Bericht door Elise » 30 jan 2009, 15:52

@Michel

Mocht je een S1 overwegen en je wil meer dan de standaard 120PK , dan is een 111S (VVC motor) of de 160S misschien een goede keuze.
Beide hebben net wat meer PK's.

Persoonlijk zou ik het Rover blok niet gaan tunen, dan zou ik voor een heel ander blok kiezen (Honda, Audi etc.).
Of direct eentje kopen die al omgebouwd is :wink:
http://www.pistonheads.com/sales/867102.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.pistonheads.com/sales/839596.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Lotus Elise

Bericht door Bert ///M3 » 30 jan 2009, 16:15

SteV6 schreef:Wat wil je verstellen René?

De demper is in 26 klicks van hard naar zacht te verstellen middels een stelschroef / draaiknop ... Rijhoogte is iets aan te passen, maar dat heeft invloed op de voorspanning van de veer, dus daar zou ik niet teveel aanpassen. Je gaat met Nitrons toch al rond de 25mm omlaag ten opzichte van standaard.

Voor het harder of zachter stellen van de dempers hoeven de wielen er gelukkig niet af. Wel zo handig als je bij het circuit aankomt of als je aan het uitproberen bent. De knop is gewoon met je vingers te verdraaien, heb je geen gereedschap voor nodig.

Stephan
Klopt niet wat je hier allemaal aan het vertellen bent :)

Je kan de rijhoogte wel aanpassen. Veer voorspanning veranderen doe je met uitwegen, maw je stelt de poten idividueel aan elkaar. Maar het maakt niet uit of je dat bij 25mm verlaging doet of bij 50mm verlaging bij wijze van spreken.

Wat je alleen wel gaat veranderen met een wijziging van rijhoogte is de verhouding tussen bumptravel en drooptravel (lengte ingaande en uitgaande slag) Je moet dus wel oppassen dat je niet bij de eindstops van de demper komt.

Gebruikersavatar
SteV6
Berichten: 3184
Lid geworden op: 06 aug 2006, 19:26
Locatie: S4 Avant, S5 cabrio, Leon V6, Speedster, Twente

Re: Lotus Elise

Bericht door SteV6 » 30 jan 2009, 16:35

Oh :shock:

Omdat bij het Nitronsetje alleen de bovenste ring te verdraaien is draai je de veer verder in of uit. Daarom dacht ik dat je de voorspanning verandert ...

Ik heb de Speedster inderdaad door Van der Kooi laten uitwegen na het iets aanpassen van de rijhoogte achter, tegelijk met het uitlijnen. Helaas kon ik niet toekijken :? , als het even kan doe ik dat wel. En dan had ik geweten hoe de vork in de steel zou zitten


Afbeelding


Stephan

edit: onderste voor bovenste vervangen, want de ring zit inderdaad bovenaan na montage.
Laatst gewijzigd door SteV6 op 30 jan 2009, 16:44, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Lotus Elise

Bericht door Bert ///M3 » 30 jan 2009, 16:39

Als je de stelring omhoog draait komt de veer gewoon hoger te zitten, maar je perst hem niet in elkaar oid. (tenzij je het echt veel te bont maakt en je zuiger al tegen de uitgaande bumpstop zit, dan ga je wel preload op de veer zetten) Alleen de zuiger in de demper gaat daarmee ook omhoog (of in geval van een up side down shock de behuizing) omdat je zuigerstang meeschuift. Dus daardoor verander je ingaande en uitgaande slag.

Gebruikersavatar
SteV6
Berichten: 3184
Lid geworden op: 06 aug 2006, 19:26
Locatie: S4 Avant, S5 cabrio, Leon V6, Speedster, Twente

Re: Lotus Elise

Bericht door SteV6 » 30 jan 2009, 16:43

Owkee, helder :nerd:

Ging bij mij ook maar om 5 of 8 mm.

Bedankt Bert! Weer wat geleerd :thumbup:



Stephan

Gebruikersavatar
Stéphane
Berichten: 6804
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
Locatie: 010

Re: Lotus Elise

Bericht door Stéphane » 30 jan 2009, 17:31

@Rob/allen: Ik weet niet hoeveel vermogen ik heb of had. Enige manier om dat te weten is door de auto op de dyno te zetten.

@Elise: Over VVC hoor ik van Peter juist weer mindere verhalen. Die zijn minder betrouwbaar dan de getunede normale blokken. En wat ook wel redelijk essentieel is in deze overweging: de kosten. Inbouwen van een VAG/Honda-blok kost serieus geld (€12,5-15k). Dat is toch wel even wat anders dan €4k. En dan is inderdaad nog de vraag of je dat er allemaal uithaalt.

Grappig om het draadje te zien veranderen in een algehele Elise-discussie maar voor mij gaan de zaken in de volgende volgorde qua prioriteit de komende tijd:
- onderstel (Nitron)
- remmen (Pagid RS42, Goodridge leidingen en Castrol SRF remvloeistof (als dit kan, heb nog een fles staan))
- stoelen en gordels (n.t.b., maar bovenstaande Hangar 111 heeft de voorkeur nu)
- overige zaken (twin headlight conversion, hardtop en nog eventuele andere zaken)
- vermogen (n.t.b.)

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13003
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Re: Lotus Elise

Bericht door MartijnGizmo » 30 jan 2009, 18:06

Maik schreef:Stéphane gaat helemaal los nu, dat is wel duidelijk, cool :) :) :)
Ik zou ook maar gelijk de motorsport front clam erbij bestellen Steef, past heel goed bij die priemende oogjes :wink:
Of met een Exige frontclam:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Stéphane
Berichten: 6804
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
Locatie: 010

Re: Lotus Elise

Bericht door Stéphane » 30 jan 2009, 18:53

Dat heeft die van Yvo van eliseparts.com ook, of misschien is het die zelfs ook wel. Maar dat gaat echt niet gebeuren, want ik vind het niet mooi ;)

Gebruikersavatar
Stefan van Elst
Berichten: 556
Lid geworden op: 03 mar 2008, 14:15
Locatie: Heesch

Re: Lotus Elise

Bericht door Stefan van Elst » 30 jan 2009, 19:07

Function > Form ;)

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Lotus Elise

Bericht door allen » 30 jan 2009, 19:08

En dat vind ik dus juist weer prachtig. Ik houd wel van asociale vormen. 8)

Gebruikersavatar
Stéphane
Berichten: 6804
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
Locatie: 010

Re: Lotus Elise

Bericht door Stéphane » 30 jan 2009, 19:51

Stefan van Elst schreef:Function > Form ;)
Dit heeft geen nut voor wegligging, koeling of wat dan ook. Misschien meer luchtweerstand. Het weegt meer en het ziet er niet uit. Dus weinig function daar. Meer dan voldoende reden om het niet te doen dus ;)

Gebruikersavatar
Stefan van Elst
Berichten: 556
Lid geworden op: 03 mar 2008, 14:15
Locatie: Heesch

Re: Lotus Elise

Bericht door Stefan van Elst » 30 jan 2009, 19:57

Dat weet ik niet wat je daar zegt...
Ik geloof niet dat de mannen bij Lotus voor de lol zo'n frontje erop gezet hebben ;)

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Lotus Elise

Bericht door Bert ///M3 » 30 jan 2009, 20:01

Hm het kan best wel wat doen, vooral op een laag wegengewicht zijn een paar KG extra druk al goed merkbaar.

Normaal geeft zo'n ding minder luchtweerstand. Je beperkt de airflow onder de auto. Bij de meeste auto's is underbody airflow turbulent omdat er allerlei delen uitsteken, dat geeft de extra drag. Minder lucht onder de auto is dus minder drag.

Fabrieksaero van sportwagens moet je echt niet onderschatten, daar is vaak wel over nagedacht. Niet alleen bumpers maar ook zaken als plastic afscheidingen en wielkasten etc. Op veel hobby racers zie je vaak dat ze die plastic afdekkingen weggooien maar vaak is de auto dan ook minder stabiel op snelheid, terwijl het misschien maar 2 KG scheelt of zo.

Gebruikersavatar
RobS
Berichten: 3560
Lid geworden op: 01 feb 2007, 22:11
Locatie: Brabant

Re: Lotus Elise

Bericht door RobS » 30 jan 2009, 20:02

Sté, ik heb nog een nieuwe gordelstang en Willans gordel liggen, pasklaar.

Gebruikersavatar
Stéphane
Berichten: 6804
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
Locatie: 010

Re: Lotus Elise

Bericht door Stéphane » 31 jan 2009, 00:57

@Bert/Stefan: OK, ik volg jullie op de argumenten. Wat ik alleen denk is dat de oorzaak meer te zoeken is in de spoorbreedte van een Exige die groter is, waardoor de frontclam ook breder moet zijn. Daarmee sluit ik niet uit dat het ontwerp an sich niet goed is. Maar, en dat is wel een punt voor mij, ik wil het ontwerp zo veel mogelijk origineel laten - afgezien van de verlichting dan. Ik ga ook geen spoilers monteren en dat soort zaken.
Rob Schouten schreef:Sté, ik heb nog een nieuwe gordelstang en Willans gordel liggen, pasklaar.
Interesting. Volgens mij binnenkort maar weer eens wat afspreken in Rotterdam 's morgens :D Ik bel je nog wel even.

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Re: Lotus Elise

Bericht door Macboy » 31 jan 2009, 10:14

Woow !

Afbeelding

Steven N.
Berichten: 6324
Lid geworden op: 25 aug 2006, 19:52
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
Locatie: Friesland

Re: Lotus Elise

Bericht door Steven N. » 31 jan 2009, 18:27

Raambandje eraf en hardtop erop! Geniaal

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Lotus Elise

Bericht door GTRene » 31 jan 2009, 18:33

Moet je dit figuur eens zien, die maakt een speciale spider uitvoering....scheelt weer gewicht :mrgreen:

http://sector111spyder.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding

wat sommigen ook doen, is een motorsport body monteren, van de Motorsport Elise (lijkt net een Exige)..ook een leuk dakje

Afbeelding

Gebruikersavatar
Stéphane
Berichten: 6804
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
Locatie: 010

Re: Lotus Elise

Bericht door Stéphane » 31 jan 2009, 20:34

GTRene schreef:wat sommigen ook doen, is een motorsport body monteren, van de Motorsport Elise (lijkt net een Exige)..ook een leuk dakje
Je bedoelt dat de Exige op de Elise Motorsport lijkt. Elise Motorsport was er eerder ;) Was een Cup voor deze types. Sommige rijden nu nog mee in de Elise Trophy.

En nogmaals: ik ga niets aan de body veranderen. Hooguit folie of iets, maar verder niets. Ik vind het zelfs uitermate sneu om dit soort dingen te gaan monteren als je niet de bijbehorende hardware hebt. Die spider lijkt me trouwens al helemaal niets. Kun je op de snelweg steentjes koppen met je voorhoofd. Komt best hard aan met 120 km/u :P

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Lotus Elise

Bericht door GTRene » 31 jan 2009, 20:54

Lijkt mij ook niets die spider, maar is wel leuk gedaan, lijkt wel wat op die lotus 2-eleven spider :mrgreen:
en ja ik wist dat die motorsport elise er eerder was...der zijn zelfs wat types me de stoel en het stuur centraal :clap: apart...

moet je hier eens kijken, wist niet dat er zoveel waren...

http://www.lotusdriversguide.com/Modelcars/elise3.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Stéphane
Berichten: 6804
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
Locatie: 010

Re: Lotus Elise

Bericht door Stéphane » 31 jan 2009, 21:28

OK :D Grappig van die modellen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Bombadil, Dimitri, Mark, maurizio, Murena, Ralph Wolf en 5 gasten