Z3 M-Coupe S54 Phoenix Gelb, original felgen!!
- Niels
- Berichten: 22547
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Z3 M-Coupe S54 Phoenix Gelb, het begin is er!
Ja vind ik ook, ik kan niet wachten om het blok weer te horen en te voelen

-
ErikS
- Berichten: 18986
- Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
- Locatie: Boedelbak
Re: Z3 M-Coupe S54 Phoenix Gelb, het begin is er!
Zo cool om dat fotowerk er allemaal bij te krijgen.
- MartijnGizmo
- Berichten: 13060
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
Re: Z3 M-Coupe S54 Phoenix Gelb, and it's gone (for a while)
Ik vind ze normaal gesproken ook een maatje te groot, maar het is wel echt wat deze auto maakt, zeker icm de unieke kleur!Niels schreef: 27 jan 2018, 20:25 Ja ik ben ook wel bang om de auto “z’n” identiteit af te nemen dus ik ga eerst proberen om deze velgen te behouden en de auto iets hoger af te stellen met de schroefset. Ik heb nog een 18” BBS set liggen die wel anders zijn dan deze maar misschien kan dat ook een indruk geven hoe die maat zou lijken. Ben er allemaal nog niet uit iig![]()
- Robin Hartog
- Berichten: 8474
- Lid geworden op: 29 sep 2008, 20:02
Re: Z3 M-Coupe S54 Phoenix Gelb, het begin is er!
Geweldig om de werkzaamheden zo te volgen zeg, hulde voor de verslaglegging! 
-
Onlinenickdoesburg
- Berichten: 292
- Lid geworden op: 23 jul 2013, 11:38
- Auto: G11 740d / F12 M6 / E30
- Locatie: Schoonhoven
Re: Z3 M-Coupe S54 Phoenix Gelb, het begin is er!
Zo, inmiddels schieten we aardig op en is er even tijd om dit topic een goede update te geven. Vorig weekend waren we zo druk met de auto dat een update hier niet lukte maar des te meer hebben we nu te vertellen 
Echt een super cool project wat precies in ons straatje valt. Het werken aan zo'n auto is als liefhebber natuurlijk altijd leuk maar als je hem echt weer tot leven mag wekken en opfrissen is dat natuurlijk helemaal super.
Zoals te zien was hebben we de auto eerst "even" opgehaald in Groningen. Voor ons als randstad stedelingen niet echt om de hoek maar gelukkig genoeg gespreksstof o.a. over het op te halen project


Bijna pijnlijk om zo'n pareltje zo te zien staan maar tegelijkertijd geweldig om hem weer te kunnen opleven. Gezamelijk besloten hem maar niet te starten aan gezien de motor toch open moest en de boel qua olie nu waarschijnlijk kurkdroog staat na 3 jaar. Meteen dus een mooie workout om hem op de trailer te lieren, al valt dat bij zo'n klein bommetje ook wel mee

Mooi gezicht in de spiegel, nu nog met een beetje hulp van de trailer

Eenmaal terug maar meteen begonnen, aangezien het donker was is wassen niet meer handig dus meteen maar begonnen daar waar het hoofdzakelijk om gaat, de motorruimte. Daarmee komt meteen de mooiste feature in beeld, de S54!



Overigens is het niet goed te zien op de foto maar ook de motor en motorruimte waren inmiddels ook wel serieus toe aan schoonmaakbeurtje.
Meteen maar verder met e.a. te demonteren. Bij het loshalen van de airbox valt meteen op dat het rubber op een "vrij bijzondere" manier gemonteerd zat. Niet echt handig, zeker als je bedenkt dat deze afdichting na de luchtmassameter zit.

Airbox gedemonteerd;


Gaskleppen demonteren zodat deze ultrasoon gereinigd kunnen worden en opgepolijst;


Gaskleppen toch wel behoorlijk smerig;

Ff fototje maken, toch mooi spul wat er allemaal af komt;


Tijd om het kleppendeksel er af te trekken. Bijzonder netjes exemplaar moet ik zeggen, zie ze niet vaak zo schoon. Enige manier om de boel schoon te houden is regelmatig olie wisselen, een keer een "normale" interval zoals voorgeschreven door BMW en de boel is zwart.


Meteen maar even goeie inspectie van de nokkenassen e.d., ziet er allemaal top uit. Maar huh, what the fuck is dit dan;

Vrij bijzondere plek om een klepsleper te bewaren zullen we maar zeggen. De vorige die aan deze auto heeft gewerkt (waarschijnlijk degene die de Schrick nokkenassen en versterkte slepers heeft geplaatst) vond het blijkbaar nodig om een 25e klepsleper in het blok te bewaren, altijd handig als je een keer met een gebroken tuimelaar verweg staat.
Zonder gekheid, is natuurlijk nogal slordig en als deze om wat voor rede ook los komt (bult bijv) dan weet ik echt niet wat er gebeurd..
Voor we de timing los halen eerst maar even kijken of de timing netjes op spec staat, waarvoor eerst de vanos naar zijn maximale stand moet worden gezet dmv de nokkenas te draaien. (Wat mogelijk is na demontage van het vanos valveblok)

Daarna kan de timing gecheckt worden, die gelukkig keurig op spec staat;

Voordat de vanos eraf kan eerst de visco eraf, zat als vanouds weer lekker vast;

Meteen ff kartonnetje erin om de radiateur te beschermen voor de komende werkzaamheden;

Vanos eraf voor complete revisie;


Meteen de hubs eraf zodat de toothed gears gecheckt kunnen worden op axiale speling en de sprocket bolts vervangen kunnen worden voor de geupgrade torx versie, de oude imbussen willen in sommige gevallen nog wel eens breken;

Als je de boel open hebt liggen natuurlijk meteen de onderste kettinggeleider mee vervangen, kost niet de hele wereld en nu kan je er goed bij. Willen nog wel eens stuk gaan;


Axiale speling meten van de splined shafts, deze zijn nog super strak. Eventueel zou de speling bijgesteld kunnen worden dmv een "anti rattle" kit maar dat is bij deze dus niet nodig.

Vanos demonteren;




Vanosunit in de ultrasoon.

Oude o-ringen wegsnijden, is een systeem waarbij er onder de buitenste teflon ring nog een rubberen o-ring zit die zorgt voor druk op de buitenste teflon ring.


Uiteraard ook hier weer de vanos polijsten

Nieuwe teflonringen monteren waarvan er 1 intern zit die even wat lastig is, gelukkig gaat het altijd goed.

Ook bij deze de oliepompschijf vervangen voor een geupdate exemplaar, de originele gaten zijn veel te groot waardoor de hubs van de meenemer kapot kunnen slaan, soms met grote gevolgen. Altijd even spannend klusje om zo'n plunjerpomp uit elkaar te halen ivm de 4 veren die alle kanten op drukken. De kans dat je iets kwijt raakt is behoorlijk groot en reserve onderdelen zijn alleen tekoop in de vorm van een compleet nieuwe vanosunit a 2100 euro. Even kop erbij dus (en in plastic zak)



Even filmpje gemaakt van t verschil;
Ondertussen de gaskleppen en toebehoren ook ultrasoon gereinigd en gaskleppen gepolijst;




Verder ook hier maar weer even spelen met de laser machine, blijft toch een cool ding en elke keer weer leuk als we een mooi object vinden om iets op te zetten. (zelf het bestek op de zaak is gelaserd
)

Boel weer klaar om te monteren;



Inmiddels zit ik alweer aardig tijdje op m'n toetsenbord te rammelen dus voor nu laten we het even hierbij, de rest volgt snel!
We keep you posted!
Echt een super cool project wat precies in ons straatje valt. Het werken aan zo'n auto is als liefhebber natuurlijk altijd leuk maar als je hem echt weer tot leven mag wekken en opfrissen is dat natuurlijk helemaal super.
Zoals te zien was hebben we de auto eerst "even" opgehaald in Groningen. Voor ons als randstad stedelingen niet echt om de hoek maar gelukkig genoeg gespreksstof o.a. over het op te halen project


Bijna pijnlijk om zo'n pareltje zo te zien staan maar tegelijkertijd geweldig om hem weer te kunnen opleven. Gezamelijk besloten hem maar niet te starten aan gezien de motor toch open moest en de boel qua olie nu waarschijnlijk kurkdroog staat na 3 jaar. Meteen dus een mooie workout om hem op de trailer te lieren, al valt dat bij zo'n klein bommetje ook wel mee

Mooi gezicht in de spiegel, nu nog met een beetje hulp van de trailer

Eenmaal terug maar meteen begonnen, aangezien het donker was is wassen niet meer handig dus meteen maar begonnen daar waar het hoofdzakelijk om gaat, de motorruimte. Daarmee komt meteen de mooiste feature in beeld, de S54!



Overigens is het niet goed te zien op de foto maar ook de motor en motorruimte waren inmiddels ook wel serieus toe aan schoonmaakbeurtje.
Meteen maar verder met e.a. te demonteren. Bij het loshalen van de airbox valt meteen op dat het rubber op een "vrij bijzondere" manier gemonteerd zat. Niet echt handig, zeker als je bedenkt dat deze afdichting na de luchtmassameter zit.

Airbox gedemonteerd;


Gaskleppen demonteren zodat deze ultrasoon gereinigd kunnen worden en opgepolijst;


Gaskleppen toch wel behoorlijk smerig;

Ff fototje maken, toch mooi spul wat er allemaal af komt;


Tijd om het kleppendeksel er af te trekken. Bijzonder netjes exemplaar moet ik zeggen, zie ze niet vaak zo schoon. Enige manier om de boel schoon te houden is regelmatig olie wisselen, een keer een "normale" interval zoals voorgeschreven door BMW en de boel is zwart.


Meteen maar even goeie inspectie van de nokkenassen e.d., ziet er allemaal top uit. Maar huh, what the fuck is dit dan;

Vrij bijzondere plek om een klepsleper te bewaren zullen we maar zeggen. De vorige die aan deze auto heeft gewerkt (waarschijnlijk degene die de Schrick nokkenassen en versterkte slepers heeft geplaatst) vond het blijkbaar nodig om een 25e klepsleper in het blok te bewaren, altijd handig als je een keer met een gebroken tuimelaar verweg staat.
Zonder gekheid, is natuurlijk nogal slordig en als deze om wat voor rede ook los komt (bult bijv) dan weet ik echt niet wat er gebeurd..
Voor we de timing los halen eerst maar even kijken of de timing netjes op spec staat, waarvoor eerst de vanos naar zijn maximale stand moet worden gezet dmv de nokkenas te draaien. (Wat mogelijk is na demontage van het vanos valveblok)

Daarna kan de timing gecheckt worden, die gelukkig keurig op spec staat;

Voordat de vanos eraf kan eerst de visco eraf, zat als vanouds weer lekker vast;

Meteen ff kartonnetje erin om de radiateur te beschermen voor de komende werkzaamheden;

Vanos eraf voor complete revisie;


Meteen de hubs eraf zodat de toothed gears gecheckt kunnen worden op axiale speling en de sprocket bolts vervangen kunnen worden voor de geupgrade torx versie, de oude imbussen willen in sommige gevallen nog wel eens breken;

Als je de boel open hebt liggen natuurlijk meteen de onderste kettinggeleider mee vervangen, kost niet de hele wereld en nu kan je er goed bij. Willen nog wel eens stuk gaan;


Axiale speling meten van de splined shafts, deze zijn nog super strak. Eventueel zou de speling bijgesteld kunnen worden dmv een "anti rattle" kit maar dat is bij deze dus niet nodig.

Vanos demonteren;




Vanosunit in de ultrasoon.

Oude o-ringen wegsnijden, is een systeem waarbij er onder de buitenste teflon ring nog een rubberen o-ring zit die zorgt voor druk op de buitenste teflon ring.


Uiteraard ook hier weer de vanos polijsten

Nieuwe teflonringen monteren waarvan er 1 intern zit die even wat lastig is, gelukkig gaat het altijd goed.

Ook bij deze de oliepompschijf vervangen voor een geupdate exemplaar, de originele gaten zijn veel te groot waardoor de hubs van de meenemer kapot kunnen slaan, soms met grote gevolgen. Altijd even spannend klusje om zo'n plunjerpomp uit elkaar te halen ivm de 4 veren die alle kanten op drukken. De kans dat je iets kwijt raakt is behoorlijk groot en reserve onderdelen zijn alleen tekoop in de vorm van een compleet nieuwe vanosunit a 2100 euro. Even kop erbij dus (en in plastic zak)



Even filmpje gemaakt van t verschil;
Ondertussen de gaskleppen en toebehoren ook ultrasoon gereinigd en gaskleppen gepolijst;




Verder ook hier maar weer even spelen met de laser machine, blijft toch een cool ding en elke keer weer leuk als we een mooi object vinden om iets op te zetten. (zelf het bestek op de zaak is gelaserd

Boel weer klaar om te monteren;



Inmiddels zit ik alweer aardig tijdje op m'n toetsenbord te rammelen dus voor nu laten we het even hierbij, de rest volgt snel!
We keep you posted!
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: Z3 M-Coupe S54 Phoenix Gelb, het begin is er!
Gaafgaafgaaf!! Fan-tas-tische update Nick. Keep 'em coming! 
- Niels
- Berichten: 22547
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Z3 M-Coupe S54 Phoenix Gelb, het begin is er!
Prachtig
Ik ben echt zo benieuwd hoe de S54 loopt 
- Fabian
- Berichten: 7283
- Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
- Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
- Spijkerhard
- Berichten: 4053
- Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
- Auto: (nog steeds) Te veel.
- Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3
- Peric
- Berichten: 8441
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
- Locatie: Driebruggen
Re: Z3 M-Coupe S54 Phoenix Gelb, Update met veeel foto’s!
Wow!!!! Dus náást al dat specialistische werk heb je ook nog tijd om zulke gedetailleerde foto's te maken, én nog zo'n epistel neer te kalken hier..
You sir, deserve a cigar!
You sir, deserve a cigar!
-
allen
- Berichten: 18302
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46
Re: Z3 M-Coupe S54 Phoenix Gelb, Update met veeel foto’s!
Geweldig!
Niels serieus. Houden dat ding.
Niels serieus. Houden dat ding.
- tomgtr
- Berichten: 10926
- Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
- Locatie: Zuid Holland
Re: Z3 M-Coupe S54 Phoenix Gelb, Update met veeel foto’s!
Geweldig Nick, heel knap.
-
OnlineLuco
- Berichten: 29629
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: Z3 M-Coupe S54 Phoenix Gelb, Update met veeel foto’s!
Mooi hoor als je dat allemaal kan.
- Fernando
- Berichten: 5152
- Lid geworden op: 19 mar 2006, 03:27
Re: Z3 M-Coupe S54 Phoenix Gelb, Update met veeel foto’s!
Geweldig om te volgen Nick en Niels. Dat ding mag trouwens wel de verkoop in hoor! 
-
Onlinebartb
- Berichten: 1152
- Lid geworden op: 16 nov 2014, 19:30
- Locatie: Friesland
Re: Z3 M-Coupe S54 Phoenix Gelb, Update met veeel foto’s!
Gaaf project om hem weer op te knappen, mooi gedetailleerd vastgelegd ook 
- dvh
- Berichten: 17197
- Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29
Re: Z3 M-Coupe S54 Phoenix Gelb, Update met veeel foto’s!
Wat een techniek.
Snap er geen drol van.
Maar gaaf om te zien
Snap er geen drol van.
Maar gaaf om te zien
-
Crookie
- Berichten: 4592
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: Z3 M-Coupe S54 Phoenix Gelb, Update met veeel foto’s!
Wat een verschil met de overige vanos units van Bmw. Petje af voor de werken.
- Riceaux
- Berichten: 8207
- Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41
Re: Z3 M-Coupe S54 Phoenix Gelb, Update met veeel foto’s!
-
indobesar
- Berichten: 9986
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
- Auto: M3P, 130i
- Locatie: Spaceship in silence
Re: Z3 M-Coupe S54 Phoenix Gelb, Update met veeel foto’s!
Heerlijk!! Mooi verslag en toffe foto’s!
Wat zijn de volgende stappen?
Wat zijn de volgende stappen?
- Booooh
- Berichten: 3547
- Lid geworden op: 13 mar 2008, 23:51
- Auto: BMW 1M / Nissan GT-R
- Locatie: https://dbf.nl
Re: Z3 M-Coupe S54 Phoenix Gelb, Update met veeel foto’s!
Wat een gaaf verslag zo
, zeer interessant om te volgen 
-
DF-user-13935
- Berichten: 1262
- Lid geworden op: 23 aug 2017, 00:36
Re: Z3 M-Coupe S54 Phoenix Gelb, Update met veeel foto’s!
Zeer interessant om te zien lezen dat verslag
!
Ik zou een M Coupe trouwens wel op kleinere wielen zetten. Op 19 inch rijdt hij echt minder goed
Ik zou een M Coupe trouwens wel op kleinere wielen zetten. Op 19 inch rijdt hij echt minder goed
- Jan-Willem
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
- Locatie: Hengelo
Re: Z3 M-Coupe S54 Phoenix Gelb, Update met veeel foto’s!
Ziet er weer top uit Nick!

Als je de moeite had genomen om een paar pagina's terug te lezen dan had je ook gelezen dat Niels andere wielen wil monterenEmi schreef: 04 feb 2018, 01:37 Zeer interessant om te zien lezen dat verslag!
Ik zou een M Coupe trouwens wel op kleinere wielen zetten. Op 19 inch rijdt hij echt minder goed![]()
-
DF-user-13935
- Berichten: 1262
- Lid geworden op: 23 aug 2017, 00:36
Re: Z3 M-Coupe S54 Phoenix Gelb, Update met veeel foto’s!
Dat is dus een verstandige van Niels.
- Arthur
- Berichten: 43863
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
Re: Z3 M-Coupe S54 Phoenix Gelb, Update met veeel foto’s!
Geen half werk, Niels. Mooi man!
- 328Ti
- Berichten: 3108
- Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10
Re: Z3 M-Coupe S54 Phoenix Gelb, Update met veeel foto’s!
Erg mooi verslag. Wat Peric ook al zegt; jaloers en respect voor de genomen tijd en precisie!
Niels krijgt er zo weer een tip-top onderhouden s54 voor terug!
Keep m going!
Niels krijgt er zo weer een tip-top onderhouden s54 voor terug!
Keep m going!
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: 2226cc, Bing [Bot], Bokkepoot, nickdoesburg, Vanreijmersdal en 4 gasten
