Inmiddels hebben we de Mazda zo'n anderhalve week in bezit. We hebben er al aardig wat mee gereden en gisteren een wat langere rit: de vrouw wou een kerstmarkt in Duitsland bezoeken dus met de Mazda daar naartoe.
En inderdaad, wat een fijne auto is dit! Ja, het is niet heel sportief. De motor is niet de sterkste maar dat boeit ook niet. Meer dan vlot genoeg voor dagelijks verkeer. De handbak is briljant goed, dat snappen ze echt bij Mazda. Een plezier om mee te schakelen. Al met al toch wel erg tevreden over de aandrijflijn. Geen turbo dus onderin mis je wat koppel maar wel heerlijk lineair. Ook aardig zuinig voor zo'n 2 liter blok, rond de 1 op 17/18 op de heenreis.
Interieur zit ook echt goed in elkaar, veel beter dan de Volkswagens die ik hiervoor had. Zelfs heel veel beter dan mijn vorige BMW 440i (die was echt waardeloos op dat gebied). Het materiaalgebruik, hoe de knoppen aanvoelen, het met leer beklede dashboard enzovoorts. Gewoon premium. Ook heel stil van binnen, ook bij 180 op de Autobahn. Als ik dan weer in mijn GR86 stap is dat 8 stappen terug qua materiaalgebruik en lawaai.

Maar die heeft weer andere kwaliteiten.
Heel overzichtelijk is de Mazda niet (vooral dankzij de enorme C stijl) dus je hebt op dat vlak een tikje last van het design maar door gewoon wat beter op te letten en met alle sensoren plus achteruitrijcamera is dat ook geen probleem.
Wel even een nieuw interieurfilter besteld net, de oude die ik net eruit trok was behoorlijk ranzig. Valt blijkbaar niet onder de 'afleverbeurt' bij de dealer... maar goed, dat zijn de kosten ook niet.
Tot op heden dus erg blij met deze auto.