Wel een heeel erg zeldzaam blok wat je in wil gaan bouwen
BMW e36 328i racer
- Knot
- Berichten: 41083
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW e36 Ringtool M3 bye bye............
Fijn dat je de M3 hebt kunnen verkopen en toch weer wat leuks ervoor terug.
Wel een heeel erg zeldzaam blok wat je in wil gaan bouwen
Wel een heeel erg zeldzaam blok wat je in wil gaan bouwen
-
siegerdehaan89
- Berichten: 1800
- Lid geworden op: 05 aug 2008, 20:44
- Auto: Land Rovers / Alfa Romeos
- Locatie: omgeving lochem
Re: BMW e36 Ringtool M3 bye bye............
Hey Reind, ook de Avengers ja? Leuk man. Als je Peter van W. Nog ziet doe hem de groeten van mij haha.
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
Re: BMW e36 Ringtool M3 bye bye............
Wel heel gaaf dashboard ! Wel jammer van die M3 dat was echt een droom ding 
- Bert ///M3
- Berichten: 9429
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: BMW e36 Ringtool M3 bye bye............
Nice Reind
Alleen waarom niet meteen een S54 motor er in
Eigenlijk ook wel apart dat je een hele knappe M3 weg doet en dan weer een nieuwe M3 opbouwen gaat
Alleen waarom niet meteen een S54 motor er in
Eigenlijk ook wel apart dat je een hele knappe M3 weg doet en dan weer een nieuwe M3 opbouwen gaat
- MParallel
- Berichten: 8960
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
Re: BMW e36 Ringtool M3 bye bye............
Heb ik wat gemist? Die breedbouw kit was alweer van de auto? Of is dit een andere dan die grijze M3 sedan?
- Martijn_bmw
- Berichten: 29133
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: BMW e36 Ringtool M3 bye bye............
breed bouw is verkocht en deze is ingeruild
ik snap deze deal alleen als er (veel) geld is overgebleven... wat was die brede E36 M3 moddervet zeg
ik snap deze deal alleen als er (veel) geld is overgebleven... wat was die brede E36 M3 moddervet zeg
- MParallel
- Berichten: 8960
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
Re: BMW e36 Ringtool M3 bye bye............
^^
Ah juistem.
Ah juistem.
- Hielke
- Berichten: 11657
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Re: BMW e36 Ringtool M3 bye bye............
Ik heb wat youtube video's van die Avengers bekeken.
Weet je zeker dat je daar aan wilt meedoen Reind?
Weet je zeker dat je daar aan wilt meedoen Reind?
- Hugo Bos
- Berichten: 807
- Lid geworden op: 22 apr 2007, 18:04
- Locatie: Ioniq EV
Re: BMW e36 Ringtool M3 bye bye............
Blok geploft door een rijder tijdens de IVA circuitdag?
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
Re: BMW e36 Ringtool M3 bye bye............
Een van de mooiste M3 ooit gezien is weg... een van de lelijkste komt ervoor terug.
Ik zeg goeie deal voor die ander
Ik zeg goeie deal voor die ander
- Niels
- Berichten: 22550
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: BMW e36 Ringtool M3 bye bye............
Dat hangt natuurlijk van het geld af wat er tussen zat. Ik gok dat het niet zo'n gekke deal was, alhoewel misschien hoop ik dat voor Reind.
Een S54 heeft wel wat haken en ogen waardoor het erg in de papieren kan gaan lopen. Gewoon een beetje potent blok erin en gaan imho
Een S54 heeft wel wat haken en ogen waardoor het erg in de papieren kan gaan lopen. Gewoon een beetje potent blok erin en gaan imho
- Reind
- Berichten: 2663
- Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33
Re: BMW e36 Ringtool M3 bye bye............
Het is een deal waar ik me goed bij voel, laten we het daar maar bij houden. Verder heb ik nu weer wat te sleutelen en dat vind ik leuk. Gewoon een nieuwe uitdaging. Ook gaan we veel racen met deze auto. De M3 was toch een beetje mijn kindje en op de een of andere manier werd ik geremd om ermee te racen.
@Hielke
Een Avenger is een hele aparte auto met veel karakter. Hij rijdt als een lotus maar dan nog lichter en misschien ook wel listiger. Echt een auto waar je mee moet leren rijden. Maar als je het onder de knie krijgt, is het heel gaaf. Even voor de duidelijk, op Assen reed ik laatst gewoon 1:58 op een circuitdag (met een demo auto). Als ik ga afstellen en hem meer naar mijn hand zet is 1:56 gewoon mogelijk. Daarbij komt dat een ACNN seizoen racen met deze auto kan vanaf €7.000. Wij zullen iets meer kwijt zijn omdat we wat meer banden zullen verbruiken maar t.o.v. de ooperon klasse is het een lachertje. Kortom, veel snelheid, een listig autootje en budget vriendelijk.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=tqUYS7-x ... e=youtu.be[/youtube]
@Hielke
Een Avenger is een hele aparte auto met veel karakter. Hij rijdt als een lotus maar dan nog lichter en misschien ook wel listiger. Echt een auto waar je mee moet leren rijden. Maar als je het onder de knie krijgt, is het heel gaaf. Even voor de duidelijk, op Assen reed ik laatst gewoon 1:58 op een circuitdag (met een demo auto). Als ik ga afstellen en hem meer naar mijn hand zet is 1:56 gewoon mogelijk. Daarbij komt dat een ACNN seizoen racen met deze auto kan vanaf €7.000. Wij zullen iets meer kwijt zijn omdat we wat meer banden zullen verbruiken maar t.o.v. de ooperon klasse is het een lachertje. Kortom, veel snelheid, een listig autootje en budget vriendelijk.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=tqUYS7-x ... e=youtu.be[/youtube]
- Hielke
- Berichten: 11657
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Re: BMW e36 Ringtool M3 bye bye............
Ja, dit zijn mooie beelden van een strak rijdende auto Reind.
Die andere opnames stamden uit 2014 en waren van Co de Smet. Het leek wel of die auto van hem aan het desintegreren was. Kan ook aan de opname gelegen hebben natuurlijk.
Een hele leuke klasse.
Die andere opnames stamden uit 2014 en waren van Co de Smet. Het leek wel of die auto van hem aan het desintegreren was. Kan ook aan de opname gelegen hebben natuurlijk.
Een hele leuke klasse.
-
OnlinedaNpy
- Berichten: 5980
- Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
- Locatie: Eindhoven
Re: BMW e36 Ringtool M3 bye bye............
Gaaf Reind, veel succes!
- Reind
- Berichten: 2663
- Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33
Re: BMW e36 Ringtool M3 bye bye............
Dat klopt. Hij had een IVA driebergen raamstreamer en de motor is stuk. Kan geen toeval zijnHugo Bos schreef:Blok geploft door een rijder tijdens de IVA circuitdag?
- Reind
- Berichten: 2663
- Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33
Re: BMW e36 Ringtool M3 bye bye............
Er komen een aantal vrije dagen aan en ik ga een start maken om de "nieuwe" racer klaar te maken. Ik kreeg hem met een kapotte M50B25 non vanos motor. Na wat wikken en wegen tussen een S50/S54/M52B28 motor heb ik voor dit seizoen toch maar gekozen voor een M52B28 motor. Het is een simpele, goedkope en leuke klus. Na wat onderzoek kun je hier 235pk/285nm uit krijgen. Dit i.c.m. met 1150kg (hopelijk) en een kort diff met sper heb je al een hele leuke en snelle auto.
Ik heb van een DFer een M52B28 gekocht (nog bedankt Tom
). OBD tuning heeft meerdere M52B28 motoren met M50 inlaat op de bank gehad en volgens hem haal je er de meeste pk's uit als je alles van de M50B25 overzet. Dus ook de motorkabelboom met alle sensoren, uitlaatspruitstuk, poelie etc.
Voor volgend jaar is de planning om er dan meteen maar een S54 in de lepelen. Of eventueel N54B30 (335i) motor. OBD tuning wil dit graag nog eens als project doen en we kunnen dan mooi mijn auto gebruiken als proef
.
Ik zal de ombouw vastleggen en hier posten.
Ik heb van een DFer een M52B28 gekocht (nog bedankt Tom
Voor volgend jaar is de planning om er dan meteen maar een S54 in de lepelen. Of eventueel N54B30 (335i) motor. OBD tuning wil dit graag nog eens als project doen en we kunnen dan mooi mijn auto gebruiken als proef
Ik zal de ombouw vastleggen en hier posten.
- Knot
- Berichten: 41083
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW e36 328i racer
Die 2.8 die ik eind vorig jaar mee had naar Papenburg een paar keer heeft een M50 inlaat en spaghetti uitlaatspruitstuk, kats verwijderd, zit alleen nog een einddemper op, ruim 240pk op de bank en loopt strak door naar 7000rpm. Hij is alleen tot 4500 een beetje dood.
-
Onlinesmiley
- Berichten: 9785
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
- Auto: Opel Speedster Supercharged
- Locatie: Etten-Leur
Re: BMW e36 328i racer
Leuk zo'n Avenger.
0 stumperhulpjes, en alles zelf doen. Helemaal goed.
0 stumperhulpjes, en alles zelf doen. Helemaal goed.
- Bert ///M3
- Berichten: 9429
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: BMW e36 328i racer
Je kan er ook nog USA nokkenassen inzetten alleen zijn die wat lastig te krijgen tegenwoordig. Er is ook nog een truc met een M54 nokkenas die nog wat vermogen zou geven.
328i heeft best wat potentieel, volgens mij heeft Thomas Verkuijl inde DNRT er iets van 1.56 mee gereden, widebody 328i. Maar dat zal geen standaard motor geweest zijn.
Als je echt wilt kan je door middel van een andere krukas en nog wat dingen de inhoud vergroten naar 3.0L en dan kan je met de overige mods naar 260-270 PK.
328i heeft best wat potentieel, volgens mij heeft Thomas Verkuijl inde DNRT er iets van 1.56 mee gereden, widebody 328i. Maar dat zal geen standaard motor geweest zijn.
Als je echt wilt kan je door middel van een andere krukas en nog wat dingen de inhoud vergroten naar 3.0L en dan kan je met de overige mods naar 260-270 PK.
-
hanske
- Berichten: 1019
- Lid geworden op: 09 nov 2011, 15:45
Re: BMW e36 328i racer
Er is veel mogelijk, Mark van den Brand in Nijnsel heeft al even een m50b25 blokje te koop met 280 PK. Motor is opgebouwd voor de rally door Erik Qvick. http://www.qvickmotors.be/" onclick="window.open(this.href);return false;
Motor is voorzien van hoge druk zuigers, lichte en uitgebalanceerde krukas, aangepaste ECU 280 pk, andere nokkenassen, aangepast inlaat systeem met 6 gaskleppenhuizen, bewerkte cilinderkop en bijbehorende M3 versn.bak.
Vraagprijs motor en bak, 4250,-
Veel geld als je het mij vraagt, een s50b30/32 koop je ook voor dat geld maar ga het maar bouwen.
http://www.marktplaats.nl/a/auto-divers ... ousPage=lr" onclick="window.open(this.href);return false;
Motor is voorzien van hoge druk zuigers, lichte en uitgebalanceerde krukas, aangepaste ECU 280 pk, andere nokkenassen, aangepast inlaat systeem met 6 gaskleppenhuizen, bewerkte cilinderkop en bijbehorende M3 versn.bak.
Vraagprijs motor en bak, 4250,-
Veel geld als je het mij vraagt, een s50b30/32 koop je ook voor dat geld maar ga het maar bouwen.
http://www.marktplaats.nl/a/auto-divers ... ousPage=lr" onclick="window.open(this.href);return false;
- Bert ///M3
- Berichten: 9429
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: BMW e36 328i racer
Klopt.
Als je ook nog eens hoge compressie zuigers etc in een M52B28 zet dan kan je nog veel meer vermogen maken.
Voordeel van de M52 tov de M50 en S50 of S54 is dat de balans een stukje beter is door het alu blok.
Als je ook nog eens hoge compressie zuigers etc in een M52B28 zet dan kan je nog veel meer vermogen maken.
Voordeel van de M52 tov de M50 en S50 of S54 is dat de balans een stukje beter is door het alu blok.
- Reind
- Berichten: 2663
- Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33
Re: BMW e36 328i racer
Je kunt inderdaad veel met de 2.8. Maar hou het voor nu liever simpel en goedkoop. Of ik uit deze motor nou 235pk of 290pk haal maakt me niet zoveel uit. Lekker rijden dit jaar vind ik het belangrijkst. En dan volgend jaar een dikke motor erin
Gister begonnen met de motor swap.
Hierbij een foto verslag

Auto op de brug. Ik had hem helemaal nog niet horen lopen dus met start accu gestart. Meer dan een beetje pruttelen deed hij niet, precies genoeg om hem niet zelf op de brug te hoeven drukken. Achteraf de temperatuur van de uitlaatspuitstukken gevoeld en nummer 3 en 6 deden niet mee. Gevalletje mis geschakeld en kleppen krom denk ik.

Even andere wielen eronder met normaal profiel. Dat rolt toch een stuk makkelijker dan die slicks.

Voorbumper demonteren duurde wat lang dan gedacht. Alle wielkuipen zaten er nog op, wat natuurlijk beter is i.v.m. luchtgeleiding maar het was een beetje een trekbandjes festijn en de oliekoeler zat ook op de bumper gemonteerd. Ik heb altijd geleerd dat je raceauto’s zo moet bouwen dat je alles snel kunt demonteren. Met het opbouwen ga ik dat anders doen.

Frontje eraf en alle vloeistoffen eruit. Motorolie was eigenlijk te mooi om weg te gooien. Weet nog niet precies wat ik hier mee gaan doen. Zit nog een nieuwe radiateur op de auto en werkende aparte fan.

Ik heb maar 1 motortakel en een niet al te beste motorbok. Omdat ik zo goed bij de motor kan maar besloten om alle delen die ik wil overzetten nu te demonteren. Denk aan dynamo, koelslangen, spruitstuk, oliefilterhuis etc. Er zit een M3 oliefilterhuis op aangezien je deze nodig hebt voor een oliekoeler. Deze heb ik vergeleken met het M52 filterhuis en deze is wel een beetje anders. Er zit bij de M3 versie bijvoorbeeld geen olietoevoer op voor de vanos. Moet nog even kijken of ik daar een plug voor kan gebruiken. Op een M3 zit ook vanos maar weet niet of die direct vanuit het filterhuis olie krijgt.

Ik moet de kabelboom overbouwen van een M50B25 Vanos met alle sensoren en 413 ECU. De kabelboom die nu in de auto zit is een niet Vanos en moet eruit. Ik hoop dat alle sensoren zo kunnen worden overgezet op de 2.8. Volgens de geleerde wel maar heb nu nog mijn twijfels. Er zit een extra oliedruk, olietemperatuur en voltmeter in de auto die is verwerkt in de huidige boom, dit moet ik even goed uitzoeken. Ook is het extra pluspunt onder de kap weggehaald en verwerkt in de boom.
Verder zitten er al nieuwe drijfstanglagers in de 2.8 maar moet ik nog wel het oliepompboutje (met linkse draad) nog met locktide vast zitten. Dan vervang ik gelijk de carter en kleppendekselpakking. Ook nog even nieuw oliefiltertje erin en nog wat klein spul. Ik heb ook nog een M20 vliegwiel liggen die lichter is. Denk wel dat ik dan nog iets moet aanpassen omdat deze een stuk minder dik is een de gaffel moet worden aangepast. Iemand dit al eens gedaan?
Gister begonnen met de motor swap.
Hierbij een foto verslag
Auto op de brug. Ik had hem helemaal nog niet horen lopen dus met start accu gestart. Meer dan een beetje pruttelen deed hij niet, precies genoeg om hem niet zelf op de brug te hoeven drukken. Achteraf de temperatuur van de uitlaatspuitstukken gevoeld en nummer 3 en 6 deden niet mee. Gevalletje mis geschakeld en kleppen krom denk ik.
Even andere wielen eronder met normaal profiel. Dat rolt toch een stuk makkelijker dan die slicks.
Voorbumper demonteren duurde wat lang dan gedacht. Alle wielkuipen zaten er nog op, wat natuurlijk beter is i.v.m. luchtgeleiding maar het was een beetje een trekbandjes festijn en de oliekoeler zat ook op de bumper gemonteerd. Ik heb altijd geleerd dat je raceauto’s zo moet bouwen dat je alles snel kunt demonteren. Met het opbouwen ga ik dat anders doen.
Frontje eraf en alle vloeistoffen eruit. Motorolie was eigenlijk te mooi om weg te gooien. Weet nog niet precies wat ik hier mee gaan doen. Zit nog een nieuwe radiateur op de auto en werkende aparte fan.
Ik heb maar 1 motortakel en een niet al te beste motorbok. Omdat ik zo goed bij de motor kan maar besloten om alle delen die ik wil overzetten nu te demonteren. Denk aan dynamo, koelslangen, spruitstuk, oliefilterhuis etc. Er zit een M3 oliefilterhuis op aangezien je deze nodig hebt voor een oliekoeler. Deze heb ik vergeleken met het M52 filterhuis en deze is wel een beetje anders. Er zit bij de M3 versie bijvoorbeeld geen olietoevoer op voor de vanos. Moet nog even kijken of ik daar een plug voor kan gebruiken. Op een M3 zit ook vanos maar weet niet of die direct vanuit het filterhuis olie krijgt.
Ik moet de kabelboom overbouwen van een M50B25 Vanos met alle sensoren en 413 ECU. De kabelboom die nu in de auto zit is een niet Vanos en moet eruit. Ik hoop dat alle sensoren zo kunnen worden overgezet op de 2.8. Volgens de geleerde wel maar heb nu nog mijn twijfels. Er zit een extra oliedruk, olietemperatuur en voltmeter in de auto die is verwerkt in de huidige boom, dit moet ik even goed uitzoeken. Ook is het extra pluspunt onder de kap weggehaald en verwerkt in de boom.
Verder zitten er al nieuwe drijfstanglagers in de 2.8 maar moet ik nog wel het oliepompboutje (met linkse draad) nog met locktide vast zitten. Dan vervang ik gelijk de carter en kleppendekselpakking. Ook nog even nieuw oliefiltertje erin en nog wat klein spul. Ik heb ook nog een M20 vliegwiel liggen die lichter is. Denk wel dat ik dan nog iets moet aanpassen omdat deze een stuk minder dik is een de gaffel moet worden aangepast. Iemand dit al eens gedaan?
- Bert ///M3
- Berichten: 9429
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: BMW e36 328i racer
Wat ik er van begrepen heb is dat als je een M20 vliegwiel en koppeling gebruikt, je het beste een druklager van een E21 323 kan pakken omdat die iets langer zijn. Hoewel sommige gewoon de standaard M20 druklagers gebruiken, en het voor hun prima werkt. Je hebt ook een startmotor van een M20 motor nodig. Verder zijn die vliegwielen 228mm ipv 240mm en als je een standaard koppeling gebruikt heb je met een beetje krachtige M52 al snel slip.
Ik weet niet of je een bak bij die M52B28 hebt? Dat zijn dezelfde als een M3 bak. Die kunnen later zo op een S54. Ik zou dus eerder voor een 240mm alu vliegwiel gaan, die kan je later namelijk weer zo op een S54 schroeven. M3/328i drukgroep past ook, alleen had ik zelf wat last met een laag aangrijpend pedaal. Was wel met een Sachs race drukgroep. Opgelost door de drukgroep van een Z3M S54 te gebruiken. Die zijn standaard bij BMW hetzelfde maar bij Sachs zit er een verschil in hoogte in.
Ik weet niet of je een bak bij die M52B28 hebt? Dat zijn dezelfde als een M3 bak. Die kunnen later zo op een S54. Ik zou dus eerder voor een 240mm alu vliegwiel gaan, die kan je later namelijk weer zo op een S54 schroeven. M3/328i drukgroep past ook, alleen had ik zelf wat last met een laag aangrijpend pedaal. Was wel met een Sachs race drukgroep. Opgelost door de drukgroep van een Z3M S54 te gebruiken. Die zijn standaard bij BMW hetzelfde maar bij Sachs zit er een verschil in hoogte in.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: BMW e36 328i racer
mooi foto verslag 
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bokkepoot, daNpy, Sander-E46 en 12 gasten
