

Even een stukje voorgeschiedenis. Zoals sommigen zullen weten heb ik naast mijn Golf 7 GTI ook nog een Volvo V60 Plug-in Hybrid. Uiteraard gekocht vanwege de bijtelling (0%), niet vanwege mijn liefde voor het merk Volvo. Overigens een prima auto die snel, luxe en comfortabel is. Maar ik heb er emotioneel precies 0,0 mee. Ik ben iets teveel liefhebber voor een Volvo. De bijtellingsvrije periode liep nog een klein jaartje door maar ik had er nu genoeg van, na ruim 4 jaar deze Zweed op de oprit. Gewoon geen auto waar ik een klik mee heb.
Begin vorig jaar heb ik nog wel mijn huidige Golf 7 GTI erbij gekocht voor wat Driving Fun, een auto waar ik zelf veel in rij. Maar door wat organisatorische veranderingen op m'n werk rij ik tegenwoordig weer veel meer kilometers en dan is een hothatch als de GTI (met vrij stugge schroefset etc.) niet helemaal ideaal. Bovendien lopen de kilometers zo wel hard op. Ja ja, first world problems.

Dus toch maar besloten om voor wat anders rond te kijken en ook niet te wachten tot volgend jaar. De Volvo eruit, geen diesel meer want dat is ook ook niet zo mijn ding, geen hybride of ander eco-groen-electro-whatever-spul. Gewoon weer een auto waar mijn liefhebbershart sneller van gaat kloppen. Zo'n auto waarbij je je even omdraait nadat je hem ergens hebt geparkeerd.

Daarbij speelt ook mee dat ik graag nog eens een zescilinder wou. Met de groene brigade die steeds meer terrein wint (helaas) een uitstervend ras dus het is qua motorisering een beetje now or never. Verder was achterwielaandrijving een must. De Golf is een geweldige auto waar ik nog steeds veel plezier van heb maar met 300+ PK op de voorwielen (weliswaar met sper) is het wel een beetje eendimensionaal. Dat blijft best leuk maar er zit ook niet heel veel uitdaging meer in. Eens een bochtje dwars door lijkt me toch ook wel heel leuk.
Verder hoeft het geen zeer sportieve auto te worden. Het moet ook een prima kilometervreter zijn waarbij je in alle rust en comfort lange afstanden kunt afleggen maar die op verzoek ook over sportieve kwaliteiten beschikt. Een GT-achtige zou dus prima zijn. En een nieuwe auto hoeft ook niet, jong gebruikt is prima. De eerste afschrijving eraf en ik hecht niet zo aan veel opties. Ik heb een kort lijstje met gewenste opties en de rest is leuk als het erop zit maar geen must. Daarvoor hoef ik dus ook geen nieuwe samen te stellen. Plus het maanden wachten op de levering is ook iets waar ik geen geduld voor heb. De laatste belangrijke wens was dat het naast rijplezier ook nog redelijk praktisch moet zijn. Met een gezin met 2 jonge kinderen is een beetje ruimte en gemak ook wel handig. Geen 2 deurs coupé dus.
Ik heb lang nagedacht over een Jaguar XE. Een goed sturende rijdersauto, een prachtig model en een exclusief voorkomen. De (huidige) Jaguar designstijl spreekt me ook erg aan. Maar ja, als het een zescilinder moet worden, dan kom je uit bij de XE-S. Een prachtige auto met een geweldige motor maar ook met een geweldige BPM-boete in dit land, wegens veel grammen CO2. Leuk en aardig maar vanaf 86k in Nederland zonder opties (dus richting de ton voor een beetje fatsoenlijk uitgeruste) vind ik dat echt te duur voor wat je krijgt. Een Alfa Giulia was ook een outsider: ook een goed sturende (volgens de verhalen) en fraaie auto maar ja, allemaal (op de dure quadrifogggllioodinges na) met 4 cilinders. Dus dat werd 'em ook niet.
Mercedes is (op AMG na) ook niet helemaal mijn merk. En ja, dan kom je natuurlijk toch weer uit bij BMW. Een merk wat me al jaren aanspreekt maar op de één of andere manier heb ik er nog nooit één gehad. Het enige merk ook zo ongeveer met nog een enigszins betaalbare 6 cilinder in het gamma (vanwege de lage CO2 uitstoot op papier). Ik heb nog heel even gedacht aan een M2 maar wegens niet praktisch genoeg heb ik dat idee weer snel overboord gezet. Dus toen werd het vizier gericht op een 340i. Ik ben en blijf natuurlijk wel een sportieve rijder dus hij moest sowieso in M-Sport uitvoering zijn. M Sport remmen vind ik ook een must, vind het enorm belangrijk om ook weer snel te kunnen stoppen. Wat dat betreft ben ik verwend met de geweldige Performance remmen op mijn GTI (waarbij de waardeloze standaard remmen op de Volvo steeds weer opvallen als ik van auto wissel). Leer of stof/alcantara is me om het even. Adaptieve cruisecontrol was wel een gewenste optie. Geen absolute dealbreaker maar ik heb het ook in de GTI en dat bevalt me uitstekend. Rijdt zoveel relaxter.
En dan kom je erachter dat er eigenlijk maar weinig aanbod is van 340i's in M-Sport uitvoering die voldoen aan mijn toch niet enorm uitgebreide wensenlijstje. Uiteraard ook in Duitsland gekeken maar daar staan ook veel X-Drives en dat is ook een no-go. Het moest een RWD worden. Een touring hoef ik ook niet.
Dus toen maar eens contact opgenomen met Thijs van Bergwerff BMW. Hier op DF ook welbekend als specialist in jonggebruikte BMW's. Mijn compagnon heeft kortgeleden nog een 330e bij hem gekocht en hij was zeer tevreden over de service en afhandeling aldaar. Thijs kwam ook al snel met de opmerking dat de 340i's vrij dungezaaid zijn, iets wat mij ook was opgevallen. Zijn suggestie was om eens te kijken naar een 440i Gran Coupé. En eigenlijk was dat wel een briljant idee. Ik had daar wel eerder naar gekeken maar op de één of andere manier was dit model ietwat van mijn radar geraakt. Maar tegelijkertijd vind ik de BMW 4 Gran Coupé ook een tijdloos mooie en werkelijk prachtig gelijnde auto. Dus, na deze suggestie toch maar eens serieus over nagedacht en besloten mijn pijlen hierop te richten. Vanwege de gewenste zescilinder moest het dan dus een 440i Gran Coupé worden.
Nu wou het toeval (of niet) dat Thijs deze week een aantal 440i GC's binnen kreeg. Dus vandaag vanuit het hoge noorden naar Bergwerff getoerd. Na aankomst een stukje proefgereden in een 440i GC en om een lang verhaal kort te maken: vanmiddag gelijk een mooie deal gemaakt voor een 440i Gran Coupé M-Sport. Alle opties die ik graag wou zitten erop zoals M-Sport remmen, 19", sportautomaat met schakelflippers, carbonschwarz metallic, zwart leer, Professional navigatie en adaptieve cruisecontrol. Verder nog wat leuke opties zoals DAB+, schuifdakje, verwarmbare voorstoelen en nog wat ander spul wat het automobiele leven weer iets aangenamer maakt. Het betreft een LCI dus met stiksels op het dashboard, LED koplampen etc. De auto is van mei 2017 en heeft pas net iets meer dan 4000 km gelopen.
Nu nog een week of 2 wachten tot ik hem op kan halen. Dat worden de langste 2 weken van m'n leven denk ik.



Twee plaatjes:
Over een week of 2 meerrrrrr plaatjes en rij-ervaringen.
