Lekker WouterWouter81 schreef: 25 sep 2023, 11:18 Gistermiddag de GR86 weer losgelaten tijdens 2 sessies Vrij Rijden op Assen in de Sport+ klasse. Het was weer genieten. Stralend mooi weer, heel druk op de paddock en op de baan maar de Toyota hield zich weer formidabel. Inmiddels heeft de GR86 z'n eerste 15.000 km beurt gehad en dat was een mooie gelegenheid om de remmerij te upgraden. Een setje stalen remleidingen, DOT 5.1 vloeistof en Endless MX87 remblokken. En wat een verschil. Waar de standaard remmerij het de vorige keer snel liet afweten bleef ditmaal het pedaal keihard en de remkracht is een wereld van verschil. Dit tezamen met een nieuw setje Pilot Sport 4 om de achterwielen zorgde voor heel veel plezier.
Het is gewoon zo'n leuk autootje. Natuurlijk kun je met een setje semi-slicks nog veel harder maar dit is wel zo leuk vind ik. Continue balancerend op de grens van grip. Onderstuur, overstuur en met kleine stuurcorrecties de auto rijdend en glijdend over het circuit jagen. In 2 sessies een rondje of 16 gereden. Daarin zo'n 25 liter Euro 100 verstookt (gemiddeld verbruik: 1 op 3) maar plezier voor 10.
Natuurlijk kan alles beter. Het onderstel zou op het circuit wat strakker mogen, een tikje minder onderstuur bij echt pushen, 30 PK extra zou ook lekker zijn maar uiteindelijk maakt het niet uit. Of je nu 180 km/u einde Veenslang rijdt of 220, lekker belangrijk. Het gaat om de beleving en het plezier en het gaat mij niet (meer) om de rondetijden zoals vroeger tijdens mijn motorraceverleden. Het grootste manco (de remmen) is succesvol aangepakt. Voor de rest laat ik hem lekker zo. Een geweldig compromis voor zowel straatgebruik als een incidentele drift- of trackday.
Ik ben er nog steeds heel blij mee.
23AS7-3516.jpg
23AS7-3491.jpg
Toyota GR86 | VW California T6.1 Ocean | Hilux | CS35+
- JP
- Berichten: 35042
- Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
- Locatie: "No Risk, full poes"
Re: Toyota GR86, VW Polo GTI en VW California
- Eeuwe
- Berichten: 5028
- Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
- Locatie: Groningen stad
Re: Toyota GR86, VW Polo GTI en VW California
Leuk verslag Wouter! Kun je uiteindelijk nog meer uit de remmerij halen met bvb. een BBK? Weet niet wat er mogelijk is bij een GR86. Welke banden rij je op eigenlijk?
-
Wouter81
- Berichten: 9527
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
- Auto: GR86|California|Hilux/CS35+
- Locatie: Curaçao
Re: Toyota GR86, VW Polo GTI en VW California
Jazeker, een Big Brake Kit zou nog wel eens een upgrade kunnen zijn. Toyota heeft zelf iets (maar erg duur). Maar dan moet ik eigenlijk ook al andere banden hebben, met de standaard Pilot Sport 4's (215/40/18 ) zijn de laatsten de beperking. Bij echt hard remmen hebben die nu eigenlijk al moeite met de vertraging. Maar op plakkeriger rubber of semi's rijden wil ik eigenlijk ook niet, ook omdat het mijn daily is en ik op de straat niet teveel grip wil ivm de 'spielerij'. Of tzt. toch een extra setje wielen met ander rubber voor het circuit, dat zou natuurlijk ook kunnen.Eeuwe schreef: 27 sep 2023, 09:38 Leuk verslag Wouter! Kun je uiteindelijk nog meer uit de remmerij halen met bvb. een BBK? Weet niet wat er mogelijk is bij een GR86. Welke banden rij je op eigenlijk?
Sinds Assen trillen de remmen wel een beetje. Misschien zijn de (standaard) schijven wat te warm geworden en niet 100% recht meer. Even in de gaten houden of het blijft en daaraan ligt of verdwijnt omdat het misschien wat 'pickup' op de remblokken is.
- matthyssie
- Berichten: 6240
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F11 520d & E86 3.0si
- Locatie: VAM-berg
Re: Toyota GR86, VW Polo GTI en VW California
André heeft een mooi voordelige BBK met klauwen van een Mégane RS geloof ik.
-
Wouter81
- Berichten: 9527
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
- Auto: GR86|California|Hilux/CS35+
- Locatie: Curaçao
Re: Toyota GR86, VW Polo GTI en VW California
Klopt! Ook een optie.matthyssie schreef: 27 sep 2023, 10:01 André heeft een mooi voordelige BBK met klauwen van een Mégane RS geloof ik.
-
OnlineThomasss
- Berichten: 542
- Lid geworden op: 10 aug 2008, 15:57
- Auto: Bakfiets!
- Locatie: Naast Amersfoort
Re: Toyota GR86, VW Polo GTI en VW California
Andere remmen, extra setje wielen, daar blijft het dan vast bijWouter81 schreef: 27 sep 2023, 09:48Jazeker, een Big Brake Kit zou nog wel eens een upgrade kunnen zijn. Toyota heeft zelf iets (maar erg duur). Maar dan moet ik eigenlijk ook al andere banden hebben, met de standaard Pilot Sport 4's (215/40/18 ) zijn de laatsten de beperking. Bij echt hard remmen hebben die nu eigenlijk al moeite met de vertraging. Maar op plakkeriger rubber of semi's rijden wil ik eigenlijk ook niet, ook omdat het mijn daily is en ik op de straat niet teveel grip wil ivm de 'spielerij'. Of tzt. toch een extra setje wielen met ander rubber voor het circuit, dat zou natuurlijk ook kunnen.Eeuwe schreef: 27 sep 2023, 09:38 Leuk verslag Wouter! Kun je uiteindelijk nog meer uit de remmerij halen met bvb. een BBK? Weet niet wat er mogelijk is bij een GR86. Welke banden rij je op eigenlijk?
Sinds Assen trillen de remmen wel een beetje. Misschien zijn de (standaard) schijven wat te warm geworden en niet 100% recht meer. Even in de gaten houden of het blijft en daaraan ligt of verdwijnt omdat het misschien wat 'pickup' op de remblokken is.
-
Wouter81
- Berichten: 9527
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
- Auto: GR86|California|Hilux/CS35+
- Locatie: Curaçao
Re: Toyota GR86, VW California, Mazda 3
Het waren 3 mooie maanden... 
Lang verhaal kort, de Polo beviel ons niet zo goed. Soms heb je zo'n auto waarmee het gewoon niet klikt. Met de Golf GTI had ik veel meer gevoel destijds. Afgelopen zaterdag besloten dat er maar wat anders moest komen. Dan ben ik ook ietwat impulsief en er wel weer klaar mee. Wat er precies zou moeten komen wist ik eigenlijk niet. In de praktijk rij ik er zelf niet zo vaak in (heb nog 2 andere auto's) en is het vooral een woon-werk cruiser voor de vrouw (die maakt wel wat kilometers). Sportiviteit boeit haar niet veel dus achteraf misschien ook niet zo handig om weer iets sportiefs te kopen toen.
De keuze is gevallen op een Mazda 3. Een auto die ik altijd heel fraai heb gevonden! Geen sportauto maar gewoon een heerlijke cruiser waarmee het ook best leuk sturen is als je ervoor gaat zitten. En stiekem beviel de luxe en het comfort me tijdens de proefrit ook wel erg goed. Het ding rijdt echt erg fijn.
Bouwjaar eind 2019 en in de meest uitgebreide Luxury uitvoering dus zeer compleet qua opties. Volledig leer interieur, leer op het dashboard, adaptieve cruise, LED verlichting, HUD, Carplay, grootlichtassistent, verwarmde voorstoelen en verwarmd stuur, regensensor, Bose surroundsysteem en de nodige extra andere goodies. Slechts 18.900 km op de teller (!) dus net ingereden en voorzien van een heerlijke handbak met Skyactiv-X motor. Een 180 PK atmosferische 2 liter en zoals wellicht bekend technisch zeer bijzonder. Tot zo'n 4000 toeren gebruikt hij geen bougies voor de ontsteking maar compressie, zoals een diesel. Daarboven schakelt hij naadloos over naar vonkontsteking. Je mist bij lage toeren uiteraard wel het koppel van een turbomotor maar het is een heerlijk lineaire motor en best wel vlot als je doorhaalt. Beviel me eigenlijk wel erg goed tijdens de proefrit. Ik vind een goede atmosferische motor gewoon altijd erg leuk om te rijden.
De Polo is weer ingeruild, over anderhalve week de Mazda ophalen. Ben benieuwd, we gaan het meemaken hoe dit bevalt. Vrouw ook weer blij. Happy wife, happy life.
Lang verhaal kort, de Polo beviel ons niet zo goed. Soms heb je zo'n auto waarmee het gewoon niet klikt. Met de Golf GTI had ik veel meer gevoel destijds. Afgelopen zaterdag besloten dat er maar wat anders moest komen. Dan ben ik ook ietwat impulsief en er wel weer klaar mee. Wat er precies zou moeten komen wist ik eigenlijk niet. In de praktijk rij ik er zelf niet zo vaak in (heb nog 2 andere auto's) en is het vooral een woon-werk cruiser voor de vrouw (die maakt wel wat kilometers). Sportiviteit boeit haar niet veel dus achteraf misschien ook niet zo handig om weer iets sportiefs te kopen toen.
De keuze is gevallen op een Mazda 3. Een auto die ik altijd heel fraai heb gevonden! Geen sportauto maar gewoon een heerlijke cruiser waarmee het ook best leuk sturen is als je ervoor gaat zitten. En stiekem beviel de luxe en het comfort me tijdens de proefrit ook wel erg goed. Het ding rijdt echt erg fijn.
Bouwjaar eind 2019 en in de meest uitgebreide Luxury uitvoering dus zeer compleet qua opties. Volledig leer interieur, leer op het dashboard, adaptieve cruise, LED verlichting, HUD, Carplay, grootlichtassistent, verwarmde voorstoelen en verwarmd stuur, regensensor, Bose surroundsysteem en de nodige extra andere goodies. Slechts 18.900 km op de teller (!) dus net ingereden en voorzien van een heerlijke handbak met Skyactiv-X motor. Een 180 PK atmosferische 2 liter en zoals wellicht bekend technisch zeer bijzonder. Tot zo'n 4000 toeren gebruikt hij geen bougies voor de ontsteking maar compressie, zoals een diesel. Daarboven schakelt hij naadloos over naar vonkontsteking. Je mist bij lage toeren uiteraard wel het koppel van een turbomotor maar het is een heerlijk lineaire motor en best wel vlot als je doorhaalt. Beviel me eigenlijk wel erg goed tijdens de proefrit. Ik vind een goede atmosferische motor gewoon altijd erg leuk om te rijden.
De Polo is weer ingeruild, over anderhalve week de Mazda ophalen. Ben benieuwd, we gaan het meemaken hoe dit bevalt. Vrouw ook weer blij. Happy wife, happy life.
- Knot
- Berichten: 40859
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Toyota GR86, VW California, Mazda 3
Heb er ook altijd een zwak voor, zeker zo in het soul red!
Die motor is op papier 180pk sterk maar de verhalen doen dat het er niet echt uit komt, die mening deel jij dus niet helemaal?
HUD bij de kleine mazda's is zo'n laf spiegeltje, is het hier wel netjes, zoals bijv BMW dat doet?
Die motor is op papier 180pk sterk maar de verhalen doen dat het er niet echt uit komt, die mening deel jij dus niet helemaal?
HUD bij de kleine mazda's is zo'n laf spiegeltje, is het hier wel netjes, zoals bijv BMW dat doet?
- Sabberjoch
- Berichten: 701
- Lid geworden op: 11 feb 2022, 11:40
- Auto: 981C S
- Locatie: Ter Apel
Re: Toyota GR86, VW California, Mazda 3
Mooie wagen! Rijden inderdaad heerlijk, mazda snapt ook nog hoe een handbak lekker moet voelen. Vind de motoren zelf wat rumoerig hoog in de toeren, maar wel heerlijk soepel onderin.
Interieur is bij mazda tegenwoordig ook echt van hoog niveau inderdaad, zowel materiaalgebruik als gebruiksvriendelijkheid is echt goed voor elkaar.
Hopen dat deze beter bevalt dan de GTI!
Interieur is bij mazda tegenwoordig ook echt van hoog niveau inderdaad, zowel materiaalgebruik als gebruiksvriendelijkheid is echt goed voor elkaar.
Hopen dat deze beter bevalt dan de GTI!
-
DFJEF
- Berichten: 1084
- Lid geworden op: 19 dec 2019, 21:52
Re: Toyota GR86, VW California, Mazda 3
Mooie Mazda 3, zeker in dat rood. Ook het interieur is fraai. Schakelen is altijd een genot in een Mazda. 
- Arthur
- Berichten: 43794
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
Re: Toyota GR86, VW California, Mazda 3
Mooi ding wel. Ik vond de motor destijds in een CX5 met 165pk niet je van het. Beetje futloos, vooral laag in toeren. Je moest echt 1-2 versnellingen terug om de gang erin te krijgen. Niets soepel zoals sabberjoch zegt. Maar wellicht is dit een doorontwikkeling die beter bij de les is?
Wel vind ik de Mazda modellen tegenwoordig niet verkeerd, deze 3 ziet er goed uit
Wel vind ik de Mazda modellen tegenwoordig niet verkeerd, deze 3 ziet er goed uit
-
Kadett
- Berichten: 5314
- Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43
Re: Toyota GR86, VW California, Mazda 3
Jullie zijn allemaal turbo torretjes gewend. Als je uit een 1.0 3 pitter zonder beademing komt is die 2 liter gewoon lekker om mee te rijden.
- JP
- Berichten: 35042
- Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
- Locatie: "No Risk, full poes"
Re: Toyota GR86, VW California, Mazda 3
Wouter’s Polo was een geblazen 2.0 toch ?
Mooie M3 in elk geval !
Mooie M3 in elk geval !
- Arthur
- Berichten: 43794
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
Re: Toyota GR86, VW California, Mazda 3
Nee hoor, heb er ook een turboze (futlozeKadett schreef: 20 nov 2023, 18:54 Jullie zijn allemaal turbo torretjes gewend. Als je uit een 1.0 3 pitter zonder beademing komt is die 2 liter gewoon lekker om mee te rijden.
- Eeuwe
- Berichten: 5028
- Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
- Locatie: Groningen stad
Re: Toyota GR86, VW California, Mazda 3
Heb ooit een M3 van deze generatie gereden en was bizar goed verrast door deze auto. Alles hierboven ben ik het ook wel mee eens. Interieur is ook echt mega netjes, voelt bijna tegen het premium aan. Sturen en schakelen ook erg goed! Verrassend leuke en goede auto. Recent als corporate car bekeken maar vond ‘m wel belachelijk duur in de aanschaf (voor wat je er voor terugkrijgt) dus dat werd ‘m niet, maar ‘n klein plekje in m’n hart heeft ‘ie zeker veroverd.Sabberjoch schreef: 20 nov 2023, 16:37 Mooie wagen! Rijden inderdaad heerlijk, mazda snapt ook nog hoe een handbak lekker moet voelen. Vind de motoren zelf wat rumoerig hoog in de toeren, maar wel heerlijk soepel onderin.
Interieur is bij mazda tegenwoordig ook echt van hoog niveau inderdaad, zowel materiaalgebruik als gebruiksvriendelijkheid is echt goed voor elkaar.
Hopen dat deze beter bevalt dan de GTI!
- Martijn_bmw
- Berichten: 29018
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: Toyota GR86, VW California, Mazda 3
Gefeliciteerd met de aankoop! Ook ik heb een zwak voor deze Mazda. Echt een leuk model en zeer mooie bouwkwaliteit
-
Martin*
- Berichten: 1156
- Lid geworden op: 17 dec 2020, 15:38
- Locatie: Twente
Re: Toyota GR86, VW California, Mazda 3
Hele mooie auto en die parelmoerrode kleur staat erg goed. Toch stukken mooier dan zo’n Polo.
Veel plezier er mee.
Veel plezier er mee.
- Nivek
- Berichten: 340
- Lid geworden op: 23 jul 2023, 13:14
- Auto: Rx7, Rx7, Caddy, LS400
Re: Toyota GR86, VW California, Mazda 3
heeele mooie kleur dat rood van mazda.
Met die zwarte accenten zou een zwart dak hem wel afmaken denk ik
Met die zwarte accenten zou een zwart dak hem wel afmaken denk ik
- Knot
- Berichten: 40859
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Toyota GR86, VW California, Mazda 3
Niet de automaat overwogen als daily filerijder?
- Sabberjoch
- Berichten: 701
- Lid geworden op: 11 feb 2022, 11:40
- Auto: 981C S
- Locatie: Ter Apel
Re: Toyota GR86, VW California, Mazda 3
Mijn vader heeft als bejaarde pensionado wel zijn handbak cx-5 ingeruild op een nieuwe met automaat.
Was op mijn aanraden, maar het is absoluut geen verfijnde automaat. Daar laten ze wel wat steken vallen tegenover de concurrentie. een dsg of zf8 is dan toch echt flink wat (grote) stappen verder.
Voor de gepensioneerde ambtenaar perfect, want dat past precies bij zijn tempo
- Knot
- Berichten: 40859
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Toyota GR86, VW California, Mazda 3
Op circuit of laat op de avond als je echt kunt trappen/schakelen ben ik ook een fan van de handbak maar in de dagelijkse ellende bedank ik er vriendelijk voor deze tijden.
- sitechris
- Berichten: 5039
- Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
- Auto: BMW M2 G87/SEAT Ibiza 1.5 TSI
- Locatie: http://www.driveaholic.nl
Re: Toyota GR86, VW California, Mazda 3
Fijne auto zo'n mazda3. Interieur schurkt echt tegen premium aan. Heel fraai
-
Wouter81
- Berichten: 9527
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
- Auto: GR86|California|Hilux/CS35+
- Locatie: Curaçao
Re: Toyota GR86, VW California, Mazda 3
Inmiddels hebben we de Mazda zo'n anderhalve week in bezit. We hebben er al aardig wat mee gereden en gisteren een wat langere rit: de vrouw wou een kerstmarkt in Duitsland bezoeken dus met de Mazda daar naartoe.
En inderdaad, wat een fijne auto is dit! Ja, het is niet heel sportief. De motor is niet de sterkste maar dat boeit ook niet. Meer dan vlot genoeg voor dagelijks verkeer. De handbak is briljant goed, dat snappen ze echt bij Mazda. Een plezier om mee te schakelen. Al met al toch wel erg tevreden over de aandrijflijn. Geen turbo dus onderin mis je wat koppel maar wel heerlijk lineair. Ook aardig zuinig voor zo'n 2 liter blok, rond de 1 op 17/18 op de heenreis.
Interieur zit ook echt goed in elkaar, veel beter dan de Volkswagens die ik hiervoor had. Zelfs heel veel beter dan mijn vorige BMW 440i (die was echt waardeloos op dat gebied). Het materiaalgebruik, hoe de knoppen aanvoelen, het met leer beklede dashboard enzovoorts. Gewoon premium. Ook heel stil van binnen, ook bij 180 op de Autobahn. Als ik dan weer in mijn GR86 stap is dat 8 stappen terug qua materiaalgebruik en lawaai.
Maar die heeft weer andere kwaliteiten.
Heel overzichtelijk is de Mazda niet (vooral dankzij de enorme C stijl) dus je hebt op dat vlak een tikje last van het design maar door gewoon wat beter op te letten en met alle sensoren plus achteruitrijcamera is dat ook geen probleem.
Wel even een nieuw interieurfilter besteld net, de oude die ik net eruit trok was behoorlijk ranzig. Valt blijkbaar niet onder de 'afleverbeurt' bij de dealer... maar goed, dat zijn de kosten ook niet.
Tot op heden dus erg blij met deze auto.
En inderdaad, wat een fijne auto is dit! Ja, het is niet heel sportief. De motor is niet de sterkste maar dat boeit ook niet. Meer dan vlot genoeg voor dagelijks verkeer. De handbak is briljant goed, dat snappen ze echt bij Mazda. Een plezier om mee te schakelen. Al met al toch wel erg tevreden over de aandrijflijn. Geen turbo dus onderin mis je wat koppel maar wel heerlijk lineair. Ook aardig zuinig voor zo'n 2 liter blok, rond de 1 op 17/18 op de heenreis.
Interieur zit ook echt goed in elkaar, veel beter dan de Volkswagens die ik hiervoor had. Zelfs heel veel beter dan mijn vorige BMW 440i (die was echt waardeloos op dat gebied). Het materiaalgebruik, hoe de knoppen aanvoelen, het met leer beklede dashboard enzovoorts. Gewoon premium. Ook heel stil van binnen, ook bij 180 op de Autobahn. Als ik dan weer in mijn GR86 stap is dat 8 stappen terug qua materiaalgebruik en lawaai.
Heel overzichtelijk is de Mazda niet (vooral dankzij de enorme C stijl) dus je hebt op dat vlak een tikje last van het design maar door gewoon wat beter op te letten en met alle sensoren plus achteruitrijcamera is dat ook geen probleem.
Wel even een nieuw interieurfilter besteld net, de oude die ik net eruit trok was behoorlijk ranzig. Valt blijkbaar niet onder de 'afleverbeurt' bij de dealer... maar goed, dat zijn de kosten ook niet.
Tot op heden dus erg blij met deze auto.
- Booooh
- Berichten: 3545
- Lid geworden op: 13 mar 2008, 23:51
- Auto: BMW 1M / Nissan GT-R
- Locatie: https://dbf.nl
Re: Toyota GR86, VW California, Mazda 3
- JP
- Berichten: 35042
- Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
- Locatie: "No Risk, full poes"
Re: Toyota GR86, VW California, Mazda 3
Mooi om het enthousiasme te lezen. Mazda zou voor me toch wel redelijk bovenaan staan bij de niet duitse merken, al ben ik wel een luie turbo-rijdert. Is de zitruimte achterin goed voor volwassenen ?
