Je kunt inderdaad veel met de 2.8. Maar hou het voor nu liever simpel en goedkoop. Of ik uit deze motor nou 235pk of 290pk haal maakt me niet zoveel uit. Lekker rijden dit jaar vind ik het belangrijkst. En dan volgend jaar een dikke motor erin
Gister begonnen met de motor swap.
Hierbij een foto verslag

Auto op de brug. Ik had hem helemaal nog niet horen lopen dus met start accu gestart. Meer dan een beetje pruttelen deed hij niet, precies genoeg om hem niet zelf op de brug te hoeven drukken. Achteraf de temperatuur van de uitlaatspuitstukken gevoeld en nummer 3 en 6 deden niet mee. Gevalletje mis geschakeld en kleppen krom denk ik.

Even andere wielen eronder met normaal profiel. Dat rolt toch een stuk makkelijker dan die slicks.

Voorbumper demonteren duurde wat lang dan gedacht. Alle wielkuipen zaten er nog op, wat natuurlijk beter is i.v.m. luchtgeleiding maar het was een beetje een trekbandjes festijn en de oliekoeler zat ook op de bumper gemonteerd. Ik heb altijd geleerd dat je raceauto’s zo moet bouwen dat je alles snel kunt demonteren. Met het opbouwen ga ik dat anders doen.

Frontje eraf en alle vloeistoffen eruit. Motorolie was eigenlijk te mooi om weg te gooien. Weet nog niet precies wat ik hier mee gaan doen. Zit nog een nieuwe radiateur op de auto en werkende aparte fan.

Ik heb maar 1 motortakel en een niet al te beste motorbok. Omdat ik zo goed bij de motor kan maar besloten om alle delen die ik wil overzetten nu te demonteren. Denk aan dynamo, koelslangen, spruitstuk, oliefilterhuis etc. Er zit een M3 oliefilterhuis op aangezien je deze nodig hebt voor een oliekoeler. Deze heb ik vergeleken met het M52 filterhuis en deze is wel een beetje anders. Er zit bij de M3 versie bijvoorbeeld geen olietoevoer op voor de vanos. Moet nog even kijken of ik daar een plug voor kan gebruiken. Op een M3 zit ook vanos maar weet niet of die direct vanuit het filterhuis olie krijgt.

Ik moet de kabelboom overbouwen van een M50B25 Vanos met alle sensoren en 413 ECU. De kabelboom die nu in de auto zit is een niet Vanos en moet eruit. Ik hoop dat alle sensoren zo kunnen worden overgezet op de 2.8. Volgens de geleerde wel maar heb nu nog mijn twijfels. Er zit een extra oliedruk, olietemperatuur en voltmeter in de auto die is verwerkt in de huidige boom, dit moet ik even goed uitzoeken. Ook is het extra pluspunt onder de kap weggehaald en verwerkt in de boom.
Verder zitten er al nieuwe drijfstanglagers in de 2.8 maar moet ik nog wel het oliepompboutje (met linkse draad) nog met locktide vast zitten. Dan vervang ik gelijk de carter en kleppendekselpakking. Ook nog even nieuw oliefiltertje erin en nog wat klein spul. Ik heb ook nog een M20 vliegwiel liggen die lichter is. Denk wel dat ik dan nog iets moet aanpassen omdat deze een stuk minder dik is een de gaffel moet worden aangepast. Iemand dit al eens gedaan?