Niels schreef: 27 jan 2018, 20:25
Ja ik ben ook wel bang om de auto “z’n” identiteit af te nemen dus ik ga eerst proberen om deze velgen te behouden en de auto iets hoger af te stellen met de schroefset. Ik heb nog een 18” BBS set liggen die wel anders zijn dan deze maar misschien kan dat ook een indruk geven hoe die maat zou lijken. Ben er allemaal nog niet uit iig
Ik vind ze normaal gesproken ook een maatje te groot, maar het is wel echt wat deze auto maakt, zeker icm de unieke kleur!
Zo, inmiddels schieten we aardig op en is er even tijd om dit topic een goede update te geven. Vorig weekend waren we zo druk met de auto dat een update hier niet lukte maar des te meer hebben we nu te vertellen
Echt een super cool project wat precies in ons straatje valt. Het werken aan zo'n auto is als liefhebber natuurlijk altijd leuk maar als je hem echt weer tot leven mag wekken en opfrissen is dat natuurlijk helemaal super.
Zoals te zien was hebben we de auto eerst "even" opgehaald in Groningen. Voor ons als randstad stedelingen niet echt om de hoek maar gelukkig genoeg gespreksstof o.a. over het op te halen project
Bijna pijnlijk om zo'n pareltje zo te zien staan maar tegelijkertijd geweldig om hem weer te kunnen opleven. Gezamelijk besloten hem maar niet te starten aan gezien de motor toch open moest en de boel qua olie nu waarschijnlijk kurkdroog staat na 3 jaar. Meteen dus een mooie workout om hem op de trailer te lieren, al valt dat bij zo'n klein bommetje ook wel mee
Mooi gezicht in de spiegel, nu nog met een beetje hulp van de trailer
Eenmaal terug maar meteen begonnen, aangezien het donker was is wassen niet meer handig dus meteen maar begonnen daar waar het hoofdzakelijk om gaat, de motorruimte. Daarmee komt meteen de mooiste feature in beeld, de S54!
Overigens is het niet goed te zien op de foto maar ook de motor en motorruimte waren inmiddels ook wel serieus toe aan schoonmaakbeurtje.
Meteen maar verder met e.a. te demonteren. Bij het loshalen van de airbox valt meteen op dat het rubber op een "vrij bijzondere" manier gemonteerd zat. Niet echt handig, zeker als je bedenkt dat deze afdichting na de luchtmassameter zit.
Airbox gedemonteerd;
Gaskleppen demonteren zodat deze ultrasoon gereinigd kunnen worden en opgepolijst;
Gaskleppen toch wel behoorlijk smerig;
Ff fototje maken, toch mooi spul wat er allemaal af komt;
Tijd om het kleppendeksel er af te trekken. Bijzonder netjes exemplaar moet ik zeggen, zie ze niet vaak zo schoon. Enige manier om de boel schoon te houden is regelmatig olie wisselen, een keer een "normale" interval zoals voorgeschreven door BMW en de boel is zwart.
Meteen maar even goeie inspectie van de nokkenassen e.d., ziet er allemaal top uit. Maar huh, what the fuck is dit dan;
Vrij bijzondere plek om een klepsleper te bewaren zullen we maar zeggen. De vorige die aan deze auto heeft gewerkt (waarschijnlijk degene die de Schrick nokkenassen en versterkte slepers heeft geplaatst) vond het blijkbaar nodig om een 25e klepsleper in het blok te bewaren, altijd handig als je een keer met een gebroken tuimelaar verweg staat.
Zonder gekheid, is natuurlijk nogal slordig en als deze om wat voor rede ook los komt (bult bijv) dan weet ik echt niet wat er gebeurd..
Voor we de timing los halen eerst maar even kijken of de timing netjes op spec staat, waarvoor eerst de vanos naar zijn maximale stand moet worden gezet dmv de nokkenas te draaien. (Wat mogelijk is na demontage van het vanos valveblok)
Daarna kan de timing gecheckt worden, die gelukkig keurig op spec staat;
Voordat de vanos eraf kan eerst de visco eraf, zat als vanouds weer lekker vast;
Meteen ff kartonnetje erin om de radiateur te beschermen voor de komende werkzaamheden;
Vanos eraf voor complete revisie;
Meteen de hubs eraf zodat de toothed gears gecheckt kunnen worden op axiale speling en de sprocket bolts vervangen kunnen worden voor de geupgrade torx versie, de oude imbussen willen in sommige gevallen nog wel eens breken;
Als je de boel open hebt liggen natuurlijk meteen de onderste kettinggeleider mee vervangen, kost niet de hele wereld en nu kan je er goed bij. Willen nog wel eens stuk gaan;
Axiale speling meten van de splined shafts, deze zijn nog super strak. Eventueel zou de speling bijgesteld kunnen worden dmv een "anti rattle" kit maar dat is bij deze dus niet nodig.
Vanos demonteren;
Vanosunit in de ultrasoon.
Oude o-ringen wegsnijden, is een systeem waarbij er onder de buitenste teflon ring nog een rubberen o-ring zit die zorgt voor druk op de buitenste teflon ring.
Uiteraard ook hier weer de vanos polijsten
Nieuwe teflonringen monteren waarvan er 1 intern zit die even wat lastig is, gelukkig gaat het altijd goed.
Ook bij deze de oliepompschijf vervangen voor een geupdate exemplaar, de originele gaten zijn veel te groot waardoor de hubs van de meenemer kapot kunnen slaan, soms met grote gevolgen. Altijd even spannend klusje om zo'n plunjerpomp uit elkaar te halen ivm de 4 veren die alle kanten op drukken. De kans dat je iets kwijt raakt is behoorlijk groot en reserve onderdelen zijn alleen tekoop in de vorm van een compleet nieuwe vanosunit a 2100 euro. Even kop erbij dus (en in plastic zak)
Even filmpje gemaakt van t verschil;
Ondertussen de gaskleppen en toebehoren ook ultrasoon gereinigd en gaskleppen gepolijst;
Verder ook hier maar weer even spelen met de laser machine, blijft toch een cool ding en elke keer weer leuk als we een mooi object vinden om iets op te zetten. (zelf het bestek op de zaak is gelaserd )
Boel weer klaar om te monteren;
Inmiddels zit ik alweer aardig tijdje op m'n toetsenbord te rammelen dus voor nu laten we het even hierbij, de rest volgt snel!
We keep you posted!
Wow!!!! Dus náást al dat specialistische werk heb je ook nog tijd om zulke gedetailleerde foto's te maken, én nog zo'n epistel neer te kalken hier..
You sir, deserve a cigar!