Toyota GR86 | VW California T6.1 Ocean | Suzuki Grand Vitara

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
JP

Re: Toyota GR86, VW Polo GTI en VW California

Bericht door JP » 26 sep 2023, 20:53

Wouter81 schreef: 25 sep 2023, 11:18 Gistermiddag de GR86 weer losgelaten tijdens 2 sessies Vrij Rijden op Assen in de Sport+ klasse. Het was weer genieten. Stralend mooi weer, heel druk op de paddock en op de baan maar de Toyota hield zich weer formidabel. Inmiddels heeft de GR86 z'n eerste 15.000 km beurt gehad en dat was een mooie gelegenheid om de remmerij te upgraden. Een setje stalen remleidingen, DOT 5.1 vloeistof en Endless MX87 remblokken. En wat een verschil. Waar de standaard remmerij het de vorige keer snel liet afweten bleef ditmaal het pedaal keihard en de remkracht is een wereld van verschil. Dit tezamen met een nieuw setje Pilot Sport 4 om de achterwielen zorgde voor heel veel plezier.

Het is gewoon zo'n leuk autootje. Natuurlijk kun je met een setje semi-slicks nog veel harder maar dit is wel zo leuk vind ik. Continue balancerend op de grens van grip. Onderstuur, overstuur en met kleine stuurcorrecties de auto rijdend en glijdend over het circuit jagen. In 2 sessies een rondje of 16 gereden. Daarin zo'n 25 liter Euro 100 verstookt (gemiddeld verbruik: 1 op 3) maar plezier voor 10.

Natuurlijk kan alles beter. Het onderstel zou op het circuit wat strakker mogen, een tikje minder onderstuur bij echt pushen, 30 PK extra zou ook lekker zijn maar uiteindelijk maakt het niet uit. Of je nu 180 km/u einde Veenslang rijdt of 220, lekker belangrijk. Het gaat om de beleving en het plezier en het gaat mij niet (meer) om de rondetijden zoals vroeger tijdens mijn motorraceverleden. Het grootste manco (de remmen) is succesvol aangepakt. Voor de rest laat ik hem lekker zo. Een geweldig compromis voor zowel straatgebruik als een incidentele drift- of trackday.

Ik ben er nog steeds heel blij mee.

23AS7-3516.jpg
23AS7-3491.jpg
Lekker Wouter :hungry: :thumbup:

Eeuwe
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's

Bericht door Eeuwe » 27 sep 2023, 09:38

Leuk verslag Wouter! Kun je uiteindelijk nog meer uit de remmerij halen met bvb. een BBK? Weet niet wat er mogelijk is bij een GR86. Welke banden rij je op eigenlijk?

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 27 sep 2023, 09:48

Eeuwe schreef: 27 sep 2023, 09:38 Leuk verslag Wouter! Kun je uiteindelijk nog meer uit de remmerij halen met bvb. een BBK? Weet niet wat er mogelijk is bij een GR86. Welke banden rij je op eigenlijk?
Jazeker, een Big Brake Kit zou nog wel eens een upgrade kunnen zijn. Toyota heeft zelf iets (maar erg duur). Maar dan moet ik eigenlijk ook al andere banden hebben, met de standaard Pilot Sport 4's (215/40/18 ) zijn de laatsten de beperking. Bij echt hard remmen hebben die nu eigenlijk al moeite met de vertraging. Maar op plakkeriger rubber of semi's rijden wil ik eigenlijk ook niet, ook omdat het mijn daily is en ik op de straat niet teveel grip wil ivm de 'spielerij'. Of tzt. toch een extra setje wielen met ander rubber voor het circuit, dat zou natuurlijk ook kunnen.

Sinds Assen trillen de remmen wel een beetje. Misschien zijn de (standaard) schijven wat te warm geworden en niet 100% recht meer. Even in de gaten houden of het blijft en daaraan ligt of verdwijnt omdat het misschien wat 'pickup' op de remblokken is.

matthyssie
Auto: F11 520d & E86 3.0si

Bericht door matthyssie » 27 sep 2023, 10:01

André heeft een mooi voordelige BBK met klauwen van een Mégane RS geloof ik.

Wouter81

Bericht door Wouter81 » 27 sep 2023, 10:04

matthyssie schreef: 27 sep 2023, 10:01 André heeft een mooi voordelige BBK met klauwen van een Mégane RS geloof ik.
Klopt! Ook een optie.

Thomasss
Auto: Bakfiets!

Bericht door Thomasss » 27 sep 2023, 14:32

Wouter81 schreef: 27 sep 2023, 09:48
Eeuwe schreef: 27 sep 2023, 09:38 Leuk verslag Wouter! Kun je uiteindelijk nog meer uit de remmerij halen met bvb. een BBK? Weet niet wat er mogelijk is bij een GR86. Welke banden rij je op eigenlijk?
Jazeker, een Big Brake Kit zou nog wel eens een upgrade kunnen zijn. Toyota heeft zelf iets (maar erg duur). Maar dan moet ik eigenlijk ook al andere banden hebben, met de standaard Pilot Sport 4's (215/40/18 ) zijn de laatsten de beperking. Bij echt hard remmen hebben die nu eigenlijk al moeite met de vertraging. Maar op plakkeriger rubber of semi's rijden wil ik eigenlijk ook niet, ook omdat het mijn daily is en ik op de straat niet teveel grip wil ivm de 'spielerij'. Of tzt. toch een extra setje wielen met ander rubber voor het circuit, dat zou natuurlijk ook kunnen.

Sinds Assen trillen de remmen wel een beetje. Misschien zijn de (standaard) schijven wat te warm geworden en niet 100% recht meer. Even in de gaten houden of het blijft en daaraan ligt of verdwijnt omdat het misschien wat 'pickup' op de remblokken is.
Andere remmen, extra setje wielen, daar blijft het dan vast bij :)

Wouter81

Re: Toyota GR86, VW California, Mazda 3

Bericht door Wouter81 » 20 nov 2023, 16:06

Het waren 3 mooie maanden... ;-)

Lang verhaal kort, de Polo beviel ons niet zo goed. Soms heb je zo'n auto waarmee het gewoon niet klikt. Met de Golf GTI had ik veel meer gevoel destijds. Afgelopen zaterdag besloten dat er maar wat anders moest komen. Dan ben ik ook ietwat impulsief en er wel weer klaar mee. Wat er precies zou moeten komen wist ik eigenlijk niet. In de praktijk rij ik er zelf niet zo vaak in (heb nog 2 andere auto's) en is het vooral een woon-werk cruiser voor de vrouw (die maakt wel wat kilometers). Sportiviteit boeit haar niet veel dus achteraf misschien ook niet zo handig om weer iets sportiefs te kopen toen. :angel:

De keuze is gevallen op een Mazda 3. Een auto die ik altijd heel fraai heb gevonden! Geen sportauto maar gewoon een heerlijke cruiser waarmee het ook best leuk sturen is als je ervoor gaat zitten. En stiekem beviel de luxe en het comfort me tijdens de proefrit ook wel erg goed. Het ding rijdt echt erg fijn.

Bouwjaar eind 2019 en in de meest uitgebreide Luxury uitvoering dus zeer compleet qua opties. Volledig leer interieur, leer op het dashboard, adaptieve cruise, LED verlichting, HUD, Carplay, grootlichtassistent, verwarmde voorstoelen en verwarmd stuur, regensensor, Bose surroundsysteem en de nodige extra andere goodies. Slechts 18.900 km op de teller (!) dus net ingereden en voorzien van een heerlijke handbak met Skyactiv-X motor. Een 180 PK atmosferische 2 liter en zoals wellicht bekend technisch zeer bijzonder. Tot zo'n 4000 toeren gebruikt hij geen bougies voor de ontsteking maar compressie, zoals een diesel. Daarboven schakelt hij naadloos over naar vonkontsteking. Je mist bij lage toeren uiteraard wel het koppel van een turbomotor maar het is een heerlijk lineaire motor en best wel vlot als je doorhaalt. Beviel me eigenlijk wel erg goed tijdens de proefrit. Ik vind een goede atmosferische motor gewoon altijd erg leuk om te rijden.

De Polo is weer ingeruild, over anderhalve week de Mazda ophalen. Ben benieuwd, we gaan het meemaken hoe dit bevalt. Vrouw ook weer blij. Happy wife, happy life. :)
mazda.jpg
mazda.jpg (607.83 KiB) 2840 keer bekeken

Knot

Bericht door Knot » 20 nov 2023, 16:33

Heb er ook altijd een zwak voor, zeker zo in het soul red!

Die motor is op papier 180pk sterk maar de verhalen doen dat het er niet echt uit komt, die mening deel jij dus niet helemaal?
HUD bij de kleine mazda's is zo'n laf spiegeltje, is het hier wel netjes, zoals bijv BMW dat doet?

Sabberjoch
Auto: 981C S

Bericht door Sabberjoch » 20 nov 2023, 16:37

Mooie wagen! Rijden inderdaad heerlijk, mazda snapt ook nog hoe een handbak lekker moet voelen. Vind de motoren zelf wat rumoerig hoog in de toeren, maar wel heerlijk soepel onderin.

Interieur is bij mazda tegenwoordig ook echt van hoog niveau inderdaad, zowel materiaalgebruik als gebruiksvriendelijkheid is echt goed voor elkaar.

Hopen dat deze beter bevalt dan de GTI!

DFJEF

Bericht door DFJEF » 20 nov 2023, 17:15

Mooie Mazda 3, zeker in dat rood. Ook het interieur is fraai. Schakelen is altijd een genot in een Mazda. :thumbup:

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 20 nov 2023, 18:17

Mooi ding wel. Ik vond de motor destijds in een CX5 met 165pk niet je van het. Beetje futloos, vooral laag in toeren. Je moest echt 1-2 versnellingen terug om de gang erin te krijgen. Niets soepel zoals sabberjoch zegt. Maar wellicht is dit een doorontwikkeling die beter bij de les is?
Wel vind ik de Mazda modellen tegenwoordig niet verkeerd, deze 3 ziet er goed uit 👍🏼

Kadett

Bericht door Kadett » 20 nov 2023, 18:54

Jullie zijn allemaal turbo torretjes gewend. Als je uit een 1.0 3 pitter zonder beademing komt is die 2 liter gewoon lekker om mee te rijden.

JP

Bericht door JP » 20 nov 2023, 18:58

Wouter’s Polo was een geblazen 2.0 toch ?

Mooie M3 in elk geval !

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 20 nov 2023, 19:53

Kadett schreef: 20 nov 2023, 18:54 Jullie zijn allemaal turbo torretjes gewend. Als je uit een 1.0 3 pitter zonder beademing komt is die 2 liter gewoon lekker om mee te rijden.
Nee hoor, heb er ook een turboze (futloze :) ) Up bij. Ik weet uit ervaring hoe die CX5 reed.

Eeuwe
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's

Bericht door Eeuwe » 20 nov 2023, 20:46

Sabberjoch schreef: 20 nov 2023, 16:37 Mooie wagen! Rijden inderdaad heerlijk, mazda snapt ook nog hoe een handbak lekker moet voelen. Vind de motoren zelf wat rumoerig hoog in de toeren, maar wel heerlijk soepel onderin.

Interieur is bij mazda tegenwoordig ook echt van hoog niveau inderdaad, zowel materiaalgebruik als gebruiksvriendelijkheid is echt goed voor elkaar.

Hopen dat deze beter bevalt dan de GTI!
Heb ooit een M3 van deze generatie gereden en was bizar goed verrast door deze auto. Alles hierboven ben ik het ook wel mee eens. Interieur is ook echt mega netjes, voelt bijna tegen het premium aan. Sturen en schakelen ook erg goed! Verrassend leuke en goede auto. Recent als corporate car bekeken maar vond ‘m wel belachelijk duur in de aanschaf (voor wat je er voor terugkrijgt) dus dat werd ‘m niet, maar ‘n klein plekje in m’n hart heeft ‘ie zeker veroverd.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 20 nov 2023, 21:00

Gefeliciteerd met de aankoop! Ook ik heb een zwak voor deze Mazda. Echt een leuk model en zeer mooie bouwkwaliteit

Martin*

Bericht door Martin* » 20 nov 2023, 21:06

Hele mooie auto en die parelmoerrode kleur staat erg goed. Toch stukken mooier dan zo’n Polo.

Veel plezier er mee. :df:

Nivek
Auto: Rx7, Rx7, Caddy, LS400

Bericht door Nivek » 20 nov 2023, 21:58

heeele mooie kleur dat rood van mazda.

Met die zwarte accenten zou een zwart dak hem wel afmaken denk ik :)

Knot

Bericht door Knot » 20 nov 2023, 22:39

Niet de automaat overwogen als daily filerijder?

Sabberjoch
Auto: 981C S

Bericht door Sabberjoch » 21 nov 2023, 09:35

Knot schreef: 20 nov 2023, 22:39 Niet de automaat overwogen als daily filerijder?
Mijn vader heeft als bejaarde pensionado wel zijn handbak cx-5 ingeruild op een nieuwe met automaat.
Was op mijn aanraden, maar het is absoluut geen verfijnde automaat. Daar laten ze wel wat steken vallen tegenover de concurrentie. een dsg of zf8 is dan toch echt flink wat (grote) stappen verder.

Voor de gepensioneerde ambtenaar perfect, want dat past precies bij zijn tempo :tooth: maar als je ook maar een heel klein beetje steviger rijdt is de handbak denk ik echt de fijnere auto. :df:

Knot

Bericht door Knot » 21 nov 2023, 09:44

Op circuit of laat op de avond als je echt kunt trappen/schakelen ben ik ook een fan van de handbak maar in de dagelijkse ellende bedank ik er vriendelijk voor deze tijden.

sitechris
Auto: BMW M2 (G87)

Bericht door sitechris » 21 nov 2023, 19:01

Fijne auto zo'n mazda3. Interieur schurkt echt tegen premium aan. Heel fraai

Wouter81

Bericht door Wouter81 » 11 dec 2023, 19:11

Inmiddels hebben we de Mazda zo'n anderhalve week in bezit. We hebben er al aardig wat mee gereden en gisteren een wat langere rit: de vrouw wou een kerstmarkt in Duitsland bezoeken dus met de Mazda daar naartoe.

En inderdaad, wat een fijne auto is dit! Ja, het is niet heel sportief. De motor is niet de sterkste maar dat boeit ook niet. Meer dan vlot genoeg voor dagelijks verkeer. De handbak is briljant goed, dat snappen ze echt bij Mazda. Een plezier om mee te schakelen. Al met al toch wel erg tevreden over de aandrijflijn. Geen turbo dus onderin mis je wat koppel maar wel heerlijk lineair. Ook aardig zuinig voor zo'n 2 liter blok, rond de 1 op 17/18 op de heenreis.

Interieur zit ook echt goed in elkaar, veel beter dan de Volkswagens die ik hiervoor had. Zelfs heel veel beter dan mijn vorige BMW 440i (die was echt waardeloos op dat gebied). Het materiaalgebruik, hoe de knoppen aanvoelen, het met leer beklede dashboard enzovoorts. Gewoon premium. Ook heel stil van binnen, ook bij 180 op de Autobahn. Als ik dan weer in mijn GR86 stap is dat 8 stappen terug qua materiaalgebruik en lawaai. :) Maar die heeft weer andere kwaliteiten.

Heel overzichtelijk is de Mazda niet (vooral dankzij de enorme C stijl) dus je hebt op dat vlak een tikje last van het design maar door gewoon wat beter op te letten en met alle sensoren plus achteruitrijcamera is dat ook geen probleem.

Wel even een nieuw interieurfilter besteld net, de oude die ik net eruit trok was behoorlijk ranzig. Valt blijkbaar niet onder de 'afleverbeurt' bij de dealer... maar goed, dat zijn de kosten ook niet.

Tot op heden dus erg blij met deze auto.

Booooh
Auto: BMW 1M / Nissan GT-R

Bericht door Booooh » 11 dec 2023, 20:10

👍 Ik vind bijna alle Mazda's wel prettig om te zien, m'n oudste broer zweert er bij, die rijdt niet anders :mrgreen:

JP

Bericht door JP » 11 dec 2023, 20:34

Mooi om het enthousiasme te lezen. Mazda zou voor me toch wel redelijk bovenaan staan bij de niet duitse merken, al ben ik wel een luie turbo-rijdert. Is de zitruimte achterin goed voor volwassenen ?

Plaats reactie